پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
مجله ویستا

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو


بدون تردید فراری بزرگ ترین سوپر اسپرت ساز کل تاریخ صنعت اتومبیل است. شرکتی که به آن اسب سرکش می گویند. رنگ قرمزش شهرت جهانی دارد و خودروهایی به مانند یک اثر هنری تلقی می شوند.

شاید با خود فکر کنید که رانندگان آزمایش کمپانی های خودروسازی شغل بسیار خوبی دارند، چراکه تمامی مدل های کمپانی را حتی قبل از ورود به بازار زیر دست های خود دارند و نه تنها هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند بلکه هرماه حقوق بسیار خوبی هم دریافت می کنند! 

از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بنوزی (Dario Benuzzi) به شدت صدق می کند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی خودروسازی فراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتش به طور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدل ها استفاده شده است. وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانه های فراری برای خود ساخته که بی تردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقه مندان خودرو  است! 
 
بنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فراری، 4 ابر خودروی بی نظیر این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سال ها داشته باشد. 
 
F40

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
فراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه 1980، به معنای واقعی کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سال ها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیل ها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دست پرورده «انزو فراری» فقید به شمار می رود.
 
F50

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 به نوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم انزو فراری به شمار می رفت و به عبارتی تحت سایه ی آن متولد شد. فلسفه ی اصلی ساخت و توسعه ی آن ارائه ی اتومبیلی بود که نزدیک ترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول 1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیده ی به عاریت گرفته شده از فناوری فرمول 1 بهره می برد. جالب است بدانید پیشرانه ی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول 1 فراری یعنی مدل 640 گرفته شده بود! 
 
Enzo

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
انزو که به یاد بنیان گذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فِراری برای ساخت ابر خودروهای مدرن امروزی است. درحالی که دو مدل قبلی دی ان ای خود را از خودروهای مسابقه ای گرفته بودند، انزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورتِ به اصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورت های دنیا بود تنها 400 دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود. فراموش نکنیم که انزو هنوز هم از ابر خودروهای مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود 10 سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است! 
 

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
پس از نمایش سه خودروی پا به سه گذاشته ی قبلی، نوبت به ابر خودرویی رسید که بی شک بی نظیر است! لافراری به عنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فراری به قدری زیبا و تحسین برانگیز است که قبل از این که بفهمید چه در قلب خود دارد چشم هایتان محو طراحی ظاهری اش خواهد شد. این مدل به عنوان سریع ترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیده ترین ویژگی های فنی بوده و تا حدودی به عنوان جایگزین انزو شناخته می شود. 

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
حضور این 4 پرچم دار اصیل فِراری و نوای پیشرانه های V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوست داشتنی ای برای خود فراری و علاقه مندانش در سراسر کره ی خاکی بود. از طرفی نگاه کردن به آن ها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت می کردند یا دوش به دوش هم در حاشیه ی آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل می کرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیل های فراری در طی چند دهه ی اخیر هستید. 
آمار نشان می دهد فراری در سال 2012 میلادی دقیقاً 7 هزار و 318 دستگاه خودرو فروخته است که درآمد 3 میلیارد و 269 میلیون دلاری به ارمغان داشته است.
 

نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو
 
 
نگاهی بر 4 شاهکار تاریخی فراری در فیرانو