دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
برند لویی ویتون (Louis Vuitton)؛ ارزشمندترین برند لوکس در دنیا
لویی ویتون Louis Vuitton صد و پنجاه سال پیش، برندی لوکس به نام خود پایهگذاری کرد. او یک چمدان ساز بود که در حومهی یکی از شهرهای فرانسه توانست بامهارت ، نوآوری و ارادهاش مورد استقبال طبقهی اشراف قرار بگیرد.
برند لویی ویتون هم اکنون با داشتن مارک جیکوبز Marc Jacobs بهعنوان مدیر بخش نوآوری از سال 1997، محصولات خود را که شامل کیف، لباس، کفش، اکسسوری و جواهرات میشود به مشتریان خود در سرتاسر دنیا ارائه میدهد و بهاینترتیب برند را به یکی از ارزشمندترین نامهای لوکس دنیا تبدیل کرده است.
تاریخچه زندگی لویی ویتون
ویتون در 14 اوت سال 1821 در آنشای Anchay شهرک کارمندی کوچکی در شرق فرانسه به دنیا آمد. پدرش خاویر ویتون، کشاورز بود و مادرش کورون گایلارد Coronne Gaillard وقتی او تنها ده سال داشت از دنیا رفت.
لویی در سن سیزدهسالگی، درحالیکه از شیوهی زندگی حومهنشینی و نامادری سختگیرش به تنگ آمده بود به پاریس نقلمکان کرد. این مسافرت 292 مایلی برای او دو سال به طول انجامید چراکه در طول راه ناچار به انجام کارهای عجیبوغریبی برای کسب درآمد شد.
پس از ورود به پاریس، در سال 1837 بهعنوان شاگرد در یک کارگاه چمدان سازی و بستهبندی صنعتی که در آن زمان بسیار محبوب بود، مشغول به کار شد. در طول چند سال توانست بهعنوان یکی از بهترینها در کار خود شناخته شود.
ثروت ویتون در سال 1853 وقتیکه او چمدان ساز شخصی ملکهی فرانسه Eugenie de Montijo همسر ناپلئون بناپارت بود رو به فزونی یافت. ملکه وظیفهی بستهبندی لباسهایش را در زمان رفت و آمد بین کاخها و در طول سفرهایش به ویتون واگذار کرده بود. این موقعیت، مشتریان زیادی از طبقهی اشراف و ثروتمند را به سمت کارهای ویتون سوق داد.
مطالب مرتبط: جورجیو آرمانی و امپراطوری آرمانی اش
در سال 1854 ویتون با کلمنس (Clemence-Emilie Parriaux) دختری هفدهساله ازدواج کرد و مدت کوتاهی پس از آن، او مغازهای که در آن به شهرت رسید را ترک کرد و کارگاه تولید چمدان خود را در پاریس تأسیس کرد. لویی روی تابلوی ورودی مغازه نوشت: "شکنندهترین اشیا را با اطمینان حمل کنید. متخصص در بسته بندی لباسهای مد روز" او همچنین بهجای چرم بدنهی چمدانها را از پارچهی برزنت میساخت که محکمتر و ضدآب بودند.
چهار سال بعد، او چمدانهای مستطیل شکل را که قبلاً به شکل گرد در بازار عرضه میشدند تولید کرد. تقاضا برای این مدل چمدان که طرح نوآورانه حومهی پاریس بود روز به روز افزایش یافت.
در سال 1867 او مدال برنز را در نمایشگاه بینالمللیای که توسط ناپلئون بناپارت ترتیب دادهشده بود از آن خود کرد و همین امر باعث افزایش شهرت او شد. در طول جنگ فرانکو-پروس، در طول سالهای 1870 تا 1871، کارگاه ویتون غارت و نابود شد اما پس از پایان جنگ، او یک کارگاه آموزشی جدید در منطقه اشرافی مرکز پاریس راهاندازی کرد.
ویتون در سال 1872چمدانهای برزنتی جدید بژ با نوارهای قرمز تولید کرد. این طرح مورد استقبال طبقهی اشراف قرار گرفت و بهاینترتیب موقعیت برند را بهعنوان یک برند لوکس تضمین کرد. در سال 1889 ویتون مدال طلا و جایزه بزرگ نمایشگاه بینالمللی را به دست آورد که بار دیگر به افزایش محبوبیت کار او کمک کرد. ویتون تا زمان مرگش در سن 72 سالگی دست از کار نکشید و پس از مرگش سکان کشتی شرکت را به دست پسرش جرج ویتون سپرد.
کپی برداری از برند لویی ویتون
در سال 1896 در واکنش به کپیبرداری از الگوهای محصولات شرکت ( که این مشکل تا به امروز هم گریبان گیر آنها هست) جرج یک برزنت مخصوص LV شکل – که با الماس، حلقه و گل تزیینشده بود - برای تشخیص محصولات بانام تجاری لویی ویتون تولید کرد. ساختمان لویی ویتون بزرگترین ساختمان تولید محصولات مسافرتی در دنیا در سال 1914 در شانزه لیزه Champs-Elysées تأسیس شد. مدل کیفهایی که امروزه نیز بسیار شهرت دارند در این سالها ساخته شدند. کیف راحتی، کیفهای کوچکتر طراحیشده برای نگهداری در محفظههای چمدان در سال 1901 معرفی شدند.
کیف کیپال در پی معرفی کیف مدل نئو که در اصل برای حمل شامپاین ساختهشده بود در سال 1932 معرفی شد و در سال 1966 هم کیف استوانهای مدل پاپیون به بازار عرضه گردید.
با استفاده از فناوری های جدید در آن زمان، مدل نازک تر پارچه های برزنتی تولید شد که در تولید کیف پول از آن استفاده می شد.
حتما بخوانید: با برند دولچه و گابانا (دی اند جی) بیشتر آشنا شویم
حضور مارک جیکوبز در خانه مد لویی ویتون
در سال 1997 مارک جیکوبز به سمت مدیر نوآوری این خانهی مد منصوب شد و وظیفهی طراحی لباسهای آمادهی پوشش مردانه و زنانه را بر عهده گرفت. در آن زمان، مارک به مجلهی ووگ آمریکا گفت " طرحهایی که در ذهن دارم لوکس هستند اما با این وجود میتوانید هر چه دارید در آنها بریزید و بزنید به جاده. به هر حال لویی ویتون پیشینه تفریحی و مسافرتی دارد"
خانهی مد لویی ویتون به رهبری مارک جیکوبز افراد مشهور زیادی را به سمت خود جذب کرده و مدلها، بازیگران و موزیسینهای زیادی بهعنوان چهرهی برند برای آن تبلیغ کردهاند.در سال 2012 برند لویی ویتون موفق به کسب مجوزی شد که به شرکت این اجازه را میداد که واردات غیرقانونی کالاهایی که علامت تجاری آنها را دارد به ایالات متحده محکوم کند و شرکتهایی را که تجارت این کالاها را تسهیل میکنند، جریمه کند.
در این سالها، برند لویی ویتون، با ارزش 25.9 میلیارد دلار (16.5 میلیارد پوند) در رتبهی اول ارزشمندترین برند لوکس در دنیا قرار گرفت. هرمس به ارزش 19.1 میلیارد دلار (12.1 میلیارد پوند) در رتبه دوم و Rolex، با 7/7 میلیارد دلار (4.57 میلیارد پوند) در رتبه سوم قرار گرفتند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست