جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

درمورد خواص درمانی شلغم


درمورد خواص درمانی شلغم
غده شلغم و برگ شلغم از خوراكی های گیاهی بسیار موثر در پیشگیری سرطان هستند. زیرا شلغم نیز مانند انواع كلم و تره تیزك و بولاغ اوتی و سایرگایهان خانواده چلیپاییان ( Crusiferous ) دارای تركیبات شیمیایی هستند كه با مصرف انها در خوراك جانوران ازمایشگاهی از گسترش سرطان جلو گیری شده است.
نوعی شلغم به نام روتاب گاس كه شلغم درشت و زرد یا قرمز ارعوانی است نیز دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی ضد سرطان می باشد..
گروهی از تركیبات شیمیایی به نام گلوكوزینولاتها كه از اجنگنده های نیرومند برای پیشگیری سرطان هستند در گیاهان خانواده چلیپاییان یافت میشوند و طبق تحقیفات دانشمندان این تركیبات شیمیایی در جانوران ازمایشگاهی كه از ان تغذیه نموده اند گسترش سرطاان را متوقف ساخته اند.
تجزیه های ازمایشگاهی نشان میدهد كه درگیاه روتابا گاس خام و همچنین در برگهای شلغم خام ۱۶۶ – ۳۹ میلیگرم در هر یك صد گرم تركیبات گلوكوز ینولات وجود دارد ود ر روتاباگاس و برگهای شلغم پخته مقدار این مواد به ۹۴ – ۲۱ میلی گرم در هر یك صدگرم گیاه تقلیل می یابد. در مقام مقایسه با سایر انوا ع گیاهان خانواده چلیپاییان به ارقام زیر توجه شود.
در گل كلم خام ۲۰۸ – ۱۴ میلی گرم و در بولاغ اوتی تا ۹۵ میلی گرم و در كلم سنگی ۱۰۹ میلی گرم و در كلم بروكسل پخته ۴۰ – ۱۵ میلی گرم در هر یك صد گرم از تریكبات شیمیایی گلوكوزینولاتها و جود دارد .
برگهای كلم نظیر اسفناج از ان نوع سبزی های برگی هستند كه از نظر پیشگیر سرطان بخصوص سرطان ریه در صدر لیست قرار دارند . تحقیقات بین المللی در سرتاسر جهان تاثیر سبزی های با ددرنگ سبز تیره را در جلو گیری از گستر ش انواعی از سرطان تایید مینمایند . بخصوص كه این سبزی های به رنگ سبز تیره منبع غنی از تركیبات كاروتنوئید بوده و شامل مقدار قابل ملاحظه ای عامل معروف بتاكاروتن و كلروفیل می باشند كه هر دوی انها از مواد ضد سرطان قوی هستند.
● توجه : هر روز كه شلغم می خورید یك مقدار از ان را خام و یا بخار پز مصرف كنید زیرا پختن با اب مقداری ازگلوكزیتو لاتها را از بین می برد.

استادمیرحیدر
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید