شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


چه شرکت‌هایی صنعت کشتی‌سازی چین را به پیش می برند؟


چه شرکت‌هایی صنعت کشتی‌سازی چین را به پیش می برند؟
در مطلب زیر، گروه تحلیلگری صنایع دریایی به بررسی شرکتهای پیشرو در صنعت كشتی‌سازی چین در سال‌های اخیر پرداخته است:
بررسی كلی صنعت كشتی­سازی چین
كارخانجات كشتی‌سازی چین، در سال ۲۰۰۳ حدود ۶ میلیون DWT كشتی ساختند كه ۴۶ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ رشد داشت. چین در سال ۲۰۰۲، ۱۳ درصد از بازار كشتی‌سازی دنیا را در اختیار داشت كه بعد از كره و ژاپن، به مقام سوم دنیا رسید. میزان سفارش‌های ساخت كشتی چین در سال ۲۰۰۳، از نظر تناژ به ۱۹ میلیون DWT رسید كه معادل ۱۷ درصد از كل سفارش‌های جهانی است كه طی سالهای آینده تحویل می­شود. این میزان به حدی زیاد است که ظرفیت كارخانجات كشتی‌سازی چین تا سال ۲۰۰۶ بطور كامل پر شده است و چین حداقل تا ۳ سال آینده نگرانی از نظر دریافت سفارش ندارد.
به هر حال، ظرفیت تولید كارخانجات كشتی‌سازی چین، با طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا، ۲۵ میلیون تن خواهد رسید.
كارخانه كشتی‌سازی دولتی چین (CSSC)
شركت CSSC China State Shipbuilding Co . بزرگترین شركت كشتی‌سازی چین است که در سال ۲۰۰۳ توانست ۲.۱۷ میلیون تن كشتی‌ بسازد كه ۲ برابر نسبت به سال قبل، رشد داشته است. همچنین این شركت در سال ۲۰۰۳ توانست ۸.۷ میلیون تن سفارش ساخت برای تحویل تا سال ۲۰۰۶ دریافت كند كه نسبت به سال ۲۰۰۲، ۲۵۳ درصد رشد داشت.
بزرگترین سفارش ساخت كشتی این شركت در سال ۲۰۰۳، قرارداد ساخت ۲ فروند كشتی فله‌بر ۱۷۵۰۰۰ هزار تنی برای شركتهای كشتیرانی ژاپنی بود. دریافت سفارش از ژاپن كه خود یكی از بزرگترین كشورهای كشتی‌ساز دنیا است، یك افتخار بزرگ برای صنعت كشتی‌سازی چین محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۰۳ شركت CSSC ساخت یك كارخانه كشتی‌سازی بزرگ به نام Changhai shipbuilding base در سواحل شانگ‌های را شروع كرده است كه در نوع خود، بزرگترین مركز كشتی‌سازی در جهان خواهد شد. ظرفیت این كارخانه كه در سال ۲۰۱۵ كار ساخت آن به اتمام می‌رسد، ۸ میلیون تن در سال خواهد بود.
كارخانه كشتی‌سازی CSIC‌
شركت CSIC China Shipbuilding Industry Co .دومین شركت كشتی‌سازی چین است. این شركت در سال ۲۰۰۳، به میزان ۱.۶۵ میلیون تن كشتی تولید نمود و در همین سال،۴.۲ میلیون تن سفارش ساخت كشتی برای تحویل تا سال ۲۰۰۶ دریافت کرد. این شركت تا اولین ماه سال ۲۰۰۴، مجموعاً ۷ میلیون تن سفارش ساخت دارد كه باید طی سال‌های آتی تحویل دهد. ارزش قراردادهای این شركت در سال ۲۰۰۳، ۴.۸ میلیارد دلار است كه نسبت به سال ۲۰۰۲ ، ۲۴۴، درصد رشد داشت.
شركت كشتی‌سازی دالیان (Dalian)
شركت دالیان یكی دیگر از كارخانجات كشتی‌سازی چین است كه اولین(!) سفارش‌های خود را از ایران و برای ساخت ۵ فروند كشتی‌های نفتكش VLCC دریافت كرد. این شركت در حال حاضر سرگرم تحویل این نفتكش­های ۳۰۰ هزار تنی به ایران است.
سایر كشتی‌سازان کوچک
چین دارای كارخانجات كشتی‌سازی كوچك بسیاری است كه شناورهای كوچك بندری، صیادی، باربری و بارج می‌سازند. بخش اعظم ظرفیت‌ این كارخانجات، صرف تأمین نیاز داخلی چین می‌شود. این كارخانجات در سال ۲۰۰۳ ، مجموعاً ۵.۸ میلیون تن سفارش ساخت كشتی دریافت كردند كه رقم قابل ملاحظه‌ای است.
شركت تعمیر و ساخت كشتی CSC
شركت CSC China shipbuilding Co .یكی دیگر از مراكز تعمیر و ساخت كشتی چین است كه فعالیت گسترده‌ای در تعمیرات كشتی دارد. این شركت، برنامه­ها و سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای برای افزایش تعمیرات در كارخانجات خود در نظر گرفته است. شركت CSC در نظر دارد با مشاركت شركت آمریكایی General Electric یك مركز بزرگ تعمیر و نگهداری كشتی در منطقه آسیا- اقیانوس آرام تأسیس كند. این شركت چینی امیدوار است ضمن عقد این قرارداد، تكنولوژی‌های پیشرفته را برای تعمیر و نگهداری كشتی، از جمله در حوزه كشتی‌های نظامی، كسب كند. شركت CSC در سال ۲۰۰۳ توانست ۱۴.۷ میلیون دلار سود خالص داشته باشدكه بیش از تخمین اولیه دولت بود.
شرکتهای سازندة تجهیزات
دولت چین توجه ویژه‌ای به ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت كشتی‌سازی در داخل این كشور دارد؛ چراكه سوددهی صنعت كشتی‌سازی را فقط منوط به تأمین این تجهیزات از داخل این كشور می‌داند. البته سیاست این كشور بر این است كه شركت‌های سازندة تجهیزات صنعت كشتی‌سازی، تجهیزات مورد نیاز سایر صنایع را نیز تولید نمایند؛ از جملة این صنایع می­توان به صنایع باطری‌سازی، پلاستیك و فایبرگلاس اشاره كرد كه كاربردهای گسترده‌ای در صنایع اتومبیل، موتورسیكلت، انرژی، الكترونیك، حمل و نقل و ارتباطات دارند. به عنوان مثال، شركت باطری‌سازی وابسته به شركت كشتی­سازی CSIS، در آینده ۲۰ درصد نیاز داخلی چین را تأمین خواهد كرد. دولت چین برای تسهیل تأمین تجهیزات كارخانجات كشتی‌سازی، شركتی به نام Kunming تأسیس كرده است كه اطلاعات شركت‌های مختلف فعال در زمینه دانش فنی و تجهیزات را در اختیار شركتهای كشتی‌سازی قرار می­دهد. تاسیس اینگونه شرکت‌ها امروزه یکی از راهکارهای تسهیل ارتباط با شرکتهای کوچک فراوانی است که با یك شرکت بزرگ مرتبط هستند.

منابع:
۱. www.chinadaily.com.cn
۲. www.xinhuanet.com
۳. www.scottrade.com
۴. www.etaiwannews.com
۵. www.business-time.asia۱.com.sg
۶. www.taipeitimes.com
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران


همچنین مشاهده کنید