دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا
فقه یا احکام قرآن
قـرآن مـجـیـد كـه در اصطلاح فقه و اصول به آن كتاب می گویند , اولین و مهمترین مصدر تشریع احكام و منشا فقه اسلامی است . قـرآن , جـامـع قوانین الهی و معیار سنجش اخبار و احادیث بوده و خواهد بود و بر همین اساس اسـت كه از زمان نزول بر پیامبر اكرم (ص ) تا به امروز و برای همیشه به عنوان اولین مرجع احكام مورد توجه فقهای اسلام بوده و خواهد بود و تاریخ فقاهت و اجتهاد , خود گواه این مدعاست . ( منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی , نوشته محمد ابراهیم جناتی ) ۶ ). معروف است كه آیات فقهی یا آیات الاحكام در قرآن مجید در حدود پانصد آیه است ( پیشین , ۱۳ ـ ۱۴ ). ولـی اسـتـنباط از قرآن , نیاز به معارف بسیار و احاطه بر علوم زبانی و ادبی ( از جمله لغت و نحو معانی و بیان ) و علوم قرآنی ( از جمله شناخت ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه و اسباب نزول ) و علوم شرعی و مبادی فقه و اصول دارد. تـا فـی المثل محقق دریابد كه هر امری در قرآن , حاكی از وجوب نیست , و هر وجوبی با امر بیان نمی شود. و گاه نهی در قالب نفی و اخبار جانشین انشاء است . عملا اگر كسی به درجه اجتهاد نرسیده یا لااقل قریب الاجتهاد نباشد , استنباط فقهی اش از قرآن , اتقان و اعتبار علمی ندارد. هـمین است كه مساله حجیت ظواهر قرآن را كه پیشتر هم از آن بحث كردیم , به آسانی نمی توان پذیرفت ( نیز ـ در حجیت كتاب , در اصول فقه , تالیف محمد رشاد , ۲۰۰ ) و مراد از این تردید , تـایـید یا تقویت موضع اخباریان نیست كه كتاب را به شرط سنت و فقط از طریق سنت قابل فهم مـی دانـند ; غافل از آنكه ائمه اطهار , علیهم السلام , قرآن را میزان و محك صدق اخبار منقول از خود شمرده اند. بلكه مراد ما تایید مواضع اصولیان و بیان ضرورت و اهمیت اجتهاد است . و نهایتا چنانكه محققان گفته اند قرآن مجید با آنكه قطعی الصدور است , ظنی الدلالهٔ است . ( نیز ـ اصول فقه , مظفر , ترجمه علیرضا هدایی , ۲/۴۷ ـ ۴۸ ). فقها و قرآن پژوهان فقهی مشرب همه مذاهب اسلامی , كتب بسیاری در فقه قرآن یا احكام القرآن , تالیف كرده اند. قـدیـمترین آیات الاحكام اثر محمد بن سائب كلبی است ( م ۱۴۶ ق ) و از امهات متونی كه در این زمـیـنه موجود و مدار تحقیق و مراجعه است , این آثار است : فقه القرآن , تالیف قطب راوندی ( م ۵۷۳ ق ) ; كـنـزالـعرفان فی فقه القرآن , تالیف فاضل مقداد سیوری ( م ۸۲۶ ق ) كه تحت عنوان تـفـسـیـر شاهی به فارسی درآمده است ; زبدهٔ البیان , تالیف مقدس اردبیلی ( م ۹۹۳ ق ) ; قلائد الـدرر فی آیات الاحكام بالاثر , تالیف احمد بن اسماعیل جزائری ( م ح ۱۱۵۰ ق ) ; مسالك الافهام فی تفسیر آیات الاحكام , تالیف فاضل جواد كاظمی ( اواسط قرن یازدهم هجری ) ; آیات الاحكام , تالیف محمد باقر قایینی ( م ۱۳۵۲ ق ). و در عصر جدید دو اثر خوش تدوین در این زمینه از سوی دانشمندان شیعه عرضه گردیده است . نـخـست , ادوار فقه ( مجلد دوم ) اثر محمد شهابی , و دیگر احكام قرآن , اثر محمد خزائلی ( نیز ـ مـنـابع اجتهاد , پیشگفته , ۹ ـ ۱۰ كه ۳۲ اثر از آثار فقهای شیعه , و دهها اثر از فقهای سایر مذاهب اسلامی را معرفی كرده است ).
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی ایران رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت مجلس
هلال احمر تهران جمعیت هلال احمر سیل هواشناسی سلامت مشهد سیل مشهد سیلاب بارش باران آموزش و پرورش پلیس
یارانه خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار دلار بورس حقوق بازنشستگان قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا بازار خودرو مالیات
سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی کتاب تلویزیون فیلم
قرآن ایلان ماسک مریخ
روسیه جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس چین اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس لیگ برتر انگلیس استقلال لیگ برتر منچسترسیتی فدراسیون فوتبال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس اشکان دژاگه
گوگل هواپیما آیفون اپل تبلیغات اینترنت نمایشگاه ایران هلث
خواب سازمان غذا و دارو استرس کاهش وزن پزشک سلامت روان ویتامین دیابت