جمعه, ۱۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 7 March, 2025
مجله ویستا

تکامل مغز کودکان، از دست‌هایشان غافل نشوید


 

یک گزارش تحقیقی که در انگلستان نشان می‌دهد کار نکردن با دست در مدرسه و خانه تکامل مغز کودکان را مورد تهدید قرار داده است.

 

 

 

با توجه به این که نجاری، فلزکاری، تولیدصنایع دستی، موسیقی و کلاس‌های مکانیک خودرو در بسیاری از مدارس انگلستان حذف شده و کودکان مایلند در خانه با رایانه کار کنند، این کشور به جای جامعه آچار به جامعه نرم افزار تبدیل می‌شود.

 

دکتر اریک سیگمان تهیه‌کننده این گزارش گفت کار کردن با دست در یک محیط سه بعدی واقعی برای تکامل کامل شناختی و هوشی انسان ضروری و الزامی است.

 

تحقیقات نشان می‌دهد افزایش مدت زمانی که در جهان مجازی رایانه می‌گذرد، باعث شده است که این کار به تدریج جای بازی با دست و آموزش با استفاده از دست را بگیرد.

 

این محقق گفت:« کار با دست به کودکان می‌آموزد که عملا چگونگی انجام امور در دنیا را تجربه کنند، از مواد و فرآیندها درک خاصی به دست آورند و در مورد مفاهیم مطلق، قضاوت‌های آگاهانه انجام دهند.»

 

 

در این گزارش به نمونه‌هایی از کودکان 11 ‪ ساله از برخی جهات ناقص بود. همچنین در فعالیت‌های مهندسان و کارآموزان جوان هم توانایی درک مستقیم مشکلات مکانیکی کاهش یافته است.

 

 

 یافته‌های این گزارش به روشنی نشان می‌دهد که نقش آموزش سه بعدی واقعی و فعالیت‌های دستی در سیاست‌های آموزشی امروز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

 

در این گزارش آمده است پیامدهای این موضوع برای اقتصاد اهمیت فراوانی دارد و عملا توانایی نیروی کار را برای استفاده از رایانه در تحقیقات، طراحی و توسعه بهتر می‌کند.

 

 

اما اولیای کودکان نیز مسئول هستند که در تربیت کودکان خود حتما کارهای دستی و عملی را بگنجانند.

 

 

این محقق انگلیسی به هموطنان خود که فوق‌العاده به حضور در کلاس علاقه‌مند هستند هشدار داد برخورد تحقیر آمیز با کار یدی را کنار بگذارند و آن را مختص طبقات پایین تلقی نکنند.