سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا
تأدیب ملایم در آیه نشوز (سوره ی نسا)
پرسش: در آیه ی 33 یا 34 سوره ی نسا آمده است که در صورت نشوز (نافرمانی، بخصوص در مسائل زناشویی) زنها اول زنانتان را موعظه کنید و بعد در بستر خواب به آنها بی اعتنایی کنید و در نهایت آنها را بزنید. در صورتی که زدن زن با روایات ذیل چگونه جمع می شود؟ (البته بنده میدانم که این زدن باید خیلی خفیف و ملایم باشد ولی در صورت لزوم، کیفیت و جزئیات دقیق آن چگونه است؟ آیا در سیره معصومین(ع) دیده شده که همسرانشان را تنبیه بدنی کنند؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر مردی که سیلی به صورت همسرش بزند، خداوند روز قیامت به مأمور آتش جهنم فرمان میدهد در قبال هر سیلی هفتاد سیلی آتشین به او بزند. امام صادق(ع) فرمودند: هر مردی که بیش از سه بار همسرش را کتک بزند [این به جواز کتک زدن کمتر از سه بار نیست] خداوند او را در روز قیامت نزد خلایق به گونه ای رسوا گرداند که همگان رسوا شدن او را ببینند.
پاسخ: در جای خود گفته شده است که مراد از تنبیه زن پس از مراحل سه گانه، این نیست که خداوند مردان را امر به زدن همسرانشان کرده باشد، بلکه مراد خداوند این است که پس از طی دو مرحله قبل اگر باز هم رفتار غیر مشروع نشوز را کنار نگذاشت، اگر برای اصلاح او کتک زدن لازم بود، منعی بر آن نیست. و البته این همانطور که اشاره کرده اید، باید بسیار خفیف باشد. در روایت آمده است که به گونه ای باشد که بدن او سیاه نشود، و از ابزاری هم جز چیزی مثل چوب مسواک استفاده نشود. این یعنی نهایت آرامی به گونه ای که تنها انزجار و ناراحتی شوهر را از همسرش نشان دهد.
روایاتی هم که شما نقل کرده اید مراد زدن بدون ضابطه و در غیر مورد مشروع آن، و از روی ظلم است. ما روایات زیادری در حسن رفتار شوهران با همسرانشان داریم.
در تفسیر این روایات دو وجه می توان گفت:
1. این روایات در مورد كتك زدن زن در غیر مورد نشوز است.
2. این روایات در مورد كتك زدن شدید زن است، نه تأدیب ملایم كه در آیه نشوز آمده است.
پاسخ: در جای خود گفته شده است که مراد از تنبیه زن پس از مراحل سه گانه، این نیست که خداوند مردان را امر به زدن همسرانشان کرده باشد، بلکه مراد خداوند این است که پس از طی دو مرحله قبل اگر باز هم رفتار غیر مشروع نشوز را کنار نگذاشت، اگر برای اصلاح او کتک زدن لازم بود، منعی بر آن نیست. و البته این همانطور که اشاره کرده اید، باید بسیار خفیف باشد. در روایت آمده است که به گونه ای باشد که بدن او سیاه نشود، و از ابزاری هم جز چیزی مثل چوب مسواک استفاده نشود. این یعنی نهایت آرامی به گونه ای که تنها انزجار و ناراحتی شوهر را از همسرش نشان دهد.
روایاتی هم که شما نقل کرده اید مراد زدن بدون ضابطه و در غیر مورد مشروع آن، و از روی ظلم است. ما روایات زیادری در حسن رفتار شوهران با همسرانشان داریم.
در تفسیر این روایات دو وجه می توان گفت:
1. این روایات در مورد كتك زدن زن در غیر مورد نشوز است.
2. این روایات در مورد كتك زدن شدید زن است، نه تأدیب ملایم كه در آیه نشوز آمده است.
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران حرم شاهچراغ دولت چهاردهم عزاداری دولت ترور انتخابات رئیس جمهور سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
شاهچراغ تیراندازی شیراز تهران شهرداری تهران هواشناسی پشه آئدس تب دنگی شورای شهر تهران وزارت بهداشت بازنشستگان پلیس راهور
قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو ترافیک سایپا خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم برق قیمت
کربلا امام حسین لیلی رشیدی مهران غفوریان مداحی مختارنامه تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر
فناوری دانش بنیان فضا
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین ترور ترامپ جنگ غزه اسرائیل روسیه جو بایدن ایالات متحده آمریکا حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت دیابت هوش مصنوعی کد مورس ایلان ماسک ناسا اپل اقتصاد دیجیتال
رژیم غذایی واکسن کرونا تخم مرغ مغز گرمازدگی طول عمر