چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

۲۰سپتامبر سال ۴۴۲ ـ دولت ایران و کشتی دو ـ بادبانه


تاریخ کشتی سازی و دریانوردی نشان می دهد که در آستانه پاییز (اواخر سپتامبر) سال ۴۴۲ پیش از میلاد، اردشیر یکم (به نوشته مورخان یونان باستان: اردشیر درازدست) شاه وقت ایران از دودمان …

تاریخ کشتی سازی و دریانوردی نشان می دهد که در آستانه پاییز (اواخر سپتامبر) سال ۴۴۲ پیش از میلاد، اردشیر یکم (به نوشته مورخان یونان باستان: اردشیر درازدست) شاه وقت ایران از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن کشتی دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختیار کشتی سازان فنیقی (سوری ـ لبنانی) قرارداد تا در کارگاههای کشتی سازی (شیپ یارد) بندر صور (تیر) چنین کشتی هایی را بسازند. اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ کرد که اطلاع یافته بود مهاجران یونانی مقیم جنوب ایتالیا سه سال پیش از آن (سال ۴۵۰ پیش از میلاد)، این نوع کشتی را اختراع کرده بودند که نیاز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم می توانست حرکت کند، زیرا که بادبان (Mast) بزرگتر باد را می گرفت و با فشار زیاد به بادبان کوچکتر پس می فرستاد و کشتی در خلاف جهت باد حرکت می کرد. چهار سال طول کشید تا فنیقی ها (در آن زمان از اتباع ایران) کشتی دو ـ بادنانه برای ایران ساختند. این کشتی ها در فاصله زمانی میان صلح ایران با اتحادیه یونانی ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلی یونانی ها) آماده شدند که دولت ایران تعدادی از آنها را در اختیار اسپارت قرار داد تا آتنی ها را بشکند و با این مداخله، مورخان یونانی در تالیفات خود ایران را «امپریالیست» لقب دادند که این اصطلاح از همان زمان باقی مانده و دولت های برتری طلب و مداخله گر با آن صفت خطاب می شوند.