یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

تبليغات تنقلات و فست‌فودها و تشدید اشتهای بچه ها


ایسنا: متخصصان تغذيه تاكيد كردند تماشاي تبليغات تلويزيوني مربوط به خوردني‌هاي صنعتي و تنقلات واقعا در افزايش احساس گرسنگي در كودكان تاثيرگذار است به ويژه اگر كودكان بيشتر تلويزيون تماشا كنند اين احساس گرسنگي در آنها تشديد مي‌شود.

بر همين اساس كارشناسان بهداشت عمومي در آكادمي اطفال آمريكا بر ضرورت ممنوعيت پخش اين قبيل آگهي‌هاي تبليغاتي كه به ويژه كودكان را مورد خطاب قرار مي‌دهند تاكيد كرده و هشدار دادند كه اين آگهي‌ها مي‌توانند بحران چاقي را بيش از پيش در كودكان تشديد كنند.

دكتر اما بويلند از متخصصان دانشگاه ليورپول در انگليس و دستياران وي در مطالعات خود روي كودكان شش تا 13 ساله آزمايشاتي انجام دادند و متوجه شدند كه تماشاي تبليغات تجاري درباره خوردني‌ها و مواد غذايي در افزايش اشتهاي كودكان تاثير بسزايي دارد و در نتيجه منع پخش اين تصاوير به تبليغات راهكاري موثر براي مقابله با چاقي در كودكان است.

اين بررسي‌ها تاكيد كرد: روزهايي كه كودكان اين آگهي‌ها را تماشا مي‌كنند، بيشتر به خوردن تنقلات روي مي‌آورند و احساس گرسنگي در آنها بيشتر مي‌شود. علاوه بر اين مشاهده اين آگهي‌ها تمايل كودكان را به خوردن غذاهاي چرب و شيرين افزايش مي‌دهد. درعين حال در زندگي واقعي فاكتورهاي ديگري به اين ميل در كودكان دامن مي‌زند كه از جمله آنها مي‌توان به تمايل والدين براي خريد خوراكي‌هاي صنعتي و آماده اشاره كرد.

جزئيات اين مطالعه در مجله اطفال منتشر شده است.