جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

زمان مناسب برای گوشزد کردن قوانین کلاس


زمان مناسب برای گوشزد کردن قوانین کلاس

مدیریت کلاس درس و نظم دادن به دانش آموزان و فعالیت های آنها یکی از مسائلی است که معلمان جوان و کم تجربه معمولاً با آن دست به گریبانند. در سال های اخیر کنترل کردن کلاس بسیار سخت …

مدیریت کلاس درس و نظم دادن به دانش آموزان و فعالیت های آنها یکی از مسائلی است که معلمان جوان و کم تجربه معمولاً با آن دست به گریبانند. در سال های اخیر کنترل کردن کلاس بسیار سخت تر از گذشته شده است، زیرا رابطه کودکان و نوجوانان با افرادی که از نظر سن، تجربه و قدرت در سطح بالاتری هستند کاملاً تغییر کرده است. اگر در گذشته رابطه آنها با والدین یا معلمان بیشتر براساس ترس بود، امروزه این رابطه براساس صمیمیت و دوستی و نزدیکی بیشتر است. کم شدن فاصله بین معلم و دانش آموزان در برخی موارد موجب بالا رفتن اعتماد به نفس دانش آموزان و امکان ابراز عقیده بیشتر و شکوفایی استعدادهای آنها شده است. ولی گاهی اوقات این صمیمیت و نزدیکی موجب بی احترامی ها و به اصطلاح حساب نبردن از معلم می شود.

در واقع از بسیاری از رفتارهای نادرست دانش آموزان پیش از آن که منجر به مختل شدن نظم کلاس شوند، می توان جلوگیری کرد. اگر معلمان بتوانند در کنار ارائه کردن مطالب درسی از تکنیک های مؤثر در این باره استفاده کنند و رفتاری صمیمانه و در عین حال قاطع داشته باشند، دیگر در مدیریت کلاس مشکلی نخواهند داشت.

اول مهر، زمانی که معلم برای نخستین بار به کلاس پا می گذارد، معمولاً همه دانش آموزان رفتار بسیار خوبی دارند و نظم به طور کامل در کلاس حکمفرماست. اما بعد از یک هفته، پچ پچ ها و بی نظمی ها کم کم شروع می شود. هفته دوم سال تحصیلی زمان بسیار مناسبی است که معلم قوانین و مقررات کلاس را به دانش آموزان گوشزد کند، زیرا در این زمان معلم و دانش آموزان با یکدیگر آشنایی نسبی پیدا کرده اند و می توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

معلم باید با توجه به نوع درس، فعالیت های کلاس و سن دانش آموزان، قوانینی در رفتار آنها، توجه کردن به درس، احترام به همکلاسی ها، بی جهت سرو صدا نکردن و انجام تکالیف وضع کند. بهتر است تعداد قوانین کم باشد و با جملاتی که متناسب با سن و درک و فهم دانش آموزان است توضیح داده شود.

اگر معلم طرح درس خود را برای یک یا دو هفته آینده به دانش آموزان اعلام کند، آنها متوجه خواهند شد که معلم به طور دقیق برای تمام جلسات برنامه ای دارد و کلاس را طبق برنامه ای دقیق و از پیش تعیین شده جلو خواهد برد. در نتیجه دانش آموزان تحت تأثیر نظم حاکم بر جلسات درس قرار می گیرند و سعی می کنند تا به جای بی نظمی خود را با برنامه تطبیق دهند.

همچنین، اگر معلم اسامی دانش آموزان را در جلسات اول یاد بگیرد و در زمان های مختلف، مثلاً هنگام تذکر دادن، هنگام شلوغ کردن یا درس پرسیدن، آنها را با اسم خطاب کند، دانش آموزان به طور غیرمستقیم احساس می کنند که معلم بر آنها کنترل دارد.

اگر معلمان در جلسات اول کمی بیشتر سختگیری کنند، سال تحصیلی بهتر و کم تنش تری را تجربه خواهند کرد، زیرا زمانی که بی نظمی بر کلاس حاکم شود، کنترل کردن رفتارهای دانش آموزان چندان آسان نخواهد بود.

راضیه حبیبی