سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
کم خونی در کودکان و کاهش ضريب هوشي
تغذيه صحيح با تأمين منابع مورد نياز رشد و نمو كودكان از طريق ريزمغذيها و اثرات مهمي در توانمندي ذهني كودكان دارد. توانمندي ذهني نيز تأثير زيادي بر چگونگي يادگيري و كسب و بكارگيري مهارتهاي آموزش داده شده دارد.
وي گفت: مطالعات مختلفي در دنيا نشان داده است كه سوء تغذيه ميزان يادگيري كودكان در مدرسه و موفقيتهاي بعدي آنها را در طول دوران زندگي تحت تأثير قرار ميدهد و ضريب هوشي كودكاني كه در 2 سالگي مبتلا به سوء تغذيه پروتئين و انرژي و كوتاه قدي شديد بودهاند در مقايسه با كودكان طبيعي سنين 8 تا 11 ساله، 11 امتياز كمتر بوده است.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: كمبود برخي از ريزمغذيها بر توانايي ذهني مؤثر است از جمله كمبود آهن ميتواند در تمام مراحل زندگي سبب كاهش قدرت ادراك و يادگيري شود. كودكان مبتلا به كم خوني در مدرسه يادگيري كمتري دارند و ضريب هوشي اين كودكان 5 تا 10 امتياز كمتر از حد طبيعي برآور شده است.
صفوي افزود: كمبود "يد " نيز باعث كاهش آموزش پذيري، فراگيري كودكان شده و ضريب هوشي آنها را به ميزان 5/13 امتياز كم ميكند كه در اين مورد هزينههاي صرف شده براي جبران اختلال يادگيري مؤثر نبوده و به هدر ميرود.
اين متخصص تغذيه اضافه ميكند: مطالعات دهه اخير نشان داده كه نخوردن صبحانه ميتواند اثرات منفي بر يادگيري داشته باشد و در شرايط طبيعي ناشتايي (كوتاهمدت) مكانيسم هموستاتيك گلوكز خون را در سطحي ثابت نگه ميدارد تا بر عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولانيتر باشد، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، دشوارتر شده و يادگيري و تمركز حواس مختل ميشود.
صفوي افزود: بررسيهاي اخير نشان داده است كه حفظ قند خون در محدوده طبيعي باعث بهبود عملكرد مغز و يادگيري كودكان مدرسهاي ميشود. يكي از دلايل افزايش يادگيري، ساخته شدن "استيل كولين " است كه نقش آن در تقويت حافظه به اثبات رسيده است. كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع ميكنند در انجام تكاليف رياضي كارايي كمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتكار آنها كاهش مييابد.
وي ميگويد: كودكان در سنين مدرسه علاوه بر 3 وعده اصلي غذايي به ميان وعده نيز نياز دارند. در اين سنين، كودكان بايد هر 4 تا 6 ساعت براي نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبيعي، غذا بخورد تا فعاليت سيستم عصبي و عملكرد مغز در حد مطلوب باقي بماند.
اين متخصص تغذيه گفت: كبد كه مسئول ذخيره گلوكز به صورت گليكوژن و آزادسازي آن به خون در صورت نياز است. در كودكان اين سنين تنها براي حدود 4 ساعت گليكوژن ذخيره ميكند بنابراين دانشآموزان در اين سنين به خوردن غذا در وعدههاي بيشتر نياز دارند و بايد بين صبح تا ظهر و ظهر تا شب ميان وعده مصرف كنند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان