سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

کم خونی در کودکان و کاهش ضريب هوشي


فارس: يك متخصص تغذيه گفت: كودكان مبتلا به كم‌خوني يادگيري كمتري دارند و ضريب هوشي اين كودكان 5 تا 10 درجه كمتر از حد طبيعي برآورد شده است.

 تغذيه صحيح با تأمين منابع مورد نياز رشد و نمو كودكان از طريق ريزمغذي‌ها و اثرات مهمي در توانمندي ذهني كودكان دارد. توانمندي ذهني نيز تأثير زيادي بر چگونگي يادگيري و كسب و بكارگيري مهارت‌هاي آموزش داده شده دارد.

وي گفت: مطالعات مختلفي در دنيا نشان داده است كه سوء تغذيه ميزان يادگيري كودكان در مدرسه و موفقيت‌هاي بعدي آن‌ها را در طول دوران زندگي تحت تأثير قرار مي‌دهد و ضريب هوشي كودكاني كه در 2 سالگي مبتلا به سوء تغذيه پروتئين‌ و انرژي و كوتاه قدي شديد بوده‌اند در مقايسه با كودكان طبيعي سنين 8 تا 11 ساله، 11 امتياز كمتر بوده است.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: كمبود برخي از ريزمغذي‌ها بر توانايي ذهني مؤثر است از جمله كمبود آهن مي‌تواند در تمام مراحل زندگي سبب كاهش قدرت ادراك و يادگيري شود. كودكان مبتلا به كم خوني در مدرسه يادگيري كمتري دارند و ضريب هوشي اين كودكان 5 تا 10 امتياز كمتر از حد طبيعي برآور شده است.

صفوي افزود: كمبود "يد " نيز باعث كاهش آموزش پذيري، فراگيري كودكان شده و ضريب هوشي آن‌ها را به ميزان 5/13 امتياز كم مي‌كند كه در اين مورد هزينه‌هاي صرف شده براي جبران اختلال يادگيري مؤثر نبوده و به هدر مي‌رود.

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: مطالعات دهه اخير نشان داده كه نخوردن صبحانه مي‌تواند اثرات منفي بر يادگيري داشته باشد و در شرايط طبيعي ناشتايي (كوتاه‌مدت) مكانيسم هموستاتيك گلوكز خون را در سطحي ثابت نگه مي‌دارد تا بر عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني‌تر باشد، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، دشوارتر شده و يادگيري و تمركز حواس مختل مي‌شود.

صفوي افزود: بررسي‌هاي اخير نشان داده است كه حفظ قند خون در محدوده طبيعي باعث بهبود عملكرد مغز و يادگيري كودكان مدرسه‌اي مي‌شود. يكي از دلايل افزايش يادگيري، ساخته شدن "استيل كولين " است كه نقش آن در تقويت حافظه به اثبات رسيده است. كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع مي‌كنند در انجام تكاليف رياضي كارايي كمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتكار آن‌ها كاهش مي‌يابد.

وي مي‌گويد: كودكان در سنين مدرسه علاوه بر 3 وعده اصلي غذايي به ميان وعده نيز نياز دارند. در اين سنين، كودكان بايد هر 4 تا 6 ساعت براي نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبيعي، غذا بخورد تا فعاليت سيستم عصبي و عملكرد مغز در حد مطلوب باقي بماند.

اين متخصص تغذيه گفت: كبد كه مسئول ذخيره گلوكز به صورت گليكوژن و آزادسازي آن به خون در صورت نياز است. در كودكان اين سنين تنها براي حدود 4 ساعت گليكوژن ذخيره مي‌كند بنابراين دانش‌آموزان در اين سنين به خوردن غذا در وعده‌هاي بيشتر نياز دارند و بايد بين صبح تا ظهر و ظهر تا شب ميان وعده مصرف كنند.