چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا

تاثیر منفی کارتون ها بر ذهن کودک


ایسنا: در اين پژوهش، کودکان چهار ساله‌اي که کارتون آتشي مزاج «اسپانج باب اسکوير پنتز» (کارتون مشهور و پرطرفداري در آمريکاي شمالي که از سال 1999 تا کنون نمايش داده مي‌شود) را تماشا کردند، در مقايسه با کودکاني که کارتون آرامي را ديدند و يا اصلا کارتون نديدند، در مجموعه‌اي از آزمون‌ها که عملکرد اجرايي مغز آنها را آزمايش مي‌کرد، به ميزان قابل توجهي امتياز بدتري گرفتند. عملکرد اجرايي، واژه فراگيري است که مجموعه‌اي از مهارت‌ها مانند توجه، حافظه کاري، و خودگرداني - مهارت‌هايي که به گونه قاطعي با موفقيت‌هاي آموزشي پيوند دارد - را در بر مي‌گيرد.

تاثیر منفی کارتون ها بر ذهن کودک


«ديميتري کريستاکيس»، مدير موسسه پژوهش کودکان «سياتل» آمريکا که سرمقاله‌اي را به همراه گزارش اين پژوهش در مجله علمي «Pediatrics» منتشر کرده است، مي‌گويد: بيشتر پدر و مادرها توجه خود را بر کميت متمرکز مي‌کنند تا کيفيت. اين چيزي بيشتر از فقط خاموش کردن تلويزيون، پس از تماشاي زمان/ميزان معيني، است. اين مساله به عوض کردن کانال ارتباط دارد.

روانشناسان دانشگاه ويرجينيا، در اين آزمايش از سه گروه از کودکان چهار ساله خواستند تا بنشينند و نقاشي كنند، يا بخشي از برنامه‌ آرام تلويزيوني به نام ‌«درباره يک پسربچه معمولي پيش دبستاني آمريکايي» را تماشا کرده و يا بخشي از يک مجموعه «کارتون تخيلي و خيلي پرطرفدار درباره اسفنج سرزنده‌اي که در زير دريا زندگي مي‌کند»(اسپانج باب) را تماشا کنند.

پس از انجام تعدادي آزمون‌هاي شناختي بر روي اين سه گروه از كودكان، آن‌هايي که «اسپانج باب» را تماشا کرده بودند، حدود 10 درصد کمتر از دو گروه ديگر امتياز به دست آوردند.

دکتر «کريستاکيس» مي‌گويد: محتمل‌ترين توضيح مي‌تواند تحريک بيش از اندازه مغز باشد. در نمايش آرام‌تر، صحنه‌ها به صورت ميانگين هر 34 ثانيه يک بار عوض مي‌شد، در حالي که در کارتون پرتحرک، صحنه‌ها هر 11 ثانيه يک بار تغيير مي‌کرد که اين، «سرعتي غير طبيعي» است. شما از مغزتان مي‌خواهيد چيزي را پردازش کند که هنوز آمادگي لازم را براي انجام آن ندارد.