چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مخاطرات اخلاقی و بازار بیمه
در شرایطی كه دو طرف با یكدیگر ارتباط اقتصادی برقرار میسازند، همواره اطلاعات نقش مهمی را ایفا میكند. وجود رفتار نامشهود، میتواند باعث شود، یكی از دو طرف، رفتارهایی را انجام دهد كه به نفع طرف دیگر نیست. در این حالت، كه مخاطرات اخلاقی شكل میگیرد، بازار دچار شكست میشود. شركتهای بیمه، كه همواره رفتار مراقبتی بیمه گزاران را نمیتوانند مشاهده كنند، با چنین مشكلی مواجه میشوند. بنابراین از ابتدا باید قراردادهایی را كه سازگار با مشاركت بیمه گزاران در انعقاد قرارداد همراه با ایجاد انگیزه برای افزایش مراقبت بیمه گزاران است طراحی نمایند. قراردادهای فرانشیزی در این شرایط بهترین قراردادها تلقی شده است و از طریق ایجاد فرانشیز و گنجاندن مبالغ قابل كسر در قرارداد و همچنین دخالت انگیزشی دولت از طریق مالیات و سوبسید میتوان این مورد شكست بازار را برطرف نمود و یا از هزینههای آن كاست. بررسیها، نشان میدهد در برخی از تعرفههای تصویبی شورای عالی بیمه و همچنین متن قراردادها از كارآیی لازم برخوردار نیستند و ضروری است با استفاده از نتایج این پژوهش و سایر پژوهشهایی كه در این زمینه بكار رفته مشكلات قراردادها و تعرفه برطرف شود.
در شرایط نبود اطلاعات كامل، همواره وجود پیامدهای خارجی(Externality) باعث میشود مبادله اقتصادی به خوبی انجام نشود و حتی در مواردی روابط اقتصادی مختل شود. روابط اقتصادی غالباً به شكل انعقاد قرارداد حاصل میشود. در انعقاد قرارداد اطلاعات نقش مهمی را ایفا میكند و نبود اطلاعات مشكلاتی را به همراه دارد.
قراردادهایی مانند قرارداد بین كارفرما و نیروی كار، بیمهگر و بیمهگزار، سهامداران و مدیر عامل، اعتبار دهنده و اعتبار گیرنده نیز، همچون سایر قراردادها به اطلاعات نیازمند است. یك سهامدار كارخانه، وقتی میتواند یك مدیر را بپذیرد، كه اطلاعات كاملی از منش و عملكرد او داشته باشد و رفتار او قابل مشاهده باشد. با عدم اطلاع از وی و نامشهود بودن رفتار، نمیتواند قرارداد بهینهای را منعقد كند و به اهداف خود برسد؛ زیرا همواره یك نا اطمینانی برای او وجود دارد، كه رفتار نامشهود(Hiden action) كارگزار به نفع او است یا هزینه هایی را به او تحمیل میكند.
● تعریف مخاطرات اخلاقی
مخاطرات اخلاقی تعاریف مختلفی دارد؛ برخی آن را به وضعیتی اطلاق كردهاند، كه یك طرف بازار نمیتواند رفتار طرف دیگر بازار را مشاهده كند و گاهی به رفتارهای نامشهود بازگشت میكند.(varian, ۱۹۹۰, ۵۸۹)
برخی دیگر مخاطرات اخلاقی را چنین تعریف نمودهاند: مخاطرات اخلاقی نام دیگری برای رفتار نامشهود است؛ زیرا در این حالت، فردی یا طرفی كه آگاه است، رفتار غلطی را در پیش میگیرد كه به ضرر طرف مقابل است. (Katz, ۱۹۹۴, ۵۹۳)
تعریف دیگری نیز مخاطرات اخلاقی را چنین بیان میكند: وقتی مخاطرات اخلاقی پدیدار میشود، كه افراد در شرایط وجود اطلاعات خصوصی عملی را پیش میگیرند كه بطور نادرستی احتمال نتایج و حاصل نامطلوب را افزایش میدهد.(Mc taggat, ۱۹۹۲ ,۴۴۰)
یك مثال از موارد مخاطرات اخلاقی: وقتی یك فرد بیمه میشود، مراقبت خود را كم میكند؛ زیرا مطمئن است كه خسارت او جبران خواهد شد. مثلاً یك مالك خانه، ممكن است مراقبت خود از خانه را ـ مثل قفل كردن و احتیاطهای دیگر ـ به دلیل بیمه شدن خانه و لوازم آن، كاهش دهد. این مسأله مخاطرات اخلاقی است كه باعث شكست بازار میشود كه در مثال شكست بازار بیمه است و كارآیی در بازار بیمه از بین میرود؛ زیرا انگیزه افراد به دلیل كاهش نگرانی از خطر، برای مراقبت زیاد از بین میرود و بنابراین شركت بیمه ممكن است، مجبور باشد، خانهای را بیمه كند، كه اصلاً قفل نشده یا پنجره آن بسته نشده است و این برای شركتهای بیمه غیر ممكن است؛ زیرا احتمال خطر بسیار زیاد میشود. (stiglitz, ۱۹۹۳)
● نحوه انعقاد قرارداد
انعقاد قرارداد، نیازمند دو ركن اصلی است، كه میتواند دو شخص حقیقی یا حقوقی باشد. یكی از این دو، نقش اصلی را ایفا میكند، مثل كارفرما كه ابتدا به طراحی قرارداد میپردازد و دیگری نقش غیر اصلی را باز میكند، مثل كارگزار. این بحث تحت عنوان مسأله كارفرما - كارگزار(Principle-agent Problem) در ادبیات مطرح شده است.
قرارداد ابتدا توسط كارفرما طراحی میشود و كارگزار پس از رؤیت، میتواند آن را امضا نماید و یا آن را نپذیرد. در چنین حالتی اگر قرارداد امضا نشود، ارتباطی برقرار نمیشود و در صورتی كه قرارداد منعقد شود، نتیجه قرارداد مبهم است؛ زیرا نتیجه به شدت به رفتار و عملكرد كارگزار بستگی دارد. عملكرد خوب وی، نتیجهای خوب را برای كارفرما رقم میزند و عملكرد ضعیف، نتیجه بدی را برای كارفرما به دنبال خواهد داشت.(stadler, ۱۹۹۷, ۱۷)
● ماهیت قرارداد بهینه
به منظور توضیح قرارداد بهینه (stadler, ۱۹۹۷, ۱۸) میتوان یك قرارداد را در نظر گرفت كه نتایج متعددی داشته باشد. نتیجه حاصل از قرارداد را با ? و ارزش پولی آن را با x نشان میدهیم. فرض میشود، كارگزار تلاشی دارد كه آن را با eنشان میدهیم. در این جا یك احتمال شرطی وجود دارد كه عبارت است از:
ابتدا فرض میشود، اطلاعات كارگزار و كارفرما مساوی و متقارن است. در این جا تنها یك ریسك وجود دارد، كه ناشی از احتمالی بودن رفتار كارگزار است. كارفرما بر اساس تابع منفعت حاصل از رابطه اقتصادی، رفتارش را تعیین میكند.
● مخاطرات اخلاقی و قرارداد بهینه
پدیده مخاطرات اخلاقی كه پس از انعقاد قرارداد مطرح میشود، شرایطی است كه كارگزار میتواند تلاش خود را تغییر دهد. به بیان دیگر، تاكنون بحث این بود كه با مقدار تلاش معین، شیوه پرداخت باید چگونه باشد. حال بحث این است كه پس از انعقاد قرارداد كارگزار به دنبال تلاشی خواهد بود كه تابع هدفش را بیشینه سازد. تابع هدف كارگزار در این شرایط به شكل زیر تعریف میشود.
● انگیزه در مخاطرات اخلاقی
با یك مثال فرضی، میتوان شرایط مخاطرات اخلاقی (mansfield, ۱۹۹۷, ۵۵۴) در بازار بیمه را ترسیم نمود. همانطور كه در نمودار نیز آمده، شخصی را در نظر میگیریم كه اتومبیلی دارد، كه T تومان ارزش دارد. وی برای مراقبت از اتومبیل خود هزینههایی را چون خرید قفل، محافظ، دزدگیر و هزینههای زمانی میپردازد. این هزینه را با Bنشان میدهیم. صاحب اتومبیل جهت استفاده بیشتر از اتومبیل، نیاز به هزینه بیشتری برای مراقبت از ماشین خواهد داشت. چون استفاده نیز، به معنای این است كه ماشین بیشتر در معرض سرقت قرار میگیرد. بنابراین میتوان استفاده او از اتومبیل را تقاضا (D) یا منفعت نهایی از خدمات اتومبیل به حساب آورد، كه هزینه B را برای آن میپردازد.
بنابراین وی در ابتدا بدون بیمه، ۱۰ ساعت در روز از اتومبیل استفاده میكند. اما پس از انعقاد قرارداد بیمه، چون شركت بیمه خسارت را میپردازد و هزینههای مراقبت ضرورتی ندارد این هزینهها كاهش مییابد، میزان استفاده از اتومبیل ۱۵ ساعت خواهد بود، در نتیجه احتمال سرقت اتومبیل زیاد میشود.
در نمودار مشاهده میشود، كه با توجه به منحنی تقاضا برای استفاده از اتومبیل (D) یك روند نزولی دارد، قبل از انعقاد قرارداد بیمه، هزینه استفاده از اتومبیل B است كه در سطح ۱۰ ساعت استفاده از اتومبیل تعادل ایجاد میشود. بعد از انعقاد قرارداد بیمه به دلیل كاهش هزینههای مربوط به سرقت َB، میزان استفاده از اتومبیل افزایش مییابد؛ بنابراین، همواره بیمه گزار سعی دارد، پس از انعقاد قرارداد بیمه از اتومبیل خود بیشتر استفاده كند. و این باعث افزایش احتمال خطر میشود و خسارت آن را، بیمه گر باید جبران نماید.
● رفتارهای پنهان و بازار بیمه
برای ترسیم وضعیتی كه در آن مخاطرات اخلاقی (Hiller, ۱۹۹۱, ۸۲) شكل میگیرد، فرض میشود، فرد با دو حالت سرقت و عدم سرقت مواجه است. این شخص Tریال دارایی دارد، اگر دارایی وی مورد دستبرد قرار گیرد C ریال از دارایی او كاهش مییابد بنابراین دارایی او برابر است با:
(۲۶)W=T-C
كه در آن، W میزان دارایی فرد در حالت سرقت است و از طرفی نشان میدهد كه دارایی در حالت عدم سرقت برابر كل دارایی فرد است. W=T دارایی در حالت عدم سرقت رانشان میدهد.
در نمودار ۵، دو محور دارایی در حال سرقت و عدم سرقت نشان داده شده است. در این نمودار یك نقطه E وجود دارد كه در حقیقت میزان دارایی فرد را در دو حالت سرقت و عدم سرقت نشان میدهد و در حقیقت نقطه برخورداری طبیعی یا اولیه است. خط َ ffنشان دهنده خطی است، كه در آن فرد بیمه گزار با خرید بیمه نامه به نرخ منصفانه(Fair odds line) اقدام میكند. این خط كه به عنوان ?نتیجه احتمالی منصفانه?(۴) تلقی میشود، برای فردی است كه سطح مراقبت زیادی برای حفظ اموال خود دارا میباشد. معادله این خط به شكل زیر است.
(۲۷)Py=x
كه در آن P میزان احتمال سرقت است، y سطوح مختلف جبران در صورت سرقت است و میزان آن ضرورتا معادل c نیست و x میزان حق بیمه است. در حقیقت این معادله یك قید رقابت محسوب میشود، كه بیمهگر نمیتواند بیش از احتمال میزان جبران خطر حق بیمه تعیین نماید. زیرا طبق قانون عرضه و تقاضای بیمه اگر حق بیمه بیشتر از این مقدار باشد، شركتهای بیمه دیگر، كه حاضرند حق بیمه كمتری را دریافت كنند، بازار را در دست خواهند گرفت. (مطلبی، ۱۳۸۱:۴۷)
● در شرایط خرید بیمه، بیمهگزار در حقیقت با دو حالت مواجه میشود.
یكی حالت سرقت است:
(۲۸)WT=T-C-?+py
و دیگری در حالت عدم سرقت است: كنند.
چون دو منحنی از نقطه J میگذرد، خط بیمه كامل (خط ۴۵ درجه) و خط نتیجه احتمالی منصفانه نیز از آن جا میگذرد.
سطح مطلوبیت U۲، به اندازه B از سطح مطلوبیت U۱ بیشتر است. زیرا در نقطه J شخص در هر دو حالت مراقبت كم و زیاد بیمه كامل خریدار میكند و تنها با مراقبت كمتر مطلوبیت بیشتری را به دست میآورد. در این شرایط شركتهای بیمه حاضر نمیشوند، به كسی كه مراقبت كمی دارد، بیمه نامه كامل در نقطه J را ارائه دهند، بلكه در نقطه K مماس بر منحنی نتایج احتمالی منصفانه سطح مراقبت پایین، ارائه میدهند. این مطلب در نمودار ۶ ارائه شده است.
اگر فرد سطح مراقبت خود را كم كند، در نقطه K خواهد بود. جایی كه منحنی U۳بر َHH مماس است. اگر فرد بتواند، بیمه غیر كامل خریداری نماید، در نقطه Q به تعادل خواهد رسید، كه نقطه مماس منحنی بی تفاوتی سطح مراقبت زیاد بر خط نتیجه احتمالی منصفانه است؛ زیرا U۴ خط بیمه كامل را در نقطه R بالاتر از U۳ قطع میكند.
بنابراین مطلوبیت بیشتری برای او ایجاد میكند. البته نقطه Q تعادل نیست، زیرا در این حالت همانطور كه میدانیم، بیمه گزار سطح مراقبت زیاد دارد، ولی شركت بیمه قیمت هر واحد جبران را با َP كه بیش از P است، دریافت میكند. بنابراین، سود غیر طبیعی به دست میآورد و چون بازار رقابتی است، سود اضافی با ارائه قرارداد توسط سایر شركتهای بیمه از بین میرود. فرایند تغییر وضعیت از دو طریق است. یكی این كه َ Pكاهش مییابد و دیگر این كه جبران خسارت در قیمت پایینتر افزایش مییابد. به بیان دیگر َHH حول نقطه E در جهت عقربه ساعت به چرخش درمی آید. از طرف دیگر یك حركت بر روی َHH به سمت خط ۴۵ نیز وجود دارد. در نهایت تعادل در روی خط َFF خواهد بود. البته معلوم است كه روی خط َFF بیمه كامل نخواهد بود، بلكه نقطه D كه نزدیك كامل است تعادل را ایجاد میكند.
منابع
۱- فارسی
۱- بیمه مركزی، مجموعه قوانین بیمهای، بیمه مركزی ایران، ۱۳۷۸.
۲- ساسان نژاد، امیر هوشنگ، مجموعه كامل قوانین بیمهای، تهران، انتشارات فردوسی، چاپ اول ۱۳۷۹.
۳- مطلبی، سیدمحمد موسی، تحلیل گردش اطلاعات و هزینههای آن در ساختار بازاری بیمه مطالعه موردی ایران، ۱۳۸۰، قم، پایان نامه كارشناسی ارشد دانشگاه مفید.
۲- انگلیسی
۱ - CHitgopekar, sharads, relationship Between Deductibles and expected payouts for Insurance policies, ۲۰۰.
۲ - Hiller, Briall, The economic of Assymetric information, ۱۹۹۱ & nacmilan Press.
۳ - Katz, and Rosen, mictoEconomic, ۱۹۹۴ & ۲nded, Irwin, Illinios.
۴ - Mansfield, Edwin, Microeconomics, ۱۹۹۱, w.w.norton&company
۵ - MC taggat, D findlay, Land parkin, Economics, ۱۹۹۲, addison-wesley, http:\\www.cob.ilstu.edu\katie\working papers\deductibles ۹۹.doc
۶ - Stadler Inesmacho-David Pereze-castrillo, An introduction to Economic of information (Incentives&contracts), ۱۹۹۷ Richard watt, oxford univerity.
۷ - Stiglitz, S.E., Economics, ۱۹۹۳, w.w.norton&company, NewYork.
۸ - Sweeting Andrew, Discuss the reason why asymmetric information can be a source of market failure.use examples to illustrate your answers, ۱۹۹۸, httb:\\w.w.eraweb.net
۹ - Varian, H.R, Intermediate Microeconomics: A modern approach ۲nded, ۱۹۹۰, w.w.norton & company New York.
۱ - Moral hazard
۲ ـ بخشی از این مقاله برگرفته از پایان نامه كارشناسی ارشد نگارنده است كه با راهنمایی دكتر عبادی در دانشگاه مفید تدوین و دفاع شده است.
۳ ـ كلمه فرانشیز را برخی به درصدانه ترجمه نمودهاند.
۴ ـ در این نرخ سود اقتصادی بنگاه بر اساس احتمال خطر صفر در نظر گرفته شده است.
۵ ـ این واژه به كاستنی نیز ترجمه شده است.
منبع:فصلنامه نامه مفید، شماره ۳۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست