چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024

دوچرخه سواری از خلخال تا ماسال

چهارشنبه شب ۲۲ خرداد ساعت ۲۲ با کرایه یک دستگاه مینی بوس که مثل همیشه تعداد دو ردیف صندلی های آخر آن جهت بارگیری دوچرخه ها باز شده بود از همدان به سمت میانه و سپس خلخال حرکت کردیم

چهارشنبه شب ۲۲ خرداد ساعت ۲۲ با کرایه یک دستگاه مینی‌بوس که مثل همیشه تعداد دو ردیف صندلی‌های آخر آن جهت بارگیری دوچرخه‌ها باز شده بود از همدان به سمت میانه و سپس خلخال حرکت کردیم.

نوع برنامه: دوچرخه‌سواری کوهستان

رده: کراس کانتری

زمان اجرا: خردادماه ۱۳۹۲

طبق معمول همیشه بسته‌بندی دوچرخه‌ها با فوم و بارگیری مناسب آنها جهت جلوگیری از آسیب‌پذیری وقت و انرژی زیادی از ما گرفت.

ساعت ۳۰/۷ بامداد پنج‌شنبه ۲۳ خرداد پس از پشت سر نهادن شهرهای زنجان، میانه و هشتجین به خلخال رسیده و در یکی از پارک‌های شهر صبحانه مان را صرف کردیم، پس از صرف صبحانه به سمت انتهای شهر رفتیم که کانکس نیروی انتظامی در کنار جاده مستقر بود و پس از آن به یک دوراهی رسیدیم؛ راه سمت چپ به سمت اسالم و راه سمت راست به کلور می‌رسید- در واقع راهی که به سمت کلور و گیلوان می‌رفت فرعی بوده و به مناطق باغی و ییلاقی خلخال می‌رسید- دوچرخه‌ها را پیاده کرده و آچارکشی کردیم و سپس با پوشیدن لباس مخصوص، کلاه و برداشتن سایر تجهیزات و یک ناهار مختصر شروع به رکاب زدن کردیم. پیش از شروع حرکت ضمن هماهنگی با مینی‌بوس او را از جاده خلخال به اسالم عازم ماسال کردیم تا در آنجا منتظرمان باشد.

پس از طی ۹ کیلومتر به منطقه مجرم و با ادامه مسیر به طول ۱۵ کیلومتر به منطقه اسکستان رسیدیم، منطقه به غایت زیبا و سر سبز است و باغ‌های زیبا در منطقه گستردگی چشمگیری دارد. جاده تا اینجا و ۱۲ کیلومتر بعدی که به کلور می‌رسد افت و خیز خاصی ندارد و شیب آن ملایم است. از کلور تا شهر بعدی به اسم شال ۱۱ کیلومتر راه است؛ پس از آن به گیلوان- منطقه‌ای ییلاقی با باغات بسیار زیبا- می‌رسیم. تمام طول مسیر تا اینجا آسفالته است و تلفن همراه آنتن‌دهی دارد، از گیلوان به بعد جاده‌ای کم عرض و سنگلاخ با شیب تند ما را به گردنه خانقاه می‌رساند - جاده‌ای پر پیچ و خم که پس از حدود ۱۰ کیلومتر بر بلندای گردنه‌ای با ارتفاع ۳۴۰۰ متری می‌رسد-. منطقه دارای مراتع سرسبز و زیبا است که در هر نقطه آن ایلات و چادر نشینان سکنی گزیده و به دامداری مشغولند، انبوهی از گل‌های شقایق چشم هر دوستدار طبیعت را می‌نوازد، بر بالای گردنه کلبه‌ای چوبی متعلق به بومیان منطقه که قهوه خانه‌ای دنج است برای صرف ناهار پذیرای ما می‌شود، قلل منطقه سبز و دارای پوشش تنک جنگلی است. جاده خاکی مسیر ما از اینجا به بعد کفی و سر پایینی است و ییلاقات ماسال کم کم نمایان می‌شود از شال تا اتاسکوه ۴۲ کیلومتر راه است و از اتاسکوه تا ماسال نیز ۷ کیلومتر، شب را پس از رسیدن به ماسال به همراه دوستانی که خسته از راهی طولانی هستند در پارک جنگلی بام ماسال طی می‌کنیم و صبح نیز پس از دیداری کوتاه از ساحل به سمت شهر خود باز می‌گردیم.

نکات قابل توجه

۱- طول کل مسیر ۹۵ کیلومتر و حدود ۶۰ کیلومتر آن آسفالت است و گذر از طول خاکی و سنگلاخ مسیر نیاز به خودرو شاسی بلند یا اصطلاحا آف رود دارد.

۲- در اغلب نقاط تلفن همراه آنتن‌دهی دارد.

۳- کنترل کردن شرایط آب و هوایی پیش از اجرای برنامه اهمیت خاصی دارد.

۴- همراه داشتن وسایل پنچرگیری و تیوب یدک ضروری است.

۵- داشتن آمادگی جسمانی و استفاده از کلاه ایمنی و لباس مخصوص، راحتی و ایمنی شما را افزایش می‌دهد.

۶- استفاده از دوچرخه‌های سبک با سیستم ترمز دیسک، روغن و سطح بالا باعث افزایش کیفیت اجرای برنامه می‌شود.