چهارشنبه, ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 5 June, 2024
كافر چه كسی است؟
درباره اینكه به چه كسی لفظ «كافر» اطلاق میشود و كلاً تعریف آن و همچنین اینكه چه مسائلی باعث بوجودآمدن حالت كفر در افراد میگردد، گفته شده است كه «كافر به كسی اطلاق میگردد كه یا به خدا اعتقاد نداشته باشد و یا برای خدا شریكی قائل باشد كه این شریك یا بت است و یا آتش و یا ماه و ستاره و خورشید و یا غیر اینها».(۱) و آیات قرآن نیز بر ضرورت پیكار با این افراد تاكید دارد و در سوره بقره در این باره میگوید:«واقتلوهم حیث ثقفقموهم»(۲) ترجمه: بكشید آنان را هر جا كه بیابیدشان.
و در سوره نساء میفرماید:«فخدوهم و اقتلوهم حیث و جدتموهم و لاتتخذوا منهم ولیاً و لانصیراً.»(۳)
ترجمه: بگیریدشان و هر جا كه آنان را یافتید بكشید و از اینان دوست و یاوری مگیرید.
و نیز در كتاب «دروس فی فقه الامامیه» در رابطهٔ با علتهای داخل شدن در زمرهٔ كفار تقسیماتی مطرح شده است كه بیان میگردد. صاحب كتاب مینویسد:
«یأتی الكفر فی مقابله الشكر و منه أخِذَ معنی الكفر شرعاً فقالوا: الكفر، انكار الوحدانیه او الرساله و تفصیل ذلك:
ترجمه :كفردرمقابل شكرمی آیدوكفرشرعی هم ازاینجاگرفته شده است پس كفر انكار یگانگی خدا یا پیامبری است و تفصیل آن اینگونه است:
۱) ان الذی لا یعترف بوجود الله تعالی كافر لانه منكر لاصل الالوهیه.
ترجمه: كسی كه معتقد به وجود خداوند نیست كافر است زیرا منكر اصل الوهیت است.
۲) ان الذی یعترف بوجودالله و لكن یشرك معه فی الالوهیه ارباباً آخرین، كافر لانه منكر للوحدانیه.
ترجمه: كسی كه معتقد به وجود خداوند هست ولی شریك دیگری برای خداوند قائل است نیز كافر است زیرا منكر یگانگی خداوند است.
۳) ان الذی یعتقد باله غیرالله تعالی او بالهه غیرالله، كافر لانه منكر لوجود الله.
ترجمه: كسی كه معتقد به بتها و اصنام به عنوان خدا است كافر است زیرا منكر وجود خداوند است.
۴) ان الذی ینكر نبوه النبی محمد(ص) او رسالته، كافر سواء كان ممن یعتقد بنبوه غیره من انبیاء الله او لایعتقد.
ترجمه: كسی كه منكر نبوت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) یا رسالت ایشان از طرف خداوند است كافر میباشد خواه معتقد به نبوت پیامبر دیگری از پیامبران خدا باشد یا نه.
۵) ان الذی ینكر المعاد كافر.
ترجمه:كسی كه منكر معاد میباشد كافر است.
۶) من انكر ضروریاً من ضروریات الدین (ای بدیهیاً من بدیهیاته) مع التفاته الی كونه ضروریاً.(۴)
ترجمه: كسی كه یك ضروری از ضروریات دین (بدیهی از بدیهیات) را انكار میكند با توجه باینكه میداند آن چیز ضروری دین است.
از جایی كه «ضروری دین» شامل موارد زیادی از مسائل دینی میگردد و بعضاً ابهاماتی در تعریف آن به چشم میخورد برای روشنتر شدن موضوع در گفتار بعدی به تعریف ضروری دین پرداخته میشود.
پینوشتها
(۱) فقه سیاسی در اسلام – محمد صالح الظالمی، ناشر پیام آزادی،۱۳۵۹ ش،ص۳۴
(۲) سوره بقره – آیه ۱۹۱
(۳) سوره نساء- آیه ۸۹
(۴) دروس فی فقه الامامیه- عبدالهادی الفضلی، موسهام القری، بیروت،۲ جلدی،۱۴۲۰ق،ج۱ص۳۱۹
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب محمود احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ستاد انتخابات کشور
ترافیک مترو جرایم رانندگی تهران طرح ترافیک شهرداری تهران بازنشستگان سازمان هواشناسی پلیس راهور سلامت دستگیری سیل
ساعت کاری سهام عدالت برق قیمت خودرو خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان قیمت طلا مالیات دلار مسکن بازار خودرو
امام خمینی (ره) تلویزیون فضای مجازی سینما سریال حوزه علمیه سینمای ایران رسانه ملی شعر
فضا دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان ماهواره
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه سوریه روسیه حماس لبنان ترکیه جو بایدن چین
پرسپولیس فوتبال استقلال رضا درویش باشگاه پرسپولیس رئال مادرید جواد نکونام لیگ برتر کیلیان امباپه لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال والیبال
هوش مصنوعی موبایل اینستاگرام گوگل ربات همراه اول اپل باتری اینترنت
استرس خواب قهوه گرمازدگی خودکشی مردان