دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

شکست سنگین نیکی کریمی در فوتبال


شکست سنگین نیکی کریمی در فوتبال

روزی روزگاری فوتبال, در «هاله ای از ابهام»

درحالی که حدود دو ماه از توزیع سری اول مجموعه روزی روزگاری فوتبال می گذرد پخش کننده این مجموعه از چگونگی ادامه توزیع آن اظهار بی اطلاعی می‌کند و برنامه ریز این مجموعه خبر از تغییر موسسه پخش کننده و توزیع سری دوم آن آن در روزهای آینده می‌دهد

حدود دو ماه قبل و طی یک نشست رسانه‌ای نیکی کریمی‌ از مجموعه «روزی روزگاری فوتبال» که تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اش را به عهده داشت رونمایی کرد. مجموعه‌ای که به سفارش فدراسیون فوتبال تولید شد و قرار بود به عنوان مجله هفتگی فوتبال ایران وارد شبکه نمایش خانگی شود. همان زمان تیتر و عکس اکثر روزنامه‌های ورزشی به حضور نیکی کریمی‌ سر تمرین تیم‌هایی چون استقلال، سپاهان و راه‌آهن خلاصه می‌شد. از آن‌جایی که در این سال‌ها نیکی کریمی‌ در مصاحبه‌ها و مناسبت‌های گوناگون از علاقه زیادش به فوتبال خبر داده بود در ابتدا به نظر می‌رسید که اتفاق خوبی قرار است رخ دهد.

مجموعه اول «روزی روزگاری فوتبال» با محوریت معرفی باشگاه سپاهان و مصاحبه با منصور ابراهیم‌زاده، مهدی مهدوی‌کیا و احسان حدادی(برنده مدال نقره المپیک لندن در رشته پرتاب دیسک) به عنوان میهمان ویژه عرضه شد اما در حالی که هفته بعد همه منتظر قسمت دوم این مجموعه بودند، خبری از آن نشد، هفته بعدترش هم خبری نشد تا عملا این پروژه به دست فراموشی سپرده شود. همه ‌این‌ها بهانه خوبی بود تا به سراغ افراد دست‌اندرکار مجموعه برویم و علت این مسئله و سرنوشت نهایی مجموعه را از آن‌ها بپرسیم. علی اسدزاده، مدیر‌عامل شرکت تصویر گستر پاسارگاد که وظیفه پخش این مجموعه را به عهده دارند و امیر‌حسین آرمان برنامه‌ریز «روزی روزگاری فوتبال» به سوالات هفت صبح در این خصوص پاسخ دادند. پاسخ‌هایی که در نوع خودش جالب توجه است.

● نیکی کریمی‌ قول پخش هفتگی نداد

نیکی کریمی‌ تهیه‌کننده و کارگردن این مجموعه قبل از توزیع قسمت اول در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود که از ابتدا هدف او از ساخت چنین مجموعه‌ای توزیع در شبکه نمایش خانگی نبوده است:«هدف ما نمایش خانگی نبود. من به همراه دستیارانم وفیلم‌بردارم جمع شدیم وفکرکردیم امسال می‌خواهیم چه کارکنیم وتمرکزمان را بگذاریم روی فیلم یاسریال یا چیز دیگری، ضمن این‌که من پروانه نمایش جدیدم را می‌خواستم بگیرم.

به این فکر کردیم که وقت‌مان را بگذاریم روی چیزی که خیلی دوست داریم و برای آن زمان زیادی می‌گذاریم. آن هم تماشای فوتبال و دنبال کردن اخبار فوتبال است. این ایده را به فدراسیون فوتبال دادیم. آن‌ها به ما این پیشنهاد رادادند که مردم هم آنرا ببینند و ماهم استقبال کردیم.» این مجموعه قرار بوده به معرفی باشگاه‌های فوتبال ایران، مدارس فوتبال و گفت‌وگو با فوتبالیست‌ها و مربیان داخلی بپردازد و یکسری بخش‌های جذاب و حاشیه‌ای مرتبط با فوتبال هم در آن گنجانده شود که البته به گفته کریمی‌ یکسری از آپشن‌های این مجموعه ثابت است. مثل خاطرات کاپیتان، معرفی باشگاه ومربی ومابقی آیتم‌ها مثل پیشکسوتان ومطبوعات متغیر . حتی قرار بوده که ‌این مجموعه در سطح وسیع‌تر در خصوص باشگاه‌های خارجی هم ساخته شود.

البته نیکی کریمی‌ در همان ابتدا هم گفته بود که قرار نیست این مجموعه به صورت هفتگی توزیع شود ولی نهایتا قولی که کریمی‌ داده بود این بود که حداکثر هر دو، سه هفته یک بار قسمت‌های مختلف این مجموعه توزیع شود اما از ۱۱ آبان ماه تا الان حدود دو ماه می‌گذرد و هیچ خبری از این مجموعه نشده است.

● روزی روزگاری فوتبال پروانه ساخت دارد یا ندارد؟

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا روزی روزگاری فوتبال پس از پخش قسمت اول توزیع‌اش متوقف شد. اسد‌زاده در این خصوص می‌گوید: «تا جایی که من اطلاع دارم قسمت‌های دیگر این مجموعه مجوز ساخت ندارند، عوامل تولید در پی گرفتن مجوز تولید هستند.

خب تا زمانی که مجوز ساخت وجود نداشته باشد قطعا پروانه نمایش هم صادر نمی‌شود که ما بتوانیم قسمت‌های مختلف مجموعه را توزیع کنیم.» البته اسد‌زاده از این موضوع بی‌اطلاع است که تاکنون چند قسمت ساخته شده که هنوز مجوز ساخت نگرفته و تهیه‌کننده کار را مطلع‌ترین فرد در این زمینه می‌داند. به همین دلیل ما هم سراغ نیکی کریمی‌ رفتیم تا اطلاعات تکمیلی در این خصوص را از او کسب کنیم که گویا کریمی‌ در حال حاضر در ایران نیست و به مسافرت خارج از کشور رفته است ، بر همین اساس سراغ امیر‌حسین آرمان، برنامه‌ریز این مجموعه رفتیم که جواب او کاملا در تناقض با آن چیزی بود که اسد‌زاده عنوان کرده بود.

به گفته آرمان گروه تولید مجموعه از پخش‌کننده سری اول که موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» بود ناراضی هستند و به همین علت هم در پی پخش‌کننده جدیدی می‌گردند. به گفته آرمان مرحله تغییر پخش‌کننده مراحل قانونی طولانی و وقت‌گیری دارد به همین علت هم تا‌کنون پخش سری‌های بعدی این مجموعه عملی نشده است. این در حالی است که کریمی‌ در نشست خبری این مجموعه که چند روز قبل از توزیع سری اول برگزار شده بود اعلام کرده بود: «روزی روزگاری فوتبال» با سرمایه شخصی و تحت نظارت و حمایت فدراسیون فوتبال ساخته شده و عوامل سعی کرده‌اند برای منتشر کردن فیلم برنامه خوبی داشته باشند و طوری منتشر شود که از برنامه‌ای که دارند جلوتر باشند، خب اگر سازندگان مجموعه به فکر توزیع درست نباشند آن وقت همان سرمایه شخصی هم امکان بازگشت برایش به وجود نمی‌آید و این می‌تواند ضربه بزرگی برای ادامه احتمالی کار آن‌ها باشد.

● پخش مجموعه منظم می‌شود

نکته دومی‌ که با اسدزاده در میان می‌گذاریم این است خب چرا از همان ابتدا مجوز تمام قسمت‌های این مجموعه گرفته نشده که برای پخش آن به صورت هفتگی مشکلی پیش نیاید. مدیرعامل تصویر گستر پاسارگاد باز هم برای گرفتن جواب این سوال تهیه‌کننده کار را مطلع‌تر می‌داند. به گفته اسد‌زاده قرارداد این مجموعه به صورت سریالی با این موسسه بسته نشده و گویا برای هر قسمت قرارداد جداگانه‌ای بسته می‌شود.

اما به گفته امیر‌حسین آرمان مجوز ساخت و پخش مجموعه دوم آماده شده و به زودی جزئیات توزیع آن در رسانه‌ها اعلام خواهد شد. ضمن اینکه آرمان مسئله نداشتن مجوز ساخت را کاملا رد می‌کند و تاکید می‌کند که تمام قسمت‌های این مجموعه مجوز دارند. آرمان حتی این نکته را هم به صحبت‌هایش اضافه می‌کند که احتمالا پس از عوض شدن پخش‌کننده ‌این مجموعه توزیع قسمت‌های بعدی روزی روزگاری فوتبال به صورت روتین و منظم پی گرفته خواهد شد.

البته آرمان از محتویات سری دوم چیزی نمی‌گوید ولی اگر به همان بخش که در قسمت دوم خواهید دید در سری اول استناد کنیم معرفی باشگاه استقلال و گفت‌وگو با محمد مایلی کهن و محرم نویدکیا بخش‌های اصلی سری دوم خواهند بود.

● استقبال خوب از قسمت اول

اما یکی از شایعاتی که در خصوص عدم پخش قسمت‌های بعدی این مجموعه وجود داشت این بود که عدم استقبال مخاطبان از این مجموعه باعث شده که قسمت‌های بعدی یا ساخته نشوند یا برای توزیع‌شان تردید‌هایی به وجود بیاید که اسد‌زاده خیلی دوپهلو به ‌این مسئله پاسخ می‌دهد: «توزیع نشدن سری جدید ربطی به عدم فروش سری اول ندارد. اتفاقا استقبال از این مجموعه در سری اول خوب بوده فقط یک مقدار باید برایش بیشتر تبلیغات انجام شود تا مخاطبان بیشتر با فضای آن آشنا شوند".»