چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص
تفاوت دیه و قصاص زنان، از جمله موضوعات بحث انگیز دورههای اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هست. تغییر در ساختار جامعه و خانواده و تغییر در بینشها و نگرشهای عمومی درباره زن و مرد، پشتوانه جدی این گونه بحثها است.
كتاب تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص تلاش دارد تا ضمن بررسی مواد ۲۰۹، ۲۷۳، ۳۰۰ و ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی، با بیان ادله و ریشههای این مواد حقوقی، به دفاع از آن بپردازد. مفاد این چهار ماده، كه به ترتیب به بیان حكم قصاص و دیه زن در مقایسه با مرد میپردازد عبارتند از:
۱) هرگاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بكشد، محكوم به قصاص است؛ اما ولی زن باید قبل از قصاصِ قاتل، نصف دیه مرد را به او بپردازد.
۲) در قصاص عضو، زن و مرد برابرند و مرد مجرم به سبب نقص عضو یا جرمی كه به زن وارد نماید، به قصاص عضو مانند آن محكوم میشود. دیگر این كه اگر دیه عضوی كه ناقص شده، ثلث یا بیش از ثلث دیه كامل باشد، دیه زن نصف دیه مرد است.
● «زنان و قصاص»
حكم قصاص زن از دیدگاه اهل سنت و شیعه، هر كدام به تفصیل مطرح شده است. رویكرد نویسنده به بحث از دیدگاه اهل سنت درباره زن و قصاص، از آن رو است كه اهل سنت، بر خلاف شیعه، درباره مردی كه زنی را به قتل رسانده، قصاص را بدون رد فاضل دیه از سوی اولیای زن مقتول لازم میدانند، در حالی كه اجماع یا قول مشهور در میان شیعیان این است كه در صورتی كه اولیای زن بخواهند حكم قصاص را بر قاتل جاری كنند، باید نصف دیه كامل مرد را، كه همان ما به التفاوت دیه مرد و زن است، به اولیای مرد بپردازند. نویسنده پس از نقل اقوال نسبتاً طولانی و مفصل، به نقد ادله اهل سنت میپردازد. این ادله عبارتند از:
۱) عموم آیات قصاص، كه در آنها تفاوت میان زن و مرد نیست. نویسنده محترم معتقد است كه «حداكثر چیزی كه میتوان از عموم و یا اطلاق این آیات استفاده كرد، این است كه مرد در برابر زن قصاص میشود؛ اما این كه در قصاص مرد در برابر زن، پرداخت فاضل دیه هم شرط شده است یا نه، این آیات درباره آنها ساكت هستند و اگر ما از دلایل دیگری به این نتیجه رسیدیم كه در قصاص قاتل زنان، پراخت فاضل دیه لازم است، چارهای جز تسلیم بدانها نداریم».
۲) نامه عمر بن حزم: در كتابهای روایی اهل سنت، نقل شده است كه پیامبر اكرم(ص) در نامهای كه توسط عمرو بن حزم برای اهل یمن فرستادند، ضمن بیان احكام مختلف، فرمودند كه: «یقتل الذكر بالانثی»؛ یعنی مرد در برابر زن كشته میشود. در نقد این دلیل نیز نویسنده معتقد است كه بیش ترین استفادهای كه از این روایت میشود، جواز قصاص مرد در برابر زن است و درباره رد فاضل ساكت است. این در حالی است كه پیامبر(ص) در صدد این بودهاند كه بر سنت رایج در میان اعراب جاهلی، كه بر اساس آن، مرد در برابر زن قصاص نمی شد، خط بطلان بكشند.
سنت عملی پیامبر(ص): از قتاده نقل شده است كه پیامبر اكرم(ص) مردی یهودی را در برابر كشتن زن یهودی قصاص فرمود. نویسنده در نقد آن، ضمن تأكید بر وجود روایات مخالف این روایت، كه از طریق شیعه نقل شده، معتقد است كه در واقعه نقل شده، چون قاتل، مردی یهودی بوده و دیه یهودی از مسلمان كمتر است، جایی برای پرداخت فاضل دیه نبوده است و از این روایت نمی توان استفاده كرد كه به طور مطلق، در قصاص مرد در برابر زن، پرداخت فاضل دیه لازم نیست.
اجماع اصحاب: در سخنان برخی از فقهای اهل سنت، اجماع یكی از دلایل این حكم بر شمرده شده است، كه نویسنده با توجه به نام بردن از مخالفانی چون امام علی(ع) و عبد الله بن عباس، در حصول چنین اجماعی خدشه میكند.
▪ نویسنده در ادامه، ضمن بیان اقوال علمای شیعه، درباره وجوب رد فاضل دیه در قصاص مرد در برابر زن، به بررسی ادله علمای شیعه درباره این حكم میپردازد:
۱) قرآن: نویسنده معتقد است كه فقهای شیعه، از قرآن درباره وجوب رد فاضل دیه استفاده نكردهاند؛ چون در قرآن، درباره به این مطلب تصریحی نیست، اگر چه بر خلاف آن نیز دلالت صریحی وجود ندارد.
۲) روایات: روایات، عمده ترین ادله شیعه بر حكم یاد شده هستند كه نویسنده، چهار روایت صحیحه را در این باره ذكر میكند و در پایان، با بیان دو روایت به ظاهر متعارض، راه حل فقها در رفع تعارض میان دو دسته روایت را بیان میكند.
۳. اجماع: لزوم پرداخت فاضل دیه، در قصاص مردی كه زنی را به قتل رسانده است، مورد اتفاق همه فقهای شیعه بوده و هیچ قول مخالفی در این باره وجود ندارد و در هیچ یك از كتابهای شیعه، قول مخالفی نقل نشده است.
● حكم قصاص مرد در برابر
نویسنده با تأكید بر این كه احكام شرع بر اساس تعبد و اعتقاد به وجود حكمت و مصلحت در این احكام، پذیرفته میشوند، اصل مسلّم دیگری را یادآور میشود كه میتوان در عین تعبد و تسلیم در برابر احكام شرع، به دنبال یافتن حكمت وفلسفه آنها نیز بود. با توجه به نكات یادشده، حكمت تفاوت زن و مرد در قصاص را میتوان به این گونه بیان كرد:
در قصاص، تساوی همه جانبه میان قاتل و مقتول لازم است. این در حالی است كه این تساوی، میان زن و مرد به چشم نمی خورد؛ زیرا به دلیل نقش مهمی كه مردان، به طور معدل، در اقتصاد خانواده و نظام معیشتی آن بر عهده دارند، لازم است در مواردی كه مردی در برابر زنی قصاص میشود، با پرداخت نیمی از دیه قاتل به خانواده او، خسارتی كه ازعدم حضور مرد، متوجه آنان میشود جبران گردد.
با این همه، نویسنده تأكید میكند كه «چون این تحلیل، صرفاً بر پایه برداشتهایی عقلی استوار بوده و با تأییدی از ناحیه روایات و نصوص دینی همراه نیست، نمی توان آن را مبنایی برای توسعه و یا تضییق در احكام قصاص تلقی كرد».
تفاوت دیه زن و مرد بررسی شده است و به اجمال، گذری بر اقوال و بیانات فقهای اهل سنت شده است. آن گاه در مبحث دوم، این تفاوت از دیدگاه فقهای شیعه بیان گردیده است. در ادامه، در بیان ادلّه، به روایات و اجماع فقهای شیعه تمسك شده است. حكمت تفاوت دیه زن و مرد، بحث مهم دیگری است كه در ادامه فصل دوم از كتاب، مطرح شده است. و نویسنده با تأكید بر این كه اصل پرسش از علت یا حكمتِ تفاوت دیه زن و مرد، در زمان ائمه(ع) نیز مطرح بوده، میكوشد تا با نقل برخی اقوال، زمینه را برای بیان دیدگاه مختار خویش فراهم سازد.
● «فقه ژورنالیستی»،
دیدگاههای مدافعان برابری دیه و قصاص زن و مرد، نقد گردیده است.درگفتاردوم، با عنوان «تكثر گرایی فقهی»، تلاش در نقد اندیشه ای است كه به آرای مخالف شیعه به عنوان گرایشهای هم عرض توجه دارد.
نویسنده در خاتمه، ضمن بیان آسیبهای حركت مدافع حقوق زنان، بر احقاق حقوق آنان با تكیه بر مبانی اجتهادی و شناخت اولویتها و مسائل اساسی حقوق زنان تأكید میكند.
از ویژگیهای ممتاز این اثر، تتبع خوب و پرداخت و ارایه روان و مطالب است، به گونهای كه هم برای خواننده متخصص مفید است و خواننده عمومی و غیر متخصص نیز به راحتی با آن ارتباط برقرار میكند.از نكات درخورتوجه در این پژوهش آن است كه سهم نوآوری نویسنده در آن، مشخص نیست و میتوان آن را بیشتر یك پژوهش با تتبع خوب ارزیابی كرد؛ مثلاً در نقد ادله اهل سنت بر عدم لزوم رد فاضل دیه، در قصاص مرد در برابر زن، هیچ گونه پی نوشتی ملاحظه نمی شود و بعید است كه این نقدها در سخنان دیگران نیامده باشد.
در داوری میان آرای علمای شیعه نیز چنین وضعی وجود دارد؛ مثلاً در حكمت تفاوت دیه زن و مرد، چهار بیان ذكر شده است كه به نظر میرسد برخی بیانات، با هم تفاوتی ندارند یا تفاوت به اندازه ای پیچیده است كه نویسنده باید به آن تصریح كند و علت ذكر بیانهای گوناگون و انتخاب یك بیان، به عنوان بیان مختار ذكر شود.
در نقد دیدگاههای مخالف هم كه اساس مطالب فصل سوم را شامل میشود، توجه به نقد دیدگاهی خاص، باعث غفلت از نگرشهای دیگر شده است؛ مثلاً گروهی از منتقدان تفاوت زن و مرد در قصاص و دیه، روایاتی را كه در این باره وجود دارد، دچار ضعف سند و یا ضعف دلالت میدانند و گروهی دیگر نیز معتقدند كه نابرابری دیه مرد و زن، حكمی واقعی نبوده است، بلكه بر اساس مصالح و سیاستهای روز انجام گرفته است. شاهد این ادعا آن است كه پیامبر(ص) دیه مردان قبیله خثعم را نصف دیه كامل قرار دادند.
در كنار نادیده انگاری نگرشها و دیدگاههای یاد شده، به برخی از پرسشهای اساسی درباره تفاوت دیه و قصاص توجهی نشده است؛ مانند این كه در قصاص مردی كه مادرش را كشته است، رد فاضل دیه شرط نیست یا این كه آیا در صورت تفاوت نقشهای اقتصادی و مشاركت اقتصادی زن در جامعه وخانواده، آیا احكام اسلامی تفاوت خواهند
محمدتقی كرمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست