شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
نگاهی به فیلم «سکوت»، ساخته محسن مخملباف
![نگاهی به فیلم «سکوت»، ساخته محسن مخملباف](/web/imgs/16/96/0yswj1.jpeg)
در صحنههایی، «سکوت»، اوج امید کودکانش را نمایان میکند. دختر از صدای موزون و طربانگیز ساز به تکاپو میافتد. «خورشید» با گوش دادن به صدای زنبورها، پی به نغز بودن آواز آنها میبرد، صدای چکشهای مسگرها را تنظیم میکند و از آن آهنگ «دادا دام» را آماده میکند. کودکی نابینا که علاقهمند به موسیقی است و ساز کوک میکند، سرخطی است بر سینمایی که نمیخواهد فیلمنامهنویس داشته باشد. «سکوت» جزء رادیکالترین فیلمهای سینمای ایران است. گفتوگو هر قدر ناچیز و کم باشد، بدیههگویی و استعارهسازی بسیار است. آوازخوانی، سرود، صدای سازها، تماسهای بدنی و غالبن حس کردن، تمام فیلم مخملباف را تشکیل میدهد.
مخملباف از طرح بصری سینما، «سکوت» را میسازد. زندگی با گوش دادن به سازهای مختلف آغاز میشود و با همان سازها پایان مییابد. اساس تجربه بصری مخملباف بر این است که تماشاگران را نخست با خود و سپس با افراد دور و بر در تماس قرار دهد. صف طویل دختران نان فروش، سازهای مختلف با نواهای خاص و حرکت جنبندگان، صدای بام بوم مسگرها، همه و همه به عنوان افتتاحیهای است که سینمای بدیههسرا و استعارهساز را در نمایی درشت به تصویر میکشد.
«سکوت» سه واقعیت متغیر جهان امروز را دستمایه خود قرار میدهد. جهان اول، جهانی آشفته و بیمعناست که از این همه ساز و نوا به پوچی گراییده است و تنها کودکان از سرود و ساز آن بهره بردهاند. «خورشید» کودک نابینا را کسی قبول ندارد. حتا صاحب کارش او را از داشتن شنوایی محروم میکند و او پنبه در گوشهایش میگذارد. نوعی ندیدن و نبودن. در واقع هیچ شدن.
جهان دوم مشکلات و فرآیندهای زندگی امروز را بازخورد خود قرار میدهد و از دل بی غل و غش کودکان سکوت، جهانی روشن و بی بدیل میسازد. در حقیقت دو کودک «سکوت» میکوشند زندگی را طور دیگر ببینند. مخملباف با ساخت صوتی، اجرا و صداگذاریهای حسی گوناگون سعی دارد طبیعت حسی و عاطفی آدمها را به زیبایی و در برشی طولانی نشان دهد.
جهان سوم مخملباف فاصلهها را نشان میدهد. فاصلههایی که از عمق میآیند. جهانی که شاعرانه زندگی کردن و ساز گوش دادن را هرگز نمیپسندد. در صحنههایی، «سکوت»، اوج امید کودکانش را نمایان میکند. دختر از صدای موزون و طربانگیز ساز به تکاپو میافتد. «خورشید» با گوش دادن به صدای زنبورها، پی به نغز بودن آواز آنها میبرد، صدای چکشهای مسگرها را تنظیم میکند و از آن آهنگ «دادا دام» را آماده میکند.
تصاویر کودکان و زندگی مردمان تاجیک، عجیب و مهجور نیست، تعریف نشده و غیر منطقی نیست. در واقع «سکوت» واقع گرایانه به نظر میآید. اشیاء، شخصیتها و حوادث در جهت هدفی ارزشمند انجام می یابند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست