شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
در برابر تاریخ مردانه
خانم حجازی، که در حال تدوین شش جلد کتاب درباره تاریخ زنان ایران است، از تصویر تاریخی زن ایرانی و نیز مؤلفههای زن مطلوب برای مرد ایرانی سخن گفته است. وی به موقعیت اساطیری زن و نیز جنس و سنخ مشکلات و مسائل امروز زنان پرداخته است.
گو اینکه نمیتوان تصویری یگانه و ویژه از زن ایرانی عرضه کرد، اما میتوان به مؤلفههایی اشاره داشت که فرهنگ ایرانی، وجود آنها را در زن، شایسته و ضروری میبیند.
فرهنگ ایرانی، وجوهی را در نظر میگیرد و وجود آنها را، بهطور همزمان، در چهره زن مطلوب خود تمنا میکند. این وجوه عبارتاند از:
۱) زن ـ مادر، که تقدیس و ستایش میشود؛
۲) زن ـ همسر، که نکوهش و سرزنش میشود؛
۳) زن ـ فرشته، که طلب و تمنا میشود.
در کنار این سه وجهه، یک وجهه دیگر نیز هست که البته خیلی غالب نیست. آن وجهه زن ـ معشوقه است. فرهنگ ایرانی، زنی را میپسندد که این وجوه را همزمان و بهطور کامل داشته باشد؛ با بودن یک بعد و یک وجه از آنها رضایت خاطر پیدا نمیکند.
البته در عصر ما، وجهه دیگری نیز به وجوه زنِ مطلوب ایرانی اضافه شده است و آن، وجهه زن ـ کارگر است: زنی که افزون بر ویژگیهای فوق، ویژگی کار بیرون از منزل را نیز دارد. شاید عارضه تاریخی تحقیر زنان در ایران، حاصل ناکامی از تحقق همزمان همه این وجوه است.
خصلت انفعال و تسلیمپذیری زن ایرانی، یک فریب تاریخی است. اگر حتی انفعال فیزیکی و فیزیولوژیکی زن را در برابر مردان بپذیریم، انفعال ماهوی زن در برابر مرد را به هیچ روی نمیتوان پذیرفت و هیچ قرینه و شاهدی بر آن وجود ندارد. غلبه تفکر مردسالار در تاریخ ایران، صورتبندی خاصی از عقل، قانون، مذهب، سیاست و... را عرضه کرده است که در آن، زنان در انزوای تسلیم گرفتار شدهاند. اما این انزوا و تسلیم، از سرشت زن برنیامده است؛ بلکه ثمره همان قرائت مردسالار از عقل، قانون و مذهب بوده است. وقتی غزالی به عنوان یکی از علمای بزرگ، زن مطلوب را زنی میداند که حتی صدای هاون کوفتن او را هم مردان غریبه نشنوند، آیا ثمره چنین باوری جز انفعال و سرخوردگی خواهد بود؟
زن ایرانی، مادام که در جامعهای ساده و بسیط روزگار میگذراند، مرتبهای برابر با مردان داشت؛ اما از زمانی که جامعه پیچیده شد و تفکیک نقشها و مسئولیتها رخ داد، زن جایگاهی حاشیهای و در سایه پیدا کرد. اساسا نگرش هستیشناسانه قوم ایرانی، بر مبنای تفکر اساطیری آن، به همسانی و برابری زن و مرد باور داشته اما به دلیل بروز بحرانها و نیز غلبه تدریجی تفکر مردسالار، آرامآرام موقعیت برابر زن و مرد به نفع مردان مخدوش شد. این وضعیت در دوران صفویه به اوج خود رسید. در عصر صفویه، حضور برابر زن در مقابل مرد رنگ باخت؛ به طوری که در تمام طول این دوره، حتی یک زن پادشاه یا زنی که پادشاه تعیین کند نمیبینیم.
● جنسِ مشکلات زن امروز
آنچه بدیهی و عیان است وضعیت نابهسامان و بغرنج زنان از حیث موقعیت، رتبه و مرتبه است و آنچه پیچیده و مبهم است راز این فروماندگی و عقبافتادگی است. پرسش آن است که مشکلات زنان از چه نوع و جنسی است؟ آیا این مشکلات از جنس مسائل حقوقی و قانونی است؟ فقهی ـ دینی است؟ اجتماعی، فرهنگی یا سیاسی است؟
مشکلات و مسائلی که گریبانگیر جامعه زنان است، مشکلاتی پیچیده و چندبعدی است. در این مجموعه چندضلعی، هم میتوان از ریشههای حقوقی ـ قانونی مشکلات زنان یاد کرد، هم از بنیانهای دینی ـ فقهی نام برد، و هم میتوان به معضلات سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد. در واقع، موقعیت نابهسامان زنان، ثمره ترکیب همه این مشکلات است. اما به گمان من، ارتقا و بهبود وضعیت زنان، در درجه اول، مستلزم اصلاح و ترمیم نظام حقوقی و متون قانونی ماست.
البته این کار، به نوبه خود، مستلزم بازاندیشی در مبانی دینی حقوق زنان است. بازاندیشی در مبانی دینی حقوق زنان نیز در گرو اصلاح و تلطیف فضای سیاسی است و این سلسله علت و معلولی همینطور ادامه پیدا میکند.
به نظر من، مشکل امروز زنان ما بیش از آنکه مشکل تئوریک و نظری باشد، مشکل عینی و واقعی است. زنان، در وهله اول، خواهان امنیت هستند، و امنیت نیازمند نظام حقوقی مطلوب است. تا وقتی امنیت محقق نشود، هرگونه بحث تئوریک کارآیی ندارد.
● اشاره
۱) آنچه در این بازنویسی کوتاه از گفتوگو با خانم حجازی آمده است، نمیتواند بیانگر همه افکار و آرای وی باشد، اما جهتگیری کلی او را مشخص میسازد. نویسنده ظاهرا دغدغه دینی ندارد. همچنین دغدغههای ارزشی و هستیشناسانه نیز ندارد. وی بیشتر در اندیشه مقام و موقعیت اجتماعی زنان است تا بازیافت شأن انسانی آنان. همچنین اظهار نظرهای وی درباره حقوق، قوانین و نیز مسائل تاریخی و هستیشناختی، نشانگر گرایشهای جدی فمینیستی اوست. وی، آنگونه که در مقدمه گفتوگو آمده و عناوین منتخب روزنامه نیز نشان میدهد، در پی آن است که تاریخ را با نگاهی زنانه ببیند و به بازنویسی آن بپردازد. ازاینرو گرفتار فرو افتادن در ورطه تعصب جنسی است؛ هرچند نمیتوان انکار کرد که از سوی مردان نیز چنین گرفتاریهایی یافت میشود. اما در عرصه فعالیتهای علمی، باید تا آنجا که امکانات بشری اجازه میدهد، از این نوع نگرشها پرهیز داشت و با دیدی حقطلب و واقعنگر به تجزیه و تحلیل مسائل پرداخت؛ یعنی همانطور که نگرش مردسالارانه در بررسی مسائل علمی، فلسفی، معرفتی، تاریخی و... محکوم به انحراف از حقیقت است، زنانهنگری نیز محکوم به دور افتادن از جاده حقیقت میشود. اگر در قرائت «مردانه» از تاریخ، معرفت، علم، زندگی و دیگر حوزهها، بیعدالتی، تبعیض، دورافتادن از حق و مانند آن وجود دارد، چه دلیلی وجود دارد که چنین اشکالاتی در نگرش «زنانه» وجود نداشته باشد. آیا در آنجا نوعی مصونیت وجود دارد؟
۲) وجهه چهارمی که در چهره زن ایرانی نمایان است و به گفته خانم حجازی وجهه خیلی غالبی نیست، معشوقه بودن است. در این مطلب که معشوقه بودن زن در فرهنگ ایرانی غالب نیست، جای تردید جدی وجود دارد. ادبیات ایرانی پر است از غزلهای عاشقانه که در وصف عشق زمینی سروده شدهاند. شاید خانم حجازی از «معشوقه بودن» مراد دیگری در نظر داشته باشد؛ مثلاً شاید مرادشان عشق آزاد و بیقید و شرطی باشد که به رعایت موازین اخلاقی، حقوقی یا دینی مقید نیست. در هر حال، این بخش از سخنان ایشان ابهام دارد. اما این نکته که «در عصر ما، وجهه دیگری نیز به وجوه زن مطلوب ایرانی اضافه شده است و آن، وجهه زن ـ کارگر است» بهرغم روشنی مقصود ایشان، نادرست است؛ زیرا زن در تاریخ ایران، همواره مظهر کار و پشتکار بوده است. در فرهنگ مردم کرد، ترک، لر، ترکمن و سایر اقوام ایرانی، زنان همواره رکنی مهم از انجام کار بودهاند و در پارهای موارد نقش کارگری زنان از مردان هم فزونی یافته است. نمونههای دستنخورده این فرهنگها را میتوان در فرهنگهای عشایری مطالعه کرد. بنابراین نقش کارگری زن، در کنار نقش کارگری مرد، چیزی است که همواره در تاریخ ایران مطرح بوده است. البته با تغییر شکل جوامع و تغییر شرایط کار و کارگری و تغییر ساختار اقتصادی، نوع کارگری زن نیز تغییر کرده است: یک زمان در چادر ایل مسئولیت بافتن چادر و زیلو و دوشیدن شیر و پختن نان و آسیابکردن گندم و حتی برپا ساختن کُله یا چادر و مانند آن را بر عهده داشت. در این زمان نقش پرستاری و معلمی و پزشکی و کارگری در کارخانه و مانند آن را عهدهدار است؛ همچنان که نقش کاری مردان بر اثر تحولات اقتصادی و اجتماعی دگرگون شده است.
۳) خانم حجازی معتقد است که با پیچیده شدن جامعه ایرانی، زن هم جایگاهی حاشیهای و در سایه یافته است. این سخن ایشان تنها بر این پایه میتواند قرائت صحیحی پیدا کند که «جایگاه» را فقط در مفهوم اجتماعی آن درک کنیم. اگر حضور اجتماعی زن، آن هم با نظر به مسئولیتهای سیاسی و مدیریتی، مقصود باشد میتوان پذیرفت که جایگاه زنان حاشیهای بوده است. اما در همین دوران(دوران پیچیدهتر شدن جامعه ایران) زن ایرانی در خانواده و تربیت فرزند و مانند آن جایگاه خود را داشته است.
البته نمیتوان و نباید زن را در چنین جایگاهی محصور کرد. ایفای نقش در اجتماع نیز از سوی زنان لازم است؛ هم برای رشد خود آنان و هم برای پیشبرد اهداف جامعه. اگر از تحلیلهای مبتنی بر تفکرات فمینیستی که به تشابه زنان و مردان، و در پارهای دیدگاههای افراطی به برتری زنان، میاندیشند بگذریم، و دیدگاهی حقجو و عدالتطلب داشته باشیم، اذعان خواهیم کرد که انقلاب اسلامی به برکت رهنمودهای رهبر فقید آن، امام خمینی قدسسره ، در اصلاح و ارتقای جایگاه اجتماعی زنان نقشی جدی داشته است. امام قدسسره همواره بر حضور زنان در همه عرصههای انقلاب، از تظاهرات خیابانی تا اقامه مجالس انقلابی و اسلامی و از جبهههای جنگ تا عرصه سیاست و فرهنگ، تأکید داشتند. البته باید پذیرفت که زنان جامعه ما تا دستیابی به جایگاه مطلوب خود راه درازی در پیش دارند که اگر بدون افراط و تفریط پیموده شود، میتوان امید داشت که در آیندهای نزدیک به آن دست یابند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست