چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
کارگاه های مجازی
کارآفرینی فعالیتی است که فردی در پی اجرای یک ایده معمولاً اقتصادی، توجه نهادهای سرمایه گذاری، علمی، صنعتی و غیره را جلب نموده و نیروی آنها را به سمت اجرای آن ایده هدایت می کند. بنابراین یک ایده که بر اساس یک نیاز اجتماعی شکل گرفته، از ملزومات کارآفرینی است.
در سال های اخیر نمونه های بسیاری از کارآفرینی در اینترنت به ثبت رسیده اند. زمینه های فعالیت در این فضا بکر بوده و فرصت برای نوآوری بسیار است. شرکت هایی مانند Yahoo ،Facebook و Amazon در مدت کوتاهی توانسته اند ارزش بسیاری را کسب نمایند. آمارها نشان می دهند که طی پنج سال آخر قرن گذشته ارزش برخی از این شرکت ها بیش از ۲۰۰ برابر شده، در حالی که میزان رشد سودآوری آنها کمتر از ۱۰ برابر بوده است. کارآفرینی در اینترنت به این موارد خلاصه نمی شود و موارد بسیاری خصوصاً در زمینه نرم افزارهای مبتنی بر شبکه و همچنین محتویات شبکه وجود دارند. کارآفرینی در شیوه های جذب مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاری ها و شبکه های مجازی، الکترونیک، واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور و غیره، همه و همه گستردگی کارآفرینی در عصر اطلاعات را نشان می دهند.
● نظریه شبکه های اجتماعی
طبق نظریه شبکه های اجتماعی، کارآفرینی فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است و این ارتباط اجتماعی می تواند رابطه کارآفرین را با منابع و فرصت ها، محدود یا تسهیل کند.
یکی از جنبه های مهم تأثیر رسانه های اجتماعی در ایجاد مشاغل، توسعه بازار است. ارایه محصولات کیفی و همچنین تغییر و تحول فرهنگ مصرف متناسب با تحولات تکنولوژی، بازارها را توسعه می دهند، به طوری که حجم تولید پس از توسعه تکنولوژی به مراتب بیشتر از حجم تولید دستی است. بنابراین تکنولوژی از تعداد مشاغل دشوارتر می کاهد و بر تعداد مشاغل آسان تر می افزاید.
● نگاهی به آمار
طی تحقیقی که شرکت Constant Contact درباره نقش رسانه های اجتماعی بر بازار کار انجام داده است، حدود ۴۰ درصد شرکت های کوچک و متوسط (MSEs) از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و یافتن نیروی کار متخصص استفاده می کنند. نکته جالب توجه این که ۷۹ درصد آنها انتظار دارند که با استفاده از رسانه های اجتماعی در امور خود موفق تر باشند. همچنین ۶۸ درصد این شرکت ها رسانه های اجتماعی را راه تأثیر گذاری در کسب اطلاعات مربوط به بازار کار می دانند و ۶۴ درصد نیز اهمیت آنها را در آینده بیشتر پیش بینی می کنند. پنجاه و یک درصد این شرکت ها از فیس بوک، ۴۲ درصد از تویتر، ۳۹ درصد از لینکداین و ۱۶ درصد از آنها از فلیکر استفاده می کنند.
نکته جالب توجه دیگر آن است که ۴۰ درصد از کسانی که در سال ۲۰۱۱ در آمریکا شغل پیدا کرده اند، از طریق جست وجو در رسانه های اجتماعی موفق به یافتن شغل مورد نظر خود شده اند. همچنین در آمریکا ۳۸ درصد مدیران اجرایی سطح بالا از طریق رسانه های اجتماعی با کارمندان خود در ارتباط اند.
● نگرش ایرانی
رسانه های اجتماعی به سرعت به مخاطبان وسیع دست پیدا می کنند و اطلاعات را گسترش می دهند، پس در ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی و در فرآیند توسعه پایدار در جامعه ما نقش کلیدی دارند. رسانه های اجتماعی فکر و فرهنگ تولید می کنند و بهترین راه برای تغییر نگرش های غلط درون جامعه هستند. از این طریق می توان مفاهیمی مثل تولید ملی یا کارآفرینی را در ذهن مردم به شکل تأثیر گذاری نهادینه نمود. در این جا می توان به این نکته اشاره کرد که به طور حتم مفاهیم با ارزشی چون کار و سرمایه ایرانی و یا اصلاح الگوی مصرف، وقتی از طریق رسانه های اجتماعی و به زبان مدرن به مخاطبان ارایه شوند تأثیر بیشتری نسبت به رسانه های سنتی بر جای خواهند گذاشت. از طرف دیگر کارآفرینان نیز باید همگام با تغییرات گام بردارند و فرصت های ایجاد شده از طریق این تغییرات را کشف و از آنها بهره برداری کنند. آنها باید با ورود به بازارهای رسانه های اجتماعی، نوآوری رسانه ای در دیدگاه های مردم ایجاد کنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست