یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
جوان مسلمان و دنیای متجدد
جهان اسلام از آغاز رویارویی خود با دنیای متجدد، شاهد واكنشهای متعدد و متفاوتی در برابر آن بوده است. این واكنشها به شكلگیری جریانهای متعدد فكری و سیاسی - اجتماعی در جهان اسلام انجامیده است. در كتاب جوان مسلمان و دنیای متجدد، این جریانها در دو دوره بررسی شدهاند. در دوره نخست چهار جریان زیر به وجود آمد:
۱. جریان سلفیگری كه معتقد بود «باید برای تقویت و تحكیم دوباره اسلام به تعالیم اصیل و اولیه قرآن و پیامبر اكرمصلی الله علیه وآله آن چنان كه سلف [صالح] میفهمیده است، باز گردند [و ]بكوشند تا با تمسك به تعالیم قرآن و حدیث، خلوص اولیه تاریخ اسلامی را باز یابند». وهابیگری نمونهای تمام عیار از این جریان است؛
۲. جریان «اصلاح گران تجدد طلب» كه عقیده داشتند لازم است اسلام برای همسو و همراه شدن با هجوم غربی كه جهان نگری و فلسفه و ایدئولوژی خاص خود را دارد، تعدیل و نوسازی شود. این جریان، طیف وسیعی از اندیشه وران و جنبشهای اسلامی را در بر میگیرد؛
۳. جریان «متمهدیانه یا موعود گرایانه» كه تحولات دنیای جدید را علایمی از نزدیكی آخرالزمان میدانست و به انتظار ظهور مهدی موعود (عج) نشسته بود. در دوران معاصر، شخصیتهایی در دنیای اسلام دعوی «مهدویت» نموده و از این راه، به مبارزهای - عمدتاً - سیاسی با استعمار غرب پرداختند؛
۴. جریان «اسلام سنتی» كه غالباً در طریقههای صوفیه نمود مییافت و در شمال افریقا و برخی نواحی دیگر به موفقیتهایی در زمینه گستراندن اسلام و مقاومت در برابر گسترش حوزه نفوذ استعمار نایل آمدند؛
در دوره دوم كه پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد، «واكنشها و عكس العملهایی در جهان اسلام ظهور یافت كه تا به امروز ادامه یافته است. این واكنشها عمدتاً در دو جریان زیر نمود یافت:
۱. جریان «تجدد طلب» كه همچنان در پی ارائه تفسیری مدرن و روز آمد از اسلام، بر اساس مكاتب و جریانهای فكری جدید در غرب بود. البته در این دوران، «برای مدت كوتاهی مد سوسیالیسم به شكل سوسیالیسم غربی یا سوسیالیسم اسلامی به جای [... «لیبرالیسم قدیمی غرب»] باب شد»؛
۲. جریان «احیا گرانه» كه پیش زمینههایی در مصر، سوریه، پاكستان و ایران داشت و به حركتهای اصلاح طلب یا انقلابی، از نوع انقلاب اسلامی ایران انجامید. ویژگی عمده این جریان «دل مشغولی به حفظ و احیای شریعت، استقلال سیاسی و اجتماعی مسلمین، و مخالفت با هنجارها و ارزشهای اجتماعی غرب» از یك سو و «بیعلاقگی و تلقی انفعالی نسبت به نفوذ علم و تكنولوژی غربی، نهادهای مدیریتی و اداری غربی و شیوههای تفكر متلازم با اتخاذ تكنولوژی [...] غفلت از اهمیت هنر و معماری و شهر سازی اسلامی و بیاعتنایی به ضرورت حفظ فضای هنری و زیبایی شناختی اسلام و محافظت آن از رخنه معیارهای غربی»، از سوی دیگر است. از آنجا كه این جریان غالباً فاقد شناخت عمیق و صحیحی از ماهیت دنیای متجدد و معارضه با آن بوده، پاسخ هایی عمدتاً «ناشی از شور و احساس» به این چالش داده است. سید حسین نصر با این انتقاد، راه را بر معرفی جریان دیگری میگشاید كه خود به آن متعلق بوده و كتاب جوان مسلمان و دنیای متجدد را نیز در چارچوب آن نگاشته است. این جریان، «اسلام سنتی» نام دارد و به مانند دیگر جریانهای گفته شده درگیر این پرسش اساسی و مهم است كه «چگونه میتوان در دنیای متجدد، مسلمان زیست؟» دكتر نصر در كتاب خود در جست و جوی نقشه «راهنمای مسلمانانهای از چشم اندازهای "فكری" جدید [است] كه به مسلمانان كمك كند تا بدون باختن خویش یا از كف دادن گوهر ایمان كه گرانبهاترین موهبت الهی است، از پست و بلند این چشم اندازها بگذرند». بدین منظور، جوامع مسلمان ناگزیرند، اولاً، حقیقت اسلام و سنت عمیق تفكر اسلامی را «به دور از همه تعصبات و تقسیمات فرقهای» دریابند و ثانیاً، دانشی كامل و عمیق، هم از سنت دینی و فكری غرب و هم از غرب جدید فراهم آورند. «تنها چنین درك و دانشی میتواند ابزارهای ضروری مواجهه و مقابله با معارضههای غرب جدید و تدارك پاسخی اسلامی به آن را در اختیار مسلمین بگذارد». مخاطبان این كتاب در وهله نخست، جوانان مسلمانی هستند كه به قصد یادگیری علوم و فنون جدید راهی غرب شدهاند و در نتیجه معارضه دنیای متجدد، «از خود بیگانه» شدهاند یا «به شكل طغیانهای عاطفی و خشونتها و پرخاشگریهای گاه و بیگاه از خود واكنش نشان دادهاند» و درگستره وسیعتر، تمام مسلمانانی كه در برابر چالش دنیای متجدد قرار گرفتهاند. اینك این پرسش مطرح است كه چه كسی میتواند آن نقشه راهنما را در اختیار جوان مسلمان بگذارد؟ به نظر نصر، مسؤولیت تبیین و ارائه تعالیم اسلام و پاسخ به معارضه دنیای متجدد با نفس دین، «بر دوش علمای بزرگ جهان اسلام است كه در ساحت فكری، از دین و جنبههای معنوی آن دفاع كنند»؛ اما مهمتر از آن، ضرورت وجود غرب شناسانی در جهان اسلام است كه بتوانند جنبههای مختلف تمدن غرب، از علوم تا هنرها و از دین تا رفتارهای اجتماعی آن، را از نظر اسلامی بررسی كنند. «متأسفانه، این عده در جهان اسلام بسیار انگشت شمارند؛ خصوصاً اگر به یاد آوریم كه در مقابل، «غرب، شرق شناسان زیادی به منصه آورده است كه اسلام را از نقطه نظر خاص خود مطالعه كردهاند». بنابر این برای تحقق همه جانبه برنامه نویسنده، ضروری است در جهان اسلام توجهی جدی به «غربشناسی» شود. در هر حال، به نظر میرسد نویسنده در خود، صلاحیت كافی را - هم از جهت تفكر اسلامی و هم از جهت شناخت دنیای متجدد - سراغ داشته كه این كتاب را تألیف كرده است. نویسنده به منظور نیل به اهدافش، كتاب را به سه بخش تقسیم كرده است: بخش نخست، «پیام اسلام»: این بخش شامل هفت گفتار است كه عبارتند از:
۱ - اسلام، قرآن مجید و حدیث - وحی و معنای دین؛ ۲ - خدا، انسان و جهان - مسائل معاد شناختی؛ ۳ - شریعت؛ ۴ - معنویت و اندیشه اسلامی؛ ۵ - علوم اسلامی (در اینجا «علم» به معنای Science مورد نظر است؛ ۶ - ادبیات و هنر؛ ۷ - جهان اسلام در دوران جدید. بخش دوم، «ماهیت دنیای متجدد»: در این بخش نیز در هفت گفتار، مباحث زیر مطرح شده است:
۱ - دین در غرب جدید؛ ۲ - فلسفه و مكاتب فكری غرب جدید؛ ۳ - علوم و تكنولوژی جدید؛ ۴- زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دنیای متجدد؛ ۵ - آموزش جدید و تاریخ، نظریهها و فلسفههای آن؛ ۶ - هنر در غرب جدید؛ ۷ - شیوه زندگی جدید.
بخش سوم، «ختم كلام: پاسخ به معارضههای جدید»: نویسنده در این بخش، راههای پاسخگویی به هر یك از معارضههای دنیای متجدد را بر مبنای نگرش اسلامی، یك به یك توضیح میدهد. این پاسخها به طور خلاصه چنین است:
الف) پاسخگویی در ساحت «دینی و معنوی و فكری»:
نویسنده، مباحث خود را در این باره چنین خلاصه كرده است:
تنها راه تدارك یك پاسخ اسلامی به دنیای متجدد برای جوان مسلمان، این است كه اولاً، بتواند با تكیه بر معتبرترین و مركزیترین تعالیم دین و اجتناب از پرتگاههای مخالفتهای فرقهای كه - در اوضاع و احوال دیگر كاملاً قابل فهم است، ولی امروزه تنها باعث تقلیل نیروهای معنوی و فكری امت اسلامی، به ویژه در مقابله با دنیای متجدد میشود - از اسلام در مقابل تفاسیر و تعابیر تحریف شدهای كه از بیرون از آن میشود، دفاع كند. جوان مسلمان در گام بعدی باید بتواند با تمسك به گنجینه سنت فكری اسلامی به چالشهای نظریهها و رویههای گوناگون فلسفی و علمی نشأت یافته از دنیای متجدد پاسخ بدهد، و دست آخر، حتماً باید بتواند مدرنیسم یا تجدد را از بقیهٔ السلف سنتهای دینی معتبر غرب كه «كلمه سواء» و مشتركات بسیار بیشتری از گرایشهای غیر دینی با اسلام دارند، متمایز كند و بداند كه گرایشهای دنیا گرایانه غیر دینی اگر چه در غرب بالیده است، ابداً با نگرشهای دینی و مقدس سایر ادیان توحیدی كه به واقع برادران اسلام در خانواده ادیان ابراهیمی هستند، ربط ریشهای ندارد». نویسنده در این بخش، بار دیگر به نقش عالمان مسلمان در این عرصه اشاره و بر این نكته بسیار مهم تأكید میكند كه تعالیم فوق باید «به زبانی امروزین» عرضه شوند تا «برای كسانی كه سالیان طولانی را صرف تحصیل علوم سنتی اسلامی نكردهاند، [... ]نیز قابل فهم باشد».
ب) پاسخگویی در عرصه مسائل «اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زندگی»:
جوان مسلمان باید میان تعالیم اسلامی و «عادات و آداب و رسوم دیگر» كه از اسلام برنیامدهاند، تمایز قائل شود. نهادهای اجتماعی غیر اسلامی - و نه ضرورتاً «ضد اسلامی» - باید دائماً در معرض نقد و ارزیابی قرار گیرند. ارزیابی این نهادها باید بر «مبانی اسلامی» استوار باشد نه تحت تأثیر انتقادات جدیدی كه از دنیای متجدد به این سو سرازیر شدهاند، زیرا «اكثر این انتقادات جدید بر مفروضات معینی در باب ماهیت یا طبیعت آدمی و فرجام كار بشر استوار است كه هم به حسب واقعیت امور غلطند و هم صریحاً با تعالیم اسلامی مباینت دارند». به علاوه، این انتقادات «از جامعهای بر آمده است كه خود در حال تغییرات سریع و در معرض از هم پاشیدگی است». در عرصه اقتصاد، جوان مسلمان باید «محسنات پیوستگی همیشگی اقتصاد با اخلاق در تمدن اسلامی» را دریابد و از «مخاطرات سخت و سنگین ناشی از جدا شدن این دو و تبدیل شدن اقتصاد به یك علم تقریباً مستقل از آدمیان كه فارغ از توجه به جنبههای كیفی و معنوی زندگی فقط با كمیت سروكار دارد»، بپرهیزد. به نظر نویسنده، «كاری كه باید بكنیم، این است كه تعالیم شریعت را در باب رابطه فعالیتهای اقتصادی و اخلاق بدانیم و یا بیاییم و آنها را به عنوان معیارهایی بر فعالیت اقتصادی در هر جا كه باشد، اعمال كنیم».
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر دستگیری پلیس شهرداری تهران سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون سریال حشاشین ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور استقلال سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا