دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
اسلام و مسأله ترور
● مقدمه
این مقاله در پاسخ به سؤالات فوق، نخست ترور را در فرهنگ علوم سیاسی تعریف و مؤلفههای آن را تعیین میکند. آنگاه به جستجوی معادل کلمه ترور در ادبیات قدیم و جدید عرب میپردازد. سپس به آیات و روایاتی که ترور را رد میکند، اشاره دارد، و تفاوت مجازات اسلامی با ترور را در قرآن، سیره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمه اطهار علیهمالسلام نشان میدهد، و تفاوت این دو را با ذکر نمونههایی از نفی ترور در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی توضیح میدهد، و سرانجام، مقاله با استخراج منطقی نکاتی از مطالب مطرح شده به پایان میرسد.
● تعریف ترور ( terror)
در فرهنگ و عرف سیاسی، تعاریف مختلفی از ترور و تروریست (= terrorist) و تروریسم (terrorism) ارائه شده که در عین تنوع، بسیار به هم شبیهاند. در عوض، معنای ترور در اسلام چندان از پراکندگی برخوردار نیست، و اغلب در یک گستره و فضای محدود به کار رفته است. به همین جهت، قبل از ورود به بحث، تشریح مفهوم ترور در فرهنگ علوم سیاسی که بیشتر متأثر از فرهنگ غرب است و نیز توضیح ترور در فرهنگ اسلامی اجتنابناپذیر است.
الف) ترور در فرهنگ علوم سیاسی
منابع و مآخذ فرهنگ علوم سیاسی، ترور و مشتقات آن را، این گونه معنا میکنند:
۱) «تروریسم که از ریشه لاتین terror به معنای ترس و وحشت گرفته شده است، به رفتار و اعمال فرد یا گروهی اطلاق میشود که از راه ایجاد ترس، وحشت و به کار بستن زور میخواهد به هدف سیاسی خود برسد. همچنین، کارهای خشونتآمیز و غیر قانونی حکومتها برای سرکوب مخالفان خود و ترساندن آنان نیز در ردیف تروریسم قرار دارد، که از آن به عنوان تروریسم دولتی یاد میشود.»۲
۲) «تروریسم فعالیتهای عاملان دولتی یا غیر دولتی [است] که در کوششهایشان برای دستیابی به اهداف سیاسی از روشها و وسائل خشونتآمیز استفاده میکنند. شیوههای به کار برده شده از طرف تروریستها عبارتند از: هواپیما ربایی، گروگانگیری، خراب کاری، بمب گذاری، بانکزنی، آدم ربایی سیاسی و آدم کشی. سازمانهای تروریستی نوعاً سعی میکنند که با اقداماتشان توجه رسانههای گروهی و مردم را جلب کنند... بسیاری از دولتها نیز برای نیل به اهداف سیاسیشان از اشکال گوناگون تروریسم ـ از جمله ضربات هوایی، اعدامهای وسیع و بازداشتهای گسترده استفاده میکنند.»۳
۳) «به شکلی از اقدام خشونتبار دولتی و یا غیر دولتی که با هدف دستیابی به یک منظور سیاسی صورت میگیرد، تروریسم گویند. تروریسم با انواع دیگر خشونت شباهتی ندارد. تروریسم تلاش دارد توجه بین المللی را به جانب یک بیعدالتی، خواه واقعی خواه خیالی، بکشاند. تروریستها، شیوههای گوناگونی را به کار میگیرند که از جمله عبارتند از: هواپیماربایی، بمب گذاری، گروگانگیری، ترور افراد، سرقت از بانکها و خرابکاری.»۴
۴) «ترور در لغت، و در زبان فرانسه، به معنای هراس و هراس افکنی است. و در سیاست به کارهای خشونتآمیز و غیرقانونی حکومتها برای سرکوبی مخالفان خود و ترساندن آنان ترور گویند؛ و نیز کردار گروههای مبارزی که برای رسیدن به هدفهای سیاسی خود دست به کارهای خشونتآمیز و هراسانگیز میزنند، ترور نامیده میشود. ترورگری، روش حکومتهایی است که با بازداشت و شکنجه و اعدام و انواع آزارهای غیرقانونی، از راه پلیس سیاسی مخفی، مخالفان را سرکوب میکنند.»۵
۵) «تروریسم به مفهوم آدمکشی و تهدید و ایجاد خوف و وحشت در میان مردم برای نیل به هدفهای سیاسی و یا بر انداختن حکومت و در دست گرفتن زمام امور دولت یا تفویض آن به گروه دیگری است که مورد نظر باشد... تروریسم دولتی اصطلاحی است مشعر به دخالت یک یا چند دولت در امور داخلی یا خارجی دولت دیگر، که به منظور ایجاد رعب و وحشت، از طریق اجرا یا مشارکت در عملیات تروریستی و یا حمایت از عملیات نظامی به منظور زوال، تضعیف و براندازی دولت مذکور و یا دستگاه رهبری بر آن صورت میگیرد.»۶
۶) «ترور... اصطلاحاً به حالت وحشت فوقالعادهای اطلاق میشود که ناشی از دست زدن به خشونت و قتل و خونریزی از سوی یک گروه، حزب و یا دولت به منظور نیل به هدفهای سیاسی، کسب و یا حفظ قدرت است... ترور شخصیت یا ترور روانی یعنی ترساندن و تهدید افراد از طریق هدف قرار دادن روحیه، حس شهامت و اعتبار آنها. رژیم ترور به رژیمی اطلاق میشود که از طریق ایجاد وحشت، تهدید، حبس و کشتار مخالفان خود حکومت میکند.»۷
۷) «حکومتهای تروریستی به رژیمهایی اطلاق میشود که با شیوههای فاشیستی و از طریق ایجاد رعب و وحشت و کشتار بیرحمانه مخالفان خود حکومت میکنند. ترور در اصطلاح عام، بیشتر به قتلهای سیاسی گفته میشود که البته معنی واقعی این کلمه نیست، ولی کاملاً رواج یافته، و اصطلاح عملیات تروریستی غالباً به جای قتلهای سیاسی به کار گرفته میشود... تروریسم بینالمللی اصطلاحی است... که به منظور تأمین مقاصد سیاسی در سطح بینالمللی انجام میشود.»۸
۸) در قانون داماتو «اصطلاح اقدام تروریسم بینالمللی به عملی گفته میشود که:
الف) برای جان انسان، خشونتآمیز یا خطرناک باشد، یا این که ارتکاب آن در حوزه صلاحیت ایالات متحده یا هر کشور دیگر، جرم جنایی محسوب شود.
ب) ظاهراً با اهداف زیر صورت گیرد:
▪ ایجاد ارعاب و وحشت و فشار بر اشخاص غیر نظامی
▪ حکومت از طریق ارعاب و فشار.
▪ تأثیر گذاری بر رفتار حکومت از طریق سوء قصد یا آدم ربایی.۹
در یک جمعبندی کلی در باره ترور میتوان به سخنان والتر لاکوئیور رئیس شورای پژوهش بینالمللی مرکز مطالعات راهبردی و بینالمللی آمریکا استناد کرد. به عقیده وی: «تروریسم به عنوان کاربرد زور یا تهدید به زور در داخل یک کشور به منظور ایجاد ترس و وحشت در جامعه، تضعیف و حتی سرنگونی نهادهای موجود و ایجاد تغییرات سیاسی تعریف شده است. او میافزاید بزرگترین تحولی که طی سالهای اخیر صورت گرفته، این است که تروریسم دیگر، فقط جنبه نظامی ندارد و فعالیتهای تروریستی از حمله علیه اهداف ویژه، همچون مقامات سیاسی به سمت کشتارهای عمومی و کور در حال حرکت است. البته تاریخ نشان میدهد که تروریسم غالباً تأثیر سیاسی اندکی داشته است. و گروههای تروریستی پس از سالها مبارزه مسلحانه و از دست دادن تعداد زیادی از نیروهای خود، شاهد پیشرفتی در کارشان نیستند. بلکه تروریسم مایه تشدید خصومت و جنگ و مانع از برقراری صلح است. بنابراین، برخلاف انتظار، عملیات تروریستی نتایج معکوس در افکار عمومی به وجود آورده است. به این دلیل که، تصمیم به استفاده از خشونت تروریستی، همیشه یک تصمیم عقلانی نیست؛ زیرا اگر اینطور بود، باید میزان تروریسم در جهان بسیار اندک باشد. تلاش تروریستی، در ۹۹ درصد محکوم به شکست است، اما همان یک موردی که شانس موفقیت دارد، میتواند قربانیان زیادی برجا گذارد، خسارات مادی بسیاری به بار آورد و وحشت و هراس بزرگتر از هر چیزی که جهان تاکنون تجربه کرده است، ایجاد کند.
ب) ترور در ادبیات عرب
معادلی که برای واژه ترور، در ادبیات قدیم و جدید عرب به کار میرود، با هم متفاوت است؛ امّا در معنا، تفاوتی بین آن دو به چشم نمیخورد. در مجموع، در زبان عربی برای کلمه ترور سه معادل وجود دارد:
۱) فَتْکْ: در کتاب فرهنگ اصطلاحات معاصر، فتک به معنای، ترور کرد، کشت، از میان برد، و به قتل رسانده، آمده است.۱۱ در لسانالعرب، الفتک؛ یعنی هر شخصی که فردی را بی خبر و از روی غفلت بکشد، و نیز، به معنای شخصی است که از غفلت فرد دیگری استفاده میکند و او را میکشد یا مجروح میسازد.۱۲ در لغتنامه دهخدا، این واژه به معنی، به ناگاه گرفتن، ناگاه کسی را کشتن و یا کشتن غافلگیرانه مقتول است.۱۳ در فرهنگ نوین، فَتَکَ به حمله برد، یورش برد، به ناحق کشت، خون ناحق ریخت، فَتْک به آدمکشی و فتّاک به بسیار آدمکش ترجمه شده است.۱۴ در هر حال، فتک؛ یعنی انسان در مکانی پنهان شود، سپس از مخفیگاه خارج گردد، و به کسی حمله آورد، و او را بیمحابا و بدون ترس به قتل رساند. بنابراین در لسان امروزی عرب، ترور مصداق دقیق واژه فتک است.۱۵
۲) اِرْهابْ: کلمه ارهاب و مشتقات آن، در ادبیات قدیم عرب به معنای ترس، ترسانیدن و دچار هراس کردن بود. قرآن هم بر همین معنا تأکید دارد. به عنوان نمونه به این آیه بنگرید: «ایّایَ فَارْهَبُونِ»۱۶: (در راه انجام وظیفه، و عمل به پیمانها، تنها از من بترسید.)۱۷ الارْهابی؛ یعنی کسی که برای برپا داشتن قدرت و سلطه خود به ترساندن متوسل میشود. الحکم الارْهابّی ،نوعی حکومت است که بر ارعاب و زور قرار دارد.۱۸ در کتاب فرهنگ اصطلاحات معاصر، ارهاب به معنای ترساندن، ایجاد ترس و وحشت، تهدید نمودن، ترور، هشدار مسلحانه، خشونت، ارعاب و تروریسم به کار میرود. و نیز، ارهابٌ دُوَلی به تروریسم دولتی یا بینالمللی، ارهابی به تروریست و تروریستی و شبکةُ ارهابٍ به باند ترور و شبکه ترور ترجمه میشود.۱۹ بنابراین، میتوان گفت: ارهاب در ادبیات قدیم و در قرآن به معنای ترور به کار نرفته، ولی در دوره معاصر به معنای ترور به کار میرود.
۳) اِغْتیال: اغتیالاً یا قَتَلَهُ غیلَتاً؛ یعنی پنهانی و به شکلی که مقتول با خبر نشود، او را از پای در آوردن.۲۰ در المنجد، الغَیْلَة به معنی فریب دادن و به ناگاه کشتن و قَتَلَهُ غِیْلَةً به معنی به او نیرنگ زد و به ناگاه او را کشت، آمده است.۲۱ به عبارت دیگر، اغتیال به معنای ترور و سوء قصد و مُحاوَلَةُ الاءغتیال به معنای طرح ترور و توطئه ترور بهکار میرود.۲۲ در فرهنگ بزرگ، اغتیال به آدم کشی و غِیْلَة به حیله، مکر و فریب ترجمه شده است.۲۳ در مجموع هلاک کردن، به ناگاه کشتن، با خدعه کشتن، در پنهان کشتن، ناگاه کشتن و گرفتن، فریب دادن و به خلوت بردن و سپس کشتن از معنای اغتیال است.۲۴ غیلِه به معنای علی غَفْلَة مِنْه یا کسی را به غفلت و غافلگیرانه کشتن است.۲۵
ج) ترور در زبان فارسی
در فرهنگ فارسی عمید ترور (= Terreur) به معنی ترس زیاد، بیم هراس، خوف و وحشت است، و در اصطلاح سیاست؛ یعنی کشتن و از بین بردن مخالفان و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم. تروریست (= Terroriste) به عامل ترور، طرفدار ترور، آدمکش، آن که برای رسیدن به هدف خود کسی را به طور غافلگیرانه بکشد و یا ایجاد وحشت و هراس کند. تروریسم (= Terrorisme) روش کسانی است که آدمکشی و تهدید مردم و ایجاد خوف و وحشت را به هر طریق که باشد، برای رسیدن به هدفهای سیاسی خود از قبیل تغییر حکومت یا در دست گرفتن زمام امور لازم و مباح میدانند.۲۶
در لغتنامه دهخدا آمده است: واژه ترور از فرانسه اقتباس شده و به معنی قتل سیاسی به وسیله اسلحه است. تازیان معاصر اِهراق را به جای ترور به کار میبرند، و این کلمه در فرانسه به معنی وحشت و خوف آمده و حکومت ترور هم اصول حکومت انقلابی بود که پس از سقوط ژیروندنها از ۳۱ مه ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۴ در فرانسه مستقر گردید و اعدامهای سیاسی فراوانی را به دنبال داشت. ترور کردن نیز به معنای قتل سیاسی با اسلحه و تروریست به معنی کسی که طرفدار اصول تشدد، حامی شدت عمل و ایجاد رعب و ترس میباشد. این کلمه در زبان فارسی به شخصی اطلاق میشود که با اسلحه مرتکب قتل سیاسی شود. تروریسم در زبان فارسی به اصلی گفته میشود که در آن از قتلهای سیاسی و ترور دفاع گردد.۲۷
بنابراین، شاخصهای ترور بر پایه بیشتر تعاریف و معانی فوق عبارتند از:
▪هر اقدامی که ایجاد ترس، وحشت، هراس، خوف و رعب در میان مردم یا مخالفان بیانجامد، و این اقدام، خشونتآمیز، زورمدارانه، غیرقانونی و هراسانگیز باشد.
▪ این اقدام با هدف برانداختن حکومت، یا به منظور در دست گرفتن امور، یا به جهت ضعیف کردن حاکمیت و دستگاه رهبری و یا با هدف تأثیر بر رفتار مخالفان صورت میگیرد.
▪ اقدام مذکور توأم با قتل پنهانی، ناگهانی و غافلگیرانه است و آن نیز، با خدعه و فریب، مکر و حیله همراه و همگام است.
بهطور خلاصه میتوان گفت :ترور در لغت به معنای ترس، هراس، خوف و وحشت است و در اصطلاح سیاسی به معنای کشتن و از بین بردن مخالفان و ایجاد رعب و وحشت میان مردم میباشد .تروریست به عامل ترور، آدم کشی، و بهطور کلی به کسی اطلاق میگردد که برای رسیدن به هدف خود، کسی را غافلگیرانه بکشد و یا ایجاد وحشت و هراس نماید.
تروریسم روش کسانی است که آدم کشی و تهدید مردم و ایجاد خوف و وحشت را به هر طریقی که باشد برای رسیدن به هدفهای خود لازم و درست میدانند. در نتیجه، علاوه بر شیوه و روش اقدام، انگیزه افراد یا گروهها در انجام عمل، ملاک تروریستی بودن یا تروریستی نبودن عمل را مشخص میکند؛ یعنی اگر فرد یا گروهی با هدف سرقت یا کسب منفعت اقتصادی اقدام به آدم کشی نمایند، به این عمل، عمل تروریستی اطلاق نمیگردد؛ چرا که میبایست انگیزه فرد یا گروهی که دست به آدم کشی یا ایجاد رعب و وحشت میزنند، سیاسی باشد. به عنوان مثال، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برخی از گروههای سیاسی، با قتل، آدم کشی و ایجاد رعب و وحشت، قصد ساقط نمودن انقلاب اسلامی و به دست گرفتن امور را داشتند؛ یعنی برای وصول به اهداف سیاسی، اقدام به قتل و خون ریزی میکردند، از این رو اقدام آنها دقیقا یک اقدام تروریستی بود.
علاوه بر افراد یا گروههای سیاسی که ممکن است برای وصول به اهداف سیاسی اقدام به عملیات تروریستی نمایند، گاهی اوقات دولتها در داخل مرزهای جغرافیایی و حتی در ورای مرزهای جغرافیایی خود دست به ترور میزنند و برای دستیابی به اهداف سیاسی، مخالفین خود را با عملیات تروریستی به قتل میرسانند، به این گونه اعمال «تروریسم دولتی» اطلاق میگردد.به عنوان نمونه میتوان از عملیات سازمان C.I.A ایالات متحده آمریکا نام برد که بر اساس آنچه توسط اعضای سازمان تحت عنوان خاطرات منتشر شده و یا اطلاعاتی که سازمان راسا به چاپ رسانده، در پنجاه سال اخیر این سازمان دهها عملیات تروریستی را در ورای مرزهای جغرافیایی خود از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا، آسیا، خاورمیانه و خاور دور انجام داده است. مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایران.
البته همانطوری که یورگن هابر مارس گفته است : «تروریسم به رغم بیان و زبان مذهبی آن، پدیدهای مدرن [غیر مذهبی[ است.»۲۸
● حرمت شرعی ترور
روایات متعدد و فراوانی در حرمت و منع ترور و قتل پنهانی وجود دارد که هیچ گونه تردیدی را درباره حرمت ترور از دیدگاه اسلام باقی نمیگذارد.
۱) پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: وقتی در معراج بودم، چیزها و مواردی را دیدم. پرسیدم اینها چیست؟ گفتند: اینها نشانههای آخرالزمان است. پرسیدم:
«الهی فمتی یکون ذلک؟ فأوحی الیّ عزّوجلّ: یکون ذلک اذا رفعالعلم و ظهرالجهل و کثرالقرّاء و قلّ العمل و کثر الفتک و قلّ الفقهاء الهادون و کثر فقهاء الضلالة الخونه و کثرالشعراء.»۲۹
یعنی: چه زمانی آخرالزمان است؟ خداوند عزوجل فرمود: آخرالزمان وقتی است که علم محو شود و جهل ظاهر گردد، قاریان قرآن زیاد شوند و عمل کاهش یابد، ترور بالا رود، فقهای هدایتگر اندک و فقهای گمراه و خیانت کار زیاد و شاعران فراوان شوند.
۲) در شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید آمده است:
هنگامی که پیامبر صلیاللهعلیهوآله رحلت فرمود و علی علیهالسلام به غسل و دفن آن حضرت مشغول بود، با ابوبکر برای خلافت بیعت شد. در این هنگام زبیر و ابوسفیان و گروهی از مهاجران با عباس و علی علیهالسلام برای تبادل نظر و گفتوگو خلوت کردند. آنان سخنانی گفتند که لازمه تهییج مردم و قیام بود. عباس (که خدایش از او خشنود باد) گفت: سخنان شما را شنیدم و چنین نیست که به سبب اندک بودن یاران خود از شما یاری بخواهیم و چنین نیست که به سبب بدگمانی، آرای شما را رها کنیم. ما را مهلت دهید تا بیندیشیم، اگر برای ما راه بیرون شدن از گناه فراهم شد، حق میان ما و ایشان بانگ برخواهد داشت؛ بانگی چون زمین سخت و دشوار، و در آن صورت دستهایی را برای رسیدن به مجد و بزرگی فرا خواهیم گشود که تا رسیدن به هدف، آنها را جمع نخواهیم کرد. و اگر چنان باشد که به گناه درافتیم، خودداری خواهیم کرد و این خودداری هم به سبب کمی شمار و کمی قدرت نخواهد بود. به خدا سوگند اگر نه این است که اسلام مانع از هرگونه غافلگیری (فتک و ترور) است، چنان سنگهای بزرگ را بر هم فرو میریختم که صدای برخورد و ریزش آن از جایگاههای بلند به گوش رسد.۳۰
۳) علی علیهالسلام در فرمانش به مالک اشتر نوشت:
«ثم اکثر تعاهد قضائه و افسح له فی البذل ما یزیل علته، و تقل معه حاجته الی الناس، واعطه من المنزله لدیک ما لا یطمع فیه غیره من خاصیتک لیأمن بذلک اغتیال الرّجال عندک.»۳۱
سپس (قاضی را به حال خود مگذار) و در کار او بررسی و تحقیق فراوان انجام بده و در بذل حقوق برای قاضی، آن اندازه وسعت بده که نیاز او را برطرف نماید و احتیاجش به مردم از بین برود، و آن مقام را در نزد خود برای قاضی منظور مدار که کسانی دیگر از خواص کارگردانان تو در آن طمع نکنند، و تا بدین جهت از غافلگیر کردن [ترور] و دستبرد دیگر مردانی که در دستگاه تو هستند، در امان بماند.
۴) ابوصباح کنانی به امام جعفر صادق علیهالسلام میگوید:
«ان لنا جاراً من همدان یقال له الجعد بن عبدالله یسبّ امیرالمؤمنین علیهالسلام افتأذن لی ان اقتله؟ قال: ان الاسلام قید الفتک، و لکن دعه فستکفی بغیرک قال: فانصرفت الی الکوفه فصلّیت الفجر فی المسجد و اذا انا بقائل یقول: وجد الجعدبن عبدالله علی فراشه مثل الزّق المنفوح میّتاً، فذهبوا یحملونه اذا لحمه سقط عن عظمه، فجمعوه علی نطع و اذا تحته أسود فدفنوه.»۳۲
یکی از همسایههایم که از قبیله همدان و نامش جعد بن عبدالله است، به علی علیهالسلام دشنام میدهد. آیا اجازه میدهی که او را بکشم؟ فرمود: اسلام ترور را منع کرده است. او را رها کن؛ زیرا به زودی فرد دیگری این کار را انجام میدهد. ابوصباح کنانی میگوید: به سوی کوفه رفته و در مسجد مشغول نماز صبح شدم. در این حال گویندهای میگفت: جعد بن عبدالله مانند مردهای که باد کرده بود، در رختخوابش پیدا شد. سپس گروهی رفتند و او را حمل کردند. در این حال گوشتش از استخوانش جدا میشد. از این رو، جسد او را بر روی پوستی جمع کردند. در این شرایط دیدم که زیر جسد او سیاه بود. سپس او را به خاک سپردند.۳۳
نتیجهای که از این روایات میتوان گرفت، آن است که «الایمان قیّد الفتک، المؤمن لایفتک ای الایمان، یمنع من الفتک کما یمنع القید عن التصرف»۳۴؛ ایمان مانع ترور است و مؤمن ترور نمیکند؛ یعنی این که ایمان ترور را منع میکند، همانند کسی که دستش بسته است و قادر نیست کاری انجام دهد.۳۵بنابراین، از روایات استفاده میشود که هرگونه کشتن به صورت پنهانی (ترور) شرعاً حرام و ممنوع است. اسلام حتی خدعه و نیرنگ در جبهه اسلامی و خودی را جایز نمیداند. خلاصه این که یک مسلمان، مسلمان را در مسائلی که با هم اختلاف دارند، نمیکشد.
۱۵ ـ جمعی از نویسندگان، حقوق بشر از منظر اندیشمندان، شرکت سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰، ص ۵۸۴.
۱۳ ـ لغت نامه دهخدا، ذیل کلمه فتک.
۱۴ ـ انطون الیاس، فرهنگ نوین، ترجمه مصطفی طباطبایی، اسلامیه، تهران، ۱۳۷۰، ذیل کلمه فتک.
۱۲ ـ لسان العرب، ذیل کلمه فتک.
۱۶ ـ بقره/۴۰.
۱ ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی، مدرس دانشگاه، محقق و نویسنده.
۱۰ ـ والتر لاکوئیدر، تروریسم فرامدرن، ترجمه علی صباغیان، منبع: (Hamshahri Internet version of Tehran Persias Daily)
۱۱ ـ نجف علی میرزایی، فرهنگ اصطلاحات معاصر، دارالاعتصام، قم، ۱۳۷۶، ذیل کلمه فتک.
۱۷ ـ در ترجمه آیات این مقاله، از ترجمه فارسی قرآن آیت الله ناصر مکارم شیرازی استفاده شده است.
۱۹ ـ نجف علی میرزایی، پیشین، ذیل کلمه ارهاب.
۱۸ ـ المنجد، ترجمه مصطفی رحیمی، صبا، تهران، ۱۳۷۷، ذیل کلمه رَهَبَ.
۲۶ ـ فرهنگ فارسی عمید، ذیل کلمه ترور.
۲۳ ـ همان.
۲۵ ـ همان
۲۲ ـ احمد سیاح، فرهنگ بزرگ جامع نوین، اسلام، تهران، ۱۳۶۵، ذیل کلمه اغتیال.
۲۴ ـ لغتنامه دهخدا، پیشین، ذیل کلمه اغتیال.
۲۸ _ http:// www.iran_emrooz.delworld/haberm ۸۰۰۷۲۳.html
۲۷ ـ لغتنامه دهخدا، پیشین، ذیل کلمه ترور.
۲۹ ـ حقوق بشر از منظر اندیشمندان، پیشین، ص ۵۸۶؛ علامه مجلسی، بحار الانوار، پیشین، مؤسسة الوفاء، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.، ج ۵۲، ص ۲۷۷.
۲ ـ حسین علی زاده، فرهنگ خاص علوم سیاسی، روزنه، تهران، ۱۳۷۷، ص ۲۷۴.
۲۰ ـ حقوق بشر از منظر اندیشمندان، پیشین، ص ۵۸۴.
۲۱ ـ المنجد، پیشین، ذیل کلمه غیله.
۳۹ ـ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیشین ج ۱، صص ۶۱۰ ـ ۶۰۲؛ محمد حسین طباطبایی، پیشین، ج ۱، ص ۶۶۴؛ بهاء الدین خرمشاهی، پیشین، ص ۲۷.
۳۴ ـ مائده / ۳۲.
۳۰ ـ شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابوالفضل، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۱۲۸۵ ق.، ص ۲۱۹.
۳۵ ـ مائده / ۳۳.
۳۷ ـ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، پیشین، ج ۴۴، ص ۲۵۵؛ بهاء الدین خرمشاهی، همان، ص ۱۱۳؛ طباطبایی، پیشین، ج ۵، ص ۵۲۰؛ طبرسی، مجمع البیان، ترجمه و نگارش محمد مفتح، فراهانی، تهران، ۱۳۵۰، ج ۷، ص ۱۳.
۳۳ ـ بقره/۱۷۸.
۳۲ ـ علامه مجلسی، پیشین، ج ۴۷، ص ۱۳۷.
۳۱ ـ علامه مجلسی، پیشین، ج ۴۷، ص ۱۳۷.
۳۶ ـ جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، قم، ۱۳۶۸، ج ۱، صص ۶۱۰ ـ ۶۰۲؛ محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۳۶۴، ج ۱، ص ۶۶۴؛ بهاء الدین خرمشاهی، ترجمه و توضیحات قرآن، نیلوفر و جامی، تهران، ۱۳۷۴، ص ۲۷.
۳۸ ـ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، پیشین، ج ۴، ص ۳۶۰؛ علامه محمد حسین طباطبایی، پیشین، ج ۵، ص ۵۳۳.
۳ ـ جک سی. پلینو و روی آلتون، فرهنگ روابط بین الملل، ترجمه و تحقیق حسن پستا، فرهنگ معاصر، تهران، ۱۳۷۵، ص ۲۴۳.
۴۳ ـ علی دعموش عاملی، دائرة المعارف اطلاعات و امنیت در آثار و متون اسلامی، ترجمه غلامحسین باقر مهیاری و رضا گرماب دری، دانشگاه امام حسین علیهالسلام ، تهران، ۱۳۷۹، ص ۲۸۰.
۴۵ ـ همان، ص ۲۸۳.
۴۹ ـ علی دعموش عاملی، پیشین، ص ۲۹۶.
۴۴ ـ مراد مزاحمت برای زنان مسلمان بود.
۴۱ ـ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۴، همان، ص ۳۶۰، طباطبایی، پیشین، ج ۵، همان، ص ۵۳۳
۴۰ ـ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۴۴، ص ۲۵۵؛ بهاء الدین خرمشاهی، همان، ص ۱۱۳؛ طباطبایی، پیشین، ج ۵، ص ۵۲۰؛ طبرسی، پیشین، ج ۷، ص ۱۳.
۴ ـ جفری ام الیوت و رابرت رجینالد، فرهنگ اصطلاحات سیاسی استراتژیک، ترجمه میر حسن رئیس زاده لنگرودی، معین، تهران، ۱۳۷۴، ص ۲۶.
۴۶ ـ همان.
۴۷ ـ همان، ص ۲۹۲.
۴۸ ـ سخنرانی شهید آیت الله سعیدی پیرامون ترور در اسلام در سال ۱۳۴۳.
۵۰ ـ همان، ص ۳۰۳.
۵۱ ـ همان.
۵۸ ـ مصاحبه محسن رضایی با روزنامه کیهان (۱۹ بهمن ۱۳۷۸) ص ۸.
۵۵ ـ جواد محدثی، مسلم بن عقیل، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، ۱۳۷۵، ص ۲۵.
۵۹ ـ امام خمینی رحمهالله ، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمهالله ، تهران، ۱۳۷۸، ج ۱۵، ص ۱۳۹.
۵۲ ـ همان.
۵۳ ـ همان.
۵۷ ـ جمعی از نویسندگان، تساهل و تسامح، آفرینه، تهران، ۱۳۷۹ش.، ص ۳۵پ.
۵ ـ داریوش آشوری، دانش نامه سیاسی، سهروردی و مروارید، تهران، ۱۳۶۶، ص ۹۸.
۵۶ ـ علی دعموش عاملی، پیشین، ص ۳۰۶.
۵۴ ـ همان.
۶۰ ـ حرف دل، مجموعه بیانات رهبری در ۱۳۷۹، قرب، تهران، ۱۳۷۹، ص ۳۷.
۶ ـ غلامرضا علی بابایی، فرهنگ روابط بین الملل، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، تهران، ۱۳۷۷، ص ۶۳.
۷ ـ علی آقا بخشی، فرهنگ علوم سیاسی، مرکز اطلاعات و مدراک علمی، تهران، ۱۳۷۴، ص ۳۳۶.
۸ ـ محمود طلوعی، فرهنگ جامع سیاسی، علم و سخن، تهران، ۱۳۷۲، ص ۳۵۶.
۹ ـ زیبا فرزین نیا، «از نفوذ تا سد نفوذ»، فصلنامه سیاست خارجی، سال ۱۱، بهار ۱۳۷۶، شماره ۱، ص ۱۱۸.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
قتل فضای مجازی هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل آیفون اینستاگرام سامسونگ مایکروسافت اپل عکاسی ناسا
چای کاهش وزن فشار خون توت فرنگی سیگار کبد چرب