جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست
تفاوت فلسفه سیاسی و علم سیاست از نوع تفاوت فلسفه و علم است و تفاوت فلسفه و علم به روش عقلی یا اثباتی آنهاست. بر اساس تقابلی كه بین معرفت عقلی و دانش اثباتی و آزمونپذیر پدید میآید، فلسفه سیاسی هر نوع تلاش برای شناخت مسائلی است كه به روش عقلی در عرصه سیاست رخ میدهد، زیرا علم سیاست معرفتی است كه با روش آزمونپذیر به شناخت سیاست میپردازد.
۱. تمایز پوزیتیویستی علم و فلسفه: تمایز فلسفه سیاسی و علم سیاست، بر اساس تعریف آگوست كنت از معرفت علمی كه آن را معرفتی اثباتی و آزمونپذیر میداند، تمایزی روش شناختی است. تعریفی پوزیتیویستی و اثباتی از علم خصوصاً نسبت به موضوعات اجتماعی و سیاسی، پدیدهای نوظهور است كه در مقطعی خاصی از دوران مدرن یعنی قرن نوزدهم بروز مییابد و پس از گذشت یك سده نیز گرفتار تزلزل و تردید میشود. كنت براساس تعریفی كه از علم ارائه میدهد، تفاوت علم و فلسفه را مربوط به موضوعات آنان نمیداند، بلكه تفاوتی روشی قلمداد میكند.
از نظر او، علم و فلسفه به حسب موضوع، میتوانند قلمرو مشتركی داشته باشند؛ یعنی همه موضوعاتی كه با روش علمی مورد تفحص قرار میگیرند، با روش فلسفی نیز قابل بحث و گفتوگو هستند. از نظر او علم و فلسفه علاوه بر تفاوت در روش، به لحاظ تاریخی نیز در تقابل با یكدیگر هستند؛ به این معنا كه فلسفه به لحاظ زمانی مقدم بر علم است. ترتیب زمانی فلسفه و علم نسبت به موضوعات مختلفی كه محل بحث آنهاست موجب میشود تا اموری كه با روش علمی شناخته میشوند، قبل از آن در محدوده موضوعات و مسائل فلسفی قرار گرفته باشند؛ البته این قاعده درباره موضوعات سیاسی نیز جاری خواهد بود؛ بنابراین آنچه اینك در حوزه علم سیاست قرار میگیرد، بیش از آن كه به صورت علمی شناخته شود، محل بحث فیلسوفان سیاسی بوده است.
در این نگاه، تفاوت فلسفه سیاسی و علم سیاست از نوع تفاوت فلسفه و علم است و تفاوت فلسفه و علم به روش عقلی یا اثباتی آنهاست. بر اساس تقابلی كه بین معرفت عقلی و دانش اثباتی و آزمونپذیر پدید میآید، فلسفه سیاسی هر نوع تلاش برای شناخت مسائلی است كه به روش عقلی در عرصه سیاست رخ میدهد، زیرا علم سیاست معرفتی است كه با روش آزمونپذیر به شناخت سیاست میپردازد.
۲. متافیزیك و فلسفه سیاسی: دیدگاههای به اصطلاح علمی مدرن، تا آن جا كه در بیان تقابل علم و فلسفه به تعریف و تحدید علم و از جمله علم سیاست میپردازند، دقیقتر سخن میگویند. آنها در این دست از تعریفات دست كم حوزه كار خود را مشخص میكنند و لكن تعاریف آنان از فلسفه یا فلسفه سیاسی دارای ابهام است. علم سیاست در تعریف مدرن خود نظیر جامعهشناسی و دیگر علوم انسانی یا طبیعی دانشی است كه میكوشد فارغ از ارزشها یا مباحث متافیزیكی با روش تحصلی یا به اصطلاح عینی به شناخت پدیده سیاست و آنچه در حوزه اقتدار و حاكمیت قرار میگیرد، بپردازد، واما فلسفه سیاسی چیزی جز نگاه فلسفی به پدیده سیاست نیست. اگر از نظر كسانی كه اینك با عنوان فیلسوف سیاسی شناخته میشوند، به خصوص از منظر فیلسوفان سیاسی دنیای اسلام بنگریم، تعریف مدرن از فلسفه سیاسی تعریف جدیدی است كه خالی از خطا و نقص نیست. آنان از تعریفی كه درباره كار آنان میشود خبر نداشتهاند و در صورت خبردار شدن به صحت آن نمیتوانند حكم كنند.
در تعریف مزبور فلسفه سیاسی بخشی از فلسفه دانسته میشود؛ یعنی فلسفه یا روش فلسفی در این تعریف نقش محوری دارد و حال آن كه فلسفه در نگرش كسانی كه به فلسفه سیاسی میپردازند به دو معنای خاص وعام به كار میرود. معنای خاص فلسفه، متافیزیك و علمی است كه به مباحث وجود میپردازد. فلسفه به این معنا گرچه بنیادهای متافیزیكی معرفت سیاسی را فراهم میكند، لكن خود هرگز به موضوعات سیاسی نمیپردازد تا آن كه به این اعتبار فلسفه سیاسی را پدید آورد.
فلسفه به معنای عام همان معرفتی است كه در قبال معرفت ظنی، خیالی، خطابی و مانند آن قرار میگیرد و به معنای دانش علمی است؛ یعنی دانشی است كه به شناخت حقیقت به گونهای یقینی نایل میشود و مراد از یقین در این تعریف، یقینی روان شناختی نیست؛ بلكه یقین علمی است كه با جزمهای ویژه خود همراه است. فلسفه به این معنا در قبال سفسطه یا شكاكیت به كار میرود. تفاوت فیلسوف با شكاك و سوفسطایی در باور و اعتقاد به حقیقت و شناخت آن است.
معنای عام فلسفه بر خلاف معنای خاص آن علمی نیست كه به موضوعی خاص یعنی به اصل وجود اختصاص داشته باشد، بلكه علم به موجودات مختلف و به بیان دیگر، علم به تعیّنات وجودی را نیز شامل میشود. فلسفه به این معنا، اسم جنس برای مطلق علم و از جمله علم به وجود است، و این معنا از فلسفه میتواند به موضوعات مختلفی كه مورد تعلق آن است اضافه شود، مانند فلسفه الهی كه به مباحث متافیزیكی و الهیات میپردازد یا فلسفه ریاضی كه علم به كمیات منفصل و متصل را شامل میشود، و یا فلسفه سیاسی كه همان علم به سیاست است.
۳. فلسفه سیاسی به عنوان یك علم: از آنچه گذشت به دست میآید كه متفكران مسلمان در فلسفه سیاسی هرگز بحث فلسفی به معنای خاص نمیكردند. آنان فلسفه سیاسی را مانند فلسفه ریاضی یا طبیعی، دانش مستقلی میدانستند. این دانش مستقل از نظر آنان چیزی جز علم سیاست نبود؛ بنابراین تقابل بین فلسفه سیاسی با علم سیاست بیاشكال نیست. آنچه اینك فلسفه سیاسی نامیده میشود، در نزد كسانی كه به آن میپردازند، جدای از علم سیاست نیست.
متفكرانی كه در یونان، دنیای اسلام و همچنین پس از رنسانس در سدههای هفدهم و هجدهم، به مسائل سیاسی میپرداختند، گر چه اینك كار آنها با عنوان فلسفه سیاسی در قبال علم سیاست قرار میگیرد، و لكن هیچ یك ازآنها مباحثات و كاوشهای خود را غیرعلمی نمیدانستند. كسانی كه از قرن نوزدهم به بعد، در قبال جریان پوزیتیویستی معرفت به موضعگیری پرداختند و روشهای تجربی را در شناخت حقیقت به خصوص در حوزه علوم انسانی ناكارآمد و ناتوان دانستند، اغلب به رغم نقدهایی كه بر علم مدرن وارد آوردهاند، تأملات نظری خود را غیرعلمی نمیدانند. آنچه را كه ادموند هوسرل در بحران علم اروپایی بیان میكند در نقد عینیتی است كه بر ذهنیت آمپریستی و حسگرایانه علم تحصّلی به گونهای عامیانه سایه افكنده است، و این نقد كه بنیادهای وجودی علم اروپایی را در معرض نظر قرار میدهد نفی كننده رویكردهای علمی دیگر نمیباشد. تأملات اجتماعی و سیاسیای كه در امتداد پدیدارشناسی هوسرل شكل میگیرد، با آن كه از تقیدات دانش تحصلی آزاد است اگر هم در اصطلاح پوزیتیویستی، علم سیاست و یا جامعهشناسی علمی خوانده نشود، بدون شك هویتی علمی دارد.
۴. تمایز روش شناختی: اگر بین آنچه اینك فلسفه سیاسی نامیده میشود با علم سیاست مدرن تقابلی باشد. در علم و غیر علم بودن آنها نیست، بلكه در اموری دیگر و از جمله در روششناسی است.
همه آنچه كه تحت عنوان فلسفه سیاسی در قبال علم سیاست قرار میگیرد، در بعد روش شناختی از این ویژگی مشترك برخوردارند كه به روش علم پوزیتیویستی و صورتهای تعدیل یافته آن مقید نیستند؛ بنابراین عنوان جامعی كه میتواند به سهولت همه فلسفههای سیاسی را در بعد روشی پوشش دهد، بیشتر یك عنوان سلبی است؛ فلسفههای سیاسی كه هر یك مدعی ارائه الگویی از علم سیاست هستند. به رغم تقابل جامعی كه با علم سیاست مدرن دارند، از تمایزات درونی نیز میتوانند برخوردار باشند. این تمایزات آنها را به حسب اشتراكات و اختلافاتی كه دارند در چند دسته میتواند قرار دهد، مانند فلسفه سیاسی یونان یا فلسفه سیاسی دنیای اسلام و همچنین فلسفه سیاسی مدرن كه بیشتر در حاشیه تأملات فلسفه سدههای شانزدهم به بعد شكل گرفتهاست.
۵. روششناسی فلسفه سیاسی: خصلت روششناسی فلسفه سیاسی دنیای اسلام گرچه متأثر از اصول موضوعه یا بنیادهای متافیزیكی آن است، لیكن به طور خاص در شیوه برهانی آن تمركز مییابد. در برهان با آن كه عقل نقش محوری دارد، لكن شیوه برهانی به معنای شیوه عقلی نیست تا آن كه در قبال روشهای حسی یا شهودی قرار گیرد. برهان نحوهای از استدلال قیاسی است و قیاس یكی از روشهای استدلالی در قبال استقرا و تمثیل است؛ استقرا استدلال از جزئی به كلی و تمثیل استدلال از جزئی به جزئی است و قیاس استدلالی از كلی به جزئی است.
تمثیل و استقرا گرچه دلالتهای معرفتی جدیدی را به دنبال میآورند و لكن ره آورد هیچ یك از آنها معرفت علمی نیست و به همین دلیل این دو نحوه استدلال در علوم و از جمله در علم سیاست كارآمد نیستند. تمثیل و استقرا در برخی از موارد میتوانند كاربردهای سیاسی داشته باشند و سیاستمدار از این وسایل برای رسیدن به اغراض سیاسی خود استفاده میكند، و لیكن كاربرد سیاسی آنان دلیل بركارآمد بودن آنها در علم سیاست و فلسفه سیاسی نیست. در مواردی كه استقرا و تمثیل آثار سیاسی داشته باشند، فلسفه سیاسی با نگاه برهانی خود، به مطالعه آنها میپردازد.
قیاس نیز در بسیاری از موارد به سرنوشت استقرا و تمثیل گرفتار است. یعنی قیاس در همه حالات خود، ثمره علمی نداشته، و در معرفتهای علمی كاربرد ندارد. قیاس در صورتی مفید علم است كه شكل برهانی داشته باشد. قیاس به اعتبار صورت و ماده خود تقسیماتی دارد، تقسیم قیاس به استثنایی و اقترانی شرطی و حملی، و یا تقسیم قیاس اقترانی حملی به صورتهای چهارگانه از جمله تقسیمات قیاس به اعتبار صورت آن است. صور مختلف قیاس در یك تقسیم دیگر دارای دو قسم منتج و غیرمنتج هستند و قیاسات برهانی برای این كه به نتیجه علمی منجر شوند باید از صور منتج استفاده كنند. قیاس به اعتبار ماده به پنج قسم خطابی - شعری - جدلی - مغالطی و برهانی تقسیم میشود و قیاس برهانی قیاسی است كه مواد آن یقینی باشد و مراد از آن یقین علمی است كه در قبال یقین روانشناختی میباشد. ابن سینا در برهان كتاب شفا خصوصیات یقین علمی را كه موجب امتیاز آن از یقین روان شناختی میشود بیان كرده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت