شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
بازگشت آبارث با مدل ۶۵۹
آبارث یک شرکت سازنده ایتالیایی ماشینهای مسابقهای است که کارلو آبارث اتریشی ـ ایتالیایی سال ۱۳۳۰ در شهر تورین ایتالیا آن را تاسیس کرد. لوگوی این شرکت، نشاندهنده تصویر تلطیفشده یک عقرب روی یک پسزمینه زرد و قرمز رنگ است.
ارتباط شناختهشده آبارث با شرکت فیات از زمان ساخت آبارث ۱۵۰۰ بیپوستو در سال ۱۳۳۳ آغاز شد. آن سالها سینیور آبارث در تولید ماشینهای اسپرت تپهنورد و مسابقهای بویژه در کلاس ۸۵۰ تا ۲۰۰۰ سیسی با موفقیت روبهرو بود و رقابت تنگاتنگی با پورشه ۹۰۴ و فراری دینو داشت.
هنس هرمان، رانندهای که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵ خورشیدی برای آبارث کار میکرد، سال ۱۳۴۴ به همراه تدی پیلت بلژیکی موفق به کسب مقام قهرمانی در مسابقات ۵۰۰ کیلومتری نورنبرگ شد. آبارث به جان اَبت که بعدها اقدام به تاسیس شرکت Abt Sportsline نمود، وعده داد در صورت پیروزی در تمام مسابقاتی که شرکت میکند، میتواند یکی از ماشینهای کارخانه را بهصورت مجانی تصاحب کند؛ کاری که اَبت تقریبا موفق به انجام آن شد و در ۲۹ مسابقه از ۳۰ مسابقه قهرمان شد و فقط در یکی از مسابقات به مقام دوم دست یافت. شرکت آبارث در کنار تولید ماشینهای مسابقهای، اگزوزهایی با کارایی بالا تولید میکرد. پس از آن هم آبارث دست به تولید کیتهای تیونینگ متنوعی برای خودروهای جادهای و بویژه فیات زد.
با وجود رقبای بسیاری در این بخش همچون جیانینی، از دهه ۶۰ آبارث موفق شد تا حد زیادی سلطه خود بر بازار تولید کیتهای تیونینگ را آغاز کند. همچنین در بخش تولید اتومبیلهای اسپرت و مسابقهای با پورشه و کمپانی فرانسوی سیمکا رقابت میکرد.
● حراج آبارث
آبارث در تابستان ۱۳۵۲ به فیات و تیم مسابقهای این شرکت هم به شرکت انزو اوسلا فروخته شد. پس از این آبارث به بخش مسابقهای شرکت فیات تبدیل شد که مدیریت آن به عهده اورلیو لامپردی، طراح معروف موتور خودرو بود.
برخی از مدلهای جدید توسط فیات یا شرکتهای تابعه آن مانند لانسیا و اتوبیانچی و به کمک آبارث ساخته شد. معروفترین آنها اتوبیانچی A۱۱۲ آبارث بود که به خاطر قیمت پایین و وزن سبکش شهرت یافته بود. آمادهسازی اتومبیلهای رالی شرکت فیات مانند فیات ۱۲۴ آبارث و ۱۳۳۱ آبارث هم به عهده این بخش (آبارث) بود.
در دهه ۶۰ خورشیدی اساسا از نام آبارث برای نشان دادن کاراسی فیاتهایی نظیر فیات ریتمو آبارث ۱۳۰ تی.سی استفاده میشد. پس از آن، تقریبا نام آبارث به فراموشی سپرده شد و تنها در مدلهایی محدود و تزیینی مانند فیات استیلو آبارث به نام آبارث برخورد میکردیم.
تا این که سال ۱۳۸۵ کارخانه فیات، نام آبارث را با تولید اتومبیلهای گرند پونتو آبارث و گرند پونتو آبارث اس ۲۰۰۰ مجدد احیا کرد. به نظر میرسد مانند کارخانه رنو که برند رنو اسپرت تحت نام تجاری رنو در حال تولید است، برند آبارث هم بهعنوان یک بخش مجزا در داخل نام تجاری فیات مشغول به کار است. هم اکنون آبارث در بخش قدیمی ساختمان مهندسی میرافیوری و با مدیریت هِرالد وستر به کارش ادامه میدهد.
پس از سالها رقابت ورزشی در قاره اروپا برگزارکنندگان مسابقات حدود ۲ سال پیش، از حضور سری جدید آبارث ۵۰۰ GB در مسابقات خبر دادند که قرار بود با شرکت تعدادی از رانندگان معروف در سراسر انگلستان و در اولتون پارک شهر چشایر انگلستان انجام شود.
● نگاهی به جدیدترین محصول
این خودرو اولین حضورش در مجامع رسمی را در سیامین سالگرد میل میگلیا که انزو فراری از آن بهعنوان زیباترین مسابقه جهان نام برده بود، آغاز خواهد کرد. میل میگلیا مسابقهای به طول حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بود که در گذشته ۲۴ دوره آن در ایتالیا برگزار شده است.
قرار است سیامین سالگرد میل میگلیا در پیزا دلا لاگیا شهر برشیا جایی که بهعنوان مرکز مجموعهداران اتومبیلهای پر زرق و برق و لوکس امروزی شناخته میشود، برگزار گردد. این خودروی جذاب نشاندهنده پیوند بین آبارث و مازراتی به عنوان شرکتهایی است که توجه به ارزشهای مشترکی مانند توجه به جزئیات، ظرافت در طراحی و علاقه وافر به کارایی و اسپرت بودن مد نظرشان است.
پس از پروژه مشترک ۳ سال پیش آبارث و فراری که منجر به خلق آبارث ۶۹۵ تریبوتوی فراری شد، این پروژه، مهر تایید دیگری بر حضور موفق و معتبر آبارث در بخش تولید خودروهای لوکس اسپرت است. این بار نام آبارث در کنار نام تجاری مازراتی قرار گرفته که تاریخ دستاوردهای ورزشی و تولید ماشینهای با ظرافت جادهای آن در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.
کارل آبارث و آلفییری مازراتی با شور و شوق وصفناپذیری در عرصه مکانیک و ماشین متحد شده و نامشان را به ۲ کمپانی از معتبرترین کمپانیهای تولید اتومبیلهایی گره زدند که مشخصه آنها، زیبایی و عملکرد بیحرف و حدیثشان است.
همانگونه که آبارث ۶۹۵ تریبوتوی فراری نهایت بیان شخصیت ورزشی اتومبیلهای آبارث و روح مسابقهای آنهاست، نسخه جدید آبارث هم تجسم محض ظرافت بوده که با راحتی رانندگی در مدل مازراتی گران توریزمو یکی شده و موفقیتی جدید را خلق کردهاند.
نسخه مجهز به سقف تاشوی آن به تبعیت از استانداردهای مازراتی ترکیبی از ظرافت، زیباییشناسی، ظاهر تهاجمی ـ ورزشی، توجه به مواد به کار گرفته شده و برخورداری از سطح بالای راحتی را یکجا جمع کرده است.
● نگاهی به مدل ۶۵۹
بد نیست نگاه مختصری به دیگر مشخصات این اتومبیل بیندازیم. این اتومبیل دارای سبک منحصربهفرد و خصوصیات تکنیکی ویژهای دارد که به دست مهندسان شرکت آبارث برای شرکت مازراتی طراحی شده است.
موتور ۴/۱ لیتری تی.جت ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۸۰ اسب بخار به همراه سیستم کنترل فرمان و جعبه دنده Abarth Competizione که باعث ارتقای عملکرد موتور و کاهش زمان تعویض دنده شده تضمینکننده یک رانندگی فوقالعاده راحت پشت فرمان این اتومبیل است.
بعلاوه برای ارتقای بیشتر عملکرد (بویژه شتاب ماشین) تایرها مجهز به رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی طراحی نپتون بوده که از مازراتی الهام گرفته شدهاند.
برای تقویت سیستم ترمز از دیسکهای ۳۰۵ میلیمتری برمبو و کمک فنرهای مخصوص KONI که تضمینکننده عملکرد عالی در نهایت ایمنی است، استفاده شده است. نمیتوان گفت بدون اگزوز دو حالته این ماشین کامل میشود. به کارگیری اگزوز دو حالته به منظور ارتقای عملکرد موتور و ایجاد صدای موثر در دور موتور بالای ۳۰۰۰ دور بر دقیقه است. انتهای اگزوز به گونهای تغییر یافته تا تداعیکننده همان حالت شش ضلعی اگزوزهای مازراتی باشد.
شاید بتوان گفت شکل ظاهری ماشین و بخصوص رنگ بدنه نزدیک به مازراتی پنتو چیو بردوز است. فرم رنگ این مدل مازراتی حاصل رنگآمیزی سه لایهای است که بازتاب نور مناسب آن بیش از پیش بر درخشندگی ماشین میافزاید. سقف تاشوی این مهاجم مسابقهای رنگ فابریک خاکستری دارد.
چراغهای جلو زنون بوده و به گونهای طراحی شده که در تمامی شرایط آب و هوایی، عملکرد عالی داشته باشد. شدت نور و استمرار روشنایی این چراغها ۳ برابر چراغهای هالوژن استاندارد است.
در طراحی داخلی هم شاهد توجه به جزئیاتی هستیم که در هر دو برند پیش از این دیده بودیم. تمام صندلیها با روکش چرمی بژ رنگ آراسته شده که چرم قسمت پشت سریهای صندلیهای جلو منقش به آرم ۶۹۵ است. داشبورد و قسمت دنده هم با آستر کربنی مات تزئین شده است. خودرو مجهز به سیستم صوتی ارتقا یافته JBL hi-fi با ۹ اسپیکر و آمپلی فایر ۸ کاناله با قدرت ۴۰۰ وات است. حداکثر سرعت این خودرو ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است که با شتاب صفر تا صد ۷ ثانیهای به دست میآید. اما برای رسیدن به این سرعت باورنکردنی آبارث ۶۹۵ فقط ۵/۶ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند.
تولید این خودرو محدود بوده و قرار است تنها ۴۹۹دستگاه آبارث ۶۹۵ مازراتی ادیشن تولید شود. هر دستگاه، پلاک مخصوص به خود را خواهد داشت که نشاندهنده شماره نمونه ساخته شده است.
● آبارث مدل ۶۵۹در چند زاویه
برای ارتقای بیشتر عملکرد (بویژه شتاب ماشین) تایرها مجهز به رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی طراحی نپتون بوده که از مازراتی الهام گرفته شدهاند.
تمام صندلیها با روکش چرمی بژ رنگ آراسته شده که چرم قسمت پشت سریهای صندلیهای جلو منقش به آرم ۶۹۵ است. داشبورد و قسمت دنده هم با آستر کربنی مات تزئین شده است. خودرو مجهز به سیستم صوتی ارتقا یافته JBL hi-fi با ۹ اسپیکر و آمپلی فایر ۸ کاناله با قدرت ۴۰۰ وات است.
مترجم: آتنا حسن آبادی
منابع: netcarshow
CARNEWS
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست