چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
انتظار پویا
![انتظار پویا](/web/imgs/16/152/31bli1.jpeg)
● نشانه های یاوران مهدی (عج)
پیش از آغاز بحث «نشانهها واندیشهها» ناچاریم به نكتهای اشاره كنیم، وآن این كه زبان رایج در زمان صدور این روایات، زبانی رمزی ونمادین بوده است؛ از این رو «سیوف» را به سلاح؛ «خیول» را به ماشینها، نفربرها، تانكها ووسایل نقلیه زرهی ورزمی باید معنا كرد. چنان كه وصف «رُهبانٌ باللیل، لیوثٌ بالنهار» نیز تعبیری نمادین ومجازی است كه از آن عبادت وتهجّد در شب، وشجاعت وجرأت وجسارت در روز مقصود است.
زبان رمزی برای كسی كه آشنا به شیوههای تعبیر در منابع وروایات اسلامی باشد، زبانی شناخته شده است.
▪ پس از این مقدمه، بحث از «نشانهها واندیشهها» را در این روایات آغاز میكنیم:
۱) گنجهایی كه از جنس طلا ونقره نیست
یاران امام، گنجینههایند. گنجینه، ثروتی است كه مردم از محلّ اختفای آن بیخبرند. ممكن است گنجی در خانه انسان، زیر گامهای او، یا در زمین مجاور منزلش، یا در شهر وی باشد، امّا او از آن بیخبر باشد. انصار امام نیز گنجهای پنهانند. ممكن است یكی از آنان در خانه فردی از ما یا در همسایگی یا در شهر ما باشد، امّا ما وی را نشناسیم وحقیرش بشمریم ودر چشم مردم كه دیده بصیرتشان از نفوذ در اعماق وكشف گنجها ناتوان است، كوچك آیند.
بیگمان این بصیرت، یقین، توجّه به خدا، شجاعت وبیباكی وذوب شدن در ذات خدای تعالی كه انصار امام علیهالسلام بدانها توصیف شدهاند، به یكباره شكل نمیگیرد، بلكه در جان این جوانان وجود داشته است، جز آن كه از دیدگان مردم پنهان مانده است؛ چنان كه گنجینهها از چشمها پنهان میمانند.
۲) قدرت وآگاهی
خدای بلندمرتبه در وصف بندگان شایسته خود «ابراهیم»، «اسحاق» و«یعقوب» علیهمالسلام میفرماید:
«واذكر عبادنا ابراهیم واسحاق ویعقوب اولی الایدی والابصار انّا اخلصناهم بخالصهٍٔ ذكری الدّار وانّهم عندنا لمن المصطفین الاخیار»(۱)
«وبندگان ما ابراهیم واسحاق ویعقوب را كه نیرومند ودیدهور بودند به یاد آور. ما آنان را با موهبت ویژهای ـ كه یادآوری آن سرای بود ـ خالص گردانیدیم. وآنان در پیشگاه ما به جِدّ از برگزیدگان نیكانند.»این، از شگفتآورترین توصیفهاست.
بصیرت، نیازمند قدرت است وبدون قدرت، از دست میرود وبه خاموشی میگراید. بصیرت را جز مؤمن نیرومند بر نمیتابد، وهنگامی كه قوایش تحلیل رود فاقد بصیرت شود. بنابراین، قدرت نیاز به بصیرت دارد؛ زیرا قدرت بیبصیرت به لجاجت ودشمنی واستكبار بدل میشود.
خدای تعالی ابراهیم واسحاق ویعقوب را چنین توصیف فرموده است كه آنان صاحبان «قدرت / الایدی» و «بصیرت / الابصار» هستند. چنان كه در برخی روایات نیز، یاران امام عصر علیهالسلام به صاحبان «قدرت» و«بصیرت» توصیف شدهاند.
۳) هشیاری وبصیرت
تعبیر روایت از حالت آگاهی وبصیرت یاران امام عصر علیهالسلام تعبیر عجیبی است:
«كالمصابیح كَأَنَّ قلوبهم القنادیل»
«آنان چونان چراغهایند؛ انگار كه در دلهاشان قندیلهایی روشن است».
آیا امكانپذیر است كه ظلمت، قندیل را بشكند؟ هر چند كه ظلمت قندیل را احاطه میكند، لیكن قدرت درهم شكستن آن را نخواهد داشت.
یاران امام، اگرچه تیرگی شك وتردیدها متراكم گردد وفتنهها پی در پی درآیند، در روح وجان وهشیاری آنان نفوذ نتوانند كرد. از این رو آنان هنگام كه رهسپار شوند، دچار شك نگردند وتردید نكنند و به قهقرا نروند وبه پشت سر ننگرند. تعبیر روایت در این زمینه چنین است:
«لا یشوبه شكٌّ فی ذات اللّه»
«دلهایی كه به شك در ذات خدا آلوده نشوند.»
از این تعبیر فهمیده میشود كه منظور امری غیرشك است؛ مخلوطی از شك ویقین یا لحظاتی است از شك كه حالت یقین را میشكافد وبه نحوی به درون یقین نفوذ میكند. ولی طولی نمیكشد كه در مقابل یقین شكست میخورد و جا خالی میكند. چنین چیزی برای بسیاری از مؤمنان اتفاق میافتد. غیر از آن كه یقین یاران امام را شكّی بر نمیآشوبد. یقین آنان ناب وخالص وبه دور از شایبه شك وتردید است.
۴) عزم نافذ
این بصیرت، چنان عزم نافذی به آنان میبخشد كه هیچ تردید ودودلی در آن نیست. تعبیر از این عزم به «الجمر = اخگر، پاره آتش»، تعبیری باشكوه وحكایتگر است. «اخگر» مادام كه ملتهب وفروزان است نفوذ میكند ومیدرد وتعبیر به «اشدّ من الجمر = نافذتر از پاره آتش»، دلپسندترین تعبیری است كه در باب نفوذ عزم میشناسیم. ما نمیدانیم كه خدای تعالی در روح وجان جوانان طالقان چه گنجینههایی از هشیاری، یقین، عزم ونیرو قرار داده است. تعابیر وارد در این روایت، تعابیر غیرمأنوسی است. انگار كه سخن از آنان، سخن از روی وَجْد وشیفتگی است:
«زُبر الحدید كالمصابیح، كأنَّ فی قلوبهم القنادیل، اشدُّ من الْجَمْر، رُهبانٌ باللیل، لیوثٌ بالنهار»
«پارههای آهنند، چون چراغند، انگار در دلهاشان قندیلهایی روشن است، نافذتر از پاره آتش، زاهدان شب وشیران روز.»
گویی كه روایت از تمام تواناییهای لغت سود جسته تا امكان تعبیر از آگاهی، بصیرت، نیرومندی وعزم نافذ این جوانان را به دست آورد.
۵) نیرومندی
روایت، جوانان طالقان را به [صاحبان] قدرت شگرف كه تاكنون هیچ جوانی را بدان نیرومندی مشاهده نكردهایم، توصیف كرده است. در این عبارت تأمل كنید: «كأنّ قلوبهم زُبر الحدید = گویی كه دلهاشان پارههای آهن است.»
آیا تاكنون كسی را دیدهاید كه بتواند تكههای آهن را در كف دست ذوب كند، یا بشكند یا نرم سازد؟
«لَوْ حملوا علی الجبال لاَزالوها، لا یقصدون برایاتهم بلدهٔ اِلاّ خرّبوها كأَنَّ علی خیولهم اَلْعُقبانُ»
«اگر به كوهها حملهور شوند، آنها را متلاشی سازند، با پرچمهاشان آهنگ هیچ دیاری را نكنند جز آن كه ویرانش سازند، گویی كه عقابانند بر اسبها.»
این تعابیر عجیب از قدرت سهمگینی حكایت میكند. این قدرت، از نوع قدرتی كه طاغوتها از آن بهرهمندند نیست، بلكه فقط برخاسته از نیروی عزم واراده ویقین است.
۶) مرگجویی وشهادتطلبی
«یدعون بالشهادهٔ ویتمنّون اَنْ یُقتلوا فی سبیل الله»
«برای شهادت دعا میكنند وآرزوی كشته شدن در راه خدا را در سر میپرورانند.»
مرگی كه پیرمردان نود ساله وصد ساله را دچار وحشت میسازد، در حالی كه تمام لذتهای زندگی ومیل بدانها را از كف دادهاند ... آری، همان مرگی كه پیران را به وحشت مینشاند، این جوانان كه در عنفوان جوانی به سر میبرند، بدان عشق میورزند. عشق به شهادت از دو چیز سرچشمه میگیرد ودو نتیجه را در زندگی مردم به جای میگذارد.
امّا آن دو چیز كه منشأ عشق به شهادت در وجود انسان است، رویگردانی از دنیا وتوجّه به خدای تعالی است. اگر انسان با دوستی دنیا در دلش مقابله كند وخود را از بند آن رها سازد وفریبش را نخورد، بیگمان گام نخست را در این راه ـ كه دشوارترین گام است ـ برداشته، وگام دیگر آن است كه دل به محبّت خدا دهد وشیفته یاد وعشق او باشد وصاحب چنین دلی با تمام وجود به سوی خدا بازگردد.
نزد این گروه، امور دنیوی را اهمیّتی نیست. با دیگران در بازارها واجتماعات حاضر میشوند، جز آن كه به دل، از این امور غایبند ودرباره اینان تركیبِ «حاضرِ غایب»(۲) كاملاً مصداق پیدا میكند.
این جنگجویان جسور عاشق مرگی هستند كه مردم از آن میهراسند. شهادت را طلب میكنند ودر آن لقای الهی را میجویند. اشتیاقشان به شهادت، به سان اشتیاق مردم به لذتهای دنیا بلكه برتر از آن است.
كم هستند كسانی كه آنان را درك كنند. انسانهای غربی راهی برای درك آنان ندارند. غربیان گاه آنان را به «خودكشیكنندگان»(۳) توصیف میكنند، حال آن كه «خودكشی كننده» كسی است كه از دنیا خسته میشود ودر زندگی به بنبست میرسد. ولی این جوانان درهای دنیا را به روی خود گشوده مییابند. دنیا به رویشان لبخند میزند وبا تمام طراوت وزیب وزیورهایش به سرشان سایه میافكند. بنابراین، آنان از دنیا خسته نشدهاند ودر آن به بنبست نرسیدهاند، بلكه از آن رویگردان شدهاند؛ زیرا مشتاق لقای الهیاند.
غربیان، این جوانان را به «تروریسم» متهم میكنند، حال آن كه اینها تروریست نیستند، واگر میگفتند كه اینان از ترور نمیهراسند، سخنی نزدیكتر به واقعیت بود.
رویگردانی از دنیا وعشق به لقای الهی، سرمنشأ عشق به شهادت وكشته شدن در راه خداست. امّا آنچه كه از عشق به شهادت حاصل میشود، عزم ونیرومندی است، جنگجوی بیباكی كه توان آن را داشته باشد كه خود را از [بند] دنیا آزاد كند، چنان عزم واراده ونیرویی در خود مییابد كه دیگران از آن بینصیبند.
این عزم [قاطع] وتوان [بالا] هیچ ارتباطی به اسباب قدرت مادّی كه در جبهه مخالف موجود است، ندارد؛ هر چند كه ما ضرورت وجود این اسباب وقدرتهای مادّی واهمیّت آنها را در ظهور امام علیهالسلام ونزدیكتر شدن فرج آن حضرت انكار نمیكنیم.
۷) تعادل شخصیّت
از بارزترین نشانههای این گروه، تعادل در شخصیت، تعادل بین دنیا وآخرت وتعادل بین قدرت وبصیرت است وهمین راز نیرومندی ونفوذ آنان میباشد.
خدای تعالی این موازنه وتعادل را دوست دارد وافراط وتفریط وگرایش به چپ وراست را ناپسند میدارد. خدای بزرگ فرموده است:
«وَابْتَغِ فیما ءاتَیكَ اللّهُ الدّار الآخرهٔ ولا تَنْسَ نصیبكَ مِنَ الدّنیا»(۴)
«وبا آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی وسهم خود را از دنیا فراموش مكن.»
خدای تعالی در مقام آموزش دعا به ما فرموده است:
«ربّنا آتنا فی الدنیا حسنهًٔ وفِی الآخرهٔ حسنهًٔ»(۵)
«پروردگارا! در این دنیا به ما نیكی ودر آخرت نیز نیكی عطا كن.»
خدای تعالی فرماید:
«وَلا تجعل یدَكَ مغلولهٔ الی عنقك ولا تبسطها كُلَّ البسطِ فتقعد ملوماً محسوراً»(۶)
«دستت را به گردنت زنجیر مكن [بخیل مباش] وبسیار [هم[ گشادهدستی منما كه ملامت شده وحسرتزده بر جای مانی.»
تعادل بین خشوع وعبودیت برای خدا وفروتنی در مقابل مؤمنان وشدّت وقاطعیت در مقابل كافران نیز از همین موازنه محسوب میشود.
«اَذِّلهٍٔ علی المومنین اعزّهٍٔ علی الكافرین»(۷)
«با مؤمنان، فروتن وبر كافران سرفرازند.»
آیت الله محمد مهدی آصفی
ترجمه: تقی متقی
۱- سوره ص (۳۸) آیات ۴۵ ـ ۴۷.
۲- آیا حدیث حاضر وغایب شنیدهای؟ من در میان جمع ودلم جای دیگر است.
۳- كسانی كه علیه منافع استكبار دست به عملیات شهادتطلبانه میزنند.
۴- سوره قصص (۲۸) آیه ۷۷.
۵- سوره بقره (۲) آیه ۲۰۱.
۶- سوره اسراء (۱۷) آیه ۲۹.
۷- سوره مائده (۵) آیه ۵۴.
۸- نهج البلاغه با ترجمه دكتر شهیدی، خطبه ۱۹۳، ص ۲۲۶؛ نهج البلاغه فیضالاسلام، خ ۱۸۴، ص ۶۱۱.
۹- كنایه از دریافت وحی الهی.
۱۰- سوره مزمل (۷۳) آیه ۱ ـ ۷.
۱۱- نهج البلاغه دكتر شهیدی، ص ۲۲۵ و۲۲۶.
۱۲- سوره آل عمران (۳) آیه ۱۳۹.
۱۳- سوره قصص (۲۸) آیه ۵ و۶.
۱۴- سوره انبیاء (۲۱) آیه ۱۰۵.
۱۵- سوره مجادله (۵۸) آیه ۲۱.
۱۶- سوره حج (۲۲) آیه ۴۰.
۱۷- سوره بقره (۲) آیه ۱۴۳.
۱۸- همان، آیه ۱۹۳.
۱۹- سوره انفال (۸) آیه ۶۰.
۲۰- آنان كه زمان خاصی را برای ظهور حضرت حجت(ع) پیشبینی میكنند. (مترجم)
۲۱- الزام الناصب، ج ۱، ص ۲۶۰.
۲۲- همان.
۲۳- سوره عنكبوت (۲۹) آیه ۱ و۲.
۲۴- الزام الناصب، ج ۱، ص ۲۶۱.
۲۵- همان.
۲۶- الزام الناصب، ج ۱، ص ۴۶۹.
۲۷ـ همان.
۲۸- همان.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست