یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
دیدگاه ارسطو در اخلاق و نظریه توسط
مکتب ارسطو از مکتبهایاخلاقی بسیار مهمی است که در اخلاق نظری وجود دارد. ارسطو به عنوان برجستهترینفیلسوفان یونان باستان برخی ازشالودههای اصلی را که در زمینه اخلاق نظریارائه داده است، تاکنون مورد پذیرش بسیاری از فلاسفه و علماء علم اخلاق درجهان است هرچند با جرح و تعدیلهائی به غالب کتابهای فلسفی و اخلاقی پس از ویراه یافت. سه کتاب یا سه رساله در علم اخلاق به وی منسوب است علاوه بر مقالات واضافات اخلاقی که در بسیاری از آثار متفرقه منسوب به او موجود است.
دهخدا در لغتنامه خود در ذیل ماده «ارسطو» ص ۱۸۳۴ مینویسد:
«در علم اخلاق سه رساله به ارسطو منسوب است که در اساس هر سه یکسانند و لکنیکی از آنها که موسوم استبه اخلاق «نیقوماجس» بیشتر محتمل است که از ارسطوباشد».
برخی گفتهاند که ارسطو این کتاب را به پسرش «نیکوماخس» اهداء کرده است.
این کتاب از همان قرون اولیه اسلام به عربی ترجمه و مورد استفاده دانشمنداناسلام قرار گرفته و ترجمه عربی که اینک در دسترس است، حدس زدهاند توسط اسحاقبن حنین در قرن سوم هجری از لغتیونانی به عربی ترجمه شده باشد.
«ابن مسکویه» (۱) یکی از علماء بزرگ اسلامی است و به تعبیر محقق لاهیجانی(درگوهر مراد، ص ۴۸۹) او در حکمت عملی به منزله ابوعلی سینا است در حکمتنظری کتاب مشهور خود «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق» را به تصریح خودش بااستعانت از کتب و رسائل اخلاقی ارسطو و شارحان کلام او نوشته است هرچند باترتیب و تحقیقاتی بیشتر.
پس از «ابو علی بن مسکویه» سایر نویسندگان در مسائل اخلاقی نیز کم و بیشهمان روش «مسکویه» را در علم اخلاق دنبال کردهاند به اضافه ابتکارات وابداعاتی، تذکر این نکته لازم است که عرفا و اهل حدیث، بلکه متکلمین اسلامی درمسائل اخلاقی حتی از جنبههای نظری هیچ استفادهای از روش ارسطو ننمودهاند وورود و خروجشان در علم اخلاق به کلی متفاوت از روش فلاسفه اخلاقی بود. از بابنمونه خواجه نصیرالدین طوسی (۲) (متولد سال ۵۹۷ه و متوفای سال ۶۶۲ه) دو روشدر تدوین مسائل اخلاقی ارائه داد یکی مطابق مشرب حکماء که اخلاق ناصری را بدینسبک تالیف نمود و دیگری موافق فرق عرفا که کتاب «اوصاف الاشراف» بر اینمنوال نگاشت. خود محقق طوسی در مقدمه کتاب «اوصاف الاشراف» مینویسد: «محرراین رساله بعد از تحریر کتابی که موسوم استبه اخلاق ناصری و مشتمل بر اخلاقکریمه و سیاسات مرضیه بر طریقه حکماء اندیشمند بود که مختصری در بیان سیراولیاء و روش اهل بینش بر قاعده سالکان طریقت و طالبان حقیقت مبتنی برقوانین عقلی و سمعی و منبی از دقائق نظری و علمی که به منزله لب بود..».
نکته قابل ذکر این است که استناد عمده ارسطو از اخلاق «نیقوماخس» برمعیارهائی است که نزد عامه مردم براساس جهشهای فطری انسانی پذیرفته شده است.
وی در تشخیص درستی و نادرستی آنها اغلب موارد به ذوق سلیم و مدح و ذم عامهمردم تکیه میکند و در حقیقت کتاب «اخلاق نیقوماخس» در واقع تحلیلی ازمرتکزات اخلاقی مردم است که توسط ارسطو استنباط و براساس طبقهبندی خاصی تدوینشده است. افراط در این جهتباعثشده با وجود این که ارسطو بسیاری از معتقداتمردم آن روز را خرافه میدانسته، از استناد به آنها در تثبیت مبانی اخلاقیخویش دریغ نورزد.
حال باید به بررسی نظرات او پرداخت و میتوان حاصل نظرات او را در علم اخلاقتحت عنوان چند امر مورد تحقیق و تدقیق قرار داد:
▪ امر اول: خیر و سعادت نزد ارسطو.
▪ امر دوم: فضیلت و حد وسط.
▪ امر سوم : طبقهبندی فضائل و رذائل و بررسی اجمالی اخلاق ارسطو و به دنبالبیان این نظرات به بررسی و مقایسه آنها از دیدگاه اسلام و پیشوایان اسلاممیپردازیم:
● خیر و سعادت نزد ارسطو
وی در ابتدای کتاب «اخلاق نیقوماخس»میگوید:
«به نظر میرسد که هر هنر و تجسس علمی و نظری و همچنان هر فعل وانتخابی به سوی خیر متوجه استبدین هتخیر چیزی است که همهچیز به سویشگرایش دارد». سپس در طی فصول همین کتاب توضیح میدهد که: «چون خیرها متعدداست ما باید به خیری روی بیاوریم که خیر اعلی است و آن همان سعادت است».
لغتنامه دهخدا در ذیل ماده ارسطو ص ۱۸۳۴ از ارسطو چنین نقل میکند:
«آنچه انسان میکند برای جلب نفع و خیری استیعنی عمل انسان را غایتی است وغایات مطلوب انسان مراتب دارند آنچه غایت کل و مطلوب مطلق است، مسلما سعادتو خوشی است اما مردم خوشی را در امور مختلفه میانگارند بعضی به لذات راغبندو برخی به مال و جماعتی به جاه اما چون درستبنگریم میبینیم که هیچ وجودی بهغایتخود نمیرسد مگر این که همواره وظیفهای را که برای او مقرر است، به وجهاحسن اجرا کند و انجام وظیفه به وجه احسن برای هر وجودی فضیلت او است پسغایت مطلوب انسان یعنی خوشی و سعادت به فضیلتحاصل میشود..».
وی در مورد شناسائی برترین خیرها برای بشر میگوید: «اگر خیرها متعددند مثلاخیر پزشکی غیر از خیر در سپاهیگری است و هردو غیر از خیر در معماری است واساسا ما بعضی از خیرها را به منظور غایت دیگری انتخاب میکنیم و آن را وسیلهو سبب وابزار میدانیم (مثلا ثروت و موسیقی و نی زدن را وسیله میدانیم نهغایت!). پس این وسائط غایات نهائی و کامل نیستند و نمیتوانند خیر اعلی کهکامل استبوده باشند.
چون خیر اعلی امری است که آن را فیحدذاته به خاطر خودش میجوئیم و مسلما آنرا کاملتر از غایتی میدانیم که به خاطر دیگری خواسته شود و به تعبیر دیگرامری را کامل و علیالاطلاق مینامیم که دائما به خاطر خودش مطلوب واقع شود وهرگز وسیله برای امر دیگری نباشد و سزاوارترین چیزی که دارای این ویژگی است،«سعادت» میباشد زیرا ما سعادت را همیشه به خاطر خودش نه به لحاظ غایتدیگری برمیگزینیم برعکس کرامت، لذت و عقل و هر فضیلت دیگری را گرچه آنها رابه خاطر خودشان انتخاب میکنیم زیرا اگر هر یک از آنها نتیجه دیگری برای مانداشته باشد، بازهم ما آنها را برمیگزینیم و نیز آنها را به منظور تامینسعادت هم میجوئیم زیرا چنین حکم میکنیم که به توسط اینها ما میتوانیمسعادتمند شویم در صورتی که ما سعادت را به خاطر خود سعادت میطلبیم نه بهخاطر این امور نه بهطور کلی برای چیز دیگری غیر از خودش و به تعبیر«ارسطو»: «سعادت مکتفی به نفس است چون اکتفاء به نفس خصیصه خیر کاملاست». البته منظور از کفایتبه نفس حالتیک فرد خلوتنشین که به تنهائیزندگی میکند نیست، بلکه منظور از اکتفاء به نفس آن مفهومی است که شاملوالدین، فرزندان، همسر او، دوستان و همشهریان او است زیرا انسان مدنی بالطبعاست البته باید برای این امور مرزی قائل شد و گرنه باید اجداد فرزندزادگان ودوستان دوستان را به حساب آورد که سر به بینهایت میگذارد.
بهطور خلاصه مراد ازکفایت نفس چیزی یا کسی میباشد که صرف نظر از همه چیز حیاترا مطلوب داند و به چیز دیگری نیاز واحتیاج ندارد و سعادت به نظر او واجدهمین خاصیت است (۳) .
ارسطو بعد از این مطالب در کتاب «اخلاق نیقوماخس» میگوید:
«اکنون که دانستید سعادت همان خیر اعلی است، آن وقتخواهیم توانستخاصیتسعادت را بشناسیم که بیابیم عمل و کردار شایسته انسان چیست؟ اگر چنین است پسانسان نیز اگر وظیفه و کرداری دارد خیر او در همان وظیفه و کردار او نهفتهاست آیا میتوان پذیرفت که نجار و کفشگر وظیفه خاصی دارند ولی طبیعت انسان بربطالت نهاده شده است؟ یا همانطور که برای چشم و دست و پا و بهطور کلی هرعضوی را وظیفهای ویژه است چگونه برای انسان وظیفه خاصی نباشد؟ بنابراین جایاین پرسش است که وظیفه و کار ویژه انسان چیست؟
مسلما نمو گیاهی و احساس حیوانی فعل مختص به انسان نیست زیرا اولی مشترک بینانسان و حیوان و گیاه است و دومی مشترک بین انسان و حیوان درحالی که ما بهدنبال اثر ویژهای هستیم پس کار ویژه انسان کاری است که ناشی از قوه ناطقه وجنبه عقلانی انسان است پس سعادت انسان یعنی عمل و فعالیتبر طبق عقل و همراهفضیلت. البته تمام عمر زیرا خوشبختی و سعادت موقت، کافی برای سعادتمند شدننیست» (۴) .
حاصل کلام این که در نظر ارسطو سعادت نیکوترین و زیباترین و مطبوعترین اموراست و این صفات برای انسان سعادت شمرده شده که تفکیک ناپذیرند.
تمام این اوصاف در افعال توام با فضیلت وجود دارد و سعادت از مجموع افعال ویا از فعلی که نیکوتر و کاملتر از سایر اعمال باشد، حاصل میشود. با وجود ایندر تکمیل سعادت باید خیرهای خارجی را نیز دخالت دهیم از باب نمونه کسی کهدارای چهره کریه و بیتبار و مجرد و بیفرزند باشد، نمیتواند به سعادت برسد واز اینها بدتر سعید راکسی نمیدانیم که فرزندان یا دوستان وی غرق در فساد ویا تبهکاری شده باشند و یا اگر فرزندان و یاران وی متقی بودهاند، دست اجلگریبان آنان را گرفته باشد.
حسین حقانی زنجانی
پینوشتها:
۱- ابوعلی احمد بن محمد بن مسکویه از علمای بزرگ اسلام در عهدشاهان دیالمه از قبیل عضدالدوله دیلمی» زندگی میکرده استحاجی خلیفه مولفکتاب «کشف الظنون» نیز یحیی بن منده به نقل از یاقوت وفات او را ۴۲۱ ه بوده ستبرای توضیح بیشتر به شرح حال او و آثار و تالیفات او به لغتنامهدهخدا ماده ابوعلی مسکویه، ص ۶۸۱ مراجعه نمائید.
۲- محمد بن فخرالدین محمد بن حسن مکنی به ابو جعفر و ملقب به استاد البشر وعقل حادی عشر از اعاظم رجال قرن هفتم و از اجله علماء جامع ایران است وی درسال ۵۹۷ه ق در طوس متولد شد و علوم نقلی را از پدرش و معقول را از دائیخویش و سپس از فریدالدین داماد نیشابوری و علوم ریاضی را از کمال الدین محمدبن حاسب فرا گرفت و به دربار ناصرالدین عبدالرحیم ملکی به ابوالفتح حکمرانقهستان که از سران اسماعیلیه بود، راه یافت و کتاب معروف اخلاق ناصری را بهنام وی تالیف نمود. (برای توضیح بیشتر به لغتنامه دهخدا ماده ناصرالدینطوسی، ص ۵۶۹ و... مراجعه نمائید.
۳- تلخیص از فضل پنجم از کتاب اول.
۴- خلاصهای از فصل ششم کتاب اول.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست