چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
ماشینهای هیبرید چگونه کار میکنند؟
ماشینهای هیبرید در زمانه قیمتهای سرسامآور بنزین و آلودگی هوا طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.
اما این ماشینها چگونه کار میکنند؟
موتورهای بنزینی خودروها یک مشکل اساسی دارند؛ برای اینکه امکان حرکت با حداکثر سرعت در بزرگراهها را به شما بدهند، آنها را طوری طراحی کردهاند تا به حداکثر ظرفیت قدرت خود برسند. بنابراین هنگامی که خودروها در ترافیک سنگین به سختی جلو میروند، کارآیی یا راندمان آنها سقوط میکند.
برای حل این مشکل موتورهای هیبرید (دوگانه) ساخته شدهاند که از موقعیتهای که به قدرت کم نیاز هست، از یک موتور برقی کم قدرت استفاده میکند و در موقعیتهای با نیاز به قدرت زیاد، موتور بنزینی به کار میافتد. تغییر یافتن موتور محرک ماشین بین این دو نوع به طور خودکار صورت میگیرد.
موتور بنزینی در در چراغهای قرمز به سادگی خاموش میشود، و اغلب طوری طراحی شده است که در یک طیف محدود قدرت عمل میکند، و به این ترتیب کارآیی آن افزایش مییابد. باتری ماشین به وسیله موتور بنزیی مجددا شارژ میشود.
ژنراتورهایی به ترمزها متصل هستند که میتوانند که مقداری از اندازه حرکت ترمز کردن (که معمولا به صورت حرارت از دست میرود) را به برق برای شارژ کردن باتری تبدیل کنند.
البته در دنیای واقعی، قضایا پیچیدهتر از اینهاست. موتورهای هیبرید به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) هیبریدهای کامل full-court
این ماشینها برای سرعتهای کم و شرایط با شتاب کم از موتور برقی استفاده میکنند. هنگامی سرعت بالا میرود یا شتاب بیشتری مورد نیاز است، موتور بنزینی به کار میافتد.
از جمله این ماشینها میتوان به تویوتای پریوس، مدلهای هیبرید تویوتای کمری، شورولت تاهو، فورد اسکیپ، هوندای سیویک و نیسان آلتیما اشاره کرد.
به نظر میرسد تویوتای پریوس با کمترین مصرف بنزین در میان این مدلها از همه موفقتر باشد.
۲) هیبریدهای ملایم half-court
این هیبریدها پیچیدگی کمتری و کارآیی سوختی پایینتری دارند. این ماشینها موتورهای بنزینی دارند که هنگام درجا کارکردن میتوانند خاموش شوند، و معمولا یک موتور برقی دراند که قدرت ماشین را در مواقعی که از حالت ایستاده شتاب میگیرد یا در سربالایی حرکت میکند، قدرت ماشین را تقویت میکنند. باتری به وسیله موتور بنزینی و ترمزها شارژ میشود.
از جمله این ماشینها میتواند به انواع هیبرید شورولت مالیبو و ساترن وو اشاره گرد.
۳) موتورهای دوشاخدار(plug-ins)
همه موتورهای هیبرید ی که تا به حال ذکر شدند، باتریهایشان را بوسیله موتور بنزینیشان شارژ میکنند، شما نمیتوانید آنها را با دو شاخ به پریز برق وصل کنید و باتریشان را پر کنید.
اما ماشینهای برقی که در دهه ۱۹۹۰ مورد آزمایش قرار گرفتند، اینگونه بودند. اما مسافت کمی که قبل از نیاز به شارژ مجدد می پیمودند و زمان زیادی که باید صرف شارژ میشد، باعث شد آنها را از بازار کنار بگذارند.
تنها ماشین هیبریدی که از این ایده هنوز استفاده میکند، شورولت ولت است. این ماشین دارای یک موتور برقی، یک باتری بزرگ و یک موتور بنزینی کوچک است. موتور بنزینی باتری را شارژ میکند که ماشین را به راه میاندازد.
اما در عین حال میتوان شبها با وصل کردن دوشاخ به برق هم آن را شارژ کرد. انواع دوشاخ دار ساترن وو و تویوتای پرویوس هم در حال ساخت هستند.
LiveScience.۹ June,۲۰۰۸
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان انتخابات سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت انتخابات ریاست جمهوری
هواشناسی تهران تب دنگی قتل سلامت فضای مجازی وزارت بهداشت پلیس حوادث شهرداری تهران قوه قضاییه آموزش و پرورش
مسکن قیمت طلا قیمت دلار خودرو قیمت سکه بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت خودرو دلار بازار سرمایه بورس حقوق بازنشستگان
تلویزیون سینما تئاتر تخت جمشید علیرضا قربانی بازیگر سینمای ایران سارا بهرامی کتاب کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳ وزیر علوم آیفون
رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه جنگ غزه فلسطین آمریکا غزه اسرائیل دونالد ترامپ فرانسه چین اوکراین
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال تیم ملی پرتغال جام ملت های اروپا لیگ برتر لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی اینترنت گوگل نمایشگاه الکامپ اینستاگرام سامسونگ ایرانسل عیسی زارع پور وزیر ارتباطات اپل چشم فیبرنوری
قهوه سرطان اضطراب کاهش وزن هندوانه مغز دیابت بارندگی مو