جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
مجله ویستا

ایده‌های غیرمعمول و جدید برای گزارش‌های اقتصادی داشته باشید


ایده‌های غیرمعمول و جدید برای گزارش‌های اقتصادی داشته باشید

اطلاعات همه مخاطبان رسانه از تحولات اقتصادی و بازرگانی کامل نیست و روزنامه‌نگاران باید این رخدادها را به‌گونه‌ای گزارش کنند که برای همه خوانندگان، یعنی طیف وسیعی از مردم …

اطلاعات همه مخاطبان رسانه از تحولات اقتصادی و بازرگانی کامل نیست و روزنامه‌نگاران باید این رخدادها را به‌گونه‌ای گزارش کنند که برای همه خوانندگان، یعنی طیف وسیعی از مردم قابل درک باشد.

این توصیه‌ها کمک می‌کند گزارش‌های شما برای مخاطبان عام جذاب‌تر، خالی از اصطلاحات پیچیده و از اعتبار لازم برخوردار باشد.

از به‌کارگیری واژه‌های پیچیده اقتصادی خودداری کنید. اصطلاحات فنی واژه‌هایی هستند که ممکن است برای متخصصان معنا داشته باشند، اما افراد معمولی از آن‌ها سر در نمی‌آورند. توضیح بیشتر بهتر از توضیح کمتر است.

حتی خوانندگان تحصیل‌کرده و هوشمند هم نیاز دارند که حافظه‌شان در زمینه مفاهیم اقتصادی از نو تازه شود. کار شما این نیست که با به‌کارگیری زبانی پیچیده مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. کار شما این است که به آن‌ها اطلاعاتی بدهید که بتوانند درک و استفاده کنند. مراقب بیانیه‌های مطبوعاتی و گزارش‌های دولتی باشید. آن‌ها اغلب مملو از اصطلاحات پیچیده بوروکراتیک هستند.

واژه‌های اقتصادی را تعریف کنید. بیشتر اصطلاحات اقتصادی باید برای درک بهتر خوانندگان توضیح داده شوند. واضح بودن مطلب از رعایت اختصار مهم‌تر است.

از ارقام به‌طور محدود استفاده کنید. ارقام زیاد خواننده را گیج می‌کند. کار شما این است که مهمترین آمار را انتخاب کنید و به‌گونه‌ای عرضه کنید که برای مخاطب قابل فهم باشد.

در صورت لزوم می‌توان برای اطلاع رسانی کامل، همه ارقام گزارش را به صورت نمودار ساده‌ای نشان داد. این کار هم گزارش را قابل فهم‌تر می‌کند و هم ارقام بهتر به یاد مخاطبان می‌ماند.

دقت در نگارش گزارش‌های اقتصادی مهم است، اما در عین حال ارقام باید هوشیارانه انتخاب شوند و به نحو ساده‌ای عرضه شوند تا برای مخاطب گیج‌کننده نباشند.

آمار را مقایسه کنید. آمار به خودی خود معنای چندانی ندارد. خواننده می‌خواهد بداند:

در مقایسه با چه؟ گاهی اوقات اعداد می‌توانند با دوره زمانی مشابهی مقایسه شوند.

آمار را به گزارش تبدیل کنید. بارها دیده‌اید که بعضی گزارش‌های اقتصادی، صرفا آمار و ارقام را ارائه می‌کنند و توجهی به توضیح معنی این داده‌ها نشان نمی‌دهند. هر وقت آماری را در گزارش خود می‌آورید، از خود بپرسید چه چیز مهم است و چرا؟ این سوال به نگارش گزارش کامل‌تر و معنی‌دارتر گزارش کمک می‌کند.

برای نمونه تصور کنید که دولت اعلام کرده واردات خودرو بالا رفته است. شما همه ارقام را دارید، اما این چه معنایی دارد؟ چرا مصرف‌کنندگان داخلی ماشین‌های وارداتی بیشتری می‌خرند؟ آیا این ارتباطی با تعرفه‌های گمرکی، تاثیرات تورم و یا مشکلات تولیدکنندگان داخلی دارد؟

هر آماری از بیکاری تا هزینه مسکن و میزان تولید می‌تواند نقطه شروع یک گزارش جالب باشد.

به جنبه‌های دیگر گزارش‌های اقتصادی هم توجه کنید. استفاده از تنها یک منبع اطلاعاتی مانند مصاحبه، بیانیه مطبوعاتی به ندرت می‌تواند همه ابعاد یک موضوع را روشن کند.

برای تهیه گزارش‌های منصفانه و بی‌طرف و ارائه کامل اطلاعات از منابع مختلفی استفاده کنید. هیچ شرکتی در خلأ فعالیت نمی‌کند و با عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، نیروی کار، رقبا و حتی مقررات دولتی در تعامل است.

در گزارش‌های مربوط به عملکرد شرکت‌ها، در بعضی موارد آنها فشار می‌آورند که تنها دیدگاه خود را منعکس کنند. اما این بیشتر شبیه تبلیغات است تا روزنامه‌نگاری. استفاده از منابع مختلف به خوانندگان اطمینان می‌دهد که گزارش کامل و بی‌طرفانه است.

توجه به جنبه انسانی گزارش‌های اقتصادی؛ خبرنگاران اقتصادی گاهی برای به دست آوردن اطلاعات لازم برای تهیه گزارش‌های خود به دام سخنگوهای رسمی‌ و بیانیه‌های مطبوعاتی می‌افتند. اما به یاد داشته باشید که شرکت‌ها به وسیله مردم اداره می‌شوند. صاحبان و مدیران شرکت‌ها و همچنین کارکنان آنان اغلب بهترین منابع خبری هستند.

همین قضیه شامل گزارش‌های مربوط به آمارهای دولتی هم می‌شود. شما می‌توانید در تهیه این گزارش‌ها، به جنبه انسانی این موضوع‌ها هم توجه کنید و درباره مردمی‌ که با این رخدادها ارتباط دارند بنویسید.

به بیان دیگر آمار تورم به خودی خود معنایی صرفا انتزاعی دارد، اما صحبت کردن با مردمی ‌که بهای بیشتری برای کالا و خدمات می‌پردازند به گزارش معنی بیشتری می‌دهد.

اهمیت خبر برای مخاطبان را به آن‌ها نشان دهید. این جمله آغازین مقاله‌ای در صفحه نخست روزنامه است:

مدیر عامل نشنال ارویز دیروز اعلام کرد این شرکت هوایی در حال حاضر سالانه ‌٢٢ میلیون دلار ضرر می‌دهد.

"خوب، که چی؟" این سوال کلیدی گزارشگران اقتصادی است که باید در هنگام نگارش هر گزارشی از خود بپرسند. ارقام به خودی خود معنایی ندارند. سوال این است: چرا این خبر مهم است؟ چرا مخاطب باید به این موضوع اهمیت بدهد؟

در تهیه گزارش به استفاده از بیانیه‌های مطبوعاتی اکتفا نکنید. ما درباره اهمیت استفاده از منابع متعدد در گزارش‌های اقتصادی و بازرگانی صحبت کرده‌ایم. یکی از موارد اهمیت توجه به این موضوع هنگام تهیه خبر بر اساس محتوای بیانیه‌های مطبوعاتی است.

با رقبا، نمایندگان کارگران، تحلیلگران مستقل، مشاوران بازرگانی و متخصصان دانشگاهی صحبت کنید.

اصطلاحاتی که شرکت‌ها یا موسسه‌ها در بیانیه‌های مطبوعاتی خود به‌کار می‌برند را تعریف و تبیین کنید. نترسید و بپرسید: "این یعنی چه؟"

به یاد داشته باشید بیانیه‌های مطبوعاتی معمولا یک طرف ماجرا را نشان می‌دهد. این برعهده گزارشگر است که منابع بیشتری پیدا کند تا توازن بیشتری به موضوع دهد و تصویری کامل ترسیم کند.

ایده‌های غیرمعمول و جدید برای گزارش‌های اقتصادی داشته باشید. برای استفاده از موضوع‌های اقتصادی غیرمعمول در نگارش گزارش‌های خود، این توصیه‌ها و نمونه‌ها را در نظر داشته باشید:

هنگام بررسی موضوعات خبری به دنبال زاویه اقتصادی آن باشید. به دنبال موضوعات غیرقابل انتظار باشید. به دنبال روندهای اقتصادی و گرایش‌ها باشید. زاویه انسانی موضوع را پیدا کنید. مواردی را پیدا کنید که روندها و گرایش‌ها را ترسیم کند.