سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
روحانیت و تحجر
دربارهی تحجرگرایی اظهارنظرهای مختلف و متنوعی صورت پذیرفته است. در این جا به بررسی و نقل پارهای از آنها، با توجه به جنبهی آسیبشناسانهی پدیده میپردازیم.
▪ امام خمینی (ره): در حوزهها و دانشگاهها، مقدّسنماها را که خطر آنان را بارها گوشزد کردهام، اینان با تزویرشان از درون، محتوای انقلاب و اسلام را نابود میکنند. اینها با قیافههای حقبهجانب و طرفداری از دین میپردازند و ولایت همه را بیدین معرفی میکنند.۱
▪ آیتاللّه خامنهای ـ مد ظلهالعالی ـ : اگر در رأس نظامهای سیاسی که بر اساس اسلام تشکیل شده، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه و تحجرگرایی وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و نخواهد توانست منبع لایزال معارف احکام اسلام جامعه را پیش ببرد.۲
▪ سیداحمد خمینی (ره): آنجا که امام به ذکر نمونههایی از مظاهر تفکر گذشتهی حاکم بر بخش وسیع حوزهها میپردازد و مواردی از متحجّرین و مقدّسین را یادآور میشود، درصدد قصهگویی و صرفاً نقل گذشته نیست... او نگران ادامهی راه است.۳
امام تحجرگرایی را به عنوان یک خطر و آفت در مقابل نهضت و دولت جمهوری اسلامی میدانست و مطالبی که موفق به طرح آن شد، تنها بخشی از آن چیزی است که مورد نظرشان بوده است، به همین دلیل محققان خواستهاند در نگارش و تدوین انقلاب، این پدیده را مورد بررسی قرار دهند.
تحجرگرایی در منطق امام بزرگوار محدود به گروه خاصی نمیشود. گرچه به تناسب و مناسبتهای مختلف خطاب به قشر خاصی نیز بوده است، امّا دیدگاه ایشان در موضع مباحث سیاست و حکومت و معرفی اسلام به عنوان راهحل بیبدیلِ معضلات بشر، ظرافت بیشتری پیدا میکند که با نظریهی عدم کفایت اجتهاد مرسوم در حوزهها و ضرورت توجّه به نقش زمان و مکان و عنصر مصلحت در اجتهاد و تصمیمگیریها، باب وسیعی گشوده شد که همچنان شاهد به بار نشستن ثمرات این نظریه هستیم.
در نگاه امام(ره) هر عامل؛ چه مادی و چه معنوی که سدّ راه دستیابی، به عمق معارف و احکام دینی و شناخت پدیدهی مستحدثه و اجتهاد متناسب با شأن دین شود، نوعی تحجرگرایی بهحساب میآید. که از طریق مفتوح بودن باب اجتهاد این معضل اجتماعی رفع خواهد شد؛ زیرا امام معتقدند: هیچکس مطلق و مبرای از انتقاد نیست و هیچکس نمیتواند جلوی اجتهاد را بگیرد.
● ویژگیهای تحجّر و تحجّرگرایی
▪ بعد علمی و معرفتی؛ روحیهی ضدتحقیق
تحجّرگرایی دارای ریشهها و علل مختلف روانی ـ اجتماعی، فرهنگی و معرفتی است. از دیدگاه علّت اخیر «علمی و معرفتی» داشتن روحیهی ضدتحقیق دلیل اصلی تحجرگرایی است. روحیهی ضدتحقیق؛ یعنی تنبلی فکری «قلّت تفکر و تعقل»، اکتفا به تعبدیات و گسترش دامنهی آن، تکیه نمودن به ظاهر متون و بیخبر ماندن از عمق آن، زود قضاوت کردن و دیر فهمیدن و بالأخره این که به یافتههای پیشینیان بسنده نمودن و آن را آخرین دستاورد علمی انگاشتن.
مدعیان پیروی از ادیان الهی ـ بخصوص دین اسلام ـ موظّف هستند که به دین تفقه «شناخت دقیق و عمیق» یابند، تا بتواند غایات دینی را در هر زمانی پیش برند. قرآن که کتاب راهنمای زندگی انسانها است، مردم را به این امر فرامیخواند که «لاتقف مالیس لک به علم»۴.
▪ بعد علمی و معرفتی، عدم اهمیت عقل و اجتهاد
در منظومهی فکری متحجران، عقل و اجتهاد نقش مهمّی ندارد. ظاهرگرایی، روحیهی ضدتحقیق و تقلیلگرایی در منابع شناخت، خودبهخود، جایگاه عقل و اجتهاد را در زندگی علمی و اجتماعی تنگ میکنند؛ زیرا اگر اجتهاد که تلاش سخت برای پاسخگویی به مسایل جدید است حائز اهمیت باشد، لازمهی آن تحقیق جدی و استفاده از منابع متعدد است.
بدین ترتیب عدم اهمیت عقل و اجتهاد منجر به عدم درک زمان و مکان میگردد و عدم شناخت زمان و مکان و خرد شدن در مقابل حوادث را در پی خواهد داشت. همانطور که امام صادق(ع) فرمود: «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس؛ کسی که آگاه به زمان خود باشد از هجوم حوادث درنمیماند. بلکه با تدبیر از خود دفاع خواهد کرد.»۵
▪ بعد اخلاقی
از جنبهی اخلاقی، تحجرگرایان دارای سه ویژگی هستند:
الف) تکفیر و تفسیق؛
ب) کبر و غرور؛
ج) نگاه ابزاری به دین «هدف وسیله را توجیه میکند.»
قشریگری، جدایی تدیّن و تعقل، جهل، روحیهی غیرمنعطف، جزماندیشی، روح ضدتحقیق همهی اینها باعث میشود که متحجرین، مخالفان فکری و سلیقهای خود را به کفر و فسق متهم میسازند.۶
آثار آنها در اخلاق بدین صورت تجلی میکند که مخالفان واپسگرایی، مورد سختترین تکفیر، نظیر کفر و بیایمانی قرار گیرند. بدیهی است اگر متحجران به قدرت دست یابند، بهراحتی مخالفان خود را مهدور الدم میکنند، چنانکه امامعلی(ع) محکوم از ناحیهی مقدسمآبان شد. به منظور اطلاع از روش اخلاقی متحجران، جملهای از آیتاللّه مشکینی نقل میکنیم.
شما در قم نبودید تا ببینید در دو ماه محرم و صفر، روی منبرها، چقدر به ما فحش دادند و هتاکی کردند... ما را وهابی، ضددین، ضد امام حسین و ضد اهلبیت(ع) معرفی کردند و کار به جایی رسیده بود که وقتی از کوچههای قم عبور میکردم، زنان مرا با انگشت به همدیگر نشان میدادند. و آب دهن... به طرف من میانداختند.۷
کبر و غرور نیز از دیگر ثمرات اخلاقی آنها خواهد بود؛ یعنی علم خود را کاملترین علم و خود را شایستهترین و صالحترین انسان، و راه خود را بعنوان بهترین راه بهحساب میآورند. نتیجه این که به وادی کبر و استکبار سقوط میکنند، وقتی چنین شد، پنداشتهها، روشها، منافع، و علایق، آنها مطابق دین بهشمار رفته، و در همهی امور مواضع خود را به عنوان یگانه موضع دینی ممکن تلقی خواهند کرد. به عنوان مثال، در درون یک جامعهی اسلامی که جناحها، احزاب و گرایشهای مختلف با هم رقابت دارند، اگر گروهی به عنوان حربهی اتهام ضدیت با دین و کشور، با رقیب مذهبی «برادران دینی خود» مقابله کند به جای رعایت اصل «رحماء بینهم»۸ و سبقت به سوی خیرات، (کمالها، خوبیها، راستیها) با روشهای نامشروع و اتهامات بیاساس، درصدد نایل شدن به اهداف گروهی باشد، هم منافع خود را نسبت به تعلیمات دینی اولویت داده و هم دین را در حد یک ابزار معرفی و هزینه نموده است و چنین است که تحجرگرایان برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیلهای بهره میجویند حتی دین هم ابزار و مقدمهی هدف گروهی قرار میگیرد. ریشهی فکری و جهانبینی این کار به نارساییها و دینشناسی ارتباط دارد. مواضع اخلاقی، بر مبنای فهم دینی آنها متکی است. اگر در مرحلهی شناخت دین دچار انحراف، جهل و جمود شوند، خودبهخود در جریان اخلاق نیز مشکل دوچندان خواهد بود.
۴) بعد اقتصادی
امروزه یکی از مهمترین شاخصههای کارآمدی دولت، منوط به پویایی و رشد قابل قبول در عرصهی اقتصادی است. بنابراین جا دارد در این قسمت اجمالاً اشارهای به بعد اقتصادی تحجرگرایان داشته باشیم. در عرصهی اقتصادی حداقل سه ویژگی برجسته را میتوان در آنان ملاحظه نمود:
▪ عدم فهم مسایل مستحدثهی (نو) اقتصادی و تأکید بر اشکال متعارفِ وجوه شرعی؛ مانند خمس، زکات و مخالفت با اخذ مالیات؛
▪ اعتقاد به مالکیّت بیحد و مرز؛
▪ جهت ضد عدالت اجتماعی؛
در خصوص اقتصاد معطوف به قسط، عدل و فقرستیزی مجتهد ـ به عنوان نگاهبان آموزههای نظری و عملی دیانت ـ باید فتوا و دیدگاههایش در جهت اقامهی عدل و اماتهی ظلم باشد.
● پیامدهای تحجّر و تحجّرگرایی
▪ جدایی دین از سیاست
اوّلین پیامد منفی تحجّر و تحجّرگرایان با توجه به برداشت خاصشان از دین و سیاست این است که دین را امری معنوی ـ آخرتی و سیاست را امری دنیوی و مادی توأم با زور و تزویر دانسته، لذا در سیاست مداخله نمیکنند؛ به عبارت دیگر خود را درگیر و آلودهی امور سیاسی نمینمایند. این گروه غالباً عافیتطلبان و منفعلانی هستند که توان درک نظامات اجتماعی و سیاسی اسلام را ندارند و صرفاً به اخلاقیات دین مشغولند. و اگر در بعد سیاسی و نظر، مسایل سیاسی اسلام را بفهمند، به علّت فقدان اراده، عزم انقلابی و عزتطلبی، دین را به سهولت وامینهند. به قول مولانا
ز آنک از قرآن گمراه شدند ز آن رسن قومی درون چه شدند
را نسبت جرمی ای عنود چون تو را سودای سر بالا نبود.۹
ثانیاً وقتی اهداف و انگیزههای تحجرگرایان با توجه به نگاه ابزاریشان به دین ـ که این گرایش لزوماً عامدانه نیست، بلکه به عنوان یک واقعیت به علل و زمینههای انسانشناختی و دینشناسی و اصولاً به جهانبینی بستهی آنها ارتباط دارد، وقتی ـ به انگیزهی دینی راجح نباشد، اخلاق از سیاست جدا شده و اهداف حکومتی بدون شروط و موازین اخلاقی دنبال میشود که در این صورت شکافی عمیق بین سیاست و دیانت ایجاد خواهد شد.
متحجران سخت به پوستهی دین چسبیدهاند و به آن اصرار میورزند. غافل از آنکه این تمسک جاهلانه، مانع خروج آنان از قلمرو دین نمیشود.
بنابراین تحجرگرایان عمدتاً نقش جادهصافکنِ سکولاریسم را بازی میکنند، امّا چون امروزه مسألهی رابطهی تحجرگرایی و سکولاریسم کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است، لذا ادعای فوق دور از ذهن و شاذ به نظر میآید.
از این رو میتوان تحجرگرایی و عواملی؛ چون عدم تضارب اندیشه و نقد جدّی مسئولانه، بیارتباطی فرهنگ دینی با دیگر معارف، دور بودن اندیشهی دینی سنتی از فضای امروزین، مطرح نبودن نیاز انسان د رمعارف سنتی و اعتقاد به دست یافتن مطلق و کافی دانستن یافتهی گذشتگان را به عنوان عوامل اصلی در عدم وضوح مسایل جامعه تلقّی نمود.۱۰
اگر، جهانبینی یک روحانی بسته باشد، در نتیجه افق نگرش او نیز محدود، تنگ و بسته خواهد بود. دیدگاه شهید مطهری نیز موءید این مطلب است. ایشان میفرماید: «اگر فتوای فقهاء را با یکدیگر مقایسه کنید، میبینید چگونه سوابق ذهنی و اطلاعات خارجی فقیه در دنیای خارجی و در فتواهایش تأثیر داشته است به طوری که فتوای عرب بوی عرب، فتوای عجم، بوی عجم، فتوای دهاتی، بوی دهاتی و فتوای شهری بوی شهری میدهد.»۱۱
▪ تحریف دین
آثار فرهنگی این گرایش تنگ کردن عرصهی مشارکت و رقابت خواهد بود که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: حلقهی سیاست منع و تحریم روزبهروز گستردهتر، سعهی صدر نایابتر، رأی به عدالت زدن بیرونق، حربهی تکفیر پررونق، عالمان ملجم و جاهلان مکرم.۱۲
سوءظن بر اعتماد افزون، حسن ظن و اعتماد اندک و در یک کلمه سنت و فریضهی امر به معروف و نهی از منکر غریب خواهد بود. اگر بر این ابعاد علمی ـ معرفتی ویژگیهای دیگر تحجرگرایی اضافه شود حاصلی جز تعریف دین نخواهد داشت و در نهایت تحریف دین یا زود صورت میگیرد و یا حداقل غافلان آن مشروعیت و مقبولیت خود را از دست میدهند، که در اینصورت اسلام حقیقی زیر سوءال خواهد رفت.
بنابراین اگر آفت تحجرگرایی علاج نگردد، این عامل، تکتک ستونهای ایمان را تخریب نموده و بر گسترش بیدینی و ایمانی خواهد افزود. بالاتر از آن این که همواره در برابر جریانهای حقطلب و اصیل گرایشهای واپسگرایانه، قد علم خواهند کرد.
۱. صحیفهی نور ج ۲۰، ص ۲۳۵.
۱۰. مجید محمدی «آسیبشناسی دینی» قم، نشر تفکر، چاپ اوّل ۷۳، ص ۱۶.
۱۱. مرتضی مطهری، «دهگفتار» ص ۱۰۰ و ۱۰۱.
۱۲. نهجالبلاغه، خطبهی ۳.
۲. روزنامهی اطلاعات ۷/۳/۱۳۷۶، ص ۲.
۳. آیینهی آفتاب، ص ۱۷۰.
۴. سورهی اسراء، آیهی ۳۶.
۵. مجلهی حوزه، شمارهی ۴، ص ۱۶۲.
۶. جهت اطلاع رجوع کنید به پارهای از اتهامهای مقدسمآبان در منشور روحانیت امام.
۷. مجلهی حوزه، شمارهی ۳۱، فروردین و اردیبهشت ۶۸، ص ۲۵ و ۲۶.
۸. سورهی فتح، آیهی ۲۹.
۹. مثنوی معنوی، دفتر سوّم، ابیات ۴۲۱۰ و ۴۲۱۱.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست