چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
عوامل موثر بر رونق گردشگری داخلی

رونق گردشگری بر پایه چهار اصل مهم بنا شده است؛ جاذبه، امکانات، امنیت و تصویر.
البته عوامل دیگری نیز در این امر موثر هستند ولی چهار عنصر فوق مهمترین و اصولیترین عوامل محسوب میشوند. جاذبه: کشور ایران سرزمینی است که به طور طبیعی برای جهانگردی و سیاحت مناسب است. فرهنگ و میراث تاریخی بینظیر، تمدن باستانی، میهماننوازی ایرانیان و بسیاری از جاذبههای گوناگون از جمله جاذبههای مذهبی میتوانند جاذبههایی برای جذب گردشگر باشند. به علاوه امکانات درمانی و مناظر طبیعی و تاریخی نیز به راحتی میتوانند در بستههای گردشگری مورد استفاده قرار گیرند.
امکانات: به دلیل سرمایهگذاریهای متعدد سرمایهگذاران داخلی و علاقهمندان این حوزه، صنعت گردشگری ایران از امکانات و زیر ساختهای نسبتا قابل قبولی برخوردار و دارای مراکز اقامتی سنتی و لوکس است.
ایران همچنین دارای مراکز پذیرایی و خدمات حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی مناسب و راهنمایان تور گردشگری و متخصصان این حوزه است. البته این امکانات کافی نیست و برای توسعه این صنعت، دولت باید سرمایهگذاری در صنعت گردشگری را در اولویت برنامههای خود قرار دهد.
امنیت: امنیت و گردشگری دو مقوله وابسته به یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ در مناسبات داخلی و خارجی هستند. امنیت و گردشگری در تعامل دوجانبه هم میتوانند تاثیر افزایشی بر هم داشته باشند و هم تاثیر کاهشی. به این معنا که افزایش امنیت، باعث رونق گردشگری خواهد شد و بالعکس. بنابراین گردشگری ارتباط مستقیمی با مقوله امنیت دارد. ایجاد امنیت، تسهیلات و ارائه امکانات رفاهی و خدماتی لازم به گردشگران از جمله وظایف اصلی دولتها نسبت به مقوله مهم گردشگری است. با همت و تدبیر سیاستگذاران کشور، دولت و نیروهای نظامی و انتظامی، ایران در امنیت قرار دارد و به نظر اینجانب حتی در بسیاری کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، به این اندازه امنیت وجود ندارد.
تصویر: گردشگری و مسافرت بهعنوان بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا بهحساب میآید. بسیاری از کشورها آن را بهعنوان منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی و رشد بخش خصوصی و توسعه اقتصاد میدانند و بهطور مستقیم و غیرمستقیم، بهعنوان بخشی از فرآیند ارتباطات جهانی، نقش اساسی در ایجاد شناخت و توسعه میان ملتها ایفا میکند. از این منظر، یکی از جوانب سرمایهگذاری در صنعت گردشگری، بهطور مستقیم در ارتباط با تبلیغات و معرفی این صنعت و جاذبههای طبیعی و تاریخی موجود در کشور، از طریق رسانهها است. متاسفانه در دهههای گذشته تبلیغات منفی علیه کشور عزیزمان باعث شده تا تقاضای سفر به ایران کم شود.
امید که با رویکردهای نوین دولت که باب تعامل سازنده و گفتوگو با دنیا را باز کرده، بتوان از شدت تبلیغات منفی سالهای گذشته کاست و ایران را با همه توانمندیهایش، بار دیگر بازشناساند. در این صورت ایران عزیز و سربلند ما به جایگاه بایسته خود در حوزه گردشگری دست خواهد یافت.
امیرعلی دری جانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست