دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

اهمال در صنعت كشتی سازی به چه معناست


اهمال در صنعت كشتی سازی به چه معناست

ظرفیت موجود در صنایع دریایی ایران, جوابگوی نیازهای داخلی این صنعت نیست این درحالی است كه درآمد حاصل از اقتصاد دریا و صنایع دریایی كه شامل بخش های مختلفی مانند كشتی سازی, سكوهای نفتی, شیلات, گردشگری روی آب و عوارض بندری حاصل می شود حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی بسیاری از كشورها را تشكیل می دهد

ظرفیت موجود در صنایع دریایی ایران، جوابگوی نیازهای داخلی این صنعت نیست.این درحالی است كه درآمد حاصل از اقتصاد دریا و صنایع دریایی كه شامل بخش‌های مختلفی مانند كشتی‌سازی، سكوهای نفتی، شیلات، گردشگری روی آب و عوارض بندری حاصل می‌شود حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی بسیاری از كشورها را تشكیل می‌دهد.هرچند سهم صنایع دریایی در تولید ناخالص ملی ما رقم بسیار ناچیزی است اما در سال‌های اخیر توسط ارگانهای مختلف قدمهای موثری برداشته شده است. در این رابطه هفته‌نامه گسترش صنعت گفت و گویی با دكتر مهدی سیف، مدیر صنایع ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات داشته است كه در پی می‌آید.در خصوص مدیریت در بخش صنایع دریایی سازمان گسترش توضیحاتی بفرمائید.این مدیریت از حدود یكسال و نیم قبل تشكیل شد. نام كامل این مدیریت عبارتست از "‌مدیریت صنایع دریایی، ماشین سازی و ساخت تجهیزات" و همانگونه كه از نام آن مشخص است این مدیریت علاوه بر صنایع دریایی، نظارت و مدیریت بر صنایع ماشین سازی و ساخت تجهیزات را هم بر عهده دارد. همانگونه كه مطلعید صنایع دریایی، اعم از صنعت ساخت كشتی، تعمیر كشتی و ساخت سازه های فراساحل (نفت و گاز) را در برمی‌گیرد. صنعت كشتی سازی یك صنعت استراتژیك است و شاید صنایع دریایی را بجای یك صنعت،‌ بتوان یك اقتصاد نامید. این موضوع با توجه به اهمیت صنعت كشتی سازی و صنایع جنبی پیرامون و نیز میزان بالای اشتغال آن آشكار می‌گردد. صنعت ساخت تجهیزات را هم میتوان یك صنعت كارخانه ساز نامید و یكی از صنایع زیربنایی است. عمده ترین وظایف این مدیریت عبارتست از هدایت و نظارت بر شركتهای زیرمجموعه اعم از نظارتهای كلی بر پروژه‌های آنها، ارزیابی عملكرد آنها، بررسی طرحهای توسعه آنها و ...خلاصه آخرین روند پروژه های بزرگ كشتی سازی صدراامید چابهار، ایزوایكو و كشتی سازی اروندان چیست؟در خصوص پروژه‌های شركت ایزوایكو و اروندان باید ذكر كرد كه از روند مطلوبی برخوردار نیست و زمان تحویل آنها اصلا" مطابق قرارداد اولیه نیست. ایزوایكو زمان تحویل اولین فروند كشتی‌های كانتینربر را اواخر بهار سال ۸۵ ذكر كرد، اما به نظر بنده با این روند تا پایان سال ۸۵ هم تحویل نخواهد شد. ضمن اینكه به ساخت سایر كشتیهای كانتینربر هم باید توجه داشت كه طبق قرارداد هر ۴ ماه باید یك كشتی تحویل داده شود كه با روند موجود بسیار بعید بنظر میرسد. همچنین در مراحل ابتدایی ساخت ۲ فروند كشتی حمل فرآورده‌های نفتی (Product Carrier) برای NITC است. این شركت مشكلات عدیده‌ای دارد اعم از پروژه ها، نیروی انسانی متخصص،‌انتقال تكنولوژی و ... كه امیدواریم هرچه زودتر در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. اصولا" ما برای مباحث مدیریت جامع صنایع دریایی (اعم از ساخت یا تعمیر) نیاز به سیاستگذاری و تعریف الگویی داریم كه متاسفانه هنوز فاقد آن هستیم.مثال عینی در این زمینه كشور كره جنوبی است كه مشاهده می كنیم یكی از محورهای توسعه اقتصادی‌اش صنعت كشتی‌سازی است و حمایت همه جانبه ای از آن بعمل می آورد. منظور از حمایت همه جانبه اینست كه این حمایت در كلیه مراكز مرتبط مشاهده می‌شود، در بانكها، در مسائل بیمه‌ای،‌ در حمایتهای سیاسی و غیره. درخصوص شركت اروندان باید گفت برای ساخت دو فروند كاتاماران مسافربری (آلومینیومی) با یك شركت روسی در حال نهایی كردن یك قرارداد برای تكمیل آنست. این پروژه متاسفانه تاخیر بسیار زیادی دارد. این شركت دارای قرارداد ساخت چندین فروند لندینگ كرافت فولادی نیز است كه متاسفانه به علت طولانی شدن زمان ساخت مشكلات عدیده‌ای پیش آمده است.شركت كشتی‌سازی صدراامید چابهار هنوز در آغاز راهست. طرح جامع كشتی‌سازی چابهار در سازمان در حال بررسی است كه امیدواریم هر چه سریعتر به تصویب برسد.این شركت در حال ساخت یك شناور لایروب با همكاری یك شركت هلندی است. همچنین قرارداد ساخت چند فروند لندینگ كرافت را هم منعقد كرده است.تصویب لایحه توسعه صنایع دریایی و تشكیل ستاد عالی صنایع دریایی در چه مرحله ای قراردارد؟كشورهای پیشرفته صنایع دریایی بعلت اینكه مراكز و وزارتخانه های متعددی در صنایع دریایی آنها دخیل هستند دارای یك ستاد یا مركزی هستند كه سیاستگذاریها و هدایتهای كلان دریایی را بر عهده دارد. در ایران نیز مراكز و وزارتخانه های متعددی درگیر صنایع دریایی هستند اما هیچ مركزی كه وظیفه نظارت و هماهنگی های فرابخشی را در زمینه صنایع دریایی عهده دار باشد، نیست. چنانچه ستاد عالی صنایع دریایی تشكیل شود، هدایت و سیاستگزاری در صنایع دریایی دارای متولی خواهد شد. تشكیل این ستاد از مواردی است كه انجمن مهندسی دریایی نیز آنرا به جد دنبال می‌كند.با تشكیل چنین ستادی است كه مواردی از قبیل تدوین استراتژی صنایع دریایی، لایحه توسعه حمایت از صنایع دریایی و مشابه آنها بگونه‌ای كه منافع نسبی كلیه ارگانهای دریایی را تامین نماید پیگیری و اجرا می‌گردند. در حال حاضر ارگانهای مختلف درگیر در مسائل دریایی بصورت جزیره هایی مجزا اهداف خود را دنبال می‌كنند. یكی از مواردی كه طی چند سال گذشته پیگیری شده است، " لایحه توسعه صنایع دریایی" است كه تا حدی در آن سعی شده است كه منافع نسبی ارگانهای مختلف دریایی را شامل گردد. حال چنانچه ستاد عالی صنایع دریایی وجود می داشت این لایحه و نظایر آن با صرف انرژی كمتر و در زمانی كوتاهتر و با پیگیریهای این ستاد به تصویب می‌رسید.به هر صورت این لایحه در مرحله شور دوم برای تصویب در مجلس شورای اسلامی است كه امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود.یكی از عمده ترین بندهای این لایحه، كه شاید آنرا از خود لایحه مهمتر می دانیم، همان تشكیل ستاد عالی صنایع دریایی است كه در صورت تصویب، مهمترین گام در زمینه توسعه صنایع دریایی برداشته خواهد شد.

خلاصه موضوعات "لایحه توسعه صنایع دریایی" عبارتند از:

الف - ‌تشكیل یك صندوق به منظور حمایت و توسعه صنایع دریایی

درآمدهای صندوق:

• سرمایه اولیه صندوق ۲۰۰ میلیارد ریال

• ۵ درصد فروش سالیانه شركت‌های سازنده

• ۱۰ درصد‌ هزینه حمل مایعات نفتی توسط ناوگان غیر ایرانی

• معافیت مالیاتی ۱۰ ساله صندوق

وظیفه: پشتیبانی مالی و اعطای تسهیلات با بهره و كارمزد كم به صنایع دریایی و ساخت داخل و با مدت بازپرداخت بیشتر برای شناورهای LNG

ب- تشكیل ستاد عالی صنایع دریایی

ج- سایر مفاد لایحه:

۱. معافیت مالیاتی شناورهای ساخت داخل به مدت ۱۰ سال

۲. تسهیلات ورود و خروج كارشناسان خارجی

۳. تسهیلات ورود قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.