پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

متانت زن ایرانی الگویی جهانی


متانت زن ایرانی الگویی جهانی

نگاهی به نقش زن در جامعه اسلامی ایران

نقش زن در اسلام و جمهوری اسلامی بدون شک نقشی کارساز و مؤثر است. امروز زنان مسلمان ایرانی پابه پای مردان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حضوری جدی و فعال دارند و برخلاف ادعای غربی ها و برخی گروه های افراطی فمنیستی، زنان در نظام اسلامی می توانند با حفظ عفاف و دین و رعایت تقوا در راه تحصیل علم و دانش در مراکز آموزشی مراتب پیشرفت و صعود به قله های عالی را طی کنند و در سمت های مهم اجرایی نیز خدمتگزار جامعه اسلامی باشند.

زنان امروز ایران اسلامی الگوهای بارزی هستند که به دنیا می فهمانند دستیابی به مدارج علمی و رسیدن به جایگاه های ارزشی به معنای پشت کردن به مفاهیم و ارزش های والای دینی و روی آوردن به مظاهر فریبنده تمدن غربی نیست.

با این حال باید اذعان کرد که زن مسلمان ایرانی امروز سنگربان ارزش های والای اسلامی در برابر وضعیت جاهلی و بی بندوباری دنیای غرب است و باید با تقویت روحیه اسلامی و پیشتاز شدن در میدان علم، فرهنگ، سیاست و تمامی مسائل اجتماعی از حصار مستحکم فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی محافظت کنند.

نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران آنقدر پررنگ و پرافتخار است که تفاوت های ماهوی فراوانی با مکاتب غیر دینی و غیرقابل دفاع غرب دارد. چراکه نگاه به زن از منظر مکاتب غربی از قبیل مارکسیست و لیبرالیسم به نوعی نگاهی ابزاری تلقی می شود که آزادی را در بی بند و باری زنان قرائت می کنند اما در مکتب الهی اسلامی زن به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی و حیات بشری به حساب می آید که حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی بارزی برای زنان جامعه اسلامی هستند.

باتوجه به اینکه در ایام فاطمیه و در آستانه شهادت دختر گرامی پیامبراعظم(ص) حضرت فاطمه(س) هستیم، گزارش امروز و فردای کیهان را به بررسی نقش زنان در جامعه اسلامی و تفاوت آن با دنیای غرب اختصاص داده ایم.

● برترین الگوی زنان

انسانها به طور طبیعی علوم خود را از دیگران می آموزند، این علوم شامل علوم رفتاری نیز می شود. هرکسی می کوشد باتوجه به مفهوم موفقیت و محبوبیت از کسانی تقلید و پیروی کند که او را موفق و محبوب تر از دیگران می شمارد، این گونه است که مفهوم الگوبرداری و الگوسازی در آدمی شکل می گیرد.

محمدامین صالح، محقق و پژوهشگر مسائل دینی در گفت وگو با گزارشگر کیهان با استناد به آیات قرآن کریم کامل ترین الگوها را اهل بیت عصمت و طهارت«ع» برمی شمارد و به صراحت آنها را به عنوان برترین الگوها معرفی می کند و می گوید: «حضرت فاطمه زهرا«س» از جمله الگوهای معرفی شده از این خاندان است که در آیات و سوره های قرآن از جمله سوره انسان، به عنوان برترین الگوی کامل در میان زنان مطرح می شود. ضمن اینکه با نگاهی به آیات الهی از بینش و نگرش حضرت فاطمه«س» نشان می دهد که وی زنی کامل در همه حوزه هاست و به سادگی قابلیت پیروی از ایشان وجود دارد.»

این محقق تصریح می کند: «حضرت فاطمه زهرا«س» ارزش زن را در دستیابی به کرامت و شرافت انسانی می داند و عرضه تن و بدن را نه تنها آزادی نمی داند، بلکه عاملی برای تعرض به ساحت امنیت روحی و اجتماعی خود می داند.»

● تفاوت پیشرفت و تمدن با بی بندوباری

این شبهه برای برخی افراد وجود دارد انسانی که در عصر حاضر زندگی می کند چگونه می تواند کسانی را که در گذشته دور و ۱۴۰۰سال قبل زندگی می کردند را برای خود الگو قرار دهد و یا به عبارت دیگر یک زن که در عصر ماشین و تکنولوژی زندگی می کند، چگونه می تواند زندگی حضرت زهرا«س» را به عنوان الگوی خود قرار دهد؟

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مؤمنی کارشناس امور دینی در پاسخ به این شبهه به گزارشگر کیهان این طور می گوید: «این شبهه از این جا نشأت می گیرد که برخی تصور می کنند با تغییر زمان و سبک زندگی، ارزشهای اخلاقی و معنوی نیز تغییر می کنند و جای فضایل با رذایل عوض می شود؛ درحالیکه آنچه تغییر و تحول پیدا می کند، عنصر زمان و مکان و ابزارهایی است که مفاهیم اخلاقی در آن ظهور و بروز پیدا می کند.»

وی در ادامه می گوید: «مفاهیمی مانند حق، تقوا، احسان، راستگویی، صبر، حیا، عفت و پاکدامنی همیشه پسندیده و قابل ستایش بوده و باطل، ظلم، دروغگویی، بی عفتی و امثال آن در همه زمانها ناپسند است و با فطرت انسان ناسازگار می باشد و لذا فضای زندگی، قالبها، امکانات، رنگها، ظواهر مادی، تکنولوژی، زندگی در آسمان خراشها موجب نمی شود جای عفت را با بی عفتی عوض کنیم، دروغ را زیبا و راستگویی را زشت بدانیم.»

حجت الاسلام مؤمنی اضافه می کند: «الگوهایی چون حضرت زهرا«س» در همه زمانها، بهترین الگو برای ما هستند و اگر آن حضرت در زمان ما زندگی می کرد بدون شک از امکانات امروز استفاده می کردند، درحالیکه همان شخصیت معنوی و اخلاقی ۱۴۰۰ سال قبل را داشتند.»

این کارشناس امور دینی با اشاره به این مسئله که زندگی اجتماعی زن در چارچوب حجاب و حفظ شخصیت انسانی، رعایت مسائل شرعی و دستورات اسلام، نه تنها موجب محدودیت زن و مانع پیشرفت او نمی شود، بلکه سعادت انسان در دنیا و آخرت را به همراه دارد، می گوید: «پیشرفت با بی بندوباری متفاوت است و حجاب ضمن اینکه زینت زن است، برای او احترام، عزت و امنیت را هم به ارمغان می آورد.»

● حضرت فاطمه زهرا«س» جهان بینی و اندیشه ای ماندگار

حجت الاسلام والمسلمین رحیم جعفری کارشناس ارشد فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار کیهان با اشاره به این مطلب که جایگاه ویژه زنان و تأثیرگذاری آنها در امور مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست، در توضیح بیشتر این مطلب چنین می گوید: «گرچه این تأثیرگذاری برحسب ظاهر خیلی علنی و رسمی نیست و خیلی از مسائل و تحولات اجتماعی و سیاسی به نام مردها رقم می خورد، اما با یک موشکافی دقیق به این نتیجه می رسیم که پشت سر همه این تحولات و دگرگونی ها نقش و شخصیت زن نهفته است که در اغلب موارد به صورت پنهانی ایفای نقش می کند و لذا با توجه به این موضوع می توان اذعان داشت که زن از عناصر مهم و اولیه تاریخ بشر بوده و هست.»

حجت الاسلام جعفری در ادامه می گوید: «بر این اساس می توان گفت شخصیت بی نظیر وممتاز فاطمه زهرا«س» در قالب یک شخص تعریف نمی شود، بلکه حضرت فاطمه«س» به اعتبار ویژگی های منحصربه فرد خود یک جهان بینی، فرهنگ و اندیشه ماندگار و تأثیرگذار است که ابعاد مختلف بشر وجامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد.»

وی با اشاره به این مسئله که یکی از نیازهای مهم بشر از لحاظ اجتماعی و تربیتی، الگوسازی و الگوپذیری می باشد، مشکل اساسی در این مورد را چگونگی شناسایی الگوها ذکر می کند و ادامه می دهد: «باتوجه به اینکه نسل ها ارتباط خود را با الگوها به صورت مستقیم ازدست داده اند، بنابراین ارتباط نسل های آینده با الگوهای گذشته کار ساده ای نیست و این مسئله نیازمند یک شناخت عمیق و شناسایی ویژگی های رفتاری از الگو می باشد.»

حجت الاسلام جعفری با تأکید بر این مسئله که مشکل از الگو نیست والگو بدون نقص است اما فاصله ۱۴ قرن هم فاصله کمی نیست و دلیل ممتاز بودن الگوی حضرت فاطمه«ی» نیزاین است که بعد از این همه زمان، همچنان پویا، تأثیرگذار و بامحتواست، درمورد چگونگی الگوپذیری نسل جدید از ارزش های گذشته، اینطور می گوید: «در دنیای جدید و فضای عمومی امروز جامعه، معرفی کنندگان الگوها نیازمند یک استراتژی دقیق علمی- رفتاری و عملیاتی برای معرفی این الگوهای بی نظیر هستند که می توانند در قالب های جذاب برای نسل جوان امروز معرفی کنند.»

این کارشناس فرهنگی با تأکید به این مسئله که نگاه غرب ودشمنان انقلاب اسلامی به تمام مقوله ها از جمله زن و آزادی زن یک نگاه کاملاً غلط، غیرواقعی و انحرافی است، می گوید: «غرب زن را یک عنصر و شخصیت ممتاز تأثیرگذار نمی داند، بلکه از آن به عنوان یک ابزار و وسیله مادی نام می برد و طبیعی است این نگاه در مقوله آزادی، دیدگاه های انحرافی به خود می گیرد و لذا آزادی را به معنای کرامت و شخصیت واقعی زن تعریف نمی کند، بلکه بی بندوباری، بی حجابی و جنبه های حیوانی بشر را آزادی می داند، حال آنکه زن به عنوان یک انسان با کرامت از جنبه های معنوی و انسانی در سطح والایی برخوردار است و مثل مرد تأثیرگذار بوده و یقیناً عنصری هم که می تواند این انسانیت، کرامت وتأثیرگذاری شخصیت ممتاز زن را تهدید کند، نگاه غلط غرب است که با تمام توان و تشکیلات و به صورت کاملاً برنامه ریزی شده این تهدید را دنبال می کند.»

جعفری درخصوص راهکار برون رفت از این تهدید و این فضای غیرواقعی تصریح می کند: «تنها راه جلوگیری از این خطر واقعی برای جامعه و زنان، تقویت شدید بنیه های علمی، فکری، عقیدتی،اخلاقی و تاریخی است که ما تاریخ، جوامع مختلف و هویت زن را به معنای واقعی بشناسیم تا دریابیم که این تهدیدی که غرب دنبال آن است صددرصد غیرواقعی، انحرافی و به بیراه رفتن است که در این بین وظیفه مسئولان و متولیان فرهنگی جامعه از همه سنگین تر می باشد که امیدواریم با طراحی، برنامه ریزی و کار تشکیلاتی نگاهی واقعیت گرا و به دور از آفت های مختلف اجتماعی و سیاسی در این خصوص صورت گیرد و همه با هم هم فکری داشته باشند و مثل همیشه دشمنان را مأیوس و سرخورده کنند.»

● هجمه دشمنان فرهنگی با محوریت زن صورت می گیرد

تأثیرگذاری زنان در جامعه ایرانی- اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست و هجمه علیه فرهنگ و تمدن ایرانی با محوریت زن صورت می گیرد و تلاش دشمنان بر این است که فرهنگ زن مسلمان ایرانی را به دلیل تأثیرگذاری و نقش آن در جامعه تخریب کنند. دکتر زهره اللهیان نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت مجلس در گفت وگو با گزارشگر کیهان می گوید: براساس اعتقادات دینی و باور ما، خانواده محور جامعه و زنان مدیر و محور خانواده هستند ضمن اینکه بعد از انقلاب اسلامی، زنان نقش ویژه ای در عرصه های مختلف سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کردند ضمن اینکه این نقش بعد از انقلاب با شدت بیشتری ادامه یافت و تأثیرگذاری خود را در تمام عرصه ها به منصه ظهور رساند و لذا این حضور ارزشی زن در عرصه های تصمیم گیری، سیاستگذاری، مدیریت کلان در خانه و تربیت نسل جوان باعث نگرانی دشمنان شده است و آنها بدانند پروسه جهانی سازی خود را تا زمانی که این نقش ارزشی زن غلبه داشته باشد هرگز نمی توانند دنبال کنند.»

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه دشمنان تلاش می کنند از طریق جنگ نرم و هجمه فرهنگی علیه ایران اسلامی به فرهنگ و تفکر زنان خدشه وارد نمایند می گوید: «الان آنها سعی می کنند از طریق فضای مجازی ماهواره و اینترنت، نماد و الگویی از زن غربی را در جامعه معرفی کنند تا بتوانند توطئه های شکست خورده خود در غرب را بین زنان ما پیاده کنند.»

دکتر اللهیان با اشاره به شکست تفکر فمینیستی و سرخوردگی زنان در غرب می گوید: «اگر ۳۰ سال پیش دشمنان دنبال اشاعه این فرهنگ بین زنان ما بودند، اما الان دیگر حنای آنها برای ما رنگی ندارد و ناکار آمدی این تفکر با رشد و کمال زنان جامعه ایرانی کاملا محرز شده است ولی باز هم در عین حال آنها سعی در کم رنگ جلوه دادن هویت زن مسلمان از طریق ترویج تفکر فمینیستی دارند و به صورت برنامه ریزی شبکه ای با ارائه فیلمهای مبتذل، نمادهای ضداخلاقی و گسترش سایتهای ضددینی و... که هیچ سنخیتی با فرهنگ و تمدن ما ندارد، دنبال الگودهی برای زنان و دختران جوان ما هستند.»

وی در ادامه تاکید می کند: «اما فرهنگ اصیل و ناب اسلامی ما آنقدر قوی است که دشمنان هرگز نمی توانند در رسیدن به اهداف خود موفق باشند چه بسا الان شاهد استقبال روزافزون زنان غربی به سمت الگوهای مذهبی و دینی هستیم چون آنها خود در زندگی خانوادگی با ناهنجاری و فروپاشی خانواده مواجه شده اند.»

نماینده مردم تهران می گوید: «این میزان تلاش دشمنان در جهت ترویج فرهنگ غرب باید هشداری برای مسئولان و سیاستگذاران باشد تا با یک برنامه ریزی ویژه در جهت تحکیم بنیان خانواده گام بردارند و در جهت آگاهی بخشی و بصیرت به دختران و زنان و هوشیاری آنها سعی وافر نمایند چون بدون تردید دستهایی در کار است که درصدد اشاعه فرهنگ غربی و بی هویتی نسل جوان سخت فعالیت می کنند، ولی زنان مسلمان ما با وجود الگوهای اصیل تمدن و فرهنگ غنی اسلامی نباید تحت تأثیر فرهنگ مخرب دشمنان قرار گیرند، از طرفی هم شاهد گرایش روزافزون غربی ها به سوی این الگوهای ناب دینی و اسلامی هم هستیم.»

● فمینیسم در غرب مرده است

«تفکر فمینیستی در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی براساس مطالعات موجود مرده و کاملا از بین رفته است و الان بحث «پست فمینیسم» در اروپا مطرح شده و در کل نگاه فمینیستی به زن و خانواده از ابتدا تا الان در یک جمع بندی کاملا به ضرر زن بوده است.»

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه از انگلستان و محقق در مسائل زن و خانواده که مطالعات گسترده ای را در زمینه زنان و خانواده انجام داده، در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان مطلب فوق می گوید: «آنطور که غربیان در مورد احقاق حقوق زن با تفکر فمینیستی تصور می کردند، کاملا نتیجه معکوس داده است و آنها تحت این عنوان که زن باید از حقوق خود دفاع کند و با این شعار آنها را از خانه بیرون آوردند، صددرصد به ضرر آنها بوده است چون اگر قرار بود واقعا دفاع از حقوق زن مطرح باشد، باید باری از دوش آنها برداشته می شد، نه اینکه بار مضاعفی علاوه بر خانه داری و بچه داری و... بر آنها تحمیل می گردید.»

وی ادامه می دهد؛ «اعمال فشارها در غرب به زن باعث شد که به این فکر کنند تا از حقوق خود دفاع نمایند و تبعیض جنسیتی و مردسالاری در میان نباشد، اما با این تفکر، زن برده مرد شد و گرچه از حالت مردسالاری خارج گردید، ولی بقدری از او استفاده ابزاری شد که نه تنها دفاع حقوقی در کار نیست، بلکه همه چیز به ضرر زن و به نفع مرد تمام شد.»

دکتر روح افزا می گوید: «طبق آمار سازمان ملل ۵۰ درصد خانواده هایی که در آمریکا تشکیل می شود، به صورت غیررسمی است و با توجه به حمایت مالی دولت از زنان همه بار زندگی و زحمات خانه بر دوش زنان است و مردان فقط از این موقعیت سوءاستفاده می کنند و تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد خانواده های آمریکایی زندگی رسمی دارند. که در این میان هم ۳۱ درصد از پدران و ۲۹ درصد مادران قاتل فرزندان خود می باشند و بدین ترتیب ۶۰ درصد قتل بچه ها توسط والدین و در خانه ها صورت می گیرد.»

دکتر روح افزا می گوید: «براستی با این آمار، حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان در کشورهای به اصطلاح پیشرفته و مدعی حقوق بشر کاملا از بین رفته و در دنیای مدرنیسم ضایع گردیده است و آزادی از نگاه آنها فقط تجاوز به حقوق دیگران معنی می دهد و این همه تجاوز و اجحاف حق در واقع برگشت به جاهلیت است و اگر خدایی ناکرده زنان ما بخواهند تقلیدی کورکورانه از تفکر فمینیستی داشته باشند جز فرو رفتن در آتش و از هم پاشیدگی خانوادگی نصیبشان نخواهد شد.»

مقام زن در اسلام مقامی منحصر به فرد است، مقامی نوین، چیزی که مشابهی برای آن وجود ندارد، به هر نظام دیگری که می نگریم، به دنیای شرق کمونیست و یا به ملل دموکراتیک غربی، درمی یابیم که زنان در آنجا واقعاً خشنود نیستند چرا که مقام زن در آنجا چیزی نیست که مورد غبطه واقع شود.

به اعتقاد کارشناسان مسائل فرهنگی و اجتماعی، زن در دنیای غرب مجبور است برای زنده ماندن سخت کار کند و گاهی حتی کار مشابه مردان را انجام داده، اما حقوق کمتر دریافت می کند، او از آزادی ای برخوردار است که در برخی موارد مشابه آزادی گرایی می شود. برای رسیدن به آنچه که امروز از آن برخوردار است، زنان در طول دهه ها و قرنها به سختی مبارزه کرده اند، برای به دست آوردن حق یادگیری و آزادی کارکردن و کسب درآمد زنان مجبور بوده اند که از خودگذشتگی های مشقت باری را تحمل کنند و از بسیاری از حقوق طبیعی خود چشم پوشی نمایند. اما علیرغم همه این فداکاری های سنگین در نظامهای اجتماعی غربی، یک زن هنوز نتوانسته جایگاهی مساوی داشته باشد و هنوز نتوانسته آنچه را که اسلام با فرمان الهی برای زن مسلمان در نظر گرفته به دست آورد.

مهمترین چالشی که پیش روی زنان قرار دارد، عدم آگاهی آنان از حقوق و مسئولیتهایشان می باشد. در واقع برخی زنان آن طور که باید نمی دانند در چه جایگاه والایی از دیدگاه اسلام و آفریدگار بشر قرار دارند. این عدم آگاهی از جایگاه، عدم آگاهی از حقوق و مسئولیتهایشان را به دنبال دارد. به همین دلیل آسیب های زیادی از جانب دیگران متوجه زنان می شود و اگر آنها از حقوق و کرامت و جایگاه بی بدیلی که خداوند برای آنها قائل شده مطلع شوند، از طریق استنادات و استدلال هایی که انجام می دهند، وارد میدان می شوند و حقوق خود را مطالبه می کنند و دیگر ضرورتی وجود ندارد که دست به دامان تفکرات و نگرشهای فمینیستی دراز کنند و بخواهند با تقلید کورکورانه راهی برای احقاق حق خود بیابند. فردا سالروز شهادت اسوه یک زن واقعی، حضرت فاطمه زهرا(س) است زنی که نماد ایثار و شجاعت و الگویی حقیقی برای زن بودن بود.

● لزوم آگاهی زنان از حقوق مسلم

دکتر فرشته روح افزا؛ استاد دانشگاه از انگلستان و نویسنده و محقق در مسائل زنان و خانواده در گفت وگو با گزارشگر کیهان با اشاره به اینکه تحقیقات وسیعی در بحث فمینیسم در غرب انجام داده و از نزدیک شاهد گرایش روزافزون زنان در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دین مبین اسلام بوده است، در توضیحات بیشتری در خصوص سوژه گزارش چنین می گوید: «جوانان ما قبل از ازدواج باید از آگاهی های لازم در مورد حق و حقوق خود برخوردار باشند و بدانند که در دین اسلام حق هیچ کس ضایع نمی گردد، این تفکر غلطی که متاسفانه در برخی از خانواده ها رایج است باید اصلاح گردد که وقتی مادری پسرش را می خواهد زن دهد و عروس بگیرد، بگوید حق فقط با مرد است و اگر قرار باشد دامادی بگیرد، کاملاً حق را به دخترش بدهد و به نظرم ریشه برخی از طلاق ها در جامعه فعلی ما مشکلات اقتصادی نیست، بلکه به مسائل اخلاقی و عدم شناخت صحیح از حقوق زن و شوهر برمی گردد.»

وی با اشاره به اینکه روابط غلطی بین برخی از زنان و مردان حاکم شده است، می گوید: «خیلی از زوجهای جوان می خواهند حرف خود را آن هم در اوایل زندگی به کرسی بنشانند و از آنجایی هم که مرد به تبع شرایط روحی زیربار این مسئله نمی رود، طبیعی است که مشاجره و هزار مسئله ناخواسته دیگر پیش می آید، حال آنکه اگر جوانان ما با اصول و قوانین دینی کاملاً آگاه باشند، می دانند که در اسلام حقوق هیچ کس در هیچ شرایطی ضایع نمی شود و اگر به حقوق زن و مرد اعتقاد داشته باشند می فهمند که خداوند همیشه عدالت را در مورد همه رعایت کرده است و این شبهه که در رسانه های غربی و ماهواره ای پخش می شود که اسلام در مورد زنان بی عدالتی روا می دارد، کاملاً مطرود می گردد.»

وی با اشاره به آمار بالای روی آورندگان زنان به اسلام در اروپا خاطرنشان می کند: «اگر دین اسلام نجات بخش نبود، زنان اروپایی هیچ گرایشی به مسلمان شدن پیدا نمی کردند، پس می بینیم که نجات زن در بحث فمینیسم و برنامه ای که انسان برای خودش تدوین می کند، نیست.»

دکتر روح افزا می گوید: «مشکلی که در حال حاضر در این موضوع وارد می باشد این است که ما می خواهیم سرنوشت خود را به دست تحقیقات بشری بسپاریم که اگر این کار عملی گردد همه در حق بچه ها و نسل های آینده خیانت کرده ایم، براستی ما چطور به خودمان اجازه می دهیم در مورد روح و نظام درونی بچه ها و آینده سازان کشور از نسخه های پیچیده شده بیگانگان استفاده کنیم و افکار غلط آنها را بپذیریم و با چه اطمینانی این تفکرات را به نسل های بعد تزریق می کنیم!

آیا واقعا دختران و زنان جوان ما می دانند با گرایش به تفکر فمینیستی، به خود و آینده خود چه لطمه ای می زنند، پس لازم ا ست زنان بدانند و آگاه باشند که در این گرایش فقط از زن استفاده ابزاری می شود همانطور که ماهواره ها و رسانه های بیگانه از زن این نوع بهره برداری می کنند و گویی زن دستمایه ای برای مرد شده است که فقط باید چشم و دل مرد را بنوازد.»

وی می گوید: «با توجه به نگاه فمینیستی، زن نه تنها حقیقت خود را از دست داده، بلکه زن بودن خود را هم باخته و از دست داده است حال آنکه خداوند زن را در خدمت مرد نیافریده، بلکه او نیز از جایگاه والا و برتری برخوردار است، فقط کافی است از دستورات دین مبین اسلام اطلاعات کافی کسب کند و مطالعه و تحقیق داشته باشد و تقلید کورکورانه را رها سازد و بهشت خیالی از فمینیسم و غرب برای خود نسازد.»

دکتر روح افزا می گوید: «اسلام نجات بخش زنان در ملت های مختلف است چون به زن موهبت و جایگاه ویژه بخشیده است، زن در اسلام به این معنا نیست که در اجتماع نباشد وحضوری آزادانه نداشته باشد، بلکه می خواهد هیچ بار مضاعفی بر دوش زنان تحمیل نگردد واقعا این همه عمل و جراحی های زیبایی بین زنان برای چیست؟ چرا دختران جوان ما سعی در جلب توجه مردان دارند، مگر ما چقدر تهی شده ایم که نیاز به این همه ظاهر سازی ها پیدا کرده ایم؟ بیاییم جایگاه خود را دریابیم و با تقلید کورکورانه جایگاه و هویت واقعی خود را عوض نکنیم. با تقلید از ارزان ترین هنرپیشه ها که هیچ هویتی ندارند، افکار خود را تحت تاثیر تفکرات فمینیستی قرار ندهیم، ما زنان هیچ حقوق از دست رفته ای نداریم که آنها بخواهند حق ضایع شده را به ما برگردانند و در این میان مسئولان فرهنگی باید اطلاعات و اخبار نامربوط آنها را به اطلاع مردم برسانند تا آنها تقلید کورکورانه از غربیان نداشته باشند.»

● غرب در مورد حق زن دچار افراط و تفریط است

یکی از شعارهای فریبنده، که در افق فکری اومانیسم خودنمایی بیشتری دارد «حقوق زن» و حمایت از آنهاست. حمایت از زن اگر جدی و به دور از فریبکاری باشد، ارجمند است، زیرا در اسلام، زن جایگاه ویژه ای دارد ولی متاسفانه آنچه در مجامع غیردینی تعریف می شود چیز دیگری است.

دکتر نفیسه فیاض بخش استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان با اشاره به این مسئله که غرب همیشه در مورد زنان دچار افراط و تفریط شده است می گوید: «زن تا قبل از انقلاب صنعتی دارای هیچ حق و مالکیتی نبود و حتی از انسان بودن نیز خارج شده بود و از سوی دیگر می بینیم از سال ۱۸۸۲ به بعد، آنقدر دچار تفریط گردید که زن بودن زن به فراموشی سپرده شد و با دادن استقلال صنعتی و اقتصادی به او گفتند زن، مرد است و زن حقوق مردانه پیدا کرد.»

دکتر فیاض بخش در ادامه اضافه می کند: «هیچ کدام از این برنامه ها و حقوق، زن را سعادتمند نکرد و به همان میزان که انسان بودن زن فراموش شده بود، در مرحله بعد، زن بودن او به ورطه فراموشی رفت و به همین دلیل الان شاهد افزایش آمار خودکشی، افسردگی و اعتیاد بین زنان در جوامع غربی هستیم ضمن اینکه آنها از هیچ پایگاه عاطفی ثابتی برخوردار نیستند و لذا اگر زنان و دختران جوان ما از پایان راه شکست خورده غربیان آگاه شوند، هرگز هنرپیشه ها، زنان بی بندوبار غربی و فیلم ها و سریال های خارجی را برای خود الگو قرار نمی دهند.»

وی تاکید کرد: «متولیان فرهنگی باید از تکنیک هنر در بحث معرفی الگوهای مذهبی برای زنان جوامع مسلمان و نسل جدید کشورمان استفاده نمایند و در قالب سروده، موسیقی، تصویر، نقاشی و فیلم، زندگی حضرت فاطمه (س)، حضرت خدیجه و زینب (س) و دیگر زنان موفق صدر اسلام را سرلوحه برنامه ها و زندگی زنان و دختران جوان قرار دهند.»

● مظاهر فریبنده دشمن در جنگ نرم

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه از طرق مختلف سعی در ضربه زدن به حرمت های اسلامی را دارند، در توضیحات بیشتری به خبرنگار کیهان چنین می گوید: «دگراندیشان غربی با یک سری مظاهر فریبنده تلاش می کنند بخشی از جامعه اسلامی و زنان را به نوعی معترض به احکام اسلام نشان دهند و نسبت به حقوق و ویژگی هایی که برای این قشر در نظر گرفته شده، ناراضی جلوه دهند. دشمنان همچنین سعی می کنند بدون در نظر گرفتن دستورات اسلام و کاملا آگاهانه از حقوق زن در اسلام، آنچه را برای خود آزادی می دانند در تفکرات زنان ما تزریق کنند تا به نوعی با احکام و دستورات و سیره نبوی به مقابله برخیزند.

حال آنکه اگر قدری در تاریخ اسلام و رفتار وکلام امامان معصوم«ع» دقت نظر داشته باشیم می بینیم نه تنها این قشر مورد بی مهری و تضییع حقوق قرار نگرفته اند، بلکه از همان سالهای ظهور اسلام شاهد احیای حقوق زن هستیم گرچه در زمان جاهلیت با زن به صورت شایسته برخورد نمی شد، اما با نگاهی به سیره نبوی شاهد بهترین و والاترین مقام و جایگاه در مورد زنان هستیم و حضور او را در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عینه مشاهده می کنیم.»

حجت الاسلام مطهری با استناد به رفتار و گفتار پیامبر اعظم«ص» در برخورد با زنان در عصر خود و حضور آنها در عرصه های سیاسی و اجتماعی تاکید می کند: «دقت نظر در سیره نبوی پوزه مدعیان پوشالی حقوق بشر را به خاک می مالد و زندگی سراسر درس و الگوی حضرت فاطمه زهرا«س» و دیگر زنان و بانوان صدر اسلام نیز گواه این مدعاست.»

رضا نباتی، کارشناس مسائل فرهنگی در گفت وگو با گزارشگر کیهان ضمن تائید سخنان این عضو هیئت علمی دانشگاه با اظهار تاسف از اینکه شخصیت زن آنطور که باید و شاید تبیین نشده است و الگوهای دینی ما بصورت تاثیرگذار برای زنان جامعه معرفی نگردیده اند می گوید: «متولیان فرهنگی، مسئولان آموزش و پرورش باید در کتب درسی، بچه ها و نسلهای جوان را از همان دوران کودکی با آیات الهی و الگوهای دینی آشنا سازند و در قالب فیلمها و سریالهای جذاب مذهبی مثل حضرت یوسف«ع» فرهنگ سازی کنند.»

وی می گوید: «چرا باید زنان ما سریالهای خارجی مثل پرستاران، خانم مارپل، جواهری در قصر و... را الگوی خود قرار دهند در جایی که ما زندگی سراسر درس حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری(س) را می توانیم سرمشق قرار دهیم رسانه های ما در به تصویر کشیدن زندگی این بزرگواران ضعیف عمل می کنند.»

نباتی می گوید: «ما در تبیین مسائل دینی و قرآنی همیشه با یک سری مصلحت اندیشی و مسامحه کاری روبرو بودیم، بحث حقوق و جایگاه زن را از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آنطور که سیره اقوالی و افعالی اهل بیت«ع» و سنت پیامبری باشد، خوب شناسایی و معرفی نکرده ایم و از سوی دیگر هم با نگاه غلط غربی در مورد زن مواجه هستیم، بنابراین باید رفتار مبنایی را جایگزین نگاه مصداقی کنیم و کارهای پژوهشی بیشتری در این مورد انجام دهیم.»

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه سیاستگذاران و متولیان فرهنگی در اصول اعتقادی و دینی باید کارهای تحقیقاتی انجام دهند و این مسائل را جایگزین تقلیدهای کورکورانه کنند، تصریح می کند: «بی خبری نسل جوان از مبانی نظری اسلام و جایگاه و شخصیت خود در دین اسلام یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و چه بسا دیده شده که برخی از جوانان ما اطلاعات کافی در مورد بعضی از مسائل دینی ندارند راه حل این مشکل در دست مسئولان فرهنگی کشور است.»

نباتی با اشاره به اینکه تعارض شدیدی بین نشخوار عقاید غربی و احکام و دستورات زندگی ساز قرآن و اسلام وجود دارد می گوید: «دانشجویان و اقشار تحصیل کرده وقتی با تبلیغات فریبنده و پررنگ غربی ها مواجه می شوند و از سوی دیگر بهره و حظ کافی و مهارت دانش لازم را از مسائل دینی نبرده باشند، دچار تزلزل می شوند و تا زمانیکه دشمن از طریق جنگ نرم و با سلاح ماهواره و اینترنت جوانان ما را نشانه گرفته است و درصدد تخریب آرمانها و اهداف دینی آینده سازان کشور می باشد، باید با سلاحی قویتر به نام ایمان و قرآن به جنگ دشمنان برویم و دچار افراط و تفریط نشویم.» وی با اشاره به این که مهمترین راهکار برای مقابله فرهنگی با دشمنان، بهره مندی کافی از آیات قرآن کریم می باشد، می گوید: «متولیان فرهنگی، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه های فرهنگی باید در ساخت برنامه های خود از تجربه مشاوران دینی قوی و کاردان استفاده کنند و با تمام قوا به جنگ نرم دشمن بروند.»

● زن و مرد مکمل یکدیگرند

در دیدگاه اسلام زن و مرد ابتدا به عنوان انسان در نظر گرفته می شوند و تفاوت بین انسان ها نیز در اصل تنها برپایه تقوای آنان است و تفاوت های جسمی و روانی بین زن و مرد به عنوان تضاد در نظر گرفته نمی شود، بلکه به عنوان مکمل یکدیگر شناخته می شود.

دکتر فربد فدایی روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با کیهان می گوید: «در جوامع دینی و انسانی بهنجار، برآوردن نیازهای مادی تنها وسیله ای برای رسیدن به احساس نیازهای معنوی یعنی عشق و پیوستگی، احترام و عزت نفس، و خودشکوفایی است بنابراین نیازها و انگیزه ها و رفتارهای مادی، به گفته شیخ اجل سعدی: خور و خواب و خشم و شهوت، به آن حداقلی مورد توجه است که فرصت توجه به نیازهای والاتر را نگیرد.»

فدایی با اشاره به این که در جوامع مصرفی غیردینی، هدف، تولید هرچه بیشتر است تا سبب انباشته شدن ثروت نزد عده ای معدود شود هرچند که این تولید و مصرف بیشتر، به قیمت تخریب کره زمین تمام شود، می گوید: «این تولید هم به طور عمده مصروف مادیات است به نحوی که بیشتر خوردن و بیشتر خوابیدن و سریعتر رفتن و تحریک غریزه جنسی تبدیل به هدف می شود تا چرخ های تولیدات سریعتر بچرخد و ثروت بیشتر نزد عده ای جمع شود و در عین حال توده مردم چنان با ارضای نیازهای اولیه غریزی سرگرم شوند که فرصت پرسیدن این پرسش را نداشته باشند که: «از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود¤ به کجا می روم آخر ننمایی وطنم.»

دکتر فدایی می گوید: در ترغیب زنان به برهنگی و نمایش صفات ثانویه جنسی و کوشش برای قبولاندن به آنان که در تعارض بنیادی با مردان هستند و ترغیب آنان به معارضه با مردان، حاکی از کوشش برنامه ریزان جوامع صنعتی غیردینی برای پنهان کردن این موضوع است که چه مرد و چه زن هر دو آفریده های شریف هستند که با احترام به یکدیگر و نگریستن به هم به عنوان انسان هایی با هدف های مشترک انسانی و الهی می توانند به احساس رضایت و کمال برسند.»

این روانپزشک می گوید: «کوشش برای رو در رو قرار دادن زنان و مردان و طرح مسائلی از قبیل فمینیسم در جوامع غربی، به منظور انحراف ذهن آنان از تعارض اصلی است که در آن جوامع بین فطرت پاک انسانی با هدف های سودجویانه مادی طبقه حاکم وجود دارد. بنابراین تعارض به عوض این که بین انسان غربی اعم از زن و مرد، با طبقه حاکمه سودجو باشد، تبدیل به تعارض بین زن و مرد می شود.»

وی اضافه می کند: «آن چه به عنوان جریان مشکوک فمینیسم دیده می شود، در واقع جنبش اعتراض آمیز واقعی از سوی زن غربی علیه سلطه مردان نیست، بلکه کوشش برای منحرف کردن ذهن هر دو گروه از هدف های مشترک انسانی و الهی است که می توانند داشته باشند.»

صدیقه توانا