شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مدل مفهوم گرا concept oriented در شبکه
مدل داده concept-oriented یک مدل داده بر پایه تئوری شبکه است.منبع دیگر الهام در ایجاد کردن این مدل، تحلیل مفهوم رسمی( FCA)است. یکی از اهداف اصلی و اصولی شیوه concept-oriented، این است که دارای مدل سلسله مراتبی و چند بعدی(به طور همزمان) میباشد.که به Functional Data Model (FDM) و Universal Relation Model (URM) تقسیم میشود.
اصل بنیادی concept-oriented نمونهای است که مواردی را که در مکانی زندگی میکنند،جایی که ساختار مکان، ترکیب یا طرح کلی مدل را توصیف میکند، در صورتیکه که سا ختار مورد، معناشناسیش را بیان کند. بخشهای اصلی مکان به مفاهیم زمان موارد اشاره میکند، که اینها نمونههای مفهوم هستند که اقلام داده گفته میشوند. مفهومها مشابه ارتباطات یا جداول هستند، در صورتیکه اقلام در مدل رابطهای شبیه به ردیفها و رکوردها میباشند.
مدل concept-oriented به طراح دیتا بیس اجازه میدهد که ارائهای طبیعی از معنا شناسی و ترکیب دادهها را توصیف کند.که بازتاب ویژگیهای هردو نوع چند بعدی و سلسله مراتبی است.جریان عمل صرفا بواسطه یک عدد کوچک از مفاهیم اصلی به کار برده میشود و اصول این شیوه اجازه نمونه سازی از مدلهای مختلف موجود و موارد عملی مثل متغیرهای چند مقداری، روابط سطح بالاتر، تراکم و دسته بندی، پردازش تحلیلی بر خط (OLAP) ، استنباط، مدیریت مدارج ومراحل مختلف حیاتی، طبقه بندی پیچیده، هستی شناسیها، اشتراک دانش و خیلی از ساز و کارهای دیگر را میدهد.
● محتویات
۱) ترکیب مدل
۲) معنا شناسی مدل
۳) نمونه
۱) ترکیب مدل(Model syntax)
در سطح ترکیب، هر مفهوم در نتیجه ترکیب ابر مفهومها آن تعریف شده است.به عنوان مثال نتیجه یک مفهوم فرع(خُرد) همزمان در هر یک از ابر مفهومها قرار دارد.به صورت رسمی طرح کلی یا ترکیب مدل بهوسیله یک مفهوم عالی و یک مفهوم پایه تکمیل شده و سپس این ساختار، یک شبکه را تشکیل میدهد.مفهوم عالی یک منشا مستقیم یا غیر مستقیم برای سایر مفاهیم در مدل است در صورتیکه مفهوم پایه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سایر مفاهیم را در مدل شامل میشود.
به صورت متناوب ترکیب concept-oriented (طرح کلی) در روابط قراردادی ابعاد و حوزهها توصیف میشود. هر مفهوم بزرگ در تعریف مفهومی فرضی است در یک قلمرو برای اینکه ابعاد را بوسیله این جفت مفهوم فرع مفهوم بزرگ مربوط سازد. یک بعد به طور معمول دارای یک نام منحصر به فرد مطابق محدوده مفهومش میباشد.بنابراین هر مفهوم یک مجموعه از اسامی ابعاد با قلمروهای آنها در سایر مفاهیم تعریف شده است.طرح کلی پایگاه داده میتواند درآن هنگام به عنوان یک نمودار غیر حلقهای نشان داده شود. دوگانه در بعد، نظریه بعد معکوس است. که این استدلالی ازنتیجهی یک ویژگی یا گرفتن اعتبارات(ارزشها) یک صفت از تعدادی مفهوم فرع(نسبتا غیر از مفهوم بزرگ) است. این مهم است که ابعاد تک ارزشی (single-valued) هستند در صورتیکه ابعاد معکوس چند ارزشی (multi-valued) هستند.
۲) معناشناسی مدل (Model semantics)
در سطح معنایی، مدل دادهها توسط اقلامش نشان داده شده است.یک فقره، به عنوان ترکیب اقلام بزرگ بگرفته شده از ابر مفهومها تعریف شده است.غنای مدل concept-oriented مبنی بر وجود تفاسیر بسیارمتفاوت از معناشناسی رسمی است:
▪ یک قلم بزرگ به عنوان ویژگی این قلم برداشته شده، توسط صفت متناظر یا مختصات این قلم در فضای مفهوم بزرگ تفسیر میشود. در این صورت تمام مدل به عنوان یک سیستم مختصات چند بعدی سلسله مراتبی مشاهده میشود جاییکه اشیا برای اشیا دیگر هماهنگ میشود.
▪ قلم بزرگ نیز میتواند به صورت مجموعهها، گروهها یا طبقهها برای اقلام فرعشان تفسیر شود.بنابراین هر فقره در مدل در چندین گروه اقلام بزرگ گنجانده شده وخودش اقلام فرعش را شامل میشود.
▪ هر قلم، فرضی در یک نمونه است که از بعضی روابط، با مراجعه به اقلام بزرگ آن و از طرف دیگر اقلام فرعش، آن را به اقلامی دیگر در مدل مرتبط میسازد.
▪ یک قلم به عنوان شی پایه برای اقلام فرع آن تفسیر میشود و از طرف دیگر اقلام فرع ملحقاتی برای اقلام بزرگشان هستند.
۳) مثال
نمودار، ترکیب ساختار یک شرکت را توصیف میکند. دستورات دریافتی(سفارشات مفهوم) عبارتند از مجموعهای از قسمتها مطابق قسمتهای سفارشات مفهوم و سپس اجرای آنها در عملکردهای مختلف(عملیاتهای سفارش مفهوم) دریافت مینماید.
از نظر ترکیب، مفهوم سفارشات، توسط دو بعد a و c بوسیله قلمرو در قلمرو در نشانیها و مشتریها توصیف میشود.آن هم دارای دو بعد معکوس {قسمتهای سفارش.o} (Order parts.o) و {عملیاتهای سفارش.o} (Order Operations.o) در ازای قلمروها در قسمتهای سفارش مفاهیم و عملیاتهای سفارش میباشد. توجه داشته باشید که ابعاد همیشه تک ارزشی هستند و ارتباط یکی را به چند تطبیق دهید. و ابعاد معکوس همیشه تک ارزشی هستند و ارتباط چند را به یکی تطبیق دهید.
ارتباط چند به چند توسط زیر مفهومها مشترک انجام میشود. برای مثال ما میتوانیم یک رابطه چند به چند را تعریف کنیم که مابین محصولات ومشتریها سفارش داده شده است. که مجموعهای از مشتریها مراجعه میکنند برای آن که بعضی محصولات که برای استفاده قسمتهای سفارش زیر مفهومها سفارش داده شده و سفارشها را اجرا کند.
ابعاد اولیه یا استاندارد از این مدل، ۷ است، زیرا آن، شمارهی مسیرها از پایین به بالاست:
{op.p.pg, op.p.a, op.o.a, op.o.c.a, oo.o.a, oo.o.c.a, oo.o} .
از نظر معنایی هر قلم سفارش، تشکیل شده از مجموعهای از قسمتهای آن و هم مجموعهای از عملیات که برای این سفارش اجرا شده است.با دو جنبه که ترکیبی از یک نشانی(تحویل) و یک مشتری است. در فرم استاندارد هر قلم در نتیجه ترکیب ۷ قلم اولیه نشان داده میشود.
اقلام سفارش به عنوان نمونههای ارتباط با رجوع به اقلام بزرگ آن از نشانیهای مفاهیم و مشتریها تفسیر شدهاند. به عبارتی دیگر اینها همان اقلام سفارش متصل با اقلام دیگر در مدل هستند که توسط معانی اقلام کوچک از قسمتهای سفارش و عملیات سفارش به عنوان نمونههای ارتباط تفسیر میشوند. بنابراین نقش اقلام سفارش وابسته است و به سطح جاری مطرح شده مربوط میباشد.
مفهوم بالا به هیچ وجه قلمرو مشکل را در خلاصهترین سطح بدون جزییات، نشان نمیدهد.بوسیله انتشار اطلاعات در مسیر رو به بالا ما برای بدست آوردن مقادیر همه صفات خاصه، برای همه شرکتها جمع شدهایم.برای مثال، ما میتوانیم رقم کل سفارشات را محاسبه کنیم یا عملیات سفارش را در شرکت توسط استفادهنمودن ابعاد معکوس متناظر از مفهوم عالی اجرا کنیم.یک بعد معکوس یک مسیر با جهت مخالف است.رقم کل قسمتهای سفارش به شرح ذیل محاسبه شده است:
order Count = sum(top.{OrderParts.o.a.t})
در بالا،صرفا فقره فوق همه شرکت را نشان میدهد؛ o.a.t ، مسیری از قسمتهای سفارش به این فقره میباشد. و در مجموع تابع تراکم میباشد. در حقیقت، آن به تمام قسمتهای سفارش برخواهد گشت. اگر ما لازم است تمام قسمتهای سفارش تحویل داده شده به بعضی آدرسها را بشمریم، آنگاه آن به شرح ذیل انجام داده میشود:
orderCount = sum(address.{OrderParts.o.a}).
در اینجا نشانی، چند فقره به هم پیوسته است.
مفهوم آخر، قلمرو مشکل را در پر جزییات ترین سطح نشان میدهد و مجموع مفاهیم با مفهوم فرع مساوی نیست. به طور معمول این مرحله، بسیاری از اقلام را شامل میشود که ما میتوانیم بسیاری از صفات خاصه را توسط استفاده نمودن ابعادشان بگیریم.به طور مثال یک قسمت سفارش توسط یک سفارش و یک محصول مشخص میگردد، که توسط صفات خاصه سطح بالاترشان تبدیل میشوند و همچنین راجع به مفهوم عالی مشخص میشود.
منبع:http://en.wikipedia.org/wiki/Concept-oriented_model
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان دولت چهاردهم دولت نماز جمعه محمدجواد ظریف انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور ظریف انتخابات ریاست جمهوری
شهرداری تهران هواشناسی سازمان هواشناسی تهران گرمای هوا قتل وزارت بهداشت شهر تهران گرما پلیس پشه آئدس سلامت
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار مایکروسافت خودرو برق واردات خودرو دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان بازار خودرو بازنشستگان مسکن
محرم عاشورا سینمای ایران کربلا دفاع مقدس امام حسین فضای مجازی تلویزیون امام حسین (ع) سینما بازیگر اوشین
فناوری دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه یمن فلسطین آمریکا جو بایدن ترامپ روسیه چین جنگ غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات تراکتور باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر علی علیپور لیگ برتر لیگ برتر ایران سپاهان علیرضا بیرانوند
ویندوز ناسا مغز موبایل گوگل مریخ هوش مصنوعی اینترنت عیسی زارع پور
پوست سلامت روان گرمازدگی چاقی کاهش وزن