یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
بانكداری اینترانتی نیازی به تدابیر شدید امنیتی ندارد
محمود الهیاریفرد, كارشناس بانك ملی ایران، در ششمین كنفرانس ماهانه پژوهشكده پولی و بانكی، در مورد خدمات بانكداری الكترونیك و نیازهای اجرایی آن در مقایسه تطبیقی هزینههای عملاتی خدمات مختلف بانكی, گفت: شیوههای بانكداری الكترونیك به سه گروه بانكداری اینترنتی, اینترانتی و موبایل طبقهبندی میشود.وی, با بیان اینكه در بانكداری اینترنتی برای مشتریان یك دستگاه رایانه شخصی, مودم و یك ارتباط اینترنت لازم است, تا بتواند به بانك دسترسی و به انجام عملیات بانكی بپردازد, افزود: در مركز اطلاعات بانك علاوه بر سخت افزار و نرم افزار, یك ارتباط پر سرعت اینترنت نیاز است و در این نوع بانكداری برنامههای كاربردی مبتنی بر وب هستند كه مشتریان با استفاده از نرم افزارهای مرورگر وب و از طریق اینترنت به سیستم مركزی بانك متصل شده و به انجام عملیات میپردازند.كارشناس بانك ملی اظهارداشت: ارتباط اینترنت مركز اطلاعات بانك باید به صورت دو طرفه رفت و برگشت داشته و از لحاظ پهنای باند امكان سرویسدهی سریع به تعداد مشتریان متصل را داشته باشد.وی ادامه داد: در این روش علیرغم سادگی و كم هزینه بودن , امنیت سیستم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است ؛ زیرا تمامی نقل و انتقال اطلاعات بین مشتری و بانك از طریق اینترنت انجام میپذیرد, به همین دلیل از پروتكلهای مختلف رمزنگاری و كشف رمز و ایجاد تونلهای اطلاعاتی در اینترنت استفاده میشود.وی, با تاكید بر اینكه در روش بانكداری اینترانتی, استفاده از اینترنت در نظر گرفته نشده, تصریح كرد: در این روش مشتری از طریق رایانه , مودم و خط تلفن خود به مركز اطلاعات بانك متصل شده و به انجام عملیات بانكی میپردازد.الهیاریفرد ادامه داد: امكانات مورد نیاز برای مشتری در این روش دقیقا مشابه روش قبل است, با این تفاوت كه وسیله ارتباطی به جای اینترنت فقط خطوط تلفن است و مركز اطلاعات نیز به جای ارتباط پر سرعت اینترنت به تعداد كافی خطوط تلفن و سیستم دسترسی از راه دور جهت اتصال مشتریان به بانك نیاز دارد.وی, با بیان اینكه در این حالت نرمافزار میتواند مبتنی بر وب یا مبتنی بر سرویس دهنده و سرویسگیرنده باشد, افزود: درصورت اول مشتری از طریق مرورگرهای وب به بانك متصل میشود ؛ ولی در صورت دوم باید نرم افزار سرویس گیرنده بر روی رایانه مشتری نصب و تنظیم شود.كارشناس بانك ملی گفت: امنیتهای قابل پیشبینی در این شرایط سادهتر از حالت بانكداری اینترنتی است و نیازی به تدابیر شدید ندارد ؛ زیرا اطلاعات در اینترنت قرار نمیگیرد و مستقیما بین كاربر و بانك منتقل میشود.وی, با اشاره به اینكه در بانكداری موبایل, ارتباط بین مشتری و بانك به وسیله گوشی موبایل و از طریق شبكه تلفن سیار برقرار میشود,تصریح كرد: مشتریان در این روش باید به یك گوشی موبایل و سیم كارت مجهز باشند و مركز اطلاعات بانك باید یك ارتباط قوی و دائم با شبكه سلولی تلفن همراه داشته باشد, تا بتواند به درخواست رسیده از طرف مشتری را پاسخ دهد.الهیاریفرد افزود: نرم افزارهای خاصی نیز باید در مركز اطلاعات بانك فعال باشند,تا بتوانند سیگنالهای تلفن همراه و SMS درخواست مشتری را دریافت و پس از عملكرد و تراكنشهای لازم پاسخ را به گوشی موبایل مشتری ارسال نمایند.وی, با بیان اینكه شبكه تلفن سیار به كار گرفته شده در این روش باید علاوه بر ارتباط صدا, امكان ارتباط داده را نیز پشتیبانی نماید, گفت: امنیتهای قابل پیش بینی در این روش تا حدودی مشابه با حالت بانكداری اینترنتی است ؛ زیرا سیگنالهای ارتباطی بین مشتری و بانك فقط در شبكه تلفن سیار منتقل میشود ؛ ولی از آنجا كه این سیگنالها به صورت بیسیم و امواج الكترومغناطیسی منتشر میشود ؛ لذا باید تمهیدات دیگری مشابه با حالت ارتباط اینترنتی در این روش پیشبینی شود, چون امكان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و امواج الكترومغناطیس توسط اشخاص وجود دارد.كارشناس بانك ملی, با اشاره به اینكه محدودیتهای ارتباطی مشتریان با بانك علاوه بر امكانات گوشی موبایل , شامل محدوده جغرافیایی پوشش شبكه تلفن سیار نیز میشود, ادامه داد: با گسترش شبكههای بیسیم و تلفن های همراه و قابلیت وصل شدن تلفنهای همراه به اینترنت و ایجاد پروتكلهایWAP موجب شد تا مشتریان به بانكها از هر نقطهای امكان دسترسی به حسابهای خود داشته باشند و بتوانند عملیات بانكی لازم را انجام دهند.وی گفت: براساس نتایج حاصل از نظرسنجی مشتریان بانكهای ایرانی, عوامل موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك را میتوان در سه گروه عمده , عوامل دموگرافیك, عوامل معیشتی و عوامل فرهنگی , آموزشی مشتریان طبقه بندی كرد.وی افزود: عوامل دموگرافیك موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك این تحقیق جنسیت و سن مشتریان است , به طوریكه بین مشتریان مرد و زن در ارتباط با پذیرش بانكداری الكترونیك تفاوت معنیداری مشاهده نشده است, به رغم اینكه زنان به دلایل فرهنگی و مذهبی به بانكداری الكترونیك گرایش داشته و تمایل چندانی به مراجعه مستقیم به شعبه ندارند.الهیاری فرد, سطح معیشت مشتریان را از جمله عوامل موثر در پذیرش بانكداری الكترونیك عنوان كرد و اظهار داشت: عواملی چون سرانه تولید ناخالص داخلی , هزینه اتصال به اینترنت از جمله عوامل مهم در به كارگیری بانكداری نوین است.وی, با بیان اینكه مشتریانی كه دارای مشاغل با متوسط درآمد هستند, گرایش بیشتری در به كارگیری بانكداری نوین دارند, افزود: از جمله عوامل موثر دیگر در پذیرش بانكداری الكترونیك را میتوان در عوامل فرهنگی و آموزشی مشتریان جستجو كرد.وی تصریح كرد: هر چقدر سطح سواد مشتریان بالا باشد, گرایش بیشتری به خدمات مبتنی برفناوری اطلاعات دارند, بانكداری الكترونیك كامل كه همان بانكداری اینترنتی است, مستلزم آشنا بودن مشتریان با رایانه و اینترنت است كه میزان آشنایی با اینترنت و رایانه در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر مشاهده میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست