شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
ابهام در چگونگی نوسازی ناوگان سنتی
گروه مطالعات صنایع دریایی ضمن بررسی این مشكلات، راهحلهایی را پیشنهاد کرده است:
۱- عدم ارائه مستندات توسط سازمان بنادر و کشتیرانی
به گفته مسئولین محترم سازمان بنادر و کشتیرانی پیش از مطرح شدن مصوبة جایگزینی شناورهای سنتی تحقیقات گستردهای بر جوانب مختلف این طرح توسط دو مؤسسة ردهبندی ایران سفینه و گروه بازرسان ایران انجام شدکه در نهایت بر اساس مستندات ارائه شده توسط این دو گروه سناریوی اجرای طرح جایگزینی تدوین شد.
به هرحال انجام تحقیقات و امکانسنجی انجام پروژه توسط سازمان بنادر عملی مثبت و در جهت بررسی جزئیات مختلف درخور تحسین است. ولی به چه منظور مستندات مورد بحث در اختیار انجمنها، سازمانها و نهادهای مرتبط با این طرح قرار نگرفت؟ آیا بهتر نبود در جهت آگاهی از نتایج تلاشهای مؤثر مجریان این پروژه، خلاصهای تهیه و در اختیار مصرفکنندگان قرار میگرفت؟
در صورت انجام شدن این مهم شاید جو بدبینی و بیاعتمادی مصرفکنندگان و صاحبان این لنجها به مجریان این طرح بسیار تعدیل مییافت.
۲- ارائه نشدن تسهیلات بانكی مناسب و عملكرد ضعیف بیمه ها
نحوة ارائة تسهیلات مالی- تشویقی به صاحبان لنجها بدین صورت است که، سازمان بنادر از محل بودجة اداره شدة خود، مابهالتفاوت سود بانكی معمولی - ۲۴ درصد- را تقبل میکند. این مابهالتفاوت با توجه به خارج شدن یا نشدن شناور فرسوده از ناوگان دریایی بستگی دارد. در صورت خارج شدن شناور ۱۴ درصد و در صورت خارج نشدن آن ۱۰ درصد سوبسید به صاحب لنج تعلق گرفته تا بتواند جهت سفارش ساخت شناور جدید اقدام كند و مدت بازپرداخت آن نیز ۵ سال است.
با توجه به شرایط فعلی لنجداران، میتوان پیشبینی کردكه بدون ارائة وامهایی با سود كم و مدت زمان بازپرداخت مناسب نمیتوان این طرح را عملی ساخت. طبق پیشنهاد وزارت صنایع صاحبان شناورهای سنتی میتوانند از وامهای بلندمدت صندوق ذخیرة ارزی -که مدت بازپرداخت آن ۱۰ سال و سود سالانة آن۳ درصد است- استفاده کنند. مت أ سفانه به علت ریسک بالا در نحوة بازپرداخت وام که باید به صورت ارز پرداخت شود، تاکنون مراجعهای انجام نشده است.
با توجه به برآورد سازمان بنادر و كشتیرانی در سال ۸۲ ، قیمت كل ناوگان سنتی كشور ۸۲ میلیارد تومان بود كه با محاسب ة تناژ این شناورها می توان قیمت ۶۷۹ هزار تومان برای هر تن را تخمین زد . البته در طی سال های جاری قیمت این ناوگان ۳۰ درصد كاهش یافته است.
متأسفانه ب ه دلیل وجود مشكلات مختلف ساختاری در انعطاف پذیری سیستم بانكی كشور؛ همچنین نبود كارشناسان دریایی علی رغم تخصیص بودجه از سوی سازمان بنادر بانك ها نتوانسته اند در ارائ ة ت سهیلات به متقاضیان به نحو مطلوب عمل كنند.
۳- مشكل اشتغال
هماكنون در حدود ۶ ۰۰۰ لنج در سواحل جنوب كشور به صیادی و یا حمل و نقل كالا مشغول هستند، در صورتیكه تعداد افراد شاغل بر روی لنجها حداقل ۳۰۰۰۰ باشد و آمار اشتغال در سایر مشاغل وابسته نیز ۲۰۰۰۰ نفر به حساب آید، از آنجا كه متوسط اعضای خانوادة این افراد ۵ نفر درنظر گرفته می شود ، میتوان گفت که ۲۵۰ هزار نفر از این راه چه مستقیم و چه غیر مستقیم امرار معاش میکنند. با در نظر گرفتن حجم باری و با جایگزین كردن در حدود ۷۰ لندینگكرافت۱۰۰۰ تنی به جای این شناورها که به طور متوسط برای هر کدام ۱۳ نفر خدمه پیشبینی میشود و حتی گسترش صنایع وابسته ، بیشتر از نیمی از این افراد بیكار شده و با بحران بزرگی روبرو خواهیم شد. از آنجا كه متوسط سنی افراد شاغل بر روی این شناورها ۳۵ سال است ، دو راه حل پیشنهاد میشود:
اول اینكه با در نظر گرفتن قوانین IMO مبنی بر استفاده از ناخداهای آموزشدیده برای شناورهای با ظرفیت بالای G R T ۵۰۰، میتوان از همان افراد ادارهكنندة شناورهای سنتی با كمی آموزش برای ادارة شناورهای جدید در تناژهای پایین استفاده كرد و سایر افراد ی كه توانایی تطبیق با شرایط را ندارند در صنایع جانبی مشغول به كار شوند.
دوم اینكه با دادن بیمههای بازنشستگی افراد ناتوان را از سیستم خارج كرده و به جای آن نیروی انسانی آموزشدیده را جایگزین كنیم كه در این مورد لزوم همراهی شرکتهای بیمه به عنوان ارگان تعیینكننده ضروری به نظر میرسد. و برای تحقق این هدف تأسیس هنرستانهای دریایی برای آموزش نیروی کار باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.
از طرفی صنایع دریایی جزء صنایع مادر محسوب میشود و با بیش از ۱۰۰ رشته صنعتی در ارتباط است . بهطوریكه ۷۰ درصد ارزش یك شناور را تجهیزات و مواد اولیة آن تشكیل میدهد كه توسط سازندگان مختلف كه در زنجیرة تأمین آن كارخانه قرار گرفتهاند، تولید میشود. این گفته بدین معنی است که با فعال كردن شركتهای خدماتی اعم از حمل ونقل، ساخت تجهیزات، تعمیرات و غیره میتوان از بحران اشتغال زدایی در این طرح جلوگیری كرد.
۴- عدم توجه به مصرف كنندگان
با وجود اینكه در هر طرح باید نگاه به مصرفكننده جامع و كامل باشد، در این طرح نگاهی دقیق به شرایط فرهنگی و اجتماعی مصرفكنندگان نشده است. ساخت لنج و بكارگیری آن از سال های دور در مناطق جنوبی مرسوم بوده و جز ء فرهنگ این مرز و بوم است و ایجاد تغییرات، آن هم به طور سریع امری غیر ممكن به نظر میرسد. البته در اینجا سؤالاتی مطرح میشود که چرا تاکنون ساخت لنج باقی مانده است؟ آیا واقعاً ساحلنشینان را میشناسیم؟ آیا میتوان کسی را که سالها این حرفه را به صورت نسل به نسل حفظ کرده، وادار به پذیرش حرفة دیگری کرد؟ و دهها سؤال دیگر.
همچنین سخت بودن حرفة دریانوردی و شرایط سخت آب و هوای جنوب كشور باعث بوجود آمدن مشكلات معیشتی فراوان برای شاغلان این شناورها شده است. در زمین ة صیادی نیز به دلایل مختلف اعم از: اضافه شدن تعداد لنجها، صید كردن بدون مجوز در مناطق مختلف و سیاست های غلط ادار ة شیلات در سالهای قبل، ذخایر دریایی خلیجفارس روندی رو به کاهش داشته است. در زمین ة حمل ونقل نیز حجم كم كالاهای صادراتی از مناطق جنوب كشور اقتصادی بودن این حرفه را زیر سؤال میبرد.
بررسی موارد بالا لزوم دخالت ادار ة شیلات و وزارت تعاون به عنوان متولیان تعاونیها، در تصمیمگیریها را مشخص میكند. لذا باید با یك برنامهریزی دقیق زمینههای ایجاد تغییرات را مهیا كنیم. توجه به خواستههای لنجداران در زمینههای مختلف تصمیمگیری و ساخت، میتواند باعث بوجود آمدن رغبت در مخاطبان شود.
۵- انتخاب شناور بهینه
فاکتورهای مهندسی ، نیاز بازار و نوع کالاهای حمل و نقل شده باید در انتخاب، طراحی و ساخت شناور در نظر گرفته شود. البته در طراحی ها باید دیدگاههای مصرفکنندگان لحاظ شود. چون در صورتی که این دید تأمین نشود، متقاضی درخواست ساخت خود را به کشورهای دیگر مثل امارات، میدهد. همانطور که میبینیم ، حجم شناورهایی که از ا مارات خریداری شده و در اجار ة ایرانیهاست ، چندین برابر حجم ناوگان مورد نیاز در طرح جایگزینی است. در حال حاضر در مورد شناور بهینه پارامترهای مختلف دیگری- علاوه بر موارد بالا- مهم به نظر میرسد:
نوع و تناژ این شناورها
جنس این شناورها (فولاد، آلومینیوم، فایبرگلاس)
قیمت تمام شدة این شناورها
منطقه بکارگیری این شناورها
در مورد نوع شناور بهینه نظرات متفاوتی مطرح میشود:
از آنجا که شناورهای فایبرگلاس از لحاظ سبکبودن، قابلیت دریانوردی برای مسیرهای طولانی را ندارند، لذا این شناورها برای کاربرد باربری در آبهای خلیجفارس مناسب نیستند. تنها در بخش صیادی با رعایت تمام معیارهای استاندارد ساخت میتوان از این شناور استفاده نمود. لذا به نظر میرسد که با توجه به قیمت بالای شناورهای آلومینیومی بهترین گزینه از لحاظ جنس بدنة شناور، فولاد است.
از لحاظ تناژ میتوان گفت که ساخت لندینگکرافتهای ۱۰۰۰،۱۵۰۰و۲۰۰۰ تنی از برخی جنبهها قابل بررسی است:
اول اینکه با ساخت این شناورها و گسترش آنها در ناوگان حمل و نقل دریایی میتوان یک برنامة نظاممند را برای حمل و نقل ایجاد کرد و از پراکندگی اسکلههای کوچک و بزرگ تخلیه و باربری در جنوب کاست. درکنار این مزیت، عمل به این روند مشکلاتی را نیز به دنبال دارد. در صورت جایگزینی این شناورها بهجای لنجهای موجود با توجه به تناژ بالای این شناورها و تعدادکم خدمة مورد نیازـ هرکدام از این شناورها حداقل میتواند به جای ۳ لنج در ناوگان عمل کند ـ با نرخ بالای بیکاری مواجه خواهیم شد. از طرفی ممکن است که بازار حمل و نقلی در آینده برای تمامی این شناورها وجود نداشته باشد و بسیاری از این لندینگکرافتها مجبور باشند با حجم بارکمی حرکت کنند.
ولی در صورتیکه شناورهایی با تناژ در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن ساخته شود هم مشکل بیکاری حل میشود و هم شناورها میتوانند با حجم بار طراحی حرکت کنند.
از لحاظ قیمت باید این مطلب را مد نظر داشت که شناور فلزی با تناژ ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن برای کاربرد باربری یا صیادی قیمت تمام شدهای در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان دارد. حال آنکه لندینگکرافت ۱۰۰۰ تنی قیمتی در حدود ۱۲۰۰ میلیون تومان دارد. این آمار بدینمعنی است که تفاوت کمی در قیمت تمام شدة این دو تیپ شناور- با توجه به تفاوت آشکار در تناژ- وجود دارد.
۶- نبود امكانات لازم جهت تخلیه و بارگیری و انجام امور خدماتی
اكثر اسكلههای جنوب كشور برای پهلوگیری شناورهای فلزی با تعداد بالا و ظرفیتهای مناسب گنجایش ندارند كه در صورت اجرای این طرح ساخت اسكلههای جدید ضروری به نظر میرسد.
از طرفی کمبود شرکتهای خدمات دریایی و تعمیرات شناورها موضوعی است که لازم است در برنامههای توسعهای آینده مورد توجه قرار گیرد.
۷- لزوم جلب مشارکت تعاونیهای لنج داران
با توجه به سیاستهای اخیر دولت جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش تصدیگری دولت و سپردن امور به دست خود مردم، این انتظار از ارگانهای مختلف دولتی مرتبط با این طرح میرود، که در تمام مراحل چه قبل از طراحی و چه بعد از طراحی و ساخت، نظرات مصرفکنندگان را به طور کامل در نظر بگیرند. تجربههای مختلف نشان میدهد كه تعاونیها به عنوان مراكزی كه توانایی ارائة راهكارهای مناسب را دارند، باید به طور مؤثر در این طرح دخالت داده شوند. این بدان معنا است كه با توجیه مسئولین تعاونیها میتوان در جهت ترغیب صاحبان شناورها برای جایگزین كردن لنجهای خود امیدوار بود. هم اکنون تعاونیهای فعالی در جنوب کشور وجود دارد که طرحهای تولیدی مختلفی را به بخشهای صنعتی ارائه میدهند. در این خصوص چند تعاونی از تعاونیهای خرمشهر در زمینة احداث یاردی جهت ساخت شناورهای کوچک فلزی با سازمان صنایع دفاع توافق کردهاند که از جنبة اشتغالزایی این طرح بسیار مؤثر است. همچنین یکی از تعاونیهای چابهار برای ساخت یک نمونه شناور فلزی صیادی با امکانات مختلف خنکسازی جهت تست و بکارگیری آن در آینده قراردادی را با سازمان صنایع دفاع منعقد کرده است. از طرف دیگر تعاونیها میتوانند، در جهت معرفی چند عضو برای در اختیار گرفتن یك شناور نقش خود را ایفا كنند. در هر حال دید کلی باید در جهتی تنظیم شودکه گرایش به سمت دریا افزایش یابد. مقایسة آمار و سوانح جادهای درکشور با سوانح در دریاها این نکته را القا میکند که بحث تلفات در دریا بحثی نیست که بتوان آن را محور تدوین این مصوبه عنوان کرد. دریا باید به محلی تبدیل شود که از قبل آن ارزش افزده بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد شود و صنایع مختلف به واسطة توسعة صنایع دریایی راه تکامل و پیشرفت را طی کنند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات ایران مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر حوادث سیل پلیس تصادف قتل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو گاز خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات نفت پالایش و پتروشیمی مسکن بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر ایران بازی
هوش مصنوعی اپل ناسا گوگل ماهواره ایلان ماسک فیبرنوری سامسونگ
ورزش چاقی فشار خون توت فرنگی آسم حیوانات کبد چرب