یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
روانشناسی دین یك روی آورد علمی چند تباری
روانشناسی دین به مطالعه علمی دین از منظری روانشناختی میپردازد. این گستره براساس رویآوردهای متفاوت به صورتی متمایز تعریف میشود. در این علم رفتار دینی براساس قانونمندیهای عمومی رفتار مورد مطالعه قرار میگیرد و در آنها هضم میشود. روانشناسی دین بر اساس ساختار موضوع مورد مطالعهاش ـ دین ـ ماهیتی بین رشتهای دارد و متخصصین با تبارها و اهدافی متفاوت به آن روی میآورند. تاریخچه این موضوع نشان میدهد كه این گستره در ابتدای قرن حاضر یكی از محورهای روانشناسی بوده است كه در اثر مفهومسازیهای منفی پیشگامان روانشناسی درخصوص دین، رشد رفتاری نگری ناب، و بازخورد منفی نهادهای دینی در حاشیه قرار گرفت. اما تلاش برای نقد علمی چالشهای روانشناسان و متألهان درخصوص دین، تسلط روح عینینگری و پوزیتویسم در دفاع از دیدگاهها، و افول رفتارنگری ناب، روانشناسی دین را مجددا از حاشیه وارد صحنه كرده است، و در دنیای فرامدرنیسم نیز به عنوان ابزاری در جهت تجربهنگری دیالكتیك مابین دیدگاههای مختلف درخصوص دین، به حركت و تحول خود ادامه میدهد. این گستره با روانشناسی دینی متمایز و مرتبط است، و روششناسی حاكم بر آن از روششناسی عمومی روانشناسی تمایزی ندارد. در بررسی تجربی فرایند تحول دینداری به عنوان یكی از موضوعات مورد بررسی این گستره، برخی از محققین با استفاده از تئوریهای عمده روانشناسی تحولی (همچون تئوری پیاژه و اریكسن) به تبیین تحول دینداری پرداختهاند، و برخی نیز مستقیما درخصوص دینداری نظریهپردازی كردهاند. در همین راستا، موضوع تجربه دینی به عنوان یكی از مباحث مهم در روانشناسی دین نیز بیشتر در پوشش بررسی نقش داروها در تحریك تجربه دینی، همبستههای عصبشناختی تجربه دینی، و پیامدها و همبستههای مراقبه و دعا مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ارتباط دینداری و شخصیت و شناخت سبكهای فردی در دینداری؛ دین، آسیبشناسی روانی، و مداخلات درمانی؛ و دین و رفتار اجتماعی نیز از دیگر موضوعات عمده مورد بررسی در این گسترهاند. برنامهریزیهای پژوهشی در موضوعهای روانشناسی دین، و تأسیس این درس برای رشتههای روانشناسی و الهیات در جامعه ما، زمینههای گسترش روانشناسی دین را فراهم میكنند.
مقدمه، تعریف و ضرورت
چرا برخی از افراد عمیقا دیندارند درحالیكه برخی دیگر هیچگاه به دین توجّهی نمیكنند؟ چرا برخی مسلمان، زرتشتی، بودایی هستند و برخی دیگر یهودی، مسیحی و ...؟ ایمان دینی چگونه ظاهر میشود و به چه ترتیبی در طول زندگی تحوّل پیدا میكند؟ چرا برخی دینداران تجربههای دینی عمیقی دارند، در حالیكه برخی دیگر از این تجارب بیبهرهاند؟ چرا دینداری گروهی به سلامت هیجانی و رفتاری میانجامد و دینداری گروهی دیگر به اختلالات متعدّد روانشناختی؟ و... سؤالات یاد شده نمونهای از مسائلی هستند كه در گستره روانشناسی دین مورد توجّه قرار میگیرند. این گستره از قدمتی یك قرنی و پر از فراز و نشیب برخوردار است. تا به امروز تعاریف متعدّدی از روانشناسی دین ارائه شده است. سِرِّ تنوّع این تعاریف را میتوان در تمایز رویآوردهای محقّقین در روانشناسی دین و همچنین صعوبت ارایه تعریفی جامع از دین دانست كه بصورت جهانی مورد پذیرش قرارگیرد. تعدّد تعاریف روانشناسی دین نشانگر تنوّع نظامهای روانشناختی دین و گوناگونی رویآوردها در این گستره است. پالوتیزیان(۱) (۱۹۹۶) در تعریف روانشناسی دین میگوید: «روانشناسی دین گسترهایست كه به مطالعه باورها و اعمال دینی از دیدگاهی روانشناختی میپردازد. این بدین معناست كه در اینجا هدف، درك فرایندهای روانشناختیایی است كه رفتارها و تجارب دینی را تحتتأثیر قرار میدهند. در این گستره ما تلاش میكنیم تا تأثیرات چندگانه محیطی، شخصی و اجتماعی كه رفتار و تجربه دینی را تحت تأثیر قرار میدهند مدّنظر قرار دهیم و به ترسیم تئوریها و پژوهشهایی بپردازیم كه امكان آشكارسازی فرایندهای روانشناختی میانجی در دینداری را فراهم میكنند.» (صص ۲۸ـ۲۹). هود(۲) و همكارانش (۱۹۹۶) اظهار میدارند كه «روانشناسی دین در مفهومی كلی، نگاه به دین از یك دیدگاه روانشناختی، و در مفهومی خاص از دیدگاه روانشناسیِ اجتماعی است» (ص ۱). به عبارتی دقیقتر این محققان روانشناسی دین را زیر مجموعهای از روانشناسی اجتماعی كه در آن ماهیت و علل رفتار فردی در یك بافت اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد (بارون، و بایرن ۱۹۹۱)(۳)، میدانند. ولف(۴) (۱۹۹۱) در تعریف روانشناسی دین به سه رویآورد عمده اشاره میكند: الف: روی آورد عینی: این رویآورد انسان را از منظر بیرون نگاه میكند. بر مبنای مفهومسازیهای رویآورد عینی، تجربه شخصی از آنجایی كه پدیدهای درونی است كه امكان بررسی تجربی آن وجود ندارد، در پژوهشهای علمی نیز جایی ندارد. بنابراین، این رویآورد دین را به عنوان یك رفتار آشكار و یا پدیدهای منتج از فرایندهای زیستشناختی در نظرمیگیرد و همچون علوم زیستشناختی و فیزیكی با هدف تبیین، پیشبینی و كنترل رفتار وارد این گستره میشود. رویآورد رفتارینگر و آن گروه از محققین كه تنها بر انجام آزمایشهای حقیقی تكیه میكنند، نماینده این مفهومسازی در روانشناسی دین هستند. ب: رویآورد روانشناسی عمقی: این نوع روانشناسی بر فرآیندهای پویشی و غیرعقلانی كه در هر رفتاری از جمله دینداری نقش عمدهای ایفا میكنند تأكید میورزد. فروید و یونگ نمایندگان چنین رویآوردی در روانشناسی دین هستند. ج: رویآورد انسانینگر: پیشگامان این رویآورد معتقدند كه روانشناسی و علومانسانی باید روشهایی متمایز از علوم زیستی را اتّخاذ كنند، و توانمندیها و نكات مثبت شخصیت انسان نیز در كنار آسیبشناسی روانی باید مورد مطالعه قرارگیرد. در این رویآورد اصول روششناختی و ریختشناسیهای توصیفی متعدّدی بكار برده میشود و بررسی دقیق و عمیق دنیای شخصی افراد، بخصوص افراد استثنایی مورد تأكید قرارمیگیرد. جیمز، آلپرت، و مزلو(۵) نمونهای از محققین این رویآورد در روانشناسی دین هستند (ص ۱۸ـ۲۰). كالینز(۶) (۱۹۹۶، دائرهٔالمعارف روانشناسی) معتقد است كه در میان تعاریف متعدد روانشناسی دین، تولس(۷) استاد روانشناسی دانشگاه كمبریج معتبرترین و پذیرفته شدهترین تعریف را از روانشناسی دین ارائه كرده است. وی میگوید: «مطالعه روانشناختی دین تلاش برای درك رفتار دینی از طریق بكاربستن اصول روانشناختیای است كه از بررسی رفتار به معنای كلّی كلمه حاصل میشود.» (ص ۷۸۱). از این روی بررسی روانشناختی دین بر مبنای قانونمندیهای حاكم بر رفتار صورت میگیرد و در همین قانونمندیها هضم و جزئی از پیكره روانشناسی عمومی انسان میشود. دین پدیدهایست كه در قالب رفتار در بشر نمود مییابد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست