سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

آموزش کاربردی دانشگاه علوم دریای امام خمینی ره نوشهر


آموزش کاربردی دانشگاه علوم دریای امام خمینی ره نوشهر

کشور ما با داشتن بیش از ۳ هزار کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب, موقعیت ویژه خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان کانون خاورمیانه و شاهرگ اقتصادی کشورهای منطقه, بی نیاز از قدرت دریائی نیست

می‌گویند هر کس بر دریاها حاکم باشد، بر خشکی نیز حاکم است. مصداق این گفته را می‌توان از امپراتوری بریتانیا یاد کرد که قرن‌های متمادی توانست بر سرزمین‌ها پهناور در اقصی‌نقاط جهان تسلط یابد و حکومت کند و مستعمراتش را به حدی برساند که می‌گفتند آفتاب در امپراتوری انگلستان غروب نمی‌کند. این امر تا آنجا پیش رفت که حتی در اواخر قرن بیستم توانست در چنگ فالکلند که هزاران مایل از سرزمین اصلی انگلستان دور بود، فاتحانه حاکمیت خود را بر جزایر مالویناس تثبیت کند.

دلیل ین امر را می‌توان در وجود ناوگان و نیروی دریائی قوی جستجو کرد. چرا که چنین قدرتی به این کشور و سایر کشورهائی که مرز آبی دارند، مکان حضور و پیشبرد اهداف، سیاست‌ها و مصالح ملی را در زمان جنگ و صلح فراهم می‌سازد.

کشور ما با داشتن بیش از ۳ هزار کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب، موقعیت ویژه خلیج فارس و تنگه هرمز به‌عنوان کانون خاورمیانه و شاهرگ اقتصادی کشورهای منطقه، بی‌نیاز از قدرت دریائی نیست. به این دلیل نیروی دریائی کشورمان با یگان‌های شناور دریائی، تفنگداران، غواصان زبده و یگان‌های زیرسطحی با استفاده از ناوگان‌های غیرنظامی و نظامی و وسایل پشتیبانی مانند بنادر و پایگاه‌ها و یافنده‌های ساحلی از مرزهای آبی پاسداری و محافظت می‌نمایند.

بی‌شک داشتن چنین قدرت و توانی تنها در سایه برنامه‌های آموزشی مناسب و کاربردی میسر می‌شود. از این رو نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی ایران (ناجا) در سال ۱۳۶۰ با هدف تأمین و پرورش پرسنل متعهد و متخصص در علوم و فنون دریائی مورد نیاز از تنش‌ و سایر سازمان‌های دریائی غیرنظامی در محیط نظامی که خود زمینه‌ساز تحقق ارتش بیست میلیونی با بالاترین تخصص دریائی است. دانشگاه علوم ردیائی امام خمینی (ره) را تأمین کرد.

این دانشگاه با داشتن گواهینامه مدیریت تضمین کیفیت ISO ۹۰۰۱ - ۲۰۰۰ به‌عنوان اولین و معتبرترین مؤسسه آموزش عالی در سطح کشور اقدام به تربیت افسران متعهد و متخصص برای نیروهای نظامی و انتظامی و برخی از ارگان‌های دریائی کشور نموده است.

دانشگاه علوم دریائی امام خمینی (ره) با دارا بودن چهار دانشکده دانشجویان خود را در رشته‌های ناوبری و فرماندهی کشتی (مهندسی عرشه)، مهندسی کشتی، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریائی، مدیریت و کمیسر دریائی و تفنگداری دریائی در مقطع کارشناسی آموزش می‌دهد. به‌طوری که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل می‌توانند به‌عنوان افسر سوم عرشه در ناوگان تجاری نظامی، افسر سوم مهندسی کشتی و برق در ناوگان نظامی و تجاری، افسر تدارکات ناوگان نظامی و افسر تفنگدار خدمت نمایند.

اگر می‌خواهید از نحوه عملکرد دانشکده و رشته‌های این دانشگاه بیشتر آشنا شوید خواندن گزارش را ادامه دهید:

● دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی

(مهندسی عرشه)

هدایت شناورهای غول‌پیکر، انجام دقیق عملیات دریائی، هدایت جنگ‌های الکترونیک و ... همه و همه نیاز به دانش و تخصص خاصی دارد که برای این مهم دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی در نظر گرفته شد.

این دانشکده فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ با رشته ناوبری و فرماندهی کشتی در دو شاخه ناوبری نظمی و ناوبری تجاری آغاز نمود. طبق برنامه‌ریزی‌های این دانشکده، دانشجویان در شاخه ناوبری نظامی در دو گزارش ناوبری و خلبانی و در شاخه ناوبری تجاری جهت تأمین افسران ناوبر و فرماندهی کشتی شرکت‌های ملی نفتکش ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی، مؤسسه بین‌المللی دریانوردی آفرین‌قشم و شیلات آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

از این رو دانشجویان مهندسی عرشه نیز با شرکت در کارگاه‌های آموزشی چون ملوانی، راه و عملیات و کارگاه‌هائی مانند شیه‌ساز دارار منحصر به فرد، حوشچه ناوبری، توپخانه و همچنین نمایش فیلم‌های آموزشی در کنار دروس تئوری قدم به قدم با مراحل انجام کار در کشتی آشنا می‌شوند.

رشته تفنگدار دریائی یکی از رشته‌های این دانشکده می‌باشد. این رشته خاص نیروی دریائی است و نیروهای ویژه دریائی در یک عملیات بزرگ دریائی به‌خصوص عملیات سطحی و زیرسطحی نقش تعیین‌کننده‌ای در یک نبرد دارند. از این رو با امکاناتی که برای آموزش داوطلبان این رشته در نظر گرفته شده موجب شده است که نیروی دریائی در این تخصص حساس و پرهزینه به خودکفائی برسند تا جائی‌که تفنگداران دریائی، به‌علت آموزش‌های طولانی و سخت و تنوع آموزش‌های ارائه شده زبانزد هستند.

دانشجویان این رشته پس از گذراندن ۱۲۰ واحد شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و انتخابی و ۱۵ واحد دروس کارآموزی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

● دانشکده مهندسی الکترونیک و مخابرات دریائی

برای بالا رفتن از پلکان لحظه‌های امروز و رسیدن به قله‌های موفقیت نیاز به برخورد خردمندانه با نیازهای پیش رو و همگام شدن با علم و تکنولوژی است. از این رو مسئولان امر با توجه به پیشرفت علم الکترونیک و کاربرد وسیع آن در دستگاه‌های کمک ناوبری از یک سو و داشتن اطلاعات و دانش کافی جهت استفاده بهینه از تکنولوژی، از سوی دیگر موجب شد تا به تأسیس دانشکده مهندسی الکترونیک و مخابرات دریائی به‌منظور رفع نیازهای فنی و تخصص نیروی دریائی و تربیت افسران مهدسی برق با گرایش دریائی همت گذارند.

دانشجویان این دانشکده با گذراندن ۱۴۰ واحد درسی و حضور فعال در آزمایشگاه‌های مجهزی چون آزمایشگاه الکترونیک، اندازه‌گیری، ماشین‌های الکتریکی، کنترل، ماکروویو، دیجیتال، امواج صوتی (SONAR) و ۳ دوره کارآموزی در محیط نابوهای آموزشی می‌توانند در آینده در گسترش صنایع دریائی و خودکفائی در علوم و صنایع مربوط نقش مهمی را ایفاء نمایند. علاوه بر این، دانشکده مهندسی الکترونیک با ایجاد ۳ سایت کامپیوتر مجهز به دستگاه‌های کامپیوتر و اینترنت ویژه اساتید و دانشجویان و توانمند ساختن دانشجویان در کنار سایر اقدامات آموزشی، پاسخ مناسبی به نیازهای یگان‌های شناور و پروازی، یگان‌های تعمیرات ساحلی و صنایع دریائی است.

●دانشکده مهندسی کشتی

دو رکن مهم و اساسی برای هر کشتی، شناور بودن و تحرک داشتن آن است. از این رو هرگونه‌ خللی که منابع از حرکت کشتی شود خسارات جانی و مالی فراوانی را به‌وجود می‌آورد. این در حالی است که اگر افسران مرتکب کوچکترین اشتباه شوند، گاه مشاهده می‌کنیم که اولین اشتباه آخرین اشتباه است.

بنابراین از آنجائی که حفظ و نگهداری شناورها مقرون به صرفه‌تر می‌باشد، دانشکده مهندسی کشتی ایجاد شد و به تربیت مهندسان دریائی اقدام کرد تا به‌عنوان افسر سوم بتوانند از عواملی که شناوری یک کشتی را تهدید می‌کند، جلوگیری کند و در صورت ایجاد کوچکترین سوراخ در کشتی به سرعت وارد عمل شوند و از نفوذ آب به داخل کشتی جلوگیری کنند.

پذیرفته‌شدگان این دانشکده پس از طی ۸ نیمسال تحصیلی و گذراندن ۱۴۰ واحد درسی و گذراندن دوره کارآموزی عملی در دریا به مدت ۶ ماه با ناوگان نظامی یا تجاری و همچنین شرکت در آزمایشگاه‌های تئوری ماشین، روانسازی، مواد و مقاومت مصالح، کنترل اتومکانیک و ترمودینامیک می‌توانند در ناوگان نظامی و تجاری و یا کارخانجات کشتی‌سازی انجام وظیفه نمایند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.