شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

ایـنـتـرنـت دنیای ما را متحول کرده است


ایـنـتـرنـت دنیای ما را متحول کرده است

فن‌آوری ارتباطات از راه دور سبب هموار و یکدست شدن دنیا شده است. رسانه‌ها دیگر مانند سابق عمل نمی‌کنند، فن‌آوری و کانال‌های جدید دایما در حال رشد و تکامل هستند. از یک به انبوه …

فن‌آوری ارتباطات از راه دور سبب هموار و یکدست شدن دنیا شده است. رسانه‌ها دیگر مانند سابق عمل نمی‌کنند، فن‌آوری و کانال‌های جدید دایما در حال رشد و تکامل هستند. از یک به انبوه و از ارتباطی بی‌کنش به ارتباطی تعاملی و یک به یک. این موضوع تعریف جدیدی از نقش و حوزه روابط عمومی‌ به دست می‌دهد.

در حالی که اینترنت مسیری را از رونق تا ورشکستگی طی کرده است، به طرز غیرقابل انکاری دنیای ما را متحول ساخته، اطلاعات را دموکراتیک کرده و افراد را به قدرت دانش مجهز کرده است تا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب زده و نظر و عقیده خود را آزادانه به فراسوی مرزها بفرستند.

ما نمی‌توانیم بلاگ‌ها، فلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی رسانه‌های جدید را که مخاطب و کاربر را در راس کار قرار می‌دهند، به راحتی کنار بگذاریم. با نگاهی دقیق درمی‌یابیم که هر کدام از این‌ها چگونه از طریق فن آوری حاضر و آنچه در مرحله تکمیل وحود دارند، بر زندگی فرد فرد ما تاثیر می‌گذارند. ارتباط گر عصر حاضر چگونه باید با این واقعیت روبرو شود و از این فرصت بهره لازم را ببرد؟

اصطلاح روابط عمومی‌٢ برای توصیف عرصه و وضعیت جدید روابط عمومی ‌به‌کار می‌رود. روابط عمومی، طی دهه اخیر در مقایسه با سال‌های قبلی، تحولات بنیادین و پرشتابی را پشت سر گذاشته است، که این تحولات عمدتا به دلیل دسترسی به جوامع جدید یا رسانه اجتماعی و ابزارهای مرتبط با آن بوده است.

کاربرد ابزارهای نوین، نقش فعالان روابط عمومی‌ را از یک «انتقال‌دهنده صرف پیام» به فردی که در یک گفت‌وگوی دوجانبه شرکت دارد ارتقاء داده‌اند. در واقع گفت‌وگو و تعامل با مخاطبان در ارتباطی دوسویه، پایه و اساس روابط عمومی‌٢ است.

نکته مهم در روابط عمومی‌٢ این است که محتوا و مضمون پیام هیچ تغییری نکرده است. یعنی دست‌اندرکاران روابط عمومی‌ باید پیامی‌ با محتوای خوب و مخاطب‌پسند داشته باشند، زیرا اگر پیام آن‌ها محتوای خوبی نداشته باشد، به هیچ وجه به مخاطب منتقل نخواهد شد.

در روابط عمومی‌٢ ارزش‌هایی مانند صداقت، اعتبار و اعتماد همچنان از جایگاهی والا برخوردارند. اما آنچه در روابط عمومی‌٢ تغییر کرده و امکانات و فضاهای بیشتری را در اختیار گذاشته است، فضای رسانه‌ای جدید است که همه می‌توانند به نفع خود و مخاطبانشان از این ابزارها استفاده کنند.