پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
مجله ویستا

زردهای آقای طراح


زردهای آقای طراح

درباره خودروهای بیژن

بیژن پاکزاد طراح و موسس ایرانی برند Bijan، چیزی بیش از یک افتخار بود. گذشته از لباس‌هایی که او برای باراک اوباما، جرج بوش، تام کروز و حتی آرنولد شواتزنگر دیزاین می‌کرد، خرده فعالیت‌هایی هم داشت که آنچنان دیده نشد. با توجه به وضعیت متمول مالی بیژن و علاقه بی‌اندازه‌اش به خودروهای لوکس، طی عمر ۶۷ ساله خود چند مدل رویایی خرید و آنها را با سلیقه خود آراست. سلیقه‌ای که رنگ زرد در آن نمود ویژه‌ای پیدا کرده بود. با هم نگاهی به آنها خواهیم انداخت.

● Bugatti Veyron

وقتی گران‌ترین و سریع‌ترین خودرو دنیا با ظاهری فوق‌العاده، روبه‌روی بوتیک Bijan در کنار خیابان Rodeo Drive پارک شده است، چه حسی به بیننده القا می‌کند؟ این خودرو بهترین گزینه برای یک طراح سرشناس ساکن بورلی هیلز خواهد بود. بیژن با انتخاب بوگاتی نه تنها هنر خود در طراحی‌های بزرگ، بلکه علاقه‌اش به مدل‌های خاص و منحصر به فرد را نشان داد. او روی این خودرو از ترکیب زرد و مشکی استفاده کرد. زرد روی گلگیر و رینگ‌ها و مشکی روی قسمت اصلی بدنه. روی کاپوت جلو نیز طرحی سمبلیک از چهره یک الهه نقش بسته است. برای این خودرو نزدیک به یک میلیون دلار هزینه شده بود. بوگاتی ویرون خودرویی است با پیشرانه‌ای به حجم هشت لیتر و با آرایش عجیب شانزده سیلندر W شکل. قدرت نهایی آن به رقم باورنکردنی ۱۰۰۱ اسب‌بخار رسیده است. این بوگاتی صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۵/۲ ثانیه می‌پیماید و بعد از آن می‌تواند به سرعت نهایی ۴۰۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

● Rolls Royce Phantom

یکی از معروف‌ترین خودروهای شخصی بیژن، رولز‌رویس فانتوم او بود. یک محصول تمام اشرافی مختص مشتریان خاص. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۷ طی قراردادی با بیژن، طراحی ۳۰ دستگاه فانتوم مدل دراپ‌هد به ارزش هرکدام ۷۹۰ هزار دلار به او واگذار می‌شود و مدل‌هایی یک میلیون دلاری تحویل گرفته می‌شود. در آخر یک مدل نیز به پاس قدردانی، برای او هدیه فرستاده می‌شود. این خودرو نیز مدتی در مقابل بوتیک وی در بورلی‌هیلز قرار داشت. رولزرویس فوق نیز همچنان با همان اِلمان رنگ زرد مشاهده می‌شد اما این‌بار به صورت وسیع‌تر. سرتاسر بدنه خودرو را زردی از جنس رنگ‌های کوره‌ای پوشانده بود. روی در کاپوت و همچنین پوشش صندوق عقب، با ورق‌ نقره مات رنگ‌آمیزی شده بود. درون کابین نیز با بهره‌گیری از همان تنالیته رنگی، آراسته شده بود. صندلی‌ها و داشبورد در اوج هارمونی زرد رنگی به چشم می‌خوردند. رولز‌رویس فانتوم، یک محصول فوق لوکس انگلیسی است که با پیشرانه ۷/۶ لیتری دوازده سیلندر Vشکل وارد بازار می‌شود. قدرت این خودرو نیز ۴۵۳ اسب‌بخار محاسبه شده است. سرعت نهایی آن تا مرز ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. این خودرو آخرین خودرو بیژن در زمان حیاتش بود.

● Bentley Azure

دیگر خودرو لوکس انگلیسی‌ساز بیژن، بنتلی آزور بود. معروف است که دارندگان برند بنتلی، مردان ۴۰ساله مرفه و علاقه‌مند به ترکیب لوکس‌گرایی و اسپرت‌ رانی هستند. بیژن نیز درست زمانی که این خودرو را خرید، چنان عقایدی داشت. آزور شخصی او با پوششی یک‌دست از رنگ زرد ساخته شده بود. اوج سادگی و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان زیبایی‌شناسی، بهترین ایده‌‌پردازی روی چنین رنگ مشکلی. بنتلی آزور مجهز به پیشرانه‌ای ۷/۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار بود. این خودرو یکی از معدود نمونه‌های لوکس با پیشرانه توربو شارژر شده به حساب می‌آید. خودرو فوق، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۱/۶ ثانیه طی می‌کند. سرعت نهایی آن نیز معادل ۲۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. چندی پیش بنتلی آزور بیژن در یک حراجی به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد.

● Ferrari F۴۳۰

بیژن با انتخاب این خودرو میل به هیجان و شور جوانی‌اش را نشان داد. کمتر کسی در دنیا فراری را برای لوکس‌ بودنش خریداری می‌کند. بیژن نیز با انتخاب یکی از برترین‌های سوپر اسپرت‌ساز مشهور ایتالیا، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. F۴۳۰ شخصی او نیز باز هم بین تمام خودروهای موجود در بلوار بورلی هیلز، قابل تشخیص است. با رنگی موسوم به زرد فراری، دیگر نیاز به توضیح علاقه و تعصب بصری بیژن نیست. فراری فوق با پیشرانه ۳/۴ لیتری هشت‌سیلندر Vشکل می‌توانست ۴۸۳ اسب‌بخار نیرو تولید کند. جای تعجب نیست که یک فراری بتواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در کمتر از چهار ثانیه طی کند و به سرعت نهایی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. قیمت پایه این خودرو ۲۱۷ هزار و ۳۱۰ دلار و قیمت نهایی‌اش بیش از ۴۵۰ هزار دلار است.

● Mercedes-Benz SLR

و آخرین خودرو مشهور بیژن پاکزاد. یک سوپر اسپرت آلمانی-انگلیسی. داستان این خودرو کاملا منحصربه‌فرد است. در حقیقت این خودرو توسط بیژن خریداری نشده بود. یعنی اصلا برای آن پولی پرداخت نکرده بود. این خودرو به‌طور رایگان در ازای نصب یک علامت تبلیغاتی در کنار و زیر در خودرو، به او تعلق گرفته بود. شاید به همین خاطر بوده است که این خودرو بر خلاف دیگر نمونه‌ها، با رنگ مشکی دیده می‌شد. مرسدس بنز آلمان این خودرو را با همکاری مک‌لارن انگلستان تولید و طراحی کرد. خودرویی تمام‌مسابقه‌ای با پیشرانه ۸/۵ لیتری هشت‌سیلندر Vشکل به قدرت ۶۱۷ اسب‌بخار. مک‌لارن SLR صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۴/۳ ثانیه می‌پیماید و سرعت نهایی‌اش به ۳۳۴ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. قیمت پایه این خودرو ۴۵۰ هزار دلار برآورد شده است.

مانی حدادی