دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
غول حسادت وجودم را می خورد
فرق است بین تعلیم و تربیت . تعلیم به معنای آموزش و یاد دادن مطلبی است به دیگری. اما تربیت به معنای سازندگی و پرورش شخصیت می باشد. با تربیت می توان افراد را طبق دلخواه ساخت و در نتیجه، اجتماعی را دگرگون ساخت.
بهترین زمان برای تربیت، دوران کودکی است که کودک هنوز کاملا شکل نگرفته و برای هرگونه تربیت آمادگی دارد. مسوولیت این امر مهم و حساس در مرتبه اول بر عهده پدران و مادران نهاده شده است. اما تربیت کار سهل و ساده ای نیست، بلکه فن بسیار ظریف و حساسی است که کاردانی و اطلا عات کافی و تجربه و بردباری و قاطعیت لا زم دارد. حضرت علی(ع) فرمود: فرزندبد یکی از مصائب بزرگ آدمی است.
علم اخلا ق نیز فنی است که پیرامون ملکات انسان بحث می کند. ملکاتی که مربوط به قوای نباتی، حیوانی و انسانی اوست. با این فرض بحث می کند که فضائل آن را از رذائلش جدا سازد، و معلوم کند که کدامیک از ملکات نفسانی انسان خوب و فضیلت و مایه کمال اوست، و کدامیک بد و رذیله و مایه نقص اوست، تا آدمی بعد از شناسایی آنها خود را به فضائل بیاراید و از رذایل دور کند و در نتیجه اعمال نیکی که مقتضای فضایل درونی است انجام دهد.
انسان دارای بدن و نفسی است که این نفس سیطره و حکومت بر بدن دارد، و تدبیراتی که در بدن ما پیدا می شود، و اعمالی که اعضا و جوارح انجام می دهد در اثر زندگی، حیات، تدبیرات، اراده و اختیار نفس ماست، و همان طور که انسان از نظر بدن به مرض ها و عیبها و نقص های جسمی مبتلا می شود، همچنین به مرض ها و عیبها و نقص های روحی هم مبتلا می گردد که بعضی از آنها موجب ضررهای مالی و بعضی موجب ضررهای جانی و بعضی باعث ضررهای دینی خواهد شد.
لذا چنانکه وظیفه هر کسی در موقع ابتلا به امراض جسمانی، مداوا و معالجه و درمان آنهاست، همین طور هم وظیفه عقلی او در موقع ابتلا به امراض و عوارض روحی، مداوا و معالجه آن امراض است. از جمله امراض روحی«حسد» است که در این جا به آن می پردازیم:
الحسد یا کل الا یمان کما تاکل النار الخطب
حسد ایمان را از بین می برد، هم چنانکه آتش هیزم را. (علی (ع)
● تعریف حسد:
حسد عبارت است از حالی در انسان که نتواند نعمتی را برای غیر ببیند و به این جهت تمنای زوال آن را داشته باشد .
حسد یکی از صفات بسیار زشت است. شخص حسود از آسایش و خوشی و نعمت دیگران پیوسته در رنج و عذاب است. از نعمتی که در دیگری مشاهده می کند اندوهناک می گردد. غالبا نمی تواند ضرری به محسود وارد سازد و نعمت را از دستش بگیرد، بدین جهت ناچار است با غم و غصه به سر برد و در آتش حسد شبانه روز بسوزد. شخص حسود از لذت و خوشی دنیا کم بهره است. حسد و کینه توزی زندگی را بر انسان تنگ و تاریک و عیش و خوشی را منقص می سازد. پیغمبر اسلا م(ص) فرمود: «لذت و خوشی حسود از همه مردم کمتر می باشد»
حسد بر قلب و اعصاب آثار سوئی می گذارد و انسان را بیمار و علیل می گرداند.
حضرت علی(ع) می فرماید: شخص حسود پیوسته بیمار و علیل خواهد بود.
حسد پایه های ایمان را ویران می سازد و شخص را به گناه و عصیان وادار می کند. بسیاری از قتلها و جنایت ها و نزاع ها و ضربها و حق کشی ها ریشه ای جز حسد ندارد. حسود گاهی از محسود غیبت و بدگویی می کند. بر او تهمت می زند، برایش سعایت و سخن چینی می نماید، اموالش را تلف می کند، و همه این ها گناه و حرام هستند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
سلامت هواشناسی اصفهان شهرداری تهران تهران قتل فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
بانک مرکزی خودرو بنزین بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت ناسا عکاسی سامسونگ
کاهش وزن دیابت توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب