چهارشنبه, ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 5 June, 2024
مجله ویستا

عوامل اثرگذار بر فرایند آموزش


عوامل اثرگذار بر فرایند آموزش

شکی نیست که بهترین و غنی ترین مواد آموزشی بدون تایید و تصدیق اساتید مجری و مدرسین , موفقیت نهائی را به دنبال نخواهد داشت و البته باید اشاره کرد که « فراگیران آموزش » به عنوان عوامل اصلی که جریان یادگیری های عملی و نظری در گستره ای وسیع با آنان مرتبط است , مهرهءمهم این چرخه و در زمینه برنامه ریزی کیفی و کمی , اعضای آموزشی مهمترین عوامل هستند

شکی نیست که بهترین و غنی ترین مواد آموزشی بدون تایید و تصدیق اساتید مجری و مدرسین ، موفقیت نهائی را به دنبال نخواهد داشت و البته باید اشاره کرد که « فراگیران آموزش » به عنوان عوامل اصلی که جریان یادگیری های عملی و نظری در گستره ای وسیع با آنان مرتبط است ، مهرهءمهم این چرخه و در زمینه برنامه ریزی کیفی و کمی ، اعضای آموزشی مهمترین عوامل هستند . برنامه ریزان آموزش های اصلاحی تربیتی چگونه می توانند در این زمینه نقش داشته باشند ؟ عناوین مفاهیم کلیدی کدامند و فعالیتهایی که می تواند اثرگذار باشد کدام ؟

جهت بررسی دشواریهای مربوط به پیشرفت کیفی و کمی آموزش ، راهکارهای مدون بنیادین مورد نیاز است تا با بکارگیری آنها توسعه اصلاح وتربیت ـ که امری ضروری می نماید ـ به فرجام رسد .

تدوین راهکارهای اساسی از جمله ارائه طرح های مختلف ، گسترش اهداف کمی آموزش و توجه به اموری مانند سواد آموزی ، مهارت آموزی ، تدوین رهیافت های نوین مدیریت آموزشی ، بررسی انواع جهت گیری های تعیین کننده در برنامه ریزی های آموزشی ، توسعه منابع انسانی و از این قبیل ، مواردی هستند که در این موضوع می باید که پرداخته شوند .

نبود بازنگری در سرفصل های دروس و آموزش های بی دنباله و گذرا ، عدم توجه به میزان اهمیت این بخش در حوزهءوسیع فعالیت های اصلاحی تربیتی گذشته از پایین آوردن کیفیت آموزش ، فقط یک طرف قضیه است وآنچه مهمتر است روی دیگر و در واقع صحنه ی اجراست . صحنه ای که در آن مراکز مختلف اصلاحی تربتی ( زندانها ، کانون های اصلاح و تربیت ، اردوگاه های کار درمانی و حتی بازداشتگاه ها ) با انبوهی از مشکلات ، مسئولین و اعضای آموزشی زحمتکش و صبور با مدیریت و آموزش های خود به ایفای نقش می پردازند .

به بیان دیگر سربازان خط مقدم جبهه ی تحول و دگرگونی در عرصه ی رفتار درمانی و زمینه سازان اصلاح مجرمین ، انسانهای ایثارگری هستند که روزانه با مشکلات متنوع دست و پنجه نرم می کنند و به این سبب تنها فرصت ناچیزی را می توانند به بررسی راهکارهای عملی ، مطالعه و انجام امور آموزشی و ... اختصاص دهند . فرصتی که برای درک روح تحول و هماهنگی و سازگاری با آن لازم است .

آگاهی بخشیدن همگانی از اهداف و برنامه ها و پیگیری موارد به گونه ای فعال و ایجاد همگرائی بنیادی مابین مسئولین و سایر عوامل آموزشی تاثیری بسزا در رویکرد فوق دارد و می تواند بینش سیستم آموزشی را دگرگون سازد . مسلم اینکه هر عضو آموزشی نمی تواند بدون پشتیبانی در رویکرد مورد نظرموفق باشد . هر تغییری نیازمند زمان ، برنامه ریزی حمایت شده و زمینه های مساعد و مناسب مادی و زیرساختی است . اگر این فضا فراهم نشود ، نتیجه ای جز اتلاف امکانات و هزینه ها دربرنخواهد داشت .

بنابر این اگر بنا داریم فعالیتهای اصلاحی موفقیت آمیز باشد ، شایسته است که کلیه عوامل آگاهی بخشی شده و باکسب مهارتهای مؤثر مورد مساعدتهای لازم قرار گیرند . از این رهگذر تدارک امکانات زمانی و مکانی برای یادگیری و بهره برداری با نگرش عمیق و دلسوزانه ی اصلاح و ایجاد فرصت های مناسب بازگشت بزه کاران و آسیب دیدگان اجتماعی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید .

● نتایج و بحث :

با عنایت به تاثیر قابل ملاحظه اتخاذ تدابیر اساسی برای بهبود کیفی و کمی آموزشهای عملی و نظری و تاثیر فوق العاده این تحولات بر یادگیری فراگیران و نقش بالای رویکرد انتخابی و اهمیت سازگاری با تحولات جدید آموزشی و ایجاد روحیه استفاده بهنگام عوامل آموزشی از دانسته ها و مهارتها ، تشخیص و شناسائی عوامل ، اهمیت ویژه ای دارد و از این رهگذر عنایت و بررسی پیشنهادات و راهکارها اهمیتی بالاتر دارد .

حقیقت اینست که ساختار آموزشی تحت تاثیر بینش برنامه ریزان و تصمیمات آنها قرار دارد ، بیشتر همکاران آموزشی ، کارکنان ادارات فرهنگی تربیتی زندان ها بوده و بررسیهای موشکافانه ای در خصوص اهداف و ریز برنامه ها و رویکردهای آموزشی نداشته اند . اما این دلائل و حقایق ، اهمیت بالای لزوم ایجاد تحول و اثرگذاری روی آموزشهای زیر ساختی عملی و نظری با رفع موانع را ضایع نمی کند . در این راستا موارد زیر پیشنهاد می گردد :

۱ ) تدوین نرم افزارها و کتابهای متناسب با آموزشهای مدوّن سازمانی .

تولید محتوای الکترونیکی و تالیف کتابهای متناسب با وضعیت مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی متفاوت ، بر اساس سرفصل ها برای دروس اساسی ضروری است ؛ این از مشخص ترین اظهار نظرهای متخصصین علوم آموزشی است و از این طریق است که تا حدودی سطح اختلاف بین مراکز و زندانها می تواند کاهش یابد .

با بررسی های کارشناسانه نسبت به نیازهای فراگیران و اهداف برنامه درسی در حیطه های مختلف ، احساس می شود اجرای چنین برنامه هایی نیازمند تجربه و دانش علمی و عملی حساب شده ایست و با بهره گیری از افرادی که در زمینه تولید محتوای الکترونیکی و تالیف کتابهای درسی تخصص و تبحر لازم را دارند و دعوت از آنان ؛ همچنین با بهره گیری از تجربیات دیگر سازمانها از جمله برگزاری جلسات توجیهی مشترک ، پشتیبانی های لازم مدیریتی و سخت افزاری ، بررسی های دقیق کارشناسی ، نرم افزارها و کتابهای رسمی که تهیه و تالیف می گردد ، می توان گام های سنجیده و تعریف شده ای را در زمینه ی آموزش اثرگذار در حیطه ی اقدامات تأمینی وتربیتی تعریف کرده و برداشت .

به عقیده ی کارشناسان برنامه ریزی کتب درسی آموزش و پرورش ، در زمینه ی فراورده های آموزشی آنهایی کارایی لازم را خواهند داشت که خلاقیت و نوآوری را شکوفا و حوزه اطلاعات و عملیات را گسترده و روشهای تدریس ، شیوه های نوین ارزشیابی و روشهای عملی را مورد تاکید قرار دهد و بر آموزش بدون اعمال سلیقه ها و دیدگاههای شخصی و منحصراً متکی به اهداف برنامه اقدام ورزد .

۲ ) ایجاد مدیریت مستقل برای آموزش های بلندمدت و کوتاه مدت اعضای آموزشی :

گرچه تاکنون تلاش گسترده ای برای افزایش کارائی و بازدهی برنامه های آموزشی صورت گرفته ولی عملا به دلایل متعددی از جمله یکسان نبودن این برنامه ها با برنامه های آموزشی دیگر مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی ، آشنا نبودن اکثریت قریب به اتفاق مدرسین با ریزکارها و راهکارهای اثرگذار ، کم توجهی برخی به اهمیت این حوزه و ... به صورت مطلوب نتوانسته است تغییرات چشمگیری در رفتار فراگیران ایجاد نماید .

عدم ارتباط موثر و کارا مابین کارشناسان و برنامه ریزان طرح های آموزشی ( مدیران ) با مجریان طرح ها ( کارشناسان فرهنگی تربیتی ) ، عدم وجود یک سیستم قوی دریافت ، نحوه بازخورد برنامه ها و طرح های اجرا شده و همچنین کیفیت توزیع امکانات آموزشی در محیط های مجری ، عدم اتخاذ تدابیر و برنامه های لازم برای راهنمائی همکارانی که در این حوزه مشغولند ، گاها عدم آموزش کافی مدرس متناسب با سطح فراگیران ، شیوه های برگزاری و ارزشیابی ، عدم سرمایه گزاری جهت نحوه بهره برداری از امکانات و ایجاد کارگاههای گروهی ، برنامه های متراکم ، زمان و خصوصاً مکانهای نامناسب برگزاری دوره ها و ... از هم گسیختگی خاصی را برای دوره هائی که برگزار می شود را بوجود آورده است.

توجه مدیران در غنی سازی دوره ها اهمیت ویژه ای دارد . استفاده از تجارب دانشگاهیان ، تجهیز امکانات ، تهیه و توزیع منابع مورد نیاز برای بررسی و مطالعه و اجرای عملی در کلاسها و از همه مهمتر در کیفیت ارزشیابی ها راهگشا خواهد بود و در این راستا ، راهکارها و زمینه های لازم برای امکان ادامه تحصیل ، ایجاد فرصت های مطالعاتی و دوره های مختلف برای فراگیران و مدرّسین به صورت ضمن خدمت اثر گذار خواهد بود .

این برنامه ها زمانی می تواند در رفتار شرکت کنندگان تغییر مطلوب را ایجاد کند که برنامه ها و دوره ها بر اساس نیازهایی تنظیم شده باشد و خود شرکت کنندگان آن دوره ها ـ حداقل در حین برگزاری دوره ـ لزوم برقراری دوره را درک کرده باشند .

تشکیل ستاد ویژه بصورت متمرکز جهت اتخاذ راهبردهای دقیق کارشناسی برای اعطای پست های آموزشی به حائزین شرائط علمی و نه فقط کارکنان دارای شرایط احراز اداری ، آموزش و تربیت مدیران گروه برای انتقال اهداف و برنامه ها و سیاست ها به دیگر همکاران و پیگیری و بررسی نحوه توزیع امکانات آموزشی و اجرای برنامه ها و همچنین اشاعه فرهنگ ایثار ، خدمت و گسترش سیاست درهای باز علمی از موارد قابل ذکر دیگر است .

خوب می دانیم که میان دانش و مهارتهای تدریس شده و دانسته ها و مهارتهای قبلی می باید پیوندی باشد . شایسته است این مهم در وحله اول برای مدرسین و در مراحل بعدی برای شرکت کنندگان پیوسته برقرار شود . استفاده از منابع مطالعات موردی ، تمرین های عملی ، جمع آوری و ارایه ی نمایشهای آزمایشگاهی (نمونه های کاربردی شده در مراکز پاسخ گرفته ی فرایند آموزش ) ، آزمایشها ، تکنولوژیهای آموزشی ، اینترنت ، انعکاس نحوه فعالیت های کلاسی ، گردهمائی و تدریس معمول شود .

در راه رسیدن به اهداف فرهنگی تربیتی ، بهترین راه عملی آن است که زمینه هایی برای شرکت کنندگان فراهم کرد تا در کنار بهره گیری از متخصصان مهارتی ، به شیوه های کاربردی آموزش ها هم توجه کنند . مثلا در تدریس به جای کلاسهای معمولی ، از کارگاههای مجهزبه ابزارهای کمک آموزشی و گروهی متناسب استفاده شود ؛ شرکت کنندگان به کاربرد آموخته های خود و انعکاس موارد به دیگران به انحاء مختلف تشویق شوند . در واقع باید بتوانند هنجارمورد آموزش را تجربه کرده و فعالیت کنند ، ارزشیابی شوند ، اصلاح کنند و فعالیتشان را گسترش داده و مراحل بعدی علمی و عملی آن مهارت یا هنر رفتاری و شخصیتی را با موفقیت طی کنند.

۳ ) اهمیت بهره مندی از فناوریهای نوین در برنامه درسی :

دامنه ی علوم بشری هر روز گسترده و گسترده تر می شود ، تا حدی که از این پس ما برخلاف قرون گذشته ، نه تنها نباید منتظر ظهور پدیده های جدید علمی بمانیم ، بلکه باید هرروز ( و شاید هرساعت ) شاهد ابداعات و اختراعات جدیدی باشیم که پایه و اساس آنان فناوری است و در این میان اتخاذ رویکردهای اثرگذار اهمیتی فراوان و حیاتی دارد . بهره مندی از تجارب کشورهای موفق که نظام علمی کاربردی را به طور اصولی سرمایه گذاری کرده اند به نحوی کارا و منطقی می تواند سودمند باشد اما همانطور که رهبر معظم انقلاب به این نکته تاکید فرموده اند که :

" نباید صرفا تعقیب کننده ی تفکّرات آنان باشیم بلکه بتوانیم به موقعیتی برسیم که دیگران را در الگوبرداری از تجربیات خودمان وادار نمائیم . "

نیروی انسانی به عنوان خالق فن آوریها ،کلید پیشرفت همه جانبه ی کشورها هستند و نظام های آموزشی و برنامه های درسی ، مولد فن آوران جوامع پیشرفته محسوب می شوند . راه دستیابی به فناوری های جدید در پرداختن به زیر بنائی ترین برنامه ها یعنی برنامه های درسی و آموزشی ، اختصاصاً در مجاری مختلف و نیاز سنجی شده است . در این زمینه افرادی موفق هستند که آموزش را تنها یک حرفه تلقی نکنند بلکه ترکیبی از حرفه های تربیتی ، مهارت آموزی ، تولیدات هنری ، مدیریت ، روانشناسی ، ورزشی ، گرافیک ، هنرهای نمایشی ، مهندسی ، برنامه ریزی آموزشی و مهندسی رایانه بشناسند .

فناوری آموزشی دو جنبه ی سخت افزاری و نرم افزاری دارد . جنبه سخت افزاری آن شامل وسایل و ابزارهای آموزشی مانند فیلم ، تکنولوژیهای ارتباطی جدید و تجهیزات و مواردی از این قبیل است و جنبه نرم افزاری نیز عبارت است از مجموعه ای از راهبردها و روش ها . بدون تردید برنامه درسی پویا ، نو و فناورانه با حضور مربیان و اعضای آموزشی آگاه ، دلسوز و علاقمند همراه فراگیران با انگیزه و با نشاط می تواند انسانهای خلاق و بازگشت پذیر و کارآفرین تربیت کند . این دسته از فراگیران می توانند خود موجب انگیزش فناوریهای نوین شوند و مراکز اصلاحی تربیتی کشور را بسوی توسعه پایدار و همه جانبه و سرشار از فرصت های بازگشت مناسب سوق دهند .

۴ ) تاکید بر استفاده از راهکارهای کارشناسی شده :

یکی از رهکاری تشویقی برای حمایت از همکاران پویا ، فراهم نمودن زمینه ارتقاء و امکان احراز مدارج علمی بالاتراست . مبهم بودن برخی برنامه های شغلی ، عدم توجیه کافی و آگاهی دهی و عدم دستیابی به منابع و دانسته های مورد نیاز و مهارتهای کافی ، موفقیت چشمگیری در پیشبرد اهداف عاید نمی کند .

با عنایت به اهمیت موضوع ، جهت ایجاد انگیزه برای تلاش و کوشش اثرگذار ، چنانچه در خصوص موارد اساسی ( که به عنوان نمونه در بندهای اول و دوم به آنها اشاره گردید ) تمهیدات و پیگیری های لازم بعمل آید و نتایج این اقدامات در جلسات مختلف مورد بررسی دقیق و کارشناسی و اجرای آزمایشی قرار گیرد و بحالتی برسد که همکار نتیجه ی تلاشهائی را که در حیطه وظائف محوله انجام می دهد ببیند ، مسلماً توانائی ها و فرصت هایش را صرف ارتقاء کیفی و کمی خود در وظائف محوله رسمی خواهدکرد .

بدین ترتیب مدرّس که مسیرش را برای رسیدن به یک حالت مطلوب تعیین نموده و یا حداقل شرائط برایش مشخص گردیده است ، به نحو مطلوب و از طریق مدیر گروهِ آموزشیِ دوره دیده ، با هدفها و شیوه های آموزش نظری و عملی آشنا می گردد و تلاش می کند از کلیه امکانات و منابع استفاده بهینه را بنماید .

۵) حساسیت درسیستم های ارزشیابی :

در حال حاضر ارزشیابی آموخته های نظری و عملی فراگیران به صورت کاملاً سلیقه ای و نا هماهنگ و غیر استاندارد انجام می شود و این در وضعیتی است که برنامه های آموزشی ، راهبردهای یادگیری و میزان کارائی و اثربخشی فعالیت های علمی و عملی با استفاده از روشهای علمی و استاندارد شده ای ، باید همواره مورد سنجش و ارزیابی قرارگیرد و در این مورد مفاهیم روانشناسی سنجش و ارزشیابی آموزشی کارائی شایان توجهی خواهد داشت .

اگر گفته شود یکی از مهمترین ملاکهای موفقیت طرحهای آموزشی ، اهتمام در برگزاری مناسب آزمونهاست سخن گزافی نخواهد بود . در مراکز آموزش از راه دور گرچه برخی استانداردهای آموزشی رعایت نمی شود و کمیت بر کیفیت آموزشی مقدم است لیکن به سبب اینکه آزمون ها به صورت کاملاً استاندارد برگزار می گردد ، فراگیران در طول دوره دغدغه آموزش را دارند و همین مهم ، عامل موفقیت آنها می شود .

فراگیران می بایست به کلاس درس ، مدرس و محل فراگیری خود به دیده عوامل رفع اشکال نگاه کنند و اهتمام خود را در راستای بهره گیری علمی صرف از امکانات نمایند .

اکنون در برنامه های آموزشی ما خطاهایی بصورت موردی اعمال می شود که باید فارغ از مبحث آزمون و خطا ، اصلاح شود . تغییر در رفتار تحت چنین شرائطی ، قابل مطالعه و بررسی کارشناسانه ، و در صورت موفقیت آمیز بودن قابل تعمیم خواهد بود .

۶ ) تلاش گسترده برای افزایش انگیزه در میان فراگیران :

از مجموعه عوامل موثر در فرایند آموزش ، آنچه امروز بیش از همه اهمیت دارد و نقطه ضعف بنیادی نظام آموزشی ما ـ در مراکز مورد بحث ـ است ، عدم وجود انگیزه لازم و کافی در میان دریافت کنندگان است . اگر تا دیروز مددجویان جوان با انگیزه های صوری و ظاهری نظیر مرخصی ، وام ، عفو و ... به کلاس های آموزشی می اندیشیدند ؛ در حال حاضر باید این انگیزه های سطحی ، رنگ باخته و عملا ببینیم که فراگیران برای یافتن آمادگی علمی و عملی بازگشت به محیط سالم ، در این آموزشها شرکت می کنند .

از سوی دیگر با عنایت به این اصل که « خلاقیت در اثر آزادی و آگاهی بدست می آید . » می بایست زمینه های آزادی فراگیران را ـ پس از دریافت اثرپذیر آموزش های تدوین شده ـ فراهم نمود . تنها چند ده تن در مقدمه ی این کار به آزادی برسند ، زمینه های لازم برای رقابت و حضور پر رنگ در فعالیت ها بوجود آمده است .

امروزه کسب مهارتهای عملی و علمی در صورتی برای جوان ما شیرین و جذاب خواهد بودکه قابل لمس او باشد . او بداند در بطن علم و فرهنگ و هنراست که می تواند مهارت ها و توانائی هایش را رشد دهد و آموخته هایش را برای بهتر زیستن بکار بندد و در نهایت از نتایج مهارتهای علمی و فنی خود بهره ای برای اصلاح ناهنجاری های فکری ، عملی و فرهنگی خود برگیرد .

همانگونه که امروزه تنها صرف اخذ مدرک کاردانی یا کارشناسی و ... برای جوان نباید دیگر جذاب و محرک باشد ، بایستی به او آینده ای روشنتر از مدرک تحصیلی را نشان داد . علم همراه با عمل را ، علم و عمل همراه با اخلاق را ، علم زندگی ساز را . فلذا مجریان آموزش های درون سازمانی بایستی آموزش را در جهت پژوهش های عملی و هدف دار هدایت کنند و علوم و فنون را در این قالب برای فراگیران تعریف نمایند . این مهم که باید افراد فعال و موفق در این مسیر را تشویق کرد و طبیعی است آینده چنین افرادی همیشه روشن و تضمین شده است . پس راه ایجاد انگیزه تحصیل دانش و مهارت آموزی ، بکار گرفتن آموخته ها است و تکلیف همه ی ماست که بسترساز فضای مساعدی در این زمینه باشیم .

باید به فراگیران اطمینان داد که امکانات در خدمت افرادی که خارج از حصارهای فیزیکی قرار دارند نیست بلکه در خدمت خود باوری ،کار ، فعالیت ، ابتکار و مهارت های علمی و فنی است و در این صورت است که انبوهی از انسان های مستعد ، خلاق ، فعال ، ماهر و مبتکر وکارا را کشف خواهیم کرد و دغدغه های اساسی آنان از یک سو و مدیران و سیاست گذاران این اهداف ، بدین ترتیب برطرف خواهد گردید.

۷ ) تجهیز فضاهای آموزشی

رایانه ، اینترنت ، کتب اساسی مورد نیاز ، نرم افزارهای علمی - تخصصی ، مجلات و دیگر منابع تکمیل کننده ی فراین آموزش و تجهیز مراکز به آنها تنها نیاز عصر حاضر نیست که همیشه دانش و مهارت آموزی نیازمند ادوات و امکانات اینچنینی در تمامی دوره ها بوده است . چنانچه فراگیران بصورت گروهی در کارگاه های علمی و کنفرانس های رسمی و عملی کار کنند و محیط های مساعد و مجهز به وسائل و تجهیزات لازم تشکیل شود ، جهت تبادل موضوعات و مفاهیم یک ضرورت اساسیبه وجود آمده است و با یک برنامه ریزی مدوّن و توانمند آموزشی می توان روح و جو حاکم بر محیط های داخلی مراکز را به فضائی پویا تبدیل کرد .

فراهم آوردن چنین محیط و فضایی که در آن کلیه افراد علاقمند با بهره گیری از امکانات آموزشی متنوع همراه با پرورش خلاقیت و تعاملات گروهی و تفکر نقادانه ، توانائی کسب مهارت های اعتقادی ، اجتماعی ، حرفه ای و فرهنگی لازم و مورد نیاز خود را می یابند ؛ برای رسیدن به اهداف مورد نظر یکی از ضروری ترین ملزومات است و از این رهگذر ارتقاء آموزش های فرهنگی تربیتی می تواند محقق شود .

۸ ) ایجاد و فعال کردن واحدی برای ارتباط با دانشگاه و دانشمندان .

گرچه تاکنون تلاش هایی برای افزایش کاریی و بازدهی صورت پذیرفته و اقدامات مناسبی انجام شده است ولی عملاً به دلایل متعددی این فعالیتها به صورت مطلوب نتوانسته است تغییرات چشمگیری در اصلاح روند امور ایجاد نماید . عدم ارتباط موثر و کارا مابین کارشناسان مربوطه با مسؤلان آموزش ، عدم وجود یک سامانه قوی دریافت نحوه بازخورد برنامه ها و ... ، تربیت موردی یا گاها عدم آموزش کافی مدرس متناسب با نیاز آموزشی ، فقدان مکان هایی با حداقل استانداردهای لازم آموزشی ، برنامه های متراکم سلیقه ای ، زمانهای نامناسب اجرا و ... لجام گسیختگی خاصی را بوجود می آورد که تا در هسته ی این موضوع قرار نگیریم ، میزان نابسامانی و بی نتیجه بودن فرایند مشخص نمی گردد . توجه برنامه ریزان در اصلاح روند نابهنجار فعلی اهمیت ویژه ای دارد . برگزاری کمیسیونهای مختلف بصورت متمرکز و ارائه نتایج آن طی دستورالعمل های اداری ؛ مطالعات تطبیقی منابع و تبادل تجارب کشورها با شدت و ضعف توفیق آنها زمینه ساز پیشبرد اهداف خواهد شد .

بررسی و اجرای آزمایشی طرح « همکاری بین دانشگاه و مراکز تأمینی و تربیتی » از همه مهمتر تعامل بازخورد این فعالیت ها بین گروه های مختلف راهگشا خواهد بود . چراکه برداشت علمی این حرکت خواهد توانست رویه ی جدیدی را در بالابردن سطح اثرگزاری آموزش ها به اثبات برساند .

این برنامه ها می تواند در افزایش توانمندی عملی و علمی دانشگاهیان و دانشجویان نیز تغییر مطلوب را ایجاد کند . مراکز تأمینی و تربیتی بر اساس نیازهائی انتخاب شوند که خود دانشگاهیان برحسب نوع و عنوان تحصیلات و تحقیقات در نظر گرفته اند . مطلب بعد اینکه به نظر می رسد واحد ویژه ای جهت اخذ اطلاعات آماری واحدهای آموزشی و پژوهشی می بایست تشکیل گردد و برای واحد های مزبور جهت استقبال و پذیرش همکار و اجرای برنامه ها ، سرمایه گذاری و آماده سازی لازم صورت گیرد و میان دانش و مهارتها ی اساسی زندگی و دانسته ها و مهارتهای کسب شده قبلی پیوندی برقرار گردد سپس با استفاده از بازدیدهای موردی و توضیحات و راهنمائی ها در این خصوص و ارتباط با دیگر نهادها ، ارگانها و سازمانهای دولتی ، زمینه هایی برای برداشت تجارب از واحدهای مجری امورآموزشی فراهم گردد تا در قبال آموزش به فراگیر ومددجو ، حداقل نظرات کارشناسانه ی دانشگاهیان ،کارشناسان و سرپرستان مراکز به کاربرده شود و در نتیجه برنامه های پربازده به انحاء مختلف پیش بینی واجرایی شود .

النهایه : در ضرورت اتخاذ تدابیر اثرگذار بر آموزشها شکی در بین هیچیک از صاحب نظران این علم یا فن ومهارت نیست اما آنچه مهم است ، کیفیت اجرا است . بدیهی است بستری مساعد و هماهنگ سبب رشد ، ارتقاء و پیشرفت می گردد و در فراهم کردن این بستر همه مکلفیم . اکنون زمان ، زمان منتظر ماندن ، نگریستن و تأمل نیست ، هنگامه ی تدبیر و تلاش و کوشش و عمل و یاری رساندن و توانستن است و ما حق داریم توانمند شویم .

در پهنای گستره ی آموزش های اساسی و مهارتی مددجویان و فراگیران ، فرصت هائی باید ساخت تا دامنه ی دیدمان را به افق مشترک همکاری وسیع تر کنیم تا تحولاتی اثربخش بین کلیه عوامل آموزشی ایجاد شود . از این رهگذر ، باید روح برنامه ریزی و مدیریت درست در عرصه آموزش ها را درک و با همگرائی بنیادی بین تک تک اعضا با محوریت حمایت عملی از اهداف و برنامه های تعیین شده برای رفع تنگناها و معضلات و ابهامها ، تلاشی همگانی داشته باشیم و به این ترتیب است که می شود با انگیزه ی لازم برای دست یابی به جایگاهی والاتر و مشارکت فعال و همه جانبه در رشد و تعالی انسان های آسیب دیده ی ناهنجاری های اجتماعی این آب و خاک کوشش کرد و زمینه هایی اثربخش تر فراهم نمود چراکه تنها در این صورت می توان امید به بازگشت سالم آنان را به دل جامعه ی اسلامی ، با استقلال و آزادی کامل در کشور عزیزمان ایران داشت .

سیروس غفوری ساداتیه

کارشناس ارشد امور آموزشی

مراجع :

. ولی پور ، علی رضا . " سازگاری با تحولات آموزشی " نشریه سیماب ۴ ، سازمان آموزش و پرورش ، ۱۳۸۴

. نوحی ، مهری . سرمقاله " جهت گیری فناوری آینده " فصلنامه کارافن . شماره دوم . تهران ، ۱۳۸۳

. سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان ۱۳۸۷

. فضلی خانی ، منوچهر . " روشهای فعال تدریس در برنامه های پژوهشی" ، تهران ، موسسه فرهنگی منادی تربیت . ۱۳۷۹