چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
فساد اجتماعی
فساد اجتماعی پدیده ای است که کم و بیش در کلیه کشورهای جهان به چشم میخورد . مطالعه تاریخ تمدنهای کهن بیانگر آن است که فساد در جوامع مختلف بشری قدمتی به اندازه تمدن داشته است . در متون قدیمی اشارات متعددی به این پدیده شده که نشان میدهد حکومتها از قرنها پیش تاکنون نگران سوء استفاده شخصی صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از موقعیت و امتیازات شغلی خود میباشند و برای جلوگیری از گسترش اشکال گوناگون فساد اقدامات مختلفی را به اجراء در آورده اند . فساد عبارت است از عمل یا تصمیمی که موجب شود تا خارج از ضوابط قانونی ، تعداد افراد متأثر از نتایج منفی عمل یا تصمیم ، از تعداد افراد برخوردار از نتایج مثبت آن بیشتر باشد .
در جوامع گوناگون بر حسب نگرش ها و برداشتها ، تعاریف متعددی از فساد بعمل آمده است . به عقیده ماکیاولی ، فساد جریانی است که طی آن موازین اخلاقی افراد سست و فضیلت و تقوای آنان از بین می رود . از دید منتسکیو ، فساد باعث می شود که یک سامانه سیاسی صحیح و خوب به یک سامانه ناپسند تبدیل گردد . ابن خلدون یکی دیگر از دانشمندانی است که به بحث در خصوص فساد پرداخته و علت اصلی آنرا تمایل شدید طبقات حاکم به زندگی تجملاتی عنوان می کند . به نظر گونار میردال فساد با تمام اشکالش ، به معنی انحراف یا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی ، و طبق تعریفی که در فرهنگ و بستر آمده ، فساد یعنی پاداشی نامشروع که برای وادار کردن فرد به تخلف از وظیفه تخصیص داده می شود . بانک جهانی و سازمان شفافیت بین المللی نیز ، فساد را سوء استفاده از اختیارات دولتی برای کسب منافع شخصی میدانند .
بنابراین فساد پدیده ای است که در بستر شرائطی که دولتها ایجاد کرده اند می روید ، شرائطی که به برخی افراد اجازه میدهد تا قوانین و مقررات را دور بزنند یا بکوشند تا با دادن امتیاز به کسانی که در رأس برخی دستگاههای عمومی و دولتی هستند امکاناتی بدست آورند . از مهمترین اشکال فساد ، میتوان به فساد خرد و فساد کلان اشاره نمود . فساد در کارمندان جزء و مستخدمین ادارات دولتی را فساد خرد و در مقابل ، فساد کلان ، فسادی است که توسط افراد و مقامات رده بالای اداری بصورت باندی و با ارقام قابل توجه صورت می گیرد . مرتکبان این نوع فساد جزء گروه مجرمان یقه سفید و از صاحبان زر و زور هستند و با آنکه زیانها و خسارات غیر قابل جبرانی بر پیکره جامعه وارد می سازند کمتر تحت تعقیب دستگاه عدالت کیفری قرار می گیرند .
این گروه با برخورداری از توان توجیه ، حمایت و یا امکان فرار اصولاً مصون از تعقیب می مانند . کنترل فساد کلان مقدم بر فساد خرد است . زیرا بدون کنترل فساد کلان امیدی به حل مشکل فساد خرد نمی باشد . بدون تردید ظهور و بروز پدیده شوم فساد در هر جامعه ای دارای علتهای متعدد اجتماعی ، روانی ، فرهنگی ، اقتصادی ، ساختاری ، مدیریتی و سیاسی بوده و پیامدهای مختلفی درسطح جامعه بهمراه داشته است . از جمله
۱- فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست های اصولی نظام و مقابله با منافع اکثریت جامعه که باعث اتلاف منابع ملی می شود
۲- فساد مانع از رشد رقابت و موجب خنثی شدن تلاشهای نظام در جهت کاهش فقر و تبعیض اجتماعی می شود
۳- فساد با تضعیف انگیزه ها ، موجب زیانهای اجتماعی ، تضعیف نهادهای موجود ، زیانهای سیاسی و یا توزیع نا عادلانه منابع و بالاخره زیانهای اقتصادی می شود
۴- فساد از میزان اثر بخشی و مشروعیت دولتها می کاهد ، امنیت و ثبات جوامع را به خطر می اندازد و ارزش های دموکراسی و اخلاقیات را مخدوش می سازد و از این طریق مانع توسعه سیاسی و اجتماعی جامعه می شود
۵- فساد به افزایش هزینه معاملات و کاهش امکان پیش بینی های اقتصادی منجر می شود و مانع از توسعه پایدار است
۶- فساد منجر به هدر رفتن سرمایه گذاریهای انجام شده بر روی منابع انسانی ، کم رنگ شدن فضایل اخلاقی و ایجاد ارزش های منفی در سیستم می شود
۷- فساد موجب تضعیف اعتقاد مردم به توانائی و اراده سیاسی دولتها برای جلوگیری از زیاده طلبی ها و نیز باعث قطع امید مردم به آینده ای بهتر می شود
۸- فساد باعث افزایش بی تفاوتی ، تنبلی و بی کفایتی می شود
۹- فساد اعتقادات و ارزشهای اخلاقی جامعه را متزلزل می کند
۱۰- فساد بی انگیزگی و بد بینی ایجاد می کند و زمینه تضعیف روحیه افراد درستکار را فراهم می آورد . فساد اجتماعی را میتوان به دو بخش اساسی الف - فساد اقتصادی و ب - فساد اداری تقسیم بندی نمود . الف - از دیدگاه رهبر بزرگوار انقلاب فساد اقتصادی یعنی اینکه کسانی با زرنگی ، با قانوندانی ، با زبان چرب و نرم ، با چهره حق به جانب ، به جان بیت المال این ملت بیفتد و کیسه های خود را پر کند *.
اختلاس ، انحصار ، قاچاق کالا ، مافیای واردات ، رانت خواری ، پورسانت های نامشروع ، زمین خواری ، پاداشهای هنگفت مدیریتی ، ارتشاع ، کلاهبرداری ، پولشوئی و جعل از مهمترین مصادیق فساد اقتصادی میباشند . فساد اقتصادی معمولاً در بخش های مختلف پولی ، صنعتی ، خدماتی ، عمرانی و بازرگانی نمایان میگردد. چگونگی و میزان تخصیص اعتبارات بانکی ، چگونگی واگذاریهای اصل ۴۴ قانون اساسی ، چگونگی اجرای نوسازیها و تملک اراضی واقع در طرحهای ساخت و سازشهرداریها با توجه به وجود منابع اطلاعاتی ، نحوه برگزاری مناقصات و مزایدات طرحها و املاک عمومی و دولتی ، شرائط تنظیم قراردادهای کلان داخلی و خارجی ، نحوه کنترل اموال و ثروت عمومی در ارگانها و نهادها ، انحصارات اطلاعاتی در تجارت و بازرگانی ، واردات ها و صادرات های دولتی ، نحوه کنترل منابع طبیعی و اراضی عمومی و ادارات گمرکی از جمله گلوگاه هائی است که در زمینه مفاسد اقتصادی نطارت و حساسیت بیشتری را از سوی ارگانهای مربوطه می طلبد . رهبر فرزانه انقلاب میفرمایند ، یکی از موانع پیشرفت اقتصادی کشور وجود گلوکاه های فساد است که به شدت باید از آنها ترسید و با آن مقابله و مبارزه کرد *.
فساد اقتصادی موجب اختلال در روند سرمایه گذاریهای بخش خصوصی و دولتی در عرصه های مختلف زیر بنائی و تولیدی میگردد . رهبر معظم انقلاب میفرمایند ، کسانیکه میخواهند با پول خود در کشور فعالیت اقتصادی کنند ، کارخانه تأسیس کنند ، مزرعه راه بیندازند و تولید کنند ، وقتی دیدند از راههای نامشروع می شود این همه ثروت بدست آورد ، آنها هم تشویق می شوند که بروند کار نامشروع کنند . وقتی پول و لقمه حرام در بین مردم ، نخبگان و زبدگان رایج می شود گناه رایج می شود . وارد شدن در میدان فساد مالی ، مقدمه ورود به میدان فساد اخلاقی ، جنسی ، شهوانی و انواع و اقسام فساد هاست . وقتی مدیران و مردم فاسد شدند ، این می شود پایگاه دشمن خارجی ، دشمن خارجی از آدم های فاسد برای اهداف سیاسی خود در کشور خوب استفاده می کند *.
از این رو برای مقابله همه جانبه با فساد اقتصادی باید راهبردها ، مکانیزم ها و نوع مقابله به گونه ای باشد که تمام علل آنرا بررسی کرده و پوشش دهد . بعبارتی ، عزم راسخ در مبارزه ، شناسائی درست آسیب ها ، پرداختن به ریشه ، استفاده از افراد سالم ، برخورد یکسان ، اطمینان دادن به فعالین درستکار اقتصادی ، آزاد سازی و مقررات زدائی از اقتصاد کشور، تک نرخی کردن ارز ، تثبیت نرخ بهره های بانکی ، شفاف ساختن مقررات نظام بانکی ، افزایش شفافیت در بودجه ، سیستم بازرسی و نظارتی دقیق ، سرعت بخشیدن به خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت ، توجه به مالکیت فردی ، تغییر برخی قوانین و سیاست ها ، شفاف سازی قراردادها و معاملات کلان ، کوچک کردن هر چه بیشتر حوزه عمل اقتصاد پنهان ، کاهش فقر و کنترل تورم ، توزیع قدرت و نظارت بر آن ، برخورد قضائی عادلانه و قاطع بدون وقفه ، عدم تأثیر پذیری نهادهای نظارتی و قضائی کشور از جریانات سیاسی در برخورد با تخلفات و فساد ، درگیر کردن روشنفکران - دانشگاهیان - مطبوعات و مردم در نظارت و کنترل علیه اشکال فساد ، توزیع عادلانه اطلاعات بازرگانی به منظور جلوگیری از رانت خواری و پوشش امنیتی - اطلاعاتی جهت حفظ منابع طبیعی از جمله اقداماتی است که میتوانند در جهت مبارزه با فساد اقتصادی مثمر ثمر واقع گردند .
ب - از آغاز تحولات جدید سیاسی و اجتماعی ، سازمانهای اداری ایران بر پایه اصول علمی و نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم تأسیس نگردیده و علاوه بر آن تاکنون ، مسئولین اینگونه ادارات نیز از میان افراد نا آشنا به سازمانهای اداری جدید منصوب و مشغول بکار شده اند . این ترکیب نا هماهنگ برای انجام امور معیشتی جامعه در اختیار مردم قرار گرفت که البته پس از گذشت سالیان متمادی مشکلات زیانباری را بر دولتها تحمیل نموده است . فساد اداری بخشی از فساد اجتماعی است و هنگامی پدید می آید که تعادل اجتماعی - اقتصادی به هم می خورد . هر قدر تخطی از اصول افزایش یابد فساد اداری نیز بیشتر می شود . فساد اداری به آندسته از فعالیتهای کارکنان و مسئولان دولتی گفته می شود که اولاً به منافع عمومی لطمه بزند و ثانیاً هدف از انجام آن ، رساندن فایده به کارمند اقدام کننده و یا شخص ثالثی باشد که همان کارمند را برای انجام این اقدام اجیر کرده است . در بروز پدیده فساد اداری علتهای متعددی دخیل میباشند . از قبیل ،
۱- مسائل و مشکلات اقتصادی کارکنان ، بی توجهی به وضع زندگی کارکنان ، بیم از افزایش تورم و عدم اطمینان به آینده شغلی
۲- عدم ثبات مدیریتی و ابهام در سیاستهای کاری
۳- توزیع نامناسب درآمد بین کارکنان بخش دولتی و خصوصی
۴- اعطای اختیارات بیش از حد و قدرت زیاد
۵- پیچیدگی و نقص قوانین و مقررات و عدم تطابق با واقعیتهای ملموس
۶- عدم توجه به شایسته سالاری و واگذاری مسئولتهای حساس به افراد بی تجربه و غیر متعهد
۷- نبود انگیزه به دلیل عدم وجود نظام مناسب تشویق و تنبیه
۸- ضعف ساختارهای نظارتی و بازرسی
۹- نبود شفافیت و پاسخگوئی در فعالیتهای نظام اداری
۱۰- نظام تأمین اجتماعی ناکارآمد ، بویژه برای حمایت از کارکنان دولت
۱۱- گستردگی دامنه فعالیت دولتها در اموری مثل تولید ، واردات و توزیع کالا
۱۲- افزایش محدودیتهای دولتی در عرصه های مختلف اقتصادی و بازرگانی برای بخش خصوصی از موثرترین عوامل ایجاد و رشد فساد در ادارات و سازمانهای مختلف عمومی میباشند . همانطوریکه عرض شد محور فساد اداری کارمند اقدام کننده میباشد . کارمند نا صالح در ارگانهای اداری پر پیچ و خم ، به راه زنی شباهت دارد که فوت و فن کار خود را خوب میداند و آنرا برای خود حفظ می کند و با راه اندازی بوروکراسی اداری و تشریفات غیر ضروری به کندی کار کمک می کند تا ارباب رجوع را خسته و درمانده کند ، در نتیجه خواسته های خود را بر او تحمیل می نماید . کارمندان برخی ادارات بر اساس ضابطه و مکانیزم صحیحی برگزیده نشده اند ، بنابراین چنین تشکیلاتی برای آنکه بتوانند کارمندان خود را به نحوی از انحاء مشغول کنند ، تشریفات انجام کارها را زیاد کرده اند . تشریفات زائد باعث سردرگمی ارباب رجوع و کندی کار و عدم انجام صحیح کارهای اداری می شود که این خود موجبات پیدایش کارچاق کن ها می شود . یعنی بین مراجعان و بعضی از کارمندان واسطه می شوند و کار را روبراه می کنند و حق الزحمه ای هم از طرفین برای خود دریافت می کنند .
اینگونه واسطه گری ها در درازمدت موجب عدم اعتماد عمومی به مسئولین اداری و کارمندان عادی می شود . فساد اداری دیگری که این روزها در تشکیلات سازمانی ادارات رواج یافته و بصورت یک مسئله اجتماعی قابل توجه و پیگیری است ، سوء استفاده از قدرت اداری میباشد که به دلیل فقدان مرکز سنجش و ارزشیابی ، اختیارات و امکانات بدون ضابطه به برخی از کارمندان ، موجب قدرت بیش از حد در آنها میگردد . بعضی از آنان از این قدرت و امکانات برای اجرای مقاصد خود سوء استفاده می کنند . اینگونه بی عدالتی ها و تبعیض ها و کم توجهی نسبت به کارمندان ساعی و خدمتگزار موجب دلسردی در انجام کارهای ارباب رجوع و توسعه رشوه خواری در بعضی از ادارات می شود که پس از مدتی بصورت یک رفتار اجتماعی پذیرفته شده در می آید . در برخی ادارات اصولاً بدون پرداخت رشوه نمیتوان کاری را به انجام رساند .
حتی در بعضی ادارات دلالهائی هم برای این کار وجود دارد و نظر به اینکه تشکیلات سازمانی در واقع مورد قبول کارمندان نیست ، ایشان مبلغی را که از مراجعه کننده دریافت می کنند ، انعام ، کمیسیون ، حق الزحمه ،حق التسریع ، حق مشاوره و یا حق حساب تلقی می کنند و از دریافت آن در اینان شرمی بوجود نمی آید . در حدیثی از رسول اکرم نقل شده که خدا رشوه دهنده ، رشوه گیرنده و واسطه بین این دو را لعنت می کند . امام صادق میفرمایند ، رشوه در حکم کفر به خدای بزرگ است . رشوه خواری موجب عدم کارائی در اقتصاد می شود ، سرمایه گذاری داخلی و خارجی را مختل می کند ، منابع و استعدادها را بسوی فعالیتهای نادرست و رانت خواری سوق میدهد و سبب افزایش هزینه های معاملات تجاری و گزینش نادرست فناوری ها می شود . مورد دیگری که بصورت یک فساد و مسئله اداری درآمده ، تبانی مراجعه کننده و کارمندان است که در مواردی بسیار قابل توجه می شود .
این تبانی بیشتر مواقع جنبه سودجوئی داشته و به خزانه عمومی لطمه می زند مثل تبانی برای فرار از پرداخت مالیات ، در اینگونه موارد ضرر جنبه عمومی دارد . حال آنکه از لحاظ شخصی طرفین معامله راضی هستند . نمونه دیگری که میتوان بعنوان فساد اداری ذکر کرد این است که ، برخی از وظائف مستلزم داشتن صلاحیت اخلاقی و شرائط سنی لازم است که بی توجهی تشکیلات اداری به این مسئله زمینه را برای فساد فراهم می کند . مثلاً طبیعت بعضی از مشاغل مانند خدمات رسانی های امدادی و امور خیریه و یا امور نیروهای انتظامی و قضائی ایجاب می کند که مسئول مربوطه حتماً متأهل و دارای صلاحیت اجتماعی لازم باشد . در صورت عدم توجه به این امر در حین انتخاب و واگذاری مسئولیت ، ممکن است به فراهم آمدن شرائط لازم برای اعمال خلاف اخلاق منتهی شود .
در مجموع حل معضل فساد اداری به گونه ای اثر بخش مستلزم تأکید بر پیشگیری است . یعنی میبایستی انگیزه های فساد را از بین برد . بعبارتی عدم تعادل بین درآمد و هزینه ها است که انسان را وادار به انجام کارهائی می کند که از شئونات انسانی وی خارج است . وقتی در جامعه ای تأمین اجتماعی و امید به داشتن آینده ای روشن برای افراد وجود نداشته و یا کم باشد به جای تأمین اجتماعی ، خود تأمینی پدید می آید و برای رسیدن به آن چون روش های صحیح دستیابی به تأمین اجتماعی وجود ندارد ، از شیوه های نادرست رسیدن به آن استفاده خواهد شد . رهبر انقلاب میفرمایند ، امروزه کشور ما تشنه فعالیت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه گذاری مطمئن است . این امر نیازمند فضائی است که در آن سرمایه گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزی و مبتکر علمی و جوینده کار و همه قشرها ، از صحت و سلامت ارتباطات حکومتی و امانت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن باشند و احساس امنیت و آرامش کنند . اگر دست مفسدان و سوء استفاده کنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود و اگر امتیاز طلبان و زیاده خواهان پر مدعا و انحصار طلب طرد نشوند ، سرمایه گذار و تولید کننده و اشتغال طلب همه احساس نا امنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان برای استفاده از راههای نامشروع و غیر قانونی تشویق خواهند شد *. فساد حد و مرزی ندارد ، بررسی کارشناسان حاکی از آن است که فساد به قشر یا گروهی خاص و کشور یا جامعه ای منحصر به فرد تعلق ندارد .
ثروتمندان در کنار فقرا ، کشورهای پیشرفته همراه با کشورهای فقیر یا در حال توسعه ، مرتکب فساد می شوند و پیامدهای آن نیز دامان همه را گرفته است . مبارزه با فساد با شعار دادن تحقق نمی یابد . این کار مستلزم عزم ملی ، خواست همگانی و جدیت دولت است . حضرت آیت اله خامنه ای میفرمایند ، امروز اگر شعار مبارزه با فساد مالی و اقتصادی داده می شود ، هرکس پیرو امیرالمومنین است باید از این شعار پیروی کند . هر کس به معنای واقعی کلمه دنبال صلاح و اصلاح است باید دنبال این کار حرکت کند . دستگاههای مسئول اعم از قوه قضائیه یا قوه مجریه یا قوه مقننه خود را موظف بدانند این شعار را تحقق بخشند ، نگذارند در حد یک شعار توخالی و یک لفاظی باقی بماند ، مبارزه با فساد یکی از پایه های اصلی حکومت و نظام اسلامی است ، این روش امیرالمومنین است *.
مبارزه با فساد باید ساختار یافته ، هماهنگ و برنامه ریزی شده انجام گیرد . این مبارزه باید ابتدا از بخش ها و نقاط حساس شروع شود و هدف ، خشکاندن ریشه باشد و نه قطع کردن شاخ و برگ ها ، چه در اینصورت شاخ و برگ های جدیدی بوجود خواهد آمد . مقصود از ریشه کلیه عواملی است که سبب فراهم شدن فرصت ارتکاب فساد می شوند و کلیه افرادی که ممکن است حتی حضور ملموس در سازمانهای دولتی نداشته باشند ، اما حضور پشت پرده آنها کاملاً محسوس میباشد . مقام معظم رهبری در بخشی از فرمان خود به روسای سه قوه میفرمایند ، در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود ، هیچ کس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثناء شود ، هیچ شخص یا نهادی نمی تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور ، خود را از حساب کشی معاف بشمارد .
با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد *. تنها در اینصورت است که مبارزه با فساد نتیجه بخش و سودمند خواهد بود و تنها در اینصورت است که در عامه مردم این احساس و اطمینان بوجود خواهد آمد که دولت و حکومت در این مبارزه جدی و مصمم است و نهایتاً اینکه تنها در اینصورت است که عامه مردم و افکار عمومی با دولت و حکومت در این مبارزه همکاری خواهند کرد . خداوند متعال در قران کریم تأکید میفرماید در وضع هیچ قومی دگرگونی ایجاد نمی کند مگر آنکه در وضع خودشان تغییر ایجاد کنند . پس به امید روزیکه به همت خودمان شاهد کشوری به دور از مصائب خود ساخته باشیم و شرمنده شهدائیکه بخاطر امنیت و اعتلای این سرزمین جان با ارزششان را فدا نمودند نگردیم .
هوشنگ پورخزائی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست