چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
رسانه بیلبورد
احتمالاً شما هم ایمیلهایی با عنوان تصاویر جالب دریافت کردهاید که به طور مثال تبلیغ یک کالا را با بیلبورد نشان میدهد. شاید حسرت خوردهاید که چرا در ایران چنین تبلیغاتی را در بیلبورد نمیبینید. یکی از مشکلات در این میان ناشناخته ماندن بیلبورد به عنوان یک رسانه است. این پرونده قصد دارد که بیلبورد را به عنوان یک رسانه مهم تبلیغاتی در ذهن مدیران بازنمایی کند.
● بیلبورد رسانه جلب مشتری
اگر از بزرگراههای مدرس، همت و چمران در شهر تهران گذر کرده باشید، به طور حتم چشمتان به یکی از تابلوهای رنگانگ تبلیغاتی افتاده که در کنار بزرگراهها خودنمایی میکنند. به تابلوهای بزرگی که معمولاً از آنها برای تبلیغات استفاده و در نواحی پر ترافیک و در کنار جادههای شلوغ یافت میشوند، «بیلبورد» میگویند. بیلبوردها دارای اندازههای مختلفی هستند اما معمولاً در اندازههای بزرگ و با جملات کنایهدار یا ایهامدار سعی میکنند تا نگاه مشتری را به خود جلب کنند.
اکثر بیلبوردهای برجسته در امتداد بزرگراهها نصب میشوند بهطوریکه اثر آنها در ذهن سرنشینان باید زیاد باشد. بیلبوردها معمولاً راه اصلی پیدا کردن غذا و بنزین در بزرگراههای ناآشنا برای رانندگان هستند. در ایالات متحده سالانه بین پنج تا ۱۵ هزار بیلبورد در جادهها نصب میشوند. برخی از شهرها در دنیا حجم انبوهی از بیلبوردها را دارا هستند. میدان ساعت در نیویورک مثال خوبی در این مورد است که بهخاطر کمبود فضا، بر بالای بسیاری از ساختمانها بیلبورد نصب شده است.
● بیلبورد یک رسانه است
بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب میآیند؛ رسانهای که میتواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کند. به رسانهای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقیت تبلیغات شود، «رسانه اثربخش» میگویند. به بیان دیگر، رسانهای که بتواند پیام فروش و بازاریابی را در مخاطبان درونی کند که قدرت نیازسنجی، نیازسازی، نیازمندی و نیازشناسی آنان را تحریک کرده و آنها را به عکس العمل وادارد، رسانهای اثربخش است. به طور معمول بیلبوردها در زمره رسانههای اثر بخش جای میگیرند. اگر چه شرکت ها، رسانه اثربخش خود را براساس استراتژیهای بازاریابی و براساس تحقیقات انتخاب میکنند، اما به طور مثال این مسأله به اثبات رسیده که برای شرکتهای تولیدکننده خودرو، بهترین شیوه تبلیغاتی بیلبورد است.
در تعریفهای رسانه اثربخش براساس مدل هرم مشتری، بیلبورد یک رسانه طلایی (Golden Media) برای تبلیغ لوازم خانگی به حساب میآید. مشتریان رسانه طلایی سودآوری کمتری دارند ولی از محصولات و خدمات شرکت رضایت دارند و به وسیله رسانه طلایی میتوان وفاداری آنها را زیاد کرد. با ظهور فناوریهای جدید، بیلبوردها اکنون به رسانهای تعاملی تبدیل و از حالت یک تابلوی تبلیغاتی غیرمتحرک خارج شدهاند. در پنجاه و چهارمین جشنواره تبلیغات کن، بیلبوردی از BBC برنده جایزه شد. در این بیلبورد از مخاطبین خواسته شده بود تا با ارسال پیامک به شمارههای اعلام شده رأی دهند که آیا نیروهای آمریکایی در جنگها اشغالگر هستند یا آزادیبخش که رأی آنها پس ارسال پیامک روی بیلبورد ثبت میشد. چنین شیوهای باعث میشود تا مخاطبین بیلبورد از حالت انفعالی خارج شده و بالا و پایین رفتن آمار ثبت شده را بر روی بیلبورد دیجیتال مشاهده کنند.
● بیلبوردها چگونه متولد شدند
پیشینه بیلبورد به تمدنهای اولیه باز میگردد. در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهار وجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یکتکه ساخته شدهاند. این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشته بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار میرفتهاند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده بود. همچنین هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات میگنجد. نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال۱۴۵۰، زمانی که «یوهان گوتنبرگ» ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، بر میگردد که با انتشار برگههای آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶ با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویرسازی شده به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال فضاهایی مناسب برای نصب آگهیهای خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد؛ به این ترتیب، ستونها و جعبههای ویژه نصب آگهی در نقاط پر رفتوآمد شهرها برپا شد.اولین بار تبلیغات در حاشیه جادهها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نردهها نقش کرده یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب میکردند. در نیویورک در سال ۱۸۳۵، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد.
● شیوههای ارائه تبلیغات در بیلبورد
بیلبوردها باید تأثیری ماندگار و برقآسا در حافظه مشتری بگذارند بهطوری که بعد از اینکه بیننده از محل دور شد، همچنان به تبلیغ و موضوع آن فکر کند. تبلیغ بر روی بیلبورد باید در زمان بسیار کوتاه قابل خواندن باشد. در حالی که اتوموبیل با سرعت زیاد از کنار یک بیلبورد عبور میکند، سرنشینان آن باید بتوانند آن را بخوانند و یا پیام مورد نظر را دریافت کنند. بنابراین آنها معمولاً شامل چند لغت در اندازه بزرگ و خوانا بوده و یا دارای تصاویر کنایهدار و گیرا با رنگهای درخشان هستند.
در برخی از بیلبوردها اشیاء یا تصاویر خارج از حجم چارچوب اصلی بهصورت چند بعدی طراحی و نمایش داده میشوند. به عنوان مثال در اوایل قرن بیست و یکم در آمریکا تبلیغی برای یک فروشگاه زنجیرهای فستفود طراحی شد که در آن گاوی خارج از صفحه بیلبورد در حال نوشتن یک شعار علیه مصرف گوشت گاو با غلط املایی را نمایش میداد."frendz don۰۳۹;t let frendz eat beef."
● مزایای تبلیغات بیلبوردی
وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکتهای کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید است. بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانههای چاپی میتواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند. از سوی دیگر صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمیگردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را مییابند.
مترجم: دکتر علی اصغر زارعی و همایون نسیمی
منابع و مأخذ
۱. Shlomo Maital & D.V.R. Seshadri: Innovation Management, Response Books, New Dehli, ۲۰۰۷.
۲. Lorraine Yapps Cohen: Top ۱۰ Reasons Why We Need Innovation, www.amcreativityassoc.org .
۳. Oil Companies Talking Innovation Advances: Associated Press, February, ۲۰۰۷.
۴. Shell Annual Report: www.shell.com .
۵. Matthew R. Simmons: Twilight in the Desert, John Wiley & Sons, Inc., ۲۰۰۵.
۶. استاتاویل سیاستها و اقدامات: همایون نسیمی: شبکة اطلاعرسانی نفت و انرژی (شانا) ۹/۷/۸۲
۷. بررسی مقایسه ای وضعیت شرکتهای عمده نفت و گاز و روند تحولات آنها در آینده: همایون نسیمی: بررسی های اقتصادی, سال دوم, شمارة ۴, تابستان ۱۳۸۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست