شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
بررسی باید و نبایدهای راه اندازی تجارت مبتنی بر شبکه ی تلفن همراه در کشور
تجارت مبتنی بر شبکههای تلفن همراه در مسیر توسعهی تجارت الکترونیکی قرار گرفته است و زیرساخت عمدهی آن بسترهای شبکهی تلفن همراه است و میتوان گفت که آشنایی عوام جامعه با تلفن همراه، زمینهی توسعه و گسترش این نوع تجارت را به خوبی فراهم میآورد و به هزینهی فرهنگسازی کمتری نیاز دارد، حال این سوال مطرح است که آیا زمان آن فرا رسیده است که نسبت به آغاز تجارت مبتنی بر شبکههای سیار در کشور اقدام شود و آیا این مساله با شرایط فعلی زیرساختهای مخابراتی کشور امکانپذیر است؟
، در کشور ایران با نگاه به گسترش استفاده از تلفن همراه انگیزهی رونق چنین تجارتی فراهم است اما باید در نظر داشت که نیاز به ایجاد تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل علاوه بر فرهنگ استفاده، فراهم آمدن زیرساختهای فنی مناسب و ایمن ضرورت دارد؛ چرا که بحث امنیت در تجارت مبتنی بر شبکههای بیسیم مسالهیی است که به زیرساخت کافی نیاز دارد.
● امنیت تجارت مبتنی بر موبایل در سطح پایینی قرار دارد
به عقیدهی یک کارشناس ارتباطات با توجه به پایین بودن سطح امنیت تجارت مبتنی بر موبایل در کشور باید برای ارایهی هر سرویس تجاری از طریق تلفن همراه، بحث امنیت آن به خوبی رعایت شود به طوری که قابلیت اجرایی پیدا کند.
حمیدرضا مختاریان اظهار کرد: وضعیت موبایل در دنیا شبیه ایران است و به طور متوسط ضریب نفوذ تلفن همراه در کشورهای توسعه یافته ۹۱ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۴۱ درصد است. M-commerce گرفتن خدمات و انجام عملیات و تبادلات مالی است که میتوان آن را از طریق تلفن همراه انجام داد.
مختاریان درباره توانایی تجارت مبتنی بر موبایل تصریح کرد: با توجه به ضریب نفوذ مناسب تلفن همراه در کشور تواناییهای آن از جمله خرید و فروش بلیت از طریق تلفن همراه که به حمایت مالی بانکها احتیاج دارد؛ استفاده نهادها و سازمانها از این بستر، خرید و فروش صدای زنگ، بازی و تصاویر پیش زمینه، خرید و فروش سهام، ارسال اخبار و گرفتن اطلاعات از طریق موبایل انجام شدنی است.
● فضای امنیتی مخابرات کشور قادر به پیادهسازی تجارت بر بستر موبایل نیست
ایجاد کسب و کار برروی شبکههای موبایل مستلزم امنیت فضای تبادل اطلاعات است و فضای موجود مخابرات سیار ما قادر به ایجاد تجارت الکترونیک بر بستر موبایل نیست.
او با اشاره به اهمیت امنیت فضای تبادل اطلاعات در شبکههای موبایل برای راه اندازی M-commerce (تجارت بر بستر شبکههای موبایل)، اظهار کرد: آنچه در زیرساختهای موبایل برای ایجاد کسب وکار بر این بستر فراهم نیست، بحث اهمیت اطلاعات است.
وی افزود: فضای امنیتی مخابرات سیار به گونهای نیست که بانکی حاضر به تبادل مبالغ بالا روی بستر موبایل باشد چراکه اطمینان این مبادلات وجود ندارد، جهت این تعامل در جهان سیستمهای امنیتی گستردهای استفاده می شود که کاربردهایش در ایران پیادهسازی نشده است و از نظر بستر انتقال اطلاعات با مشکل مواجهیم.
به گفتهی او همراه اول با توجه به گستردگی فراوان، توسعه شبکه و بالا بردن کیفیت خدمات voice را در اولویت کاری خود قرار داده است و بر روی این مدل سرمایهگذاری کرده است؛ اولویت نداشتن استفاده از MMS یا GPRS که قابل استفاده در شبکههای GSM است و همچنین در دست بودن سیستم باعث میشود رشد M-commerce تحت تاثیر قرار گیرد.
● موفقیت تجارت بر بستر شبکههای سیار دور از ذهن است
نیازمندیهای لازم جهت ایجاد Mobile-commerce یا تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل را فراتر از تجارت الکترونیک یا رایانهیی دانست و اظهار کرد: نیازمندیهای اجرای کسب و کار مبتنی بر شبکههای موبایل در سطح بالاتری از تجارت الکترونیکی قرار دارند که شامل زیرساختهای فنی، دانش- حقوقی و کاربردی میشود.
وی معتقد است: موفقیت تجارت بر بستر شبکههای سیار به جای تجارت الکترونیک دور از ذهن به نظر میآید زیرا ارتباطات سیار زیرساخت خاص خود را میطلبد و کشور ما هنوز در کیفیت صدا با مشکل رو برو است و ضعف کیفیت خدمات در حرکت سیار کاملا احساس میشود.
فتحیان ضعیف بودن کیفیت ارایهی خدمات موبایل را عاملی در کاهش قابلیت اعتماد لازم برای تجارت دانست و تصریح کرد: بستر کنونی موبایل اعتماد لازم برای کسب و کار را فراهم نمیآورد زیرا اولین موضوع در تجارت بحث اعتماد است و اگر استفاده از کاربردی که فراهم میآید برای کاربر عام آسان نباشد، این کاربر جذب بازار نخواهد شد و چندان نتوانستیم این تجارت را به معنای واقعی محقق سازیم.
● زیرساخت فعلی مخابرات جوابگوی تجارت مبتنی بر شبکههای بیسیم نیست
به گفتهی یک کارشناس تجارت الکترونیکی، نسل دوم تلفن همراه در کشور قادر به توسعهی تجارت بر بستر شبکههای موبایل نیست و به طور قطع باید زیرساختها به سمت نسلهای آینده پیش بروند.
بابک امیری با اشاره به این که در کشور تکنولوژی موبایل توسعه یافته است اظهار کرد: شیوهی کسب و کار با M-commerce متفاوت است؛ راحتی دسترسی و کار با تلفن همراه از جمله مزایای تجارت مبتنی بر این شبکه است زیرا با تلفن همراه میتوان به راحتی به اینترنت وصل شد و خرید اینترنتی کرد؛ به عنوان نمونه راهاندازی سیستم پرداخت قبض تلفن همراه با سیستم پیام کوتاه از آن جمله است.
امیری افزود: کاربردهای مبتنی بر تکنولوژی M-commerce باید تعریف و توسعه یابد؛ جا افتادن تلفن همراه در جامعهی ما فرصت مناسبی است تا صنعت تجارت مبتنی بر شبکهی موبایل با جدیت بیشتری پیگیری شود.
او زیرساختهای مخابراتی فعلی را حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: با شبکهی همراه اول نمیشود به اینترنت وصل شد؛ کاربردهای M-commerce در همراه اول تنها تبلیغات و در بهترین حالت پرداخت از طریق پیام کوتاه است بنابراین با این نسل تلفن همراه در کشور عملا M-commerce نخواهیم داشت و تعریف برایش محدود خواهد بود.
● زیرساخت کشور برای تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل مناسب نیست
هم معتقد است: نوبت آن رسیده است که اپراتورهای تلفن همراه به سمت ارایهی سرویسهای خدماتی مختلف و رونق تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل (M-commerce) باشند.
او با اشاره به این که Mobile-commerce بر بستر شبکههای بیسیم و یا وایرلس بنا شده است، اظهار کرد: هر سیستمی که بتواند بر بستر وایرلس خدمات ارایه کند، میتواند در حیطهی تجارت مبتنی بر موبایل قرار بگیرد؛ تجارت مبتنی بر موبایل گونهای از تجارت الکترونیکی است که تحت شبکههای وایرلس صورت میگیرد و نمیشود آن را مستقل فرض کرد.
او ویژگی تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل که آن را ممتاز کرده و توجه آن را نسبت به تجارت الکترونیک بالا میبرد، زیرساخت آن دانست و افزود: زیرساختهای این نوع تجارت کاملا در داخل ایران و در محدودهی خود تعریف شدهاند؛ در تجارت الکترونیکی ممکن است که سرورهای اصلی در کشورهای دیگر نظیر آمریکا واقع باشد و با وقوع مسایلی چون تحریم کشور ما را تحت تاثیر قرار دهد اما زیرساختهای مخابراتی در ایران قرار دارد و میتواند کاملا در اختیار طراحان قرار گیرد و متخصصان در مطالعات خود از زیرساختها بهره بگیرند؛ همچنین باعث میشود بتوانیم به شکل مناسبتری به تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل بپردازیم.
● رشد تجارت الکترونیکی مبتنی بر موبایل به هزینهی فرهنگسازی کمتری نیاز دارد
یک کارشناس تجارت الکترونیکی هم معتقد است اتصال به اینترنت نیازمند وجود پیشنیازهایی است که هزینهی لازم آن در تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل (M-commerce) کاسته خواهد شد.
رضا اسعدی اظهار کرد: از دیگر هزینههای دولت برای گسترش تجارت الکترونیکی در حوزهی فرهنگسازی استفاده از شبکهای است که باید سرمایهگذاری شود اما تجارت الکترونیکی مبتنی بر موبایل هزینهی فرهنگسازی کمتری را به دنبال خواهد داشت.
او ادامه داد: زیرساخت M-commerce شبکههای مخابراتی از جمله سیستمهای خاص GPS است که در کشور به سیستمهای نظامی محدود بوده و هنوز در عرصهی تجارت وارد نشده است. جهت استفادهی تجارت مبتنی بر شبکههای موبایل باید توسعهی خطوط موبایل را همچنان افزایش داد و از آنجا که توسعهی خطوط موبایل تا حدی به روز است، این تکنولوژی قابلیت گسترش خوبی را خواهد داشت اما به گفتهی این کارشناس باید زیرساختهای حقوقی در راستای گسترش تجارت بر بستر موبایل فراهم شود که بخش Spaming از جمله بسترهای حقوقی است چراکه نباید استفاده از این تکنولوژی باعث سلب آرامش کاربران شود و باعث شود که کاربران از استفادهی این تکنولوژی سرخورده شوند؛ تمام سرویسهایی که برروی وب در حوزهی تجارت الکترونیکی وجود دارند، قابل ارایه بر شبکهی موبایل هست
برچسبها: تجارت همراه
منبع خبر: ایسنا (خبرگزاری دانشجویان ایران)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست