شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
تدوین استراتژی جامع برای توسعه علمی كشور
چندی است كه رهبر فرزانه انقلاب بحث جنبش نرم افزاری و تولید علم را بیان فرموده اند و در پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه ، از شورای مدیریت حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته اند تا گامی عملی آنهم تا پیش از بیست و پنجمین سالگرد انقلاب جنبشی در جهت پاسخ به سوالات ، مناظرات علمی و نظریه پردازی روشمند صورت گیرد . ایشان در آن نامه به این نكته اشاره كرده اند كه هدف جنبش فقط به قلمرو فكر دینی و علوم انسانی و اجتماعی منحصر نمی شود . بلكه كلیه علوم بشری و رشته های نظریو عمللی حتی علوم پایه و علوم كاربردی را نیز شامل می شود. در راستای تحقق سخنان مقام معظم رهبری , نخبگان دانشگاه و حوزه نسبت به برگزاری همایشها و میزگردها اقدامات جدی داشته اند . تعیین رسالت و چشم انداز برنامه و تنظیم استراتژی جامع یكی از بدیهی ترین و مهمترین نكاتی است كه جهت انسجام بخشیدن به فعالیتهای جنبش و اتخاذ وحدت رویه بین نخبگان و جامعه علمی , ضروری است . ارزشهای بنیادی در این برنامه مهم را می توان با تكیه بر سخنان رهبری تعیین نمود و آن را زیربنای فعالیتهای جنبش تولید علم قرار داد . طبیعی است كه در راستای توسعه علمی كشور نقاط قوت و ضعف در داخل وجود دارد . چنانچه فرصتهای ارزنده و تهدیدهای نگران كننده ای هم در محیط بیرونی , توجه مدیریت این برنامه را به خود جلب خواهد كرد .
●فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیك
فرهنگ تدوین استراتژی , آكنده از مدلهای مختلف است . كه هركدام با مبانی و روشهای مختلفی به تدوین استراتژی می پردازند. اكنون به منظور تنظیم استراتژی جامع جهت تولید علم و توسعه علمی كشور , به بعضی از فرآیندها و اجزای مدلهای برنامه ریزی استراتژیك , كه از اهمیت و كاربرد بیشتری برخوردارند , اشاره می كنیم :
۱- رسالت (Mission)
" رسالت " یا ماموریت اصلی هر سازمان اجتماعی عبارت است از نقشی كه آن سازمان در جامعه به عهده گرفته تا از رهگذر آن به مردم خدمت كند و نیازهای جامعه را برآورده سازد . "رسالت" غالبا با استفاده از واقعیتهای موجود و نقطه نظرات افراد سازمان و مدیران ارشد سازمان تعریف می شود .
در بحث تولید علم و توسعه علمی كشور , "رسالت" باید از سوی متخصصان فرهیخته دانشگاهها و نخبگان علمی , با توجه به واقعیتهای موجود تدوین گردد. در این مقاله با استفاده از نظرات نخبگان علمی و متخصصان دانشگاهی " رسالت " را تدوین نموده ایم .
۲- چشم انداز (Vision)
چشم انداز یا دورنما در هر سازمان , عبارت است از توصیف و تبیین شرایط آینده آن سازمان . به سخن دیگر , چشم انداز یك نوع پیش بینی از هر سازمان است , زمانی كه به استراتژیها و اهداف خود رسیده باشد . یك تصویر فرضی ازآینده است . چشم انداز باید دارای ویژگیهای زیر باشد :
ـ واضح و قابل فهم باشد
ـ شوق برانگیز و تحریك كننده باشد
ـ تغییرات آینده را پاسخگو باشد
ازآنجا كه مبتكر و طراح جنبش نرم افزاری در كشورما , رهبر معظم انقلاب هستند. لازم است چشم انداز و دورنمای استراتژی توسعه علمی و جنبش نرم افزاری , براساس تصویر سازی ایشان در سخنان و دیدارهای خاص و عام , تدوین گردد . در این مقاله با استفاده از سخنان رهبر معظم انقلاب , چشم انداز تولید علم و جنبش نرم افزاری تدوین گردیده است .
۳- ارزشها (Values)
آنچه كه سازمان را بقاء می بخشد وپایدار نگه می دارد و استواری و مانگاری آن را تضمین می كند ارزشهای سازمان است . در تدوین ارزشها باید چند ویژگی را رعایت كنیم :
ـ برای همه شفاف و قابل فهم باشد
ـ برای همه محسوس باشد یعنی خیلی مجرد و ذهنی و غیر قابل درك نباشد .
ـ با رسالت سازمان متناسب و مرتبط باشد .
ـ مبنای رشد و ارتقاء افراد باشد .
ارزشها همان بایدها و نبایدهای سازمان هستند كه هم "رسالت" سازمان بر مبنای آن شكل می گیرد و هم " چشم انداز " در جهت ارزشها تدوین می شود . در واقع به هنگام حدوث شرایط جدید و تغییر مقتضیات زمان , آنچه كه تغییر می كند "رسالت" سازمان است و نه ارزشهای آن . در این مقاله سعی شده است تا ارزشهای استراتژی تولید علم و جنبش نرم افزاری , براساس سخنان رهبر معظم انقلاب تدوین گردد .
۴- تدوین نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها یا SWOT
مجموعه فعالیتهای هر سازمان در دو محیط داخلی و خارجی شكل می گیرد . عوامل و نیروهایی از هردو محیط داخلی و خارجی بر برنامه ریزیها تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از :
ـ نقاط قوت یا Strength كه با علامت اختصاری S نشان می دهند . نقاط قوت جزء نیروها و عوامل داخلی هر سازمان هستند كه وجود آنها سبب می شود , آن سازمان از امتیارات مثبت و توانایی زیاد برخوردار گردد .
ـ نقاط ضعف یا Weakness كه با علامت اختصاری W نشان می دهند . نقاط ضعف جزء عوامل داخلی هر سازمان هستند كه وجود آنها سبب می شود سازمان از امتیازات منفی و ناتوانی برخوردار شود .
ـ فرصتها یا Opportunity كه با علامت اختصاری O نشان می دهند. فرصتها بصورت بالقوه در بیرون سازمان وجود دارد و مزایایی است در محیط خارجی كه باید سازمان از این پتانسیل استفاده كند .
ـ تهدیدها یا Threat كه با علامت اختصاری T نشان می دهند .تهدیدها در واقع اشخاص یا اشیاء محیط خارجی هستند كه مانع حركت سازمان می شوند . البته ضرر و زیان تهدیدها بالقوه است و باید سازمان این موانع حركت را برطرف كند تا دچار زیان نشود .
در تدوین یك استراتژی جامع باید علاوه بر تدوین موارد چهارگانه مذكور , مسائلی مانند مشتریان و كاركنان و سهامداران و موكلان و رقبا و تامین كنندگان هم مشخص شوند . البته در خصوص برنامه توسعه علمی , اندكی واژه ها تغییر پیدا می كند . ولی مفاهیم اصلی رعایت شده است . اكنون به تعریف و تصریح چهارگانه می پردازیم
●رسـالـت
گفتیم كه رسالت اهداف اصلی و بنیادی است . در استراتژی توسعه علمی كشور , اهداف اصلی و بنیادی باید توسط متخصصان و نخبگان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه و مدیران ارشد تدوین گردد . این اهداف اصلی , مبین علل بوجود آمدن جنبش نرم افزاری است و جایگاه این جنبش را در نظام اجتماعی , سیاسی , اقتصادی و فرهنگی كشور تعیین می كند . با تدوین " رسالت" یا اهداف بنیادی , در واقع اجماع و اتفاق نظر در خصوص سمت و سوی حركت توسعه علمی و جنبش مذكور حاصل می شود . و بین مدیران و تصمیم گیرندگان ارشد " وحدت رویه " بوجود می آید.
در مدلهای مختلف مدیریت استراتژیك , تاكید بر این است كه "رسالت" با توجه به مستندات و واقعیتهای موجود و با تكیه بر نظرات صاحبان سهام و مدیران ارشد تعریف و اعلام گردد . به همین دلیل در اینجا سعی می كنیم با توجه به دیدگاه نخبگان و متخصصان حوزه و دانشگاه و نظرات مقام معظم رهبری " رسالت" را تعریف و تصریح نماییم :
●دیدگاه نخبگان
همانطور كه می دانید نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی در موارد مختلفی با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند . در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۸۲ در روز عید سعید غدیر, جمعی ازنخبگان جوان دانشگاهی و علمی و افتخار آفرینان عرصه های علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی ، با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو كردند . در آغاز این دیدار چند نفر از جوانان فرهیخته دانشگاهها و المپیادها دیدگاههای خود را در مورد توسعه علمی و تولید علم در كشور مطرح كردند. كه خلاصه نظرات آنها را در ۱۰ پیشنهاد زیر آورده ایم این پیشنهادات می تواند به منزله اهداف بنیادی و "رسالت " برنامه استراتژیك توسعه علمی كشور تعریف شود :
۱- ارتقاء جایگاه نخبگان در كشور :
آقای دكتر فتح الله كریم زاده دكترای مهندسی مواد ودانشجوی نمونه سال ۸۲ و پژوهشگر برتر سازمان صنایع هوایی با اشاره به وضعیت آموزشی دانشگاهها ، بر لزوم توجه بیش از پیش و جدی به پژوهش و نظام آموزشی كشور تاكید كرد و گفت: توسعه كشور باید بر مبنای دانایی باشد و بر همین اساس ارتقای جایگاه نخبگان دارای اهمیت ویژه ای است.
۲- تشكیل سازمان نخبگان علمی كشور :
دكتر مهدی كاشانی راد ، دانشجوی نمونه كشور در سالجاری و مولف كتاب برگزیده سال ۷۹ در سخنان خود ، پرورش وتربیت نخبگان جوان را از دستاوردهای انقلاب خواند و پیشنهاد كرد برای شناسایی و استفاده صحیح از تمام استعدادهای برجسته، سازمان نخبگان علمی كشور تشكیل شود. دكتركاشانی راد به رسانه ها توصیه كرد بگونه ای فرهنگ سازی كنند كه نخبگان علمی ، الگوی جوانان كشور شوند.
۳- توزیع عادلانه اعتبارات پژوهشی در همه نقاط ایران :
خانم آرزو شیخ اكبری رتبه اول جشنواره خوارزمی امسال و دانش آموز سال چهارم دبیرستان نیز در سخنان خود با اشاره به حضور نخبگان جوان در سراسر كشور از جمله مناطق محروم، توزیع عادلانه امكانات و اعتبارات علمی - تحقیقاتی را خواستار شد.
۴- بسیج علمی :
آقای دكترمهرداد هنرور نفر اول جشنواره خوارزمی در سال ۸۱ و نفر اول جشنواره رازی در سال ۸۰ ، بسیج علمی را تنها راه رسیدن به یك توسعه پایدار و بالنده دانست وخاطرنشان كرد: شناسایی ، حفظ و حمایت از نخبگان و سوق دادن آنان بسوی یك هدف مشخص ومتمركز با بسیج علمی امكان پذیر است .
۵- مشاركت نخبگان در تصمیم گیریهای كلان آموزشی :
دكتر حمیدرضا قیصری، دانشجوی نمونه سالجاری و دانشجوی نمونه بسیجی در سال ۸۰ ، با اشاره به تاكیدات رهبر معظم انقلاب در مورد جنبش نرم افزاری گفت: اهمیت دادن به علم و عالم از جمله عوامل اصلی تحقق این هدف والاست . دكتر قیصری ، مشاركت دادن نخبگان علمی درتصمیم گیریهای كلان امور آموزشی و علمی و توجه كامل به ارزشهای اصیل اسلامی را خواستار شد.
در دیدار دیگری كه بیش از هزار تن از اعضای تشكلها ، كانونها ، نشریات و هیاتهای مذهبی دانشجویی ، بهمراه جمعی از نخبگان دانشجو عصر امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار كردند آقای قدرت الله نصیری ، رتبه اول كنكور كارشناسی ارشد و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی شیمی و بیوشیمی در سخنانی برنامه ریزی صحیح و عینی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشگاه ها را زمینه ساز احیای تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی برشمرد . آقای نصیری از مراكز تصمیم گیری خواست به دید گاه های نخبگان دانشجویی توجه بیشتری كنند و زمینه شكل گیری نهضت نرم افزاری را فراهم سازند .
۶- ایجاد روحیه كار گروهی در میان پژوهشگران :
آقای دكتر غلامحسین سدیفیان دانشجوی نمونه كشوری در مقطع دكترا در سال ۸۲ یكی از موانع و مشكلات بخش پژوهش را فقدان روحیه كار گروهی درمیان محققین دانست و گفت: برغم آنكه امكانات پژوهشی خوبی در برخی مراكز فراهم شده است ولی بدلیل نبود فرهنگ كار گروهی از پژوهشگران بخصوص پژوهشگران جوان استفاده بهینه نمی شود.
۷- لزوم بانك اطلاعاتی :
آقای قدرت الله نصیری دانشجوی نمونه كشوری ، دارنده طلای جهانی المپیاد دانشجویی بیوشیمی بر لزوم وجود یك بانك اطلاعاتی جامع از نخبگان كشور و وجود یك متولی مشخص برای نخبگان تاكید كرد و گفت: بمنظور رسیدن به جایگاه واقعی علمی كشور در جهان باید ضمن فرهنگ سازی برای بها دادن به نخبگان از ظرفیت ها و تواناییهای علمی كشور استفاده صحیح بشود.
نویسنده : محمد حسین ایراندوست
منبع:www.danaee.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست