یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
دستهبندی دانش
به منظورتسهیل تجزیه و تحلیل میتوان تمایزاتی را بین انواع مختلف دانش در نظرگرفت. دانش را میتوان به دوگروه کلی تقسیم کرد: دانش مدون و دانش ضمنی.
دانش مدون خود به دو دسته تقسیم میشود: دانش درباره چیستی (Know – what) و دانش درباره چرایی (Know – why ).
دانش درباره چیستی اشاره به میزان آگاهی ما از واقعیات دارد. مثلا اجزای تشکیلدهنده جو زمین چیست؟ یا جمعیت یک شهر چقدر است. دانش درباره چرایی اشاره به آگاهی ما از اصول و قوانین طبیعی دارد. این نوع از دانش زیربنای توسعه تکنولوژیکی و پیشرفت در زمینه محصولات جدید و فرآیندهای تولید است. تولید این نوع دانش اغلب در سازمانهای تخصصی مثل آزمایشگاههای تحقیقاتی و دانشگاهها سازماندهی میشود.
دانش مدون به کالاهای بازاری یا منابع اقتصادی شبیه تراست و از این رو برای تجزیه و تحلیل اقتصادی نیز پیچیدگیهای کمتری ایجاد میکند. از سوی دیگر با وجود اینکه دانش مفهوم وسیعتری نسبت به اطلاعات را در بر میگیرد، ولی این نوع از دانش را عموما میتوان از اجزای اطلاعات در نظرگرفت که در بانکهای اطلاعاتی (کتاب، اینترنت و...) قابل تهیه است.
بر خلاف دانش مدون، دانش ضمنی به راحتی قابل انتقال و خرید و فروش نیست و حتی به راحتی نمیتوان آن را از شخصی که صاحب این نوع از دانش است، جدا کرد. این نوع از دانش نیز به دو زیرگروه قابل تقسیمبندی است: دانش فنی(know-how) و شناخت اهل فن (know-who).
دانش فنی اشاره به مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز برای انجام کارها دارد. این مهارتها در افرادی که کارهای حرفهای خود را انجام میدهند، وجود دارد. مثلا تاجری که دورنمای بازار رابرای یک محصول بررسی میکند یا یک کارگر که با ابزارهای ماشینی پیچیده کارمی کند هر دو مجبورند از دانش فنی استفاده کنند. این دو نوع از دانش نوعا در محدوده افراد یا در داخل مرزهای بنگاههای منفرد توسعه مییابد و حفظ میشود. شناخت اهل فن نیز با اطلاعات درباره اینکه چه کسانی چرایی و چگونگی انجام چیزی را میدانند، سر و کار دارد. این نوع از دانش مرتبط با شکل گیری اجتماعات تخصصی و ارتباطات موجود میان متخصصان است. مهارتها در اقتصاد به طور وسیعی پراکنده هستند و از این رو برای مدیران اطلاع از این نوع دانش برای فراهم کردن نیروی کار متخصص مورد نیاز بسیار حیاتی است. این نوع از دانش نسبت به دیگر انواع آن به میزان بالایی نسبت به سازمان داخلی حساس است. یک دلیل اینکه چرا بنگاهها تحقیقات پایهای انجام میدهند تمایل به دسترسی به شبکههای کارشناسان دانشگاهی است که نقش مهمی در توسعه قابلیتهای نوآوری دارند. در ضمن این نوع از دانش به آسانی از طریق کانالهای رسمی اطلاعات منتقل نمیشود. بنا براین در این شبکهها میتوان این دانش را کسب کرد. این نوع از دانش اکثرا در تجربههای اجتماعی آموخته میشود و گاهی اوقات نیز در محیطهای آموزشی تخصصی و در نهایت در ارتباطات روزمره با مشتریان، پیمانکاران و موسسات مختلف توسعه مییابد. در واقع دانش ضمنی کمتر حالت کالای بازاری دارد و به راحتی قابل منتقل شدن نیست. به همین دلیل بنگاهها با مشارکت در شبکههای تخصصی علمی سعی در کسب این نوع از دانش دارند.
مترجم: شیوا کیوان پناه
منبع: OECD; ۱۹۹۶;”, The Knowledge – Based Economy “
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور شورای نگهبان رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
ایران زلزله تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا حماس روسیه سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
رشد شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی اپل ناسا گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری شیر زایمان سرماخوردگی