چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
صفات متضاد درونی انسان خاستگاه جبهه های سه گانه « ایمان کفر نفاق »
در وجود انسان دو نیروی متضاد نهفته است و به صورت بالقوه در درون او آماده برای ظهور و بروز در برون و تجلی در رفتار و عمل می باشند. انسان مختار و آزاد است که از این دو نیرو یکی را به فعلیت برساند و آن دیگری را رها نماید و براساس ماهیت و درون مایه های هر کدام از این دو نیروی متضاد به حرکت و تلاش در آید.
این دو نیرو یکی خیر و سعادت و آن دیگر شر و شقاوت است و این دو هر کدام دارای انواع و اقسام می باشند و به یک رفتار و عمل محدود و محصور نمی شوند. یعنی خیرها و سعادت ها به صورت خصال و صفات نیکو و گفتار و رفتار پسندیده و اعمال و حرکات مفید و راهگشا به بروز در می آیند و شرها و شقاوت ها شامل همه رذایل اخلاقی و صفات و خصال نکوهیده و رفتار و کنش های مبتنی بر فسق و فجور و تباهی می باشند.
انسان هم استعداد و توان بالا برای گرایش به خوبی ها و نیکی ها را دارد و هم استعداد و تمایل به بدی ها و تباهی ها را و اوست که باید انتخاب کند و حرکت نماید و سرنوشت نهایی او در گرو این انتخاب و حرکت و فعالیت می باشد.
انسان اگر دارای این نیروهای متضاد درونی از خوب و بد و خیر و شر نبود و برخوردار از آزادی عمل برای انتخاب و نیز قدرت و توان تعیین سرنوشت نهایی خود در گرایش به حق یا باطل نمی بود دیگر انسان نبود بلکه در خوبی ها یا فرشته بود که « عقل مطلق » است و یا در بدی ها حیوان بود که در « جهل مطلق » می باشد. انسان دارای آمیزه درونی « عقل و جهل » است که باید با انتخاب و گزینش و تلاش و مجاهده مستمر خویش عقل را بر جهل غلبه دهد و بر صفات زشت و رفتار مذموم و اعمال مبتنی بر فساد و گناه و تباهی سیطره یابد که در این صورت از فرشته برتر می گردد. و یا با انتخاب ناصحیح خویش و با اراده و تصمیم خود باطل را برگزیند و جهل را بر عقل غالب گرداند و در نهایت در اثر تاخت و تاز در میدان معاصی و گناهان و آلودگی به مفاسد و تباهی ها به گونه ای به ظلمت و سیاهی در افتد که مسخ گردد و از حیوان هم ففروتر افتد!
در آموزه های دینی به این آزادی عمل انسان برای به فعلیت در آوردن شر و تباهی های بالقوه و درونی و یا طرد ونفی و گریز از آنها تصریح شده است . کلام ذیل از امیرمومنان حضرت علی (ع ) نمونه ای از این آموزه های آگاهی بخش و بینش زا می باشد :
« شر و بدی به طور طبیعی در سرشت هر انسانی وجود دارد. اگر آدمی بر آن غلبه کند و طبع سرکش خود را مهار نماید تمایلات بد و مخرب در پس پرده نهان خواهند ماند و اگر بر طبیعت خود غلبه نکند و به مهار کردن تمایلات ناروای خویش نائل نگردد شر و بدی ها آشکار و نمایان خواهند شد. »
این کلام ژرف از امیرمومنان (ع ) به وضوح به آزادی عمل انسان و نیز قدرت و توان او برای پنهان ساختن بدی ها و شر و تباهی ها که به صورت بالقوه در طبیعت انسان نهفته است و به بروز و ظهور در آوردن خیرها و نیکی ها و صلاح ها در رفتار و عمل بیرونی تصریح دارد و همچنین به این واقعیت نیز تصریح می کند که گروهی در نقطه مقابل به بروز و ظهور در آوردن بدی و تباهی می پردازند که در این صورت خیرها و نیکی ها مدفون می شوند و به کار و عمل در نمی آیند.
در حیات دنیایی می توان انسان هارا در مواجهه با این استعدادهای متضاد درونی و آزادی عمل و نوع انتخاب و گزینش آنان به سه گروه تقسیم بندی نمود :
۱) گروه اول از قدرت و توانی که خداوند قادر متعال در وجودشان تعبیه کرده و اختیار و آزادی عملی که برای انتخاب راه به آنان عنایت کرده است به نحو احسن استفاده می کنند و در دوراهی بین حق و باطل حق را بر می گزینند و عقل خویش را بر جهل غالب می گردانند و با پوشاندن صفات و خصال نکوهیده و زشت و اجازه بروز و فعلیت به فضایل و خصلت های نیکو و خیر دادن در مسیر رشد و کمال معنوی و متجلی کردن همه خیرات و حسنات و خوبی ها و نیکی ها در گفتار و رفتار و کردار خویش اهتمام می ورزند و به مرور و در اثر مراقبت های اخلاقی و پرورش های معنوی شخصیتی سالم و صالح و نیکوکار به جامعه عرضه می دارند.
این افراد به گونه ای در عشق و پرستش و ایمان و تقوا و نیکوکاری به پیش می روند و مراتب رشد معنوی را طی می نمایند که نسبت به عمق خبث و پلیدی در اعمال ناشایست وقوف حاصل می کنند و به جایی می رسند که به راستی از گناه و معصیت و فسق و فجور متنفر می گردند و شخصیت الهی و انسانی خود را بالاتر از آن می دانند که به پستی و پلیدی گناهان و مفاسد آلوده نمایند.
۲) گروه دوم در دو راهی حق و باطل بسیار سریع باطل را بر می گزینند و از گوهر آزادی عمل و قدرت و توان انتخابی که دارند در جهت نامطلوب و برای حرکت در بیراهه های فساد و تباهی بهره جویی می کنند.
این انتخاب ناصحیح موجب می گردد که بدی ها و شرها یکی پس از دیگری از حالت درونی و بالقوه به ظهور برونی و بالفعل برسند و رفتار و عملکردهای این انتخاب کنندگان روز به روز تباه تر و فسادانگیزتر شود و به مرور قلب و جانشان را ظلمت فسق بگیرد و از آدمیت فاصله بگیرند و به موجوداتی تبدیل شوند که شهوت رانی و خلافکاری و فسادگستری و خیانت ورزی و هرنوع عمل شنیع و ضد انسانی دیگر را به سهولت و با اشتیاق انجام دهند و نه تنها باک و هراسی از کسی و چیزی نداشته باشند و احساس شرم و آزرم به آنها دست ندهد که بر تباهکاری ها و خلافکاری هایشان فخر و مباهات نیز بورزند و به تحقیر گروه مقابل که صالحان و پاکان و حق مداران می باشند بپردازند.
۳) گروه سوم نه گروه اول هستند و نه گروه دوم . نه بر مدار حق می چرخند و نه بر مدار باطل . بلکه آمیزه ای از حق و باطل دارند و به این وسیله راه فریب و نیرنگ می پویند و به اهداف ناسالم خویش در جامعه دست می یازند.
باطل بودن این گروه یک مشخصه ثابت است و این که چرا از حق هم بهره می برند و آن را با باطل به هم می آمیزند معلوم است که جز فکر فاسد و هدف پلید ندارند و در واقع آنان ایمانی به حق ندارند و با این عمل خویش می خواهند خود را به ظاهر طرفدار حق جلوه دهند تا به سهولت و راحتی بتوانند به مردم فریبی بپردازند و زودتر به اهداف ناشایست خود در محو حق نائل آیند!
این گروه را می توان خطرناک تر از گروهی دانست که در باطل هستند و به طور مطلق در بیراهه های کفر گام بر می دارند زیرا آنان ماهیت خویش را نمایان کرده اند و همه می دانند که کیستند و چه عقیده و فکری دارند و چه هدفی را دنبال می کنند. ولی کسانی که حق را با باطل می آمیزند تا به این وسیله خود را موجه و سالم جلوه دهند و به این وسیله مردم را بفریبند و به اشتباه بیفکنند تا راه های نفوذ و بهره برداری های ناشایست یکی پس از دیگری برای آنان باز و گشوده گردد قابل شناسایی نیستند و به همین دلیل ضرباتی که به جبهه حق می زنند بیشتر و خطرناک تر است .
این گروه کسانی هستند که اهل « نفاق » نام گرفته اند و همواره در همه اعصار و زمان ها بوده و هستند و بزرگ ترین خیانت ها را نسبت به دین و جامعه و مردم روا داشته اند.
در نگاه فرهنگ و معارف اسلامی هر عنصر موحد و راه یافته و مسلمان که از گروه اول به شمار می رود و در مسیر حق حرکت می کند و در تلاش برای گسترش تفکر دینی می باشد باید علاوه بر اتخاذ مواضع اصولی و اسلامی در برابر گروه دوم ـ یعنی اهل کفر ـ که آشکارا در مسیر باطل و در تقابل با حق قرار دارند در شناسایی اهل نفاق به شدت کوشا و مراقب باشد به ویژه آن که اینان در هر زمان و متناسب با شرایط چهره عوض می کنند و چه بسا به ظاهر در کسوت و سیمای انسان های متدین و دلسوز دین در آیند و حال که در باطن انگیزه ای جز نابودی دین و شکست و انهزام مسلمین ندارند و می خواهند نقش شیاطین انسی پنهان را ایفا نمایند که دردلها وسوسه می کنند و اختلاف و تفرقه می آفرینند و صفوف را از هم جدا می کنند و در مقابل هم قرار می دهند و به این وسیله اصل شیطانی و استعماری « مذهب علیه مذهب » را به ظهور و بروز عینی و عملی در می آورند.
انسان اگر دارای نیروهای متضاد درونی از خوب و بد و خیر و شر نبود و برخوردار از آزادی عمل برای انتخاب و نیز قدرت و توان تعیین سرنوشت نهایی خود در گرایش به حق یا باطل نمی بود دیگر انسان نبود بلکه در خوبی ها یا فرشته بود که « عقل مطلق » است و یا در بدی ها حیوان بود که « جهل مطلق » می باشد
انسان دارای آمیزه درونی « عقل و جهل » است که باید با انتخاب و تلاش خویش عقل را بر جهل غلبه دهد و بر صفات زشت و اعمال مبتنی بر فساد و گناه و تباهی سیطره یابد که در این صورت از فرشته برتر می گردد. و یا با انتخاب ناصحیح خویش باطل را برمی گزیند و جهل را بر عقل غالب می گرداند و در ظلمت و سیاهی معاصی و مفاسد و گناهان فرومی رود و به مرور مسخ می شود و از حیوان هم فروتر می افتد!
آدم های آلوده به نفاق و دو رویی در هر زمان و متناسب با شرایط چهره عوض می کنند و به ظاهر در کسوت و سیمای انسان های متدین و دلسوز دین درمی آیند و حال آن که در باطن انگیزه ای جز شکست دین و انهزام مسلمین ندارند و می خواهند نقش شیاطین انسی را ایفا نمایند که در دلها وسوسه می کنند و اختلاف و تفرقه می آفرینند و صفوف را از هم جدا می کنند و در مقابل هم قرار می دهند و به این وسیله اصل شیطانی و استعماری « مذهب علیه مذهب » را به ظهور و بروز عینی و عملی درمی آورند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست