دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
۲۸ اردیبهشت ـ ۱۸ می ـ یك روزنامه جهانی با روشی كاملا تازه
« مترو اینترنشنال» روزنامه ای كه با روش تازه و مطابق وقت و سلیقه انسان قرن ۲۱ منتشر می شود ۱۷ ماه مه ۲۰۰۴ سی و ششمین شماره خود را در نیویورك منتشر كرد. این روزنامه ۱۴ میلیونی كه هم اكنون هر روز در ۱۶ كشور و به ۱۵ زبان منتشر می شود متعلق به یك شركت سوئدی است كه بر پایه تجربه و اندیشه « یان ستن بك » روزنامه نگار فقید سوئدی كه دو سال پیش فوت شد انتشار می یابد.
« یان » كه چند هیات جامعه شناس و روانشناس را مامور بررسی انسان قرن ۲۱ از لحاظ روزنامه خوانی و كسب خبر و نظر كرده بود و تجربه صدها ناشر در كشورهای مختلف را به دست آورده بود به این نتیجه رسیده بود كه انسان قرن ۲۱ نمی تواند و نمی خواهد هر روز بیش از ۱۵ دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه كند. می خواهد كه خبر و تحلیل كوتاه و ساده و با حذف زوائد باشد، حاشیه رفتن و دراز نویسی و مطالب غیر خبری را دوست ندارد. عكس خبری را ترجیح می دهد. مانند انسان قرون ۱۹ و ۲۰ مطالب بلند و نوشته هایی را كه به او فایده نمی رسانند از روزنامه نمی خواهد و آنها را كار مجله و كتاب می داند. تیتر روزنامه را بر مطلب ترجیح می دهد ، پس باید كامل و گویا باشد.
چنین روزنامه ای به جای انبوه خبرنگار تازه كار نیاز به چند روزنامه مجرب دارد. روزنامه ای را كه صفحات زیاد داشته باشد نمی خواهد و حوصله به دست گرفتن و ورق زدنش را ندارد و .... به علاوه روزنامه خوان قرن ۲۱ صرف نظر از این كه در كدام كشور زندگی می كند نمی خواهد كه وقت صرف كند و برود و روزنامه بخرد. او ترجیح می دهد كه روزنامه را در ایستگاه مترو و اتوبوس و یارستوران از« رك ( سبد پایه دار ) » به رایگان بردارد و پس از خواندن بگذارد و برود و اگر مایل به فایل كردن برخی مطالب برای استفاده بعدی باشد، هر چند وقت یك بار یك «سی دی» محتوای روزنامه را خریداری و نگهداری كند.
« یان » گفته است كه علت بی توجهی به روزنامه های حزبی و حاوی نطق های طولانی و جملات نامانوس و كلمات غامض همین بوده است كه انسان قرن ۲۱ روانشناسی دیگری دارد. « یان » معتقد است كه درآمد روزنامه تنها از آگهی باید تامین شود ، زیرا كه فروش آن در حال حاضر هم دردسر است. از یك طرف ۳۰ درصد بهای سهم روزنامه فروش می شود به علاوه توزیع و حسابداری آن پر هزینه و درد سر است.
« یان » پیش بینی كرده بود كه اگر روزنامه های موجود این واقعیت را درك نكنند و روش خود را با نیاز قرن تطبیق ندهند از میان خواهند رفت. برپایه عقاید « یان » روزنامه مترو نخست در سوئد و سپس به ترتیب در چك ، لهستان ، هنگ كنگ ، ایتالیا. كانادا ، فیلیپین ، شیلی ، كره جنوبی ، فرانسه ، آمریكا و ... منتشر شد و موفق بوده است. كشور بعدی آلمان خواهد بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست