شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مزیتها, مشکلات و اولویتهای گازسوز کردن خودروها همراه با تحلیل میزان آلاینده های خودروهای دوگانه سوز

ادامه تولید خودروهایی که با فناوری کهن و تفکر یارانهای عرضه میشوند و تردد خودروهای فرسوده، روز به روز بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور میافزاید. در چنین شرایطی تلاش برای شناسایی و تامین سوختی ارزان و پاک که جایگزین مناسبی برای سوختهای مایع متداول همچون بنزین و گازوئیل باشد ضرورت مییابد.
به دلیل مصرف بیرویه فرآوردههای نفتی و محدودیت ظرفیتهای پالایشگاهی برای تولید بنزین و گازوییل در کشور، مشکل تأمین بنزین تا حدی بغرنج شده و اخیراً برخی مسئولان، جیرهبندی بنزین را بهعنوان راه چاره مطرح کردهاند.
در حال حاضر به بیشترین میزان ممکن، بنزین به کشور وارد میشود و پالایشگاههای کشور نیز با حداکثر ظرفیتهای خود، بنزین تولید میکنند. از طرف دیگر برای واردات بیشتر بنزین نیز با محدودیت اسکلهها مواجه خواهیم بود. با وجود چنین محدودیتهایی، روند مصرف به نحوی است که طبق پیشبینیهای انجام شده، مصرف بنزین در خلال سالهای برنامه چهارم توسعه کشور، به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. چنانچه این نکته را که میزان قابل توجهی از بنزین تولیدی و وارداتی به علت تفاوت قیمت با کشورهای همجوار، به صورت قاچاق از مرزهای شرقی خارج میشود، به مشکلات برشمرده بیفزاییم، به این نتیجه میرسیم که کشور ما در زمره کشورهایی قرار دارد که در آینده با معضل اساسی در تأمین سوخت مورد نیاز وسائل نقلیه خود روبرو خواهند شد. لذا بررسی راهحلهای موجود برای تامین سوخت مورد نیاز، ضروری به نظر میرسد.
مشکلات برشمرده شده نظیر محدودیت تأمین سوخت، آلودگیهای ناشی از مصرف بیش از حد بنزین و بار اقتصادی تحمیل شده به دولت، موجب شده تا مسئولان به سمت کاهش مصرف سوخت خودروها، جایگزین خودروهای فرسوده و استفاده از سوختهای جایگزین حرکت کرده و برنامههایی را در این زمینه تدوین کنند. از میان راهحلهای موجود، بنا به دلایلی نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی روز در خودروسازی، ناتوانی اقشار آسیبپذیر در جایگزینی خودروهای فرسوده و همچنین وجود پتانسیل فراوان در زمینه استفاده از سوختهای جایگزین، خصوصاً گاز طبیعی، گزینه استفاده از سوختهای جایگزین عملیتر به نظر میرسد. دیر یا زود الگوی مصرف سوخت کشور باید به سمت گازسوزکردن خودروها و سایر وسایل مصرفکننده انرژی حرکت کند و در این زمینه باید در حد مناسب فرهنگسازی صورت گیرد و خدمات پس از فروش مناسب برای خودروهای گازسوز، گسترش جایگاههای عرضه گاز طبیعی CNG و تغییرات تکنولوژیکی در موتور خودروها موردتوجه قرار گیرد تا قدرت و شتاب خودرو کاهش نیابد.
باید در این زمینه فرهنگ سازی، تبلیغات، مسابقه و جایزه داشته باشیم تا مردم به خرید خودروی گازسوز تشویق شوند و نقش و سهم خود را در ایجاد هوای پاک، صرفه جویی در بنزین و منافع مملکت بدانند. اگر مردم متوجه شوند که با انتخاب خودروی گازسوز چه نقش عمده ای در منافع کشور، ایجاد هوای پاک، کمک به سلامت و هوش کودکان و... خواهند داشت در این امر مشارکت خواهند کرد و خودروهای گازسوز افزایش خواهند یافت.
لازم است که خودروسازان و وزارت نفت به مردم اطمینان بدهند که با گازسوزشدن خودروها با کمبود گاز رو به رو نخواهند شد و شتاب و قدرت موتور کاهش نخواهد یافت و گازسوزکردن باعث ایجاد صرفه اقتصادی و سلامت خانواده و شهروندان خواهد شد.
● مزایای استفاده از سوختهای با منشا گاز طبیعی در خودرو:
با توجه به فراوانی منابع گاز موجود در کشور، گاز طبیعی یکی از گزینههای مناسب به عنوان سوخت جایگزین است، گزارشهای منتشر شده از سوی انجمن جهانی انرژی، بیان میدارد که حداقل تا آغاز سال ۲۰۲۰، گاز طبیعی برای مصارف حمل و نقل زمینی، بهترین و عملیترین جایگزین سوختهای فسیلی نظیر بنزین و گازوییل میباشد. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوختی با آلودگی کم، نسبت به بنزین، گازوییل و گاز پروپان (LPG)، به صورت روزافزون در سطح دنیا در حال افزایش است؛ امروزه تقریباً ۱۸ درصد از ناوگان حمل و نقل جهان، گاز طبیعی مصرف میکنند. اکثر کشورها به دلیل ملاحظات زیست محیطی، کارایی تجهیزات، هزینه کمتر و سهولت دسترسی به گاز طبیعی، در زمینه گسترش استفاده از خودروهای با سوخت طبیعی طرحهای ملی بلند مدتی را در دستور کار خود دارند. روند استفاده از CNG در کشورهایی چون ایتالیا ، برزیل ، پاکستان ، هند ، آمریکا ، چین ، ونزوئلا ، مصر ، کانادا ، کلمبیا ، آلمان و نیوزیلند نیز در حال گسترش میباشد.
جایگاههای CNG برای سوختگیری خودروها در مدت زمانی قابل مقایسه با جایگاههای سوختگیری سوخت مایع پیش بینی شده اند و با توجه به حجم مخزن خودرو، سوختگیری در آنها حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. در حال حاضر، حدود ۲/۲ میلیون خودروی سواری گاز طبیعی سوز درکل جهان در حال تردد هستند و بالغ بر ۵۱۸۰ ایستگاه سوخترسانی، به این خودروها گاز طبیعی عرضه مینمایند. اما ایران علیرغم داشتن رتبه دوم از نظر میزان ذخایر گاز در جهان، از امکانات بالقوه خود برای استفاده از این سوخت بهره چندانی نبرده است. در هر حال باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که در کشور ما در دسترس بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی و وجود شبکه توزیع گسترده آن و همچنین کاهش واردات سوخت، ایجاد اشتغال و کاهش آلودگیهای زیست محیطی از مزایای بارز استفاده از این سوخت به شمار میرود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست