چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
چرا در قرآن به نام امامان علیهم السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام, واقعه قدیر و نام حضرت علی علیه السلام انتظار فرج و ظهور امام عصر اشاره ای نشده است
هر چند در قرآن آیاتی هست كه به گفته شیعه و اهل سنت، جز بر علی علیهالسلام و برخی دیگر از امامان علیهم السلام، بر هیچ كس دیگری منطبق نیست، همچون آیه ولایت (مائده، آیه۵۵) مباهله (آلعمران، آیه۶۱) و...، ولی به خاطر مصالحی نام آنان به صراحت در قرآن نیامده است. یكی از دلیلهای آن، این كه قرآن تنها كلیات مسائل را بیان كرده و تبیین جزئیات آن را، به پیامبر صلیاللهعلیهو آله واگذار شده است. شخصی به نام ابیبصیر گوید:
از امام صادق علیهالسلام پرسیدم:
مردم میگویند چرا از حضرت علی علیهالسلام و اهل بیت او نامی در قرآن كریم نیامده است؟ امام علیهالسلام فرمودند:
به كسانی كه چنین اعتراضی میكنند، بگویید همان گونه كه در قرآن، سه یا چهار (ركعت) بودن نماز مشخص نشده و پیامبر صلیاللهعلیهو آله آن را برای مردم تفسیر كرده است. هم چنین زكات (در قرآن) نازل شده، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا صلیاللهعلیهو آله آن را برای مردم تفسیر كرده است و...، همین طور در قرآن نازل شده است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» ; از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت كنید۱. این آیه درباره علی و حسن و حسین - علیهمالسلام - نازل شده و پیامبر صلیاللهعلیهو آله فرمود: هر كه من مولای اویم، پس علی مولای او است (یعنی همان گونه كه تفسیر جزئیات نماز، زكات و حجبه پیامبر صلیاللهعلیهو آله واگذار شده و پیامبر صلیاللهعلیهو آله نیز آنها را به مردم معرفی كردهاند). سپس امام صادق علیهالسلام سایر آیات و روایاتی را كه در اینباره آمده، فرموده است۲.
یكی دیگر از حكمتهای نیامدن نام علی علیهالسلام و اهل بیت علیهمالسلام در قرآن، این است كه در آن آیاتی درباره اهل بیت علیهمالسلام نازل شده كه بسان اشاره به نام آنان و بهتر از تصریح است، مانند آیه۵۵ سوره مائده كه میفرماید:
«ولی و رپرستشما تنها خداست و پیامبرش و افراد مؤمناند. افراد مؤمنی كه نماز برپای داشته و در حال ركوع زكات میدهند.» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل كردهاند كه فقط علیعلیهالسلام در حال ركوع انگشتر خود را به فقیر داد۳. در نتیجه تفاوتی نداشت كه خداوند متعال به فرماید: «سرپرستشما خداوند و رسولش و علی علیهالسلام هستند، یا این كه صفاتی را از آن حضرت نقل كند كه منحصر به فرد و تنها بر حضرت علی علیهالسلام منطبق باشد.» كسی كه به دنبال حقیقتباشد از هر دو گفتار یك مطلب را میفهمد; با این تفاوت كه اگر نام حضرت علی علیهالسلام به صراحت در قرآن میآمد، به احتمال قریب به یقین، نااهلان به خاطر دشمنی با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن، در آن دست میبردند; چنان كه تا مدتی تدوین احادیث پیامبر اكرم صلیاللهعلیهو آله رابه همین منظور ممنوع كردند، ولی در صورتی كه با ذكر اوصاف گفته میشد دیگر افراد نااهل، دستبه تحریف قرآن نمیزدند و ولایت امیر مؤمنان علی علیهالسلام نیز برای حقیقت جویان روشن بود.
شیعه و اهل سنت متفقند كه پیامبر صلیاللهعلیهو آله فرمودند:
من از میان شما میروم و دو چیز گران بها در بین شما به یادگار میگذارم كه اگر به آن دو متمسك شوید، هیچگاه گمراه نمیشوید: كتاب خدا و اهل بیتم. خداوند دانا به من خبر داده كه این دو هیچگاه از یكدیگر جدا نمیشوند، تا در حوض كوثر بر من وارد شوند۴. ولی عدهای در مریضی منجر به وفات پیامبر صلیاللهعلیهو آله فریاد بر آوردند كه كتاب خدا ما را كافی است و اجازه ندادند وصیت پیامبر صلیاللهعلیهو آله نوشته شود، چون میدانستند كه میخواهد درباره اهل بیتش وصیت كند۵.
پس یقین بدانید كه اگر حتی در یكصد آیه به صراحت نام حضرت علی علیهالسلام میآمد، این عده آن آیات را از قرآن حذف كرده، میگفتند: بقیه قرآن ما را كافی است و مردم نادان هم دم بر نمیآوردند; چنان كه به حضرت علی علیهالسلام و حضرت زهرا علیهاالسلام آن همه آزار رساندند و مردم چیزی نگفتند. وانگهی در زمان خلیفه اول و دوم، كه صدها روایت از پیامبر صلیاللهعلیهو آله را جمع آوری كرده و همه را سوزاندند۶; بعید نبود كه جهت مطامع دنیایی خود، بسیاری از آیات قرآن را نیز بسوزانند، افزون بر آن چه گذشتحكمتهای دیگری نیز در نیامدن نام اهل بیت علیهمالسلام در قرآن هست كه بیان همه آنها در این مختصر نمیگنجد.
در قرآن آیاتی وجود دارد كه به گفته شیعه و سنی درباره امامت و ولایت و عصمت ائمه علیهم السلام نازل شده است. از آن جمله میتوان به آیات زیر اشاره كرد:
۱) آیه اولی الامر كه میفرماید:
«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم۷; ای كسانی كه ایمان آوردهاید، از خدا و پیامبر و اولیای امر خود اطاعت كنید.»
۲) آیه تبلیغ كه میفرماید:
«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» ۸; ای پیامبر آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر (ابلاغ) نكنی، پیامش را نرساندهای.
۳) آیه ولایت كه میفرماید:
«انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوهٔ و یؤتون الزكوهٔ و هم راكعون» ۹; جز این نیست كه ولی شما خداست و رسول او و مؤمنانی كه نماز میخوانند و همچنان كه در ركوعند، انفاق میكنند.
در قرآن كریم آیات زیادی هست كه (در روایات معصومین علیهمالسلام) به حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف و ظهور آن حضرت تفسیر یا تاویل شده است.
نشانههای ظهور حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف در قرآن چگونه است؟ غلامحسین غلامی، كلاله
برخی از محققان بیش از دویست آیه قرآن در شان و قیام حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف نقل كردهاند. برخی از آیات عبارتند از: هود، آیه ۸۶; بقره، آیه ۲و۳; نساء، آیه ۵۶; اعراف، آیه ۱۲۸; توبه، آیه ۲۳; قصص، آیه ۵ و نور، آیه ۱۰۵۵.
در مورد نشانههای ظهور آن حضرت باید به روایاتی در این زمینه مراجعه شود كه طبق آنها برخی از آیات قرآن، اشاره به این نشانهها دارد كه از جمله آن هاست:
۱) خروج سفیانی:
طبق روایات فراوانی كه از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده، آیه ۵۱ سوره سبا تطبیق بر خروج سفیانی شده است:
«و لو تری اذفزعوا فلا فوت و اخذوا من مكان قریب» ; ای كاش میدیدی هنگامی را كه (كافران) وحشت زدهاند (آن جا كه راه) گریزی نمانده است و از جایی نزدیك گرفتار آمدهاند. سفیانی و لشگرش در آستانه قیام حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر ضد طرفداران حق خروج میكنند كه آنها به هنگام حركتبه سوی مكه، به قصد تسخیر آن، در صحرا گرفتار میشوند و هلاك میگردند۱۱.
۲) طبق فرمایش پیامبر اكرم در آستانه ظهور آن حضرت، مردم تابع شهوتها و هواهای نفسانی خود میشوند و نماز را ضایع میكنند. پیامبر گرامی در اینباره به آیه ۵۹ سوره مریم استناد میكنند:
«سپس كسانی جانشین اینان شدند كه نماز را ضایع گذاشتند و پیرو شهوات گردیدند و به زودی به غی (وادی در جهنم) خواهند افتاد.
۳) حضرت صادق علیهالسلام میفرماید: در آستانه ظهور آن حضرت، گرانی، كساد تجارت، گرسنگی و...بر جامعه مستولی خواهد شد و آیه ۱۵۵ سوره بقره را در این زمینه به عنوان شاهد نقل میكنند: «البته شما را به اندكی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول میآزماییم و شكیبایان را بشارت ده» .
۴) آمده است كه حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف هنگام ظهور بر خانه كعبه تكیه داده و آیه ۸۶ سوره هود را تلاوت میكنند:
«بقیت الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین و ما انا علیكم بحفیظ» .
۵) امام جعفر صادق علیهالسلام میفرمایند:
۳۱۳ یار حضرت، بعد از ظهور با ایشان بیعت میكنند و آیه ۱۴۸ سوره بقره به آن دلالت دارد. «فاستبقوا الخیرات این ما تكونوا یات بكم اللهجمیعا» ۱۲.
حضرت محمد صلیالله علیه و آله با چه شعاری از غار حرا آمدند؟ و آیا توحید شعار اصلی همه پیامبران بود؟ چرا؟
هدف اصلی پیامبر صلیالله علیهو آله دعوت به توحید و دوری از شرك بود; چنان كه معروف است، شعار ایشان این بود:
«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» ۱۳. در قرآن مجید هدف اصلی ارسال پیامبران، اجرای دو امر است; یعنی همه تعلیمات و فعالیتهای پیامبران مقدمهای برای این دو حكم است. ۱. توحید نظری۱۴ (شناختن خدا ونزدیك شدن به او) ۲.توحید اجتماعی ۱۵ (برقراری عدل و قسط در جامعه بشری) . شهید مطهری رحمه الله در تبیین و جایگاه این دو میفرماید:
«هدف و شعار اصلی، شناختن خدا و نزدیك شدن به اوست; توحید اجتماعی، مقدمه و وسیله وصول به این هدف عالی است، زیرا در جهان بینی توحیدی جهان ماهیت «از اویی» دارد و به سوی «اویی» دارد از این رو كمال انسان در رفتن به سوی او و نزدیك شدن به اوست. انسان از یك امتیاز خاص بهرهمند است و آن این كه به حكم «نفخت فیه من روحی» واقعیتش خدایی است. فطرت بشر خداجویانه است; از این رو سعادت، كمال، نجات، خیر و صلاح و فلاحش در معرفتخدا و پرستش و پیمودن بساط قرب اوست.۱۶»
چرا مقام حضرت علی علیه السلام از یكصد و بیست و چهار هزار پیامبر خدا، به جز حضرت محمد صلیالله علیهو آلهوسلم بالاتر است؟
دلیل این مطلب را در آیات و روایات بسیاری میتوان یافت كه در فضایل آن حضرت بیان شده است:
الف) از امام صادق علیهالسلام نقل شده است: خداوند در باره حضرت موسی علی نبیناو آلهعلیهالسلام فرمود:
«و كتبنا له فی الالواح من كل شیء...» ۱۷; و برای او در الواح (تورات) از هر موضوع ، پند و اندرز نوشتیم...ونفرمود: همه چیزو همه موضوعات، هم چنین در باره حضرت عیسی علی نبیناو آله و علیهالسلام فرمود: «... ولابین لكم بعض الذی تختلفون فیه...» ۱۸; آمدم تا برخی از آنچه را كه در آن اختلاف دارید، روشن كنم...
اما در شان علی علیه السلام فرموده است:
«..و من عنده علم الكتب...» ۱۹; وكسی كه علم كتاب نزد اوست...و نیز درباره آن كتاب فرمود:
«...لا رطب و لا یابس الا فی كتب مبین» ۲۰. هیچتر و خشكی نیست، مگر این كه در كتابی روشن ثبت است. بنابر این تفاوت علی علیهالسلام با آن پیامبران در این است كه آنها تنها بر بخشی از مسائل آگاهی داشتند، اما علی علیه السلام از هر ترو خشكی (همه چیز) آگاه است.۲۱
ب) جابربن عبدالله انصاری گوید:
پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند:
كدام یك از برادران برترند؟
گفتم:
پیامبران، حضرت فرمودند:
من برترین ایشان هستم و علی بن ابی طالب علیه السلام نیزمحبوبترین ایشان نزد من است و از پیامبران برتر است، پس هرآن كس كه گوید:
پیامبران از علی علیه السلام بهترند، رتبه مرا پایینتر از سایر پیامبران قرار داده است ; در حالی كه من علی علیه السلام را برادر خود قرار دادهام چون از فضل او آگاهم و این چیزی است كه پروردگارم مرا بدان فرمان داده است .۲۲
ج) از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است:
هر كس بخواهد به آدم در دانشش، نوح در تقوایش، ابراهیم در بردباریاش و موسی در هیبتش و به عیسی در عبادتش بنگرد پس به علی بن ابی طالب بنگرد. (كه همه صفاتی كه به صورت پراكنده در آن پیامبران وجود دارد، در علی علیهالسلام یك جا جمع است و او از همه ایشان برتر است) .۲۳
مجتبی اصغری كریمی - بابل
محمد ملایی - قم
اكرم حمیدی - تربت جام
۱. نساء، آیه ۵۹.
۲. ر.ك: غایهٔ المرام، محدث بحرینی، ص۲۶۵، چاپ سنگی، حدیثسوم، باب۵۹، فصل دوم از مقصد دوم.
۳. ر.ك: پیام قرآن، آیت الله مكارم شیرازی، ج۹، ص ۲۰۱- ۲۱۳، انتشارات مدرسه امیرالمؤمنین علیهالسلام.
۴. تنها در غایهٔالمرام، (ص۲۱۱- ۲۳۵) ۸۲ منبع از اهل سنت و ۳۹ منبع از شیعه آمده است كه این حدیث را نقل كردهاند.
۵. سید عبدالحسین شرفالدین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه علی دوانی (نشر كتابخانه بزرگ اسلامی) ص۱۶۷- ۱۸۱.
۶. ر.ك: همان، اجتهاد در مقابل نص، ص۱۵۶- ۱۶۲.
۷. نساء، آیه ۵۹.
۸. مائده، آیه ۶۷.
۹. همان، آیه ۵۵.
۱۰. برای اطلاع بیشتر ر.ك: قاضی نورالله شوشتری; احقاق الحق، مرحوم سیدبحرانی، غایهٔالمرام و آیهٔ الله صافی گلپایگانی، امامت و مهدویت.
۱۱. مكارم شیرازی و دیگران، ر.ك: تفسیر نمونه، (ج۱۸، دارالكتب الاسلامیهٔ)، ص۱۰۳.
۱۲. ر.ك: آیهٔ الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، باب نشانههای ظهور، (انتشارات حضرت معصومه علیهاالسلام) .
۱۳. بحارالانوار، ج۱۸، ص۹۴۳، دار احیاء التراث العربی.
۱۴. احزاب، آیه ۴۵ و ۴۶.
۱۵. حدید، آیه ۲۵.
۱۶. حجر، آیه ۲۹.
۱۷. شهید مطهری، مجموعه آثار، ج۲، ص۱۷۷، انتشارات صدرا.
۱۸. اعراف ، آیه ۱۴۵.
۱۹. زخرف، آیه ۶۳.
۲۰. رعد، آیه ۴۳.
۲۱. انعام، آیه ۵۹.
۲۲. ر.ك: علی بن یونس نبطی بیاضیالصراط المستقیم، ج ۱كتابخانه حیدریه نجفص ۲۱۰- ۲۱۴.
۲۳. ر.ك: سید شرف الدین استر آبادی تاویل الآیات الظاهره، (مؤسسه انتشارات اسلامی) ص ۵۴۸.
۲۴. ر.ك: همان ; اصول كافی، كلینی، ج ۱، (دارالكتبالاسلامیه) برای آگاهی بیشتر ر.ك: همان الصراط المستقیم، ج ۲ ص ۲۳۷، شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدیدج ۷، كتابخانه آیهالله مرعشی، علامه مجلسی بحارالانوارص ۲۲۰; (مؤسسه الوفاء) ص ۶۳۵ و ج ۳۹، ص ۳۶- ۳۸.
با تقدیر و تشكر از مركز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی كه در تهیه پرسشها و پاسخهای قرآنی، مجله را همراهی كردند.
ضمنا خوانندگان گرامی برای دریافت پاسخ به پرسشهای قرآنی خود میتوانند با این مركز مكاتبه یا تماس داشته باشند.
نشانی: قم - صندوق پستی ۳۷۷۵- ۳۷۱۸۵/ دور نویس: ۷۷۳۶۲۷۰ / تلفن: ۷۷۴۲۱۶۰- ۷۷۴۲۱۵۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست